Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
SuperPepeijn schreef:Die hele drang naar perfect willen kunnen spellen, welk nut dient dat nou eigenlijk?
SuperPepeijn schreef:Ik begrijp het hele probleem niet zo. Natuurlijk is het belangrijk dat mensen die voor de klas staan stof beheersen, maar iemand die de eisen voor de opleiding haalt, slaagt toch gewoon niet?
Juf zijn is tegenwoordig wel iets meer dan alleen vaardig zjin in taal en rekenen.
Die hele drang naar perfect willen kunnen spellen, welk nut dient dat nou eigenlijk?
Prrrr schreef:SuperPepeijn schreef:Ik begrijp het hele probleem niet zo. Natuurlijk is het belangrijk dat mensen die voor de klas staan stof beheersen, maar iemand die de eisen voor de opleiding haalt, slaagt toch gewoon niet?
Juf zijn is tegenwoordig wel iets meer dan alleen vaardig zjin in taal en rekenen.
Die hele drang naar perfect willen kunnen spellen, welk nut dient dat nou eigenlijk?
"A gentleman cannot mean what he says if he cannot say what he means"
Dat is een quote uit een film, van de tutor van jonge keizer. Erg waar: geef een mens de mogelijkheid zich correct uit te drukken. Dat gaat over omgangsvormen (ook een taak voor de school, maar meer nog voor de ouders), maar ook over de mogelijkheid je op papier correct uit te drukken: netjes en zorgvuldig formuleren, netjes en zorgvuldig spellen. Foutloos is niemand, maar het is wel een mooi streven. Zorg dat de manier waarop je iets zegt niet negatief afleidt van wat je wil zeggen.
Dat nut, volgens mij
Prrrr schreef:Als je dan echt getalbegrip hebt, zie je dat het niet uitmaakt of je achteraan (dus met eenheden) begint te rekenen of met de honderdtallen. Als je alleen maar het truukje aangeleerd krijgt (en dat is op veel basisscholen zo, dat ben ik met je eens), dan maakt het niet uit: echt getalbegrip krijg je dan niet.
Persoonlijk denk ik dat het eenvoudiger is om vanuit de eenheden te beginnen, maar dat kan ook zijn omdat dat de methode is waarmee ik zelf ooit begonnen ben
biep schreef:Niet gek overigens... het hele examen Nederlands is alleen maar gebasseerd op het maken van samenvattingen en het aangeven van hoofdgedachtes. (En dat is ook wat ze op de Uni of op het HBO van je verwachten.. dat je de hoofdgedachtes uit teksten weet te halen, voor de spelling heb je dan wel weer de spellingcheck, lang leve Word)
Karin schreef:Shadow0 schreef:(En daarbij: hoe belangrijk ik goede spelling in het algemeen ook vind, ik betwist dat het ook van belang is voor het behaalde niveau van de studenten aan het eind van bepaalde opleidingen. Ik vind het vreselijk onprofessioneel staan als ik een dictaat of reader krijg vol spelfouten, maar het niveau van de inhoud wordt er toch maar nauwelijks door bepaald. Zorgvuldigheid: ook in het trekken van conclusies dus.)
Nog even hierop inhakend: dat valt voor mij onder 'je snapt toch wat er staat'. En daar neem ik geen genoegen mee.
Citaat:HBO-raad eist noodplan voor taal
Van onze verslaggever Gerard Reijn
DEN HAAG - Er moet een tussenjaar komen waarin aspirant-studenten fatsoenlijk leren lezen en schrijven voor ze gaan studeren. Doekle Terpstra, voorzitter van de organisatie van hogescholen HBO-raad, kwam dinsdag met dit voorstel. Hij reageerde daarmee op een taaltoets die op de pabo’s is gehouden. Daarvoor zakte 68 procent.
De taaltoets is ontworpen door het Cito en lag op het niveau van de eerste klas van de havo. De resultaten bleken onthutsend. Van de studenten die vwo hadden gedaan, zakte 22 procent.
Van de oud-havoscholieren was dat 67 procent en van de mbo-doorstromers zelfs 85 procent. Volgens Terpstra, die deze cijfers dinsdag tijdens zijn nieuwjaarsrede bekendmaakte, is het een illusie te veronderstellen dat andere hbo-eerstejaars het beter zouden doen. Om een beeld te krijgen van de zwakke punten van de eerstejaars, doen de hogescholen in september een breed onderzoek onder alle eerstejaars.
Hoe een tussenjaar, dat niet verplicht wordt, er moet uitzien, wil hij samen met het onderwijsveld en de minister nader uitwerken.
Minister Van der Hoeven van Onderwijs reageerde terughoudend. ‘Het probleem moet bij de bron aangepakt. We moeten het basis- en voorgezet onderwijs op niveau brengen, en dat loopt via de pabo.’ Ze noemde het slagingspercentage heel slecht, maar niet verrassend.
Voorzitter Sjoerd Slagter van de VO-Raad, de organisatie van het voortgezet onderwijs, vindt een tussenjaar ‘volstrekt overbodig’. ‘We moesten de afgelopen jaren veel aandacht besteden aan tekstbegrip en leesvaardigheid. Maar als de prioriteit verschuift, en we meer aan spelling en grammatica moeten doen, dan kan dat heel snel worden geregeld.’
Het was al bekend dat pabo-studenten slecht kunnen rekenen. In september legden zij een rekentoets af op niveau van het basisonderwijs. Toen zakte 48 procent.
Terpstra neemt het de politiek kwalijk dat die geen maatregelen heeft getroffen om het kennistekort bij scholieren op te heffen. ‘We hebben twee jaar geleden afspraken gemaakt met minister Van der Hoeven om dit probleem op te lossen. Ons deel van de afspraken hebben we meteen opgepakt. We hebben een reken- en taaltoets voor de pabo ingevoerd, en gaan nu zelf aan de slag met een onderzoek. Maar van de politiek heb ik geen enkel initiatief gezien.’
joyce B schreef:Ik denk dat het ook al zou schelen als de spelling niet continue zou veranderen.
Citaat:Van mij mogen ze (zei ik al vanaf het eerste jaar pabo en nu na 6,5 jaar voor de klas nog steeds) een boel algemene en didactische onderdelen en vooral PGO (project gestuurd onderwijs) schrappen en weer echt gaan onderwijzen.
Citaat:En dan maar enkele uren algemene vakken als pedagogiek/psychologie... De omgang met de kinderen en de aanpak leer je het beste in combinatie met de praktijk.
Citaat:Alsof die medeleerlingen in 5 a 10 minuten presentatie luisteren per onderwerp, genoeg op hebben gestoken om zich dat onderdeel en die lesdoelen die horen bij die specifieke opdracht eigen te maken en dus later ook nog te kunnen ophalen op een CITO-toets... Terwijl vaak de presenterende leerlingen bij het zelfstandig verwerken al niet helemaal de lesdoelen halen...
Prrrr schreef:biep schreef:Niet gek overigens... het hele examen Nederlands is alleen maar gebasseerd op het maken van samenvattingen en het aangeven van hoofdgedachtes. (En dat is ook wat ze op de Uni of op het HBO van je verwachten.. dat je de hoofdgedachtes uit teksten weet te halen, voor de spelling heb je dan wel weer de spellingcheck, lang leve Word)
Samenvatten is een hele nuttige vaardigheid: je schrijft zelf, waardoor je na moet denken over de zinsopbouw. Grammaticafouten zijn ook in een samenvatting gewoon fout.
Voor de universitaire opleiding rechten moet je om de haverklap scripties en schrijfopdrachten inleveren. Niet gek ook: zeker in de togaberoepen (rechter, officier van justitie, advocaat) gaat praktisch alles schriftelijk. Dat vergt actieve taalbeheersing die iets verder gaat dan gebruikerservaring met Word F7.
eroslover schreef:Ik wil hier even op reageren, Ik ben eerste jaars pabostudente op de marnixacademie in utrecht. Bij mij op school is het zo dat er zo tussen de 3tot 5 studenten per klas de taaltoets hebben gehaald bij rekenen is het net wat meer maar ook zeer slecht gemaakt. Gelukkig heb ik ze beide in een keer gehaald.
Vooral de taaltoets is een stuk pittiger dan dat de meesten hier denken geloof ik. Het is geen basisschool stof maar havo 3 , oke ik begrijp ook wel dat bijna iedereen die stof wel eens heeft gehad en dus zou moeten kennen maar het niveau ligt dus een stuk hoger dan gedacht wordt.
De Volkskrant 18 januari 2007 schreef:Slecht spellen al jaren een probleem
Reportage Van onze verslaggever Gerard Reijn
AMSTERDAM - De oorzaak van slecht spellende leerlingen bestaat al tien jaar. De schuld ligt bij iedereen.
‘Het is krankzinnig dat scholieren nooit worden afgerekend op spelling.’ Rob van Dijk, leraar Nederlands aan het Montessori Lyceum in Amsterdam, kan er niet over uit. ‘In het centraal schriftelijk zitten twee onderdelen voor Nederlands: een tekstverklaring en een samenvatting. In de voorschriften staat nadrukkelijk dat er bij de tekstverklaring geen punten mogen worden afgetrokken voor spel- en stijlfouten. Bij de samenvatting mogen spel- en stijlfouten maximaal tot 20 procent aftrek leiden. Dat is helemaal niets.’
Wie heel slecht spelt, verliest hooguit één punt. Een 7 in plaats van een 8. Ook de schoolexamens toetsen nauwelijks de spelkunst en de grammatica, en dat ligt niet aan de scholen.
De wet schrijft voor dat 40 procent van het schoolexamen Nederlands betrekking heeft op spreekvaardigheid. 60 procent van de punten is te verdienen met schrijfvaardigheid. Daarbij wordt niet zozeer gelet op spel- en grammaticafouten, maar op de opbouw van het betoog.
lees verder:
http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... n_probleem
Mareska schreef:@ Prr: Als social worker kun jij wel mensen (kinderen) die de Nederlandse taal slecht beheersen op didactisch gebied begeleiden.
Mareska schreef:Ik zeg absoluut niet dat ik de Pabo een goede HBO opleiding vind en dat alle schuld ligt bij de vooropleidingen van het hoger onderwijs, maar het probleem moet bij de oorzaak aangepakt worden. En dat lukt in ieder geval niet door de studenten via de media naar beneden te halen.