Gevecht tussen twee vaders om een kind

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Gevecht tussen twee vaders om een kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 15:56

Adoptie vader heeft toegegeven het kind in te leveren als hij de zaak niet wint. Hij wil niet langer in de gevangenis verblijven, hij mist vrouw en kind.
Als hij de zaak wint, is hij bereid de vader te ontvangen in zijn huis, waar de kans op "leed" het minst is.
Maar,bij verlies van de zaak, gaat de biologische moeder het opeisen.
Met andere woorden, wéér een rechtzaak (waarbij kind intussen in een tehuis komt) en die gaat biologische vader echt niet makkelijk winnen want in een zaak moeder tegen vader, wint gewoonlijk de moeder. Die zal het waarschijnlijk dan via legale weg toch weer aan de adoptie ouders geven (haar wens), want die staan ingeschreven als pleegouders en via instanties kan een kind met gewoon twee ouders, in bepaalde omstandigheden wel in ene pleeggezin komen.
Nieuwe feiten die boven water zijn gekomen zijn:
-Biologische vader wist van de zwangerschap toen die tegen het einde liep. Ontkende dat het zijn kind was. Na de geboorte hield hij dat vol. Alleen op verzoek van de rechtbank is hij onderworpen aan een DNA test, hij is onder protest als vader aangewezen, zeg maar. Maar, heeft zo´n beetje vanaf dat moment wel zijn best gedaan om het kind toegewezen te krijgen, wat ook gebeurde, alleen wilden de adoptie ouders het noet afgeven. Toen is dus feitelijk de hele rechterlijke molen pas echt gaan draaien
-Adoptie ouders hebben geprobeerd om vor legale adoptie in aanmerking te komen, maar daar er een vader is die het niet heeft afgestaan, was dat niet mogelijk. Ze zijn afgewezen, maar, hebben zich ingeschreven voor pleegouderschap.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 15:59

Lia_ schreef:
Ik geef de biologische vader groot gelijk, het is toch te gek voor woorden dat een "moeder" zomaar een kind voor illegale adoptie afstaat zonder de vader daar in te kennen.

Moeder heeft het kind weggegeven aan vrienden, op een moment dat de vader het kind NIET wilde erkennen.
Illegale adoptie is de wettelijke term, maar daar er geen geld voor gegeven is, kun je nauwelijks van adoptie spreken. Het kind is "aangenomen".

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:20

Zelfs als het in deze situatie beter is voor het kind (iets wat ik niet kan zeggen, omdat de informatie 3ehands is en dus naar mijn mening niet betrouwbaar genoeg), dan betekent dat alsnog niet dat biologische vaders geen rechten of wat dan ook hebben. Het is wat mij betreft niet iets waar ik een simpel lijstje "goed" en "fout" voor kan maken.... het zijn erg moeilijke situaties met meer uitzonderingen dan eenvoudige beslissingen.

Als ik de informatie goed begrijp, geloofde de vader eerst niet dat het zijn kind was, maar is hij vanaf het moment dat hij weet dat het wel zo is, bezig om voogdij over het kind te krijgen. Dat lijkt me een begrijpelijke manier van doen.
Hoewel het een zeer pijnlijk getouwtrek is rond een kind, heb ik niet het idee dat de ene partij nou zoveel netter bezig is dan de ander.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 17:30

Als hij vanaf het begin zijn kind financieel had gesteund, had de moeder het niet weg hoeven geven.

Het blijkt nu trouwens ook dat een en ander niet makkelijk voor haar was, omdat ze illegaal in het land was. Met andere woorden, de instanties inschakelen was onmogelijk.

Er stond een interessant stuk in de krant van een advokaat die elke dag een opnie schrijft, en niet bij de zaak betrokken is. Die vind dat de pleeg ouders, die trouwens in de kranten "genegenheids ouders" en worden genoemd, en het kind recht hebben op schadevergoeding voor de morele schade, niet de vader.

Wat de feiten betreft, die heeft men bij elk nieuwsbericht tigdehands, en dat wil niet zeggen dat men geen mening kan geven op grond van wat men leest.
Bovendien is het bericht aangegrepen om een discussie te starten over dit soort zaken.
Men kan dus uiten wanneer een vader wel na jaren een kind op kan eisen en wanneer niet en wat men denkt dat het voor het kind zou doen. Voorlopig zijn de deskundigen het allemaal met elkaar eens dat het zeer schadelijk is.

Biologische vader heeft een partner en kind daarbij en kan het kind grootbrengen, maar de andere ouders staan er financieel veel beter voor en kunnen dus meer bieden. Beide ouderstellen zijn ondezocht en er zijn geen contra indicaties bij beiden om het kind op te laten groeien in normale omstandigheden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 17:32

Shadow0 schreef:
Hoewel het een zeer pijnlijk getouwtrek is rond een kind, heb ik niet het idee dat de ene partij nou zoveel netter bezig is dan de ander.

Gelukkig beslist het gerecht niet op grond van dit soort meningen. Haha!
Maar het is wel waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:03

Ach ja, allemaal hear say

Wellicht heeft de bio moeder wel gezegd dat hij het kind toch niet mocht zien, en heeft hij vervolgens gezegd : je krijgt geen geld.

Dit soort dingen ligt altijd gecompliceerd, maar in principe hoort een kind gewoon bij de bio ouders, mits er geen mishandeling oid in het spel is. En dat de illegale adoptieouders meer geld hebben, ach, dat is nou weer helemaal niet belangrijk Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 21:03

Geen hear say. De vader wilde het kind pas erkennen na een DNA test opgelegd door de rechtbank, die hij wilde weigeren. De rechtbank weet dus heel goed wat er gaande is en hoe het echt gegaan is.

De bio moeder had geen relatie en was illigaal in het land en zag geen andere uitgang om haar kind ten minste nog wat toekomst te geven. Ze had geen mogelijkheid haar kind normaal groot te brengen, anders had ze het niet gedaan.

"Illegaal" wil alleen zeggen dat er geen instantie aan te pas kwamen. Er is geen geld voor ontvangen, het kind is niet verkocht!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
En er is feitelijk geen sprake van adoptie, in wettelijke zin.

Het kind is liefdevol aangenomen door kennissen in een tijd dan niemand het wilde of kon hebben.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 00:03

Lusitana schreef:
"Illegaal" wil alleen zeggen dat er geen instantie aan te pas kwamen. Er is geen geld voor ontvangen, het kind is niet verkocht!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
En er is feitelijk geen sprake van adoptie, in wettelijke zin.

Het kind is liefdevol aangenomen door kennissen in een tijd dan niemand het wilde of kon hebben.

En ter bescherming van het kind zijn daar procedures voor. De maatschappij (en dat zijn wij) vindt namelijk dat je in eerste instantie zelf voor je kind moet zorgen. 's Avonds een vent, 's ochtends ook een vent en 'if you can't stand the heat, stay out of the kitchen'. Zijn er dringende redenen waarom je niet voor je kind kunt zorgen, en ik geloof zomaar dat deze biologische moeder geen andere uitweg zag, dan zijn er adoptieprocedures. Die zijn ook toegankelijk voor buitenlanders. Ook dit: ter bescherming van het kind. In die procedure zit namelijk de controle of de biologische vader wel afstand wil doen. In dit geval was dat dus niet zo - kan je altijd nog een pleegouderprocedure erop loslaten, maar dan weet je wel waar je aan toe bent.

Was hier de juridische weg gekozen, dan had zich dit hele verhaal niet voorgedaan.

Billen, brand en blaren. Arm kind.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 00:24

Okee, dus als je illegaal in een land verblijft, kun je even goed een kind ter adoptie afstaan? Hoe weet die illegale dat?

Het probleem hier is dat de vader ter tijde van afstaan het kind niet erkende, maar later wel (na verplichte DNA test, die hij wilde wiegeren(!!!). Hij wilde dus niet de verantwoording dragen en er geld aan uitgeven, maar nu wel zijn handje ophouden en smartegeld en kind opeisen. Beetje krom.

Een andere keus die moeder had kunnen maken was ter vondeling leggen, of illegale abortus. Dat gebeurt beiden schrikbarend vaak hier.
Ze heeft er voor gekozen om het geboren te laten worden en heeft geprobeerd er voor te zorgen, maar ze had geen middelen. En heeft het kind aan kennissen meegegeven die er wel voor konden zorgen. Lijkt mij een logische oplossing.
Er zijn dingen niet wettelijk gegaan, maar dat wil niet zeggen dat het okee is om dit kind bij de ouders weg te halen waar ze affectie voor ontwikkeld is en waar ze genesteld is, om bij een voor haar vreemde man en zijn vriendin te moeten gaan wonen, na een periode tehuis.
Dat lijkt mij het ergste wat je een kind aan kunt doen. Waar blijf je dan met je bescherming van het kind?

Wat geweest is, is geweest, dat kan niet veranderd, maar de toekomst ligt nog voor haar.

dat als ze de juridische weg had gekozen dit niet had voorgedaan, is duidlijk, maar het heeft zich wél voorgedaan. En nu? Aan "had je maar" heeft niemand wat.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 01:34

Lusitana schreef:
Okee, dus als je illegaal in een land verblijft, kun je even goed een kind ter adoptie afstaan? Hoe weet die illegale dat?

Via de (legale) adoptieouders?
Lusitana schreef:
Een andere keus die moeder had kunnen maken was ter vondeling leggen, of illegale abortus. Dat gebeurt beiden schrikbarend vaak hier. Ze heeft er voor gekozen om het geboren te laten worden en heeft geprobeerd er voor te zorgen, maar ze had geen middelen. En heeft het kind aan kennissen meegegeven die er wel voor konden zorgen. Lijkt mij een logische oplossing.

Waarom is zonder meer meegeven logisch? Waarom logischer dan adopteren of een andere legale regeling treffen, waardoor de positie van het kind niet zo in de lucht was blijven hangen?
Lusitana schreef:
Er zijn dingen niet wettelijk gegaan, maar dat wil niet zeggen dat het okee is om dit kind bij de ouders weg te halen waar ze affectie voor ontwikkeld is en waar ze genesteld is, om bij een voor haar vreemde man en zijn vriendin te moeten gaan wonen, na een periode tehuis.

Zijn we het volstrekt over eens: het belang van het kind is continuering van de relatie met de mensen die zij als haar ouders ervaart.
Lusitana schreef:
dat als ze de juridische weg had gekozen dit niet had voorgedaan, is duidlijk, maar het heeft zich wél voorgedaan. En nu? Aan "had je maar" heeft niemand wat.

Nu zich dat wel heeft voorgedaan lijkt de situatie me niet zo heel complex: gezien het recht van het kind haar biologische ouders te kennen, blijft ze bij haar pleegouders, en komt er een omgangsregeling met de biologische ouders (maar ik begrijp uit het verhaal niet helemaal of daar eigenlijk wel in voorzien is.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 10:06

De verwekker is dus gewoon een ei...! Hij wilde t kind niet erkennen maar nu wil hij t kind weer opeisen.............? Heel fout zo'n man! Het is geen stuk speelgoed dat kind! En wat als hij zich later weer bedenkt? Gewoon weer weggeven? Afgaande op wat ik hier lees is het kind beter af bij de adoptieouders!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 20:33

Prrrr schreef:

Lusitana schreef:
Een andere keus die moeder had kunnen maken was ter vondeling leggen, of illegale abortus. Dat gebeurt beiden schrikbarend vaak hier. Ze heeft er voor gekozen om het geboren te laten worden en heeft geprobeerd er voor te zorgen, maar ze had geen middelen. En heeft het kind aan kennissen meegegeven die er wel voor konden zorgen. Lijkt mij een logische oplossing.

Waarom is zonder meer meegeven logisch? Waarom logischer dan adopteren of een andere legale regeling treffen, waardoor de positie van het kind niet zo in de lucht was blijven hangen?

Ik geloof niet dat je een goed beeld hebt van illegaal in een land verblijven. Elke aanraking met de wet, ook bv een kind ter adoptie willen afstaan, betekent uitzetting. Ze zijn hier helemaal niet coulant naar Brazilianen. Die vallen ook niet onder Europese wetten enzo.
Legaal iets doen is totaal onlogisch als je illegaal in een land verblijft.
Stel, jij zit illegaal in Argentinië ofzo. Ga je dan de instanties opzoeken om je kind af te staan, als vrienden die je goed kent het wel willen aannemen?

Verder is aannemen in Zuid Amerikaanse landen (en hier trouwens ook, meestal binnen familie) heel normaal. Iedereen zorgt voor elkaars kinderen. Dus vanuit de cultuur gezien die zij had, deed ze niets fout. Ze dacht dat ze het beste voor haar kind deed (haar woorden).
Zie het ook zo: Als je een kind ter adoptie afstaat, weet je niet waar het terecht komt. Nu wist ze waar het terecht kwam.

Ik heb trouwens persoonlijk bijna een jochie aangenomen van een broer van mijn ex. Die zit nu bij andere mensen. Die broer heeft AL zijn (4 meen ik)kinderen door anderen groot laten brengen. Daar is nooit een instantie aan te pas gekomen. Als gezegd, het is hier vrij normaal. En dat er in dit geval een rechtzaak van is gekomen, is alleen omdat de vader het kind opeist (terwijl hij er eerst niks van wilde weten). Er zitten heel wat kinderen in dezelfde situatie. Vandaar dat de rechtbank lang wikt en weegt over hoe dit op te lossen, want het heeft tevens een voorbeeldfunctie.

Dit is een land waar adoptie helemaal niet zoveel gebeurt. Er is een overschot aan kinderen (weinig vraag). Ip ht moment bevinden zich 15.000 kinderen in ene tehuis, waarvan zo´n 700 "adoptie klaar" zijn. Dus vele jaren in een tehuis is het lot van de meesten, en velen komen er pas uit als ze bijna volwassen zijn en zelfstanfdig gaan wonen. Misschien vond de moeder dat geen leuk vooruitzicht, helemaal niet als er aan de andere kant een stel zich aanbied...

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 23:08

Lusitana schreef:
Ik geloof niet dat je een goed beeld hebt van illegaal in een land verblijven. Elke aanraking met de wet, ook bv een kind ter adoptie willen afstaan, betekent uitzetting. Ze zijn hier helemaal niet coulant naar Brazilianen. Die vallen ook niet onder Europese wetten enzo.
Legaal iets doen is totaal onlogisch als je illegaal in een land verblijft.
Stel, jij zit illegaal in Argentinië ofzo. Ga je dan de instanties opzoeken om je kind af te staan, als vrienden die je goed kent het wel willen aannemen?

Dat Brazilianen niet onder de Europese wet zouden vallen is juridisch in elk geval nonsens; de werking van het EVRM (Europees mensenrechtenverdrag, waarbij ook Portugal lid is) strekt zich uit tot iedere persoon in de landen die erbij aangesloten zijn. Dat dat praktisch niet altijd evenveel oplevert kan ik me natuurlijk voorstellen. Maar in dit geval is er ook de optie dat de legale (ik ga er maar van uit dat ze legaal zijn) pleegouders de boel in juridisch overzichtelijke paden leiden. Nogmaals: in het belang van het kind.

Met de rest van je toelichting kan ik niet zoveel. Ik kan naar een dergelijke situatie alleen maar kijken met mijn Nederlandse bril op, en omdat ik rechten studeer, met een familierechtelijke bril. En vanuit dat standpunt denk ik dat er in Portugal nogal een kloof bestaat tussen de praktijk, de openlijke (katholieke) moraal, en de wet.

Overigens begrijp ik niet waarom de vader tot een DNA-test is gedwongen. Als er voor iedereen een bevredigende oplossing was, waarom dan nog een vaderschapsactie?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 23:43

Ik weet alleen dat het publieke ministerie (weet niet hoe dat bij jullie heet) het heeft ge-eist, maar wat de aanleiding was, weet ik niet. Ik meen dat het het maken heeft met de sociale dienst. Men moest weten of het kind afgestaan was met toestemming van de vader en daarvoor moest men eerst de vader kennen. Vervolgens heeft die gezegd dat hij het niet eens was met de afstand en dat heeft de zaak an het rollen gebracht.

De pleegouders zijn gewoon Portugezen. Man is beroepsmilitair.

Er zijn gerechtelijke fouten gemaakt in het begin, instanties hebben langs elkaar heengewerkt, en er staan ook fouten in de rapporten. Een en ander maakt het niet makkelijker.

Hoe men bij smartegeld voor biologische vader komt weet ik ook niet, maar misschien kun jij daar meer over vertellen.
Ze eisen nu ineens 4 jaar, trouwens).

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 10:30

Smartengeld is in elk land anders geregeld. Je kunt dat eisen voor materiële schade en (toepasselijk in dit geval) voor immateriële schade. Kijk je naar de Nederlandse situatie, dan wordt dat maar heel weinig toegekend, omdat de schade moeilijk te bewijzen en moeilijk te bepalen valt. Maar je zou kunnen betogen dat de afwezigheid van contact met je kind je emotionele schade toegebracht heeft. Lijkt me als advocaat wel een uitdaging, want deze man heeft in eerste instantie niet meegewerkt aan het vaststellen van het vaderschap, maar goed, dat is de theorie.

In Amerika zijn ze gemakkelijker met het toekennen van immateriële schadevergoeding; hoe dat in Portugal in elkaar steekt zou ik niet weten.

Een rechter uit het familierecht heeft me wel eens uitgelegd dat ze het een heel zwaar vak vond omdat je eigenlijk alleen maar te maken hebt met mensen die erin geslaagd zijn een puinhoop van hun leven te maken, en dat je, wat je dan beslist, altijd een beslissing neemt die voor iemand niet goed is. Ik hoop dat er snel duidelijkheid voor het kind ontstaat.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 15:46

Feit is, dat moeder een advokaat in de arm heeft genomen en als de "adoptie" ouders verliezen, eist zij het kind op. In dat geval gaat het legaal linea recta weer naar adoptie ouders, maar dan via pleegzorg. Dus de kans is groot dat biologische vader het echt niet gaat krijgen en het kind gewoon kan blijven waar het is. Als vader wél wint, betekent dat een goede tijd in een tehuis, vanwege de legale paden die dan bewandeld moeten worden (en geleidelijke introductie). Dat lijkt me de minst goede oplossing voor het kind.
Een advokaat die niets met de zaak te maken heeft, heeft al publiekelijk gezegd dat hij vind dat als er iemand smartegeld verdient is het ´t kind zelf en de "adoptie" vader, voor in het gevangenis terecht komen en alles. Zijn militaire carrière loopt daardoor gevaar.
Overigens staat bijna heel het land als een blok achter adoptie-ouders en is de biologische moeder in een TV programma (pro´s en contra´s) verschenen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 17:06

De adoptie ouders hebben de zaak gewonnen. Ze mag bij hen blijven. Kind moet wel contact krijgen en houden met biologische vader.

De details weet ik nog niet, ik hoorde het net op de radio, de rechtzaak was om half twee vandaag.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:12

Kijk - da's mooi. Het belang van het kind wint. Dat mag ik graag zien.

Nou maar hopen dat alle betrokkenen dat ook vinden en er niet meer doorgeprocedeerd wordt...

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:49

Super dat het kind nu mag blijven waar t vertrouwd is en naar ik aan neem veilig en stabiel is. Daar heeft ieder kind recht op. Wie weet kan t n band opbouwen met zijn verwekker.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 20:23

Hm. Ik zei al dat ik de datails nog niet wist. Ik heb de krant gelezen en wat ik begrijp is dit:
Het kind mag blijven tot het langzaam aan de biologische vader gewend is en dan gaat het toch naar de biologische vader (en zijn nieuwe veel oudere vriendin). Verder is er geen sprake van smartegeld meer. Er wordt doorgeprocedeerd. Er wordt onmiddelijke vrijlating van de adoptie vader ge-eist, met alleen twee wekelijkse melding, omdat er geen oprechte reden is om hem vast te houden. Er is geen vluchtgevaar.
Er is ook gezegd dat het zeer fout is geweest van de "adoptie vader" om de biologische vader te ontzeggen zijn dochter te zien, maar dat hij wél de barmhartige sameritaan was in het begin van het leven van het meisje.