Dochter van verkrachter gunt vader de doodstraf (Drenthe)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Happinez

Re: Dochter van verkrachter gunt vader de doodstraf (Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:54

tantjeuh schreef:
Heel erg allemaal. Maar dit is vooral een zaak waar zowel politie als gerecht hun flaters hebben begaan en tekort geschoten zijn. Maar dan nog vind ik zoiezo de doodstraf niet kunnen. En maar mooi ook dat ze daar geen uitzonderingen op maken. Iedereen heeft gewoon het recht om te leven. Als je dat recht gaat afnemen kan je ook zover komen dat je gaat discussieren om het verbod op foltering gaat afschaffen (zoals hier al gezegt werd:
Citaat:
ik zou zeggen doe het bij hem precies zo na dat hij ook bij vrouw, kind en meisje heeft gedaan.
), en waar ga je dan de lijn trekken? Mag men dan in gevangenissen zomaar mensen gaan slaan? Want ach, degenen die in de gevangenis zitten wegens geweldpleging hebben waarschijnlijk ook al wel eens iemand geslaan..
Ik zeg niet dat het goed te spreken is wat die man gedaan heeft. Terecht dat zijn dochter razend is, en hem verwenst. En inderdaad, deze man moet gestraft worden. Maar doodstraf? Nee, deze man heeft evenveel recht op leven als jij en ik..
xXGRIETJEXx schreef:
Tegenwoordig krijgen ze maar 4a5 jaar celstraf, en als ze zich netjes gedragen word het misschien 3..
Eerdere vrijlating wegens goed gedrag..
De Nederlandse wet... pff ik hou me er maar stil over, kan me er zo verdomd kwaad om maken.

Dit geldt trouwens niet altijd hoor. Ik ben het met je eens dat voor sommige gevallen de straffen te licht zijn. Maar geloof me, er zijn mensen die wel degelijk levenslang vastzitten hoor. Effectief levenslang. Maar de daden die ze gedaan hebben zijn dan ook wel navenant (cf. Dutroux)

Dat had zij ook , en dat heeft hij haar toch ook afgenomen.
Ik vind dat hij dan zijn recht om te leven ook verliest.
Familie en vrienden van het slachtoffer dragen het verlies hun hele leven mee.
En als zijn bloedeigen dochter dit al zegt over die man ... dan zegt het vast wel wat over hem/zijn gedrag.
Zoiets zegt ze niet zomaar lijkt mij.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:36

jackgirl schreef:
En als zijn bloedeigen dochter dit al zegt over die man ... dan zegt het vast wel wat over hem/zijn gedrag.

Mag ik een kanttekening plaatsen dat ik altijd heeeeeeel voorzichtig ben met het op waarde schatten van een aanklacht van een moeder (ex-vrouw) en dochter?
Zeker kinderen zijn heel erg beinvloedbaar en hebben vaak maar weinig besef van de invloed die hun woorden en daden kunnen hebben.

Dat deze meid haar vader vanuit haar tenen haat, dat moge duidelijk zijn. Alleen gerechtelijk onderzoek kan uitwijzen of er bewijs is voor hetgeen zij beweren. Maar het zuivere feit dat zij iets "zegt" wil nogsteeds niet zeggen dat zij hiermee de waarheid spreekt.

Daarnaast ben ik van mening dat JUIST zijn bloedeigendochter emotioneel veel te dicht op de gebeurtenissen staan, om een objectief oordeel te mogen vellen of hij al dan niet dood zou moeten.
Ik denk dat veel tieners hun ouders wel eens dood gewenst hebben als het moeilijk werd. Niet dat ik deze situatie daarmee 1 op 1 wil vergelijken, maar ik vind dat zijn niet de aangewezen persoon is om zo'n oordeel rationeel te kunnen vellen. Rechtspraak is "godzijdank" nog enigsinds objectief, of zou dat op z'n minst moeten pogen te zijn.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:50

jackgirl schreef:
Dat had zij ook , en dat heeft hij haar toch ook afgenomen.
Ik vind dat hij dan zijn recht om te leven ook verliest.
Familie en vrienden van het slachtoffer dragen het verlies hun hele leven mee.

Inderdaad, dat recht heeft zij ook. Daarom dat ik daarna ook zeg dat die man 100% in de fout zat, en gestraft moet worden.
Maar bij de redenering "hij heeft het recht van haar afgenomen, dus laten we dat recht ook van hem afnemen" zit je fout. Ten eerste, waar trek je jou lijn? Als iemand je huis in brand steekt, mag jij dan ook zijn huis in brand gaan steken? Want je hebt het recht op onderdak, en dat wordt van je afgenomen, dus we gaan maar eventjes datzelfde recht ook van hem afnemen. Een kind wordt gepest op school, geeft dat hem het recht om ook gaan te pesten? Neem nu leraars van 50jaar geleden. Een kind spreekt tegen en krijgt een tik, geeft dat een kind het recht om een leraar te slaan? Waar trek je de lijn??
Ten tweede, wat vind je dan wel kunnen? Wat vind je niet kunnen? De ene vind namelijk dierenmishandeling het vreselijkste wat iemand kan doen, en vind dat die persoon de doodstraf vind. Een ander zegt verkrachting, een ander zegt moord, een ander zegt weer iets anders.
En ten derde, zoals hierboven al ergens gezegt is geweest, er komen inderdaad aanklagen binnen van ex-vrouwen die hun man eens deftig op hun plaats willen zetten. Wat als die vrouw nu eens heel geloofwaardig is? Wat als die man de doodstraf krijgt en later onschuldig blijkt te zijn? Dood is onomkeerbaar..

Oke, eerste impulsieve reactie is: och, hij verdiend hetzelfde. Maar om dat om te zetten in werkelijkheid? Nee, ben ik absoluut tegen.

(en trouwens, @ één van de vorige posts, nee Dutroux is inderdaad jammergenoeg een Belg en is volgens de Belgische wetgeving terecht gesteld. Maar naar mijn vermoeden is de belgische wetgeving op strafrechterlijk gebied niet ZO veel verschillend dan de nederlandse. Hij heeft trouwens 3 of 4 keer levenslang gekregen. Vandaar dat hij wel degelijk zijn hele leven lang vastzit)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:59

ik bedoel ook niet dat er zomaar ff de doodstraf gegeven moet worden.
Er moet gewoon heel erg goed onderzocht worden wat er is gebeurt , hoe het is gebeurt en door wie het is gebeurt.

En Wat betreft zijn dochter zulke dingen zeg je niet zomaar.
Dat zeg je niet zomaar als je vader o,zo goede vent is.
En dat betekend niet dat na haar verklaring die man gelijk de galg moet krijgen !
Mischien is doodstraf ook wel erg direct.
Maar zeker levenslang , en dan bedoel ik ook echt levenslang.
Zonder al die goed gedrag , voorarrest jaar-aftrekkingen enz

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 22:29

xXGRIETJEXx schreef:
Dutroux is volgens mij helemaal niet veroordeelt in Nederland, maar goed.
Wanneer ze hier levenslang krijgen is het (als ik het goed is) 25 jaar.
Ik vind het gewoonweg veel te kort en te soft, maar ja dat zal mijn inzicht wel zijn.

Als je geen kennis hebt van het Nederlandse strafrecht doe dan geen domme uitlatingen.....

De maximale gevangenisstraf is in Nederland 30 jaar. Gevangenisstraf van 30 jaar
Bij delicten waarop een gevangenisstraf van 20 jaar of levenslang stond, kan sinds 1 februari 2006 30 jaar of levenslang worden opgelegd. Dit verkleint 'het gat' tussen 20 jaar en levenslang. Volgens de regeling van voor 1 februari 2006 voor vervroegde invrijheidstelling zat een veroordeelde -normaal gesproken- tweederde van zijn straftijd uit. Met een gevangenisstraf van 20 jaar komt dat in de praktijk neer op 13 jaar detentie. Bij een gevangenisstraf van 30 jaar zit een gedetineerde dus 20 jaar vast (zie postbus 51).

En daarnaast is er een Levenslange gevangenisstraf. Die is dus echt levenslang!! http://nl.wikipedia.org/wiki/Levenslang ... genisstraf

Op deze site staat meer uitleg en een lijst met de 32 mensen die in Nederland levenslang vast blijven zitten. Die komen er dus nooit meer uit (dus ook geen proefverlof etc). Men kan gratie aanvragen maar dit is heel erg zeldzaam en wordt zelden toegewezen.

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 00:10

Oke Flower, levenslang is levenslang zoals jij dat zegt, maar dan vraag ik mij af waarom alleen bij 2 of meer moorden..
Moet iemand dan gewoon even 2 moorden plegen om voor de rest van zijn leven niet meer buiten de poortjes te komen?
Neem nou eens dit stukje:
mirgino schreef:
hij heeft 6 jr gekregen en loopt nu alweer rond Boos!
hij mocht met aftrek voorarrest na ong 3 jr weer de bak uit!!!!!!

Sorry maar dit snap ik dus niet.
Iemand krijgt een gevangenis straf opgelegd van 6 jaar, daarvan zit hij er maar 3, zulke personen zijn ziek, 9 van de 10 keer doen ze het weer.
Sluit die mensen gewoon voor altijd op, dan weet je zeker dat je zowiezo 1 slachtoffer van elke moordenaar aan zijn/haar dood kan ontsnappen.
Het is tegenwoordig zo makkelijk.
Ik las laatst iets waarvan ik kippevel kreeg, er waren 2 kleine kinderen verkracht door een 15 jarige jongen (kindjes van 5 en 7 jaar) die kreeg een taakstraf van 2 maand opgelegd.
Oke hij was minderjarig, maar daarom kunnen ze nog wel de bak in.
Ik heb zelf een dochtertje van (nu) 9 maand, maar echt, al zou ik levenslang moeten zitten, als ik er achter kwam dat iemand haar verkracht had en ik wist wie het was, dan was hij zijn dans niet ontsprongen, had hem persoonlijk zelf de doodstraf gegeven.
En ja noem mij maar dom oid, maar tegenwoordig ben je er tot in staat om het recht zelf in handen te nemen.

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 00:20

Nederland, waar gaat dat heen? 20 uur voor mishandeling .... Mijn vader's beste vriend en gezin was 15 jaar geleden in koele bloede vermoord. De dader had gewoon de keel doorgesneden van hem en zijn vrouw, daarna had hij het gezicht van de vrouw verminkt. Alsof dat niet erg genoeg is heeft hij op dezelfde wijze hun 6-jarige dochter en hun pasgeboren baby vermoord. De baby had hij daarna uit het bedje gehaald en onder de bed gepropt. En na 15 jaar is hij dus vrijgelaten, hij mocht er eerder uit wegens goed gedrag???? Dit kan toch niet????

Nederland mag eindelijk eens optreden! De criminelen lachen zich kapot... Boos!

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 00:33

In een eerder topic over deze vreselijke gebeurtenis waarin dit interview ter sprake kwam heb ik ook al gereageerd, echter nu nogmaals;

Ik vond dit zo'n vreselijk FOUT interview....
Hoe kun je als omroep nou zo'n jong meisje interviewen dat ongetwijfeld onder druk staat van omgeving, zoveel indrukken en gevoelens van woede en haat moet verwerken, zo kort nog na die vreselijke gebeurtenis.
Tuurlijk doet ze die boute uitspraken, logisch....maar moet je zo'n meisje niet beschermen tegen zichzelf ? Hoe zou ze over 10 jaar terugdenken over haar uitspraken ?
Waarom moet heel NL smullen van de details en harde uitspraken van zo'n meisje ?

Ik heb er maar een woord voor: SENSATIE !!!

Laat duidelijk zijn dat ik de gebeurtenis verschrikkelijk vind, ik woon in het dorp naarst 2e exloermond en leef mee met alle nabestaanden.
En wat ik van die vent vind en wat ze er mee zouden moeten doen....durf ik hier zelfs niet neer te schrijven.....

geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 00:38

iemand die met opzet een ander van het leven beroofd verdient zelf niets minder als wat hij een ander aangedaan heeft.
celstraf? prima, maar geef dan ook een fikse celstraf en goed wat TBS.
celstraf kan verminderd worden door goed gedrag maar tbs word naar wat ik weet pas stopgezet als men zeker weet dat degene weer normaal kan functioneren in de maatschappij. dat wil niet wegnemen dat sommige tbs'ers die terug komen in de maatschappij weer het verkeerde pad opgaan.

de nederlandse strafrecht is gewoon weg te mild

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 00:42

Ik denk dat de rechter ook wel door zal hebben dat hij ze niet allemaal goed op een rij heeft en waarschijnlijk gewoon een TBS klant.

Een doodstraf is veel te simpel, ten eerste verlaag je je dan tot het zelfde niveau als wat hij doet en ben je dus net zo slecht (oke niet net zo, maar wel bijna) als hij is, en ten tweede hebben "wij", als democratisch nederland er kennelijk voor gekozen geen doodstraf meer uit te voeren. Dat ik kennelijk de stem van het volk, en daarom onze wet waar in alle gevallen aan gehouden zou moeten worden.

En over het algemeen zijn ze niet zo vriendelijk in de gevangenis tegen kinderverkachters, en een TBS kliniek is ook niet alles. Dus het leven word voor hem waarschijnlijk al erg genoeg. En dat heeft hij verdiend Ja

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 00:46

maare als we iedereen die zulke foute dingen begaan levenslang geven.... waar wouden jullie ze dan allemaal laten ?
Want ik denk dat het er nog aardig wat zijn als ik het zo in het nieuws hoor. ( dus niet alleen deze zaak maar ook andere zaken )
Levenslang verdienen ze zeker dat is 1 ding wat zeker is.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 00:46

Wat mij betreft krijgt deze man de doodstraf, waarom? Niet oog om oog, tand om tand want wat hij de slachtoffers aan gedaan heeft is niet terug te doen, onmogelijk is dat. Nee, maar ik vind dat je de maatschappij moet beschermen tegen zo iemand, hij mag niet de kans krijgen dit nogmaals te doen! En daar is in mijn ogen maar 1 oplossing voor, de doodstraf! Bij een celstraf, zelfs levenslang, bestaat er een kans dat hij toch de maatschappij weer in komt. En naar mijn gevoel schiet de staat daarin te kort, in het beschermen van de burger.

Shani_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 01:05

Doei! Ik zag dit topic en dacht ik ga eens even lezen... De dochter van Henk v. D heeft gezegd dat haar vader een engerd is.... En dat is hij ook Ja Hij zit in de gevangenis waar mijn vader werkt en mijn vader heeft mij verteld hoe die er uit zag... Nou echt waar geloof me maar als je die man zou zien dan ging je wel 5 blokjes om.....

theaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 01:17

Helaas kun je deze man niet meer veroordelen voor misdaden die in het verleden gepleegd zijn en waarvan de straf te licht is gebleken. Hopelijk is justitie nu wakker geworden en komt deze man nooit meer vrij want hij blijft een gevaar voor de maatschappij. Mensen die zulke grenzen overtreden hebben ergens een kronkel in de hersencellen en daar is geen therapie tegen opgewassen.

geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 01:25

maar helaas zal justitie niet wakker worden.
iemand zei net dat de overheid burgers niet genoeg bescherming bied.
ze bieden anders criminelen genoeg bescherming

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:23

xXGRIETJEXx schreef:
Oke Flower, levenslang is levenslang zoals jij dat zegt, maar dan vraag ik mij af waarom alleen bij 2 of meer moorden..
Moet iemand dan gewoon even 2 moorden plegen om voor de rest van zijn leven niet meer buiten de poortjes te komen?

Dat klopt ook niet. Levenslange gevangenisstraf kan ook worden opgelegd bij 1 moord. De rechter zal altijd kijken naar de omstandigheden van het geval. Zo wordt er gekeken naar de ernst van het feit, de mate waarin de rechtsorde geschokt is, recidive-risico van de dader etc. Als er sprake is van een stoornis, onder invloed waarvan iemand de moord heeft gepleegd, zal er meestal naast een gevangenisstraf ook tbs worden opgelegd.

Je kunt ook niet zeggen dat je voor een mishandeling altijd 20 uur werkstraf krijgt. De ene mishandeling is de andere niet. Ook hier kijkt de rechter weer naar de omstandigheden van de specifieke situatie. Een enkele klap is minder ernstig dan iemand bijv. een gebroken neus slaan. Maar het is allebei mishandeling.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 15:42

liefiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 15:46

als mijn vader zo was, had ik hem ook de doodstraf gegund!
maar misschien is dat wel stom gelul...dat weet je pas als je echt in die situtatie zit!

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 15:47

Goof schreef:
Heftig zeg als je dat over je eigen vader zegt.
Maar die man komt er zo te lezen wel makkelijk mee weg als hij na 10 (naar zeggen van dochter dus) aanklachten alleen maar tweeenhalve dag taakstraf heeft hoeven doen!!! Belachelijk!

ja, dat vind ik ook, maar als je het zo voelt..

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 19:57

freespirit schreef:
In een eerder topic over deze vreselijke gebeurtenis waarin dit interview ter sprake kwam heb ik ook al gereageerd, echter nu nogmaals;

Ik vond dit zo'n vreselijk FOUT interview....
Hoe kun je als omroep nou zo'n jong meisje interviewen dat ongetwijfeld onder druk staat van omgeving, zoveel indrukken en gevoelens van woede en haat moet verwerken, zo kort nog na die vreselijke gebeurtenis.
Tuurlijk doet ze die boute uitspraken, logisch....maar moet je zo'n meisje niet beschermen tegen zichzelf ? Hoe zou ze over 10 jaar terugdenken over haar uitspraken ?
Waarom moet heel NL smullen van de details en harde uitspraken van zo'n meisje ?

Ik heb er maar een woord voor: SENSATIE !!!

nou hier dacht ik ook aan.

maar het moet ook erg ver komen wil een dochter dit over haar eigen vader zeggen. dat is tegennatuurlijk.
ik wil niet weten wat er allemaal in dat gezin gebeurd is. ik heb het echt te doen met dat meisje.