Euthanasie, wel of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jacimatho

Re: Euthanasie, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 20:15

met een moeder die een heel ernstige spierziekte heeft en al 15 jaar een vreselijke lijdensweg afgaat ben ik voor.
Ik zou er het grootste begrip voor hebben indien zij hiervoor kiest.

Beter worden is niet een optie, alleen slechter........
Dan zou ik het ook overwegen denk ik...

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 20:23

De ene kant ben ik voor, en gevoelsmatig ben ik ertegen..

Ik ben ervoor omdat ik inderdaad raar vind dat wanneer een dier ernstig ziek is en geen kans meer heeft op verbetering wel een spuitje krijgt, en een mens alles moet doorstaan.

Tegen ben ik omdat mensen het vaak ook in een opwelling zeggen.. Er is tegenwoordig hele goede pijnbestrijding, en pijn heb je tegenwoordig niet als je sterft, zodra jij aangeeft dat je pijn hebt wordt je dosis verhoogt. ( ook hier wordt vaker een verkapte manier van euthanasie toegepasd, de dosis is dan eigenlijk te hoog, maar om dat dit nooit te bewijzen is wordt dit dan gedaan wanneer die persoon er toestemming voor geeft, dit versnelt het proces ).

Ik vind zelf dat het in iedergeval meer bespreekbaar moet zijn. Het mag officieel hier in Nederland, maar om het daadwerkelijk te krijgen om het moment dat je wilt, die kans is heel klein.
Je kunt inderdaad vanalles ondertekenen, maar na zoveel jaar is dat niet meer rechtsgeldig.. En als je het zelf niet meer duidelijk kunt zeggen mag het ook niet meer, als jij bijvoorbeeld hebt aangegeven dat je euthansie wilt als je dement bent en verder niks meer kunt en je zegt op dat moment nee, is het nee, andersom is ja niet altijd ja..

Toen mijn opa zei dat hij " een spuitje wilde " omdat hij niet meer wilde deed me dat onzettend pijn, ondanks dat ik wist dat hij niet langer als een paar dagen nog zou hebben. Dit heeft hij ook niet gekregen, maar heeft pijnstillers gekregen, op zo'n korte tijd krijg je dat niet meer geregeld..

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 20:29

MSQuincyTE schreef:
Ik ben voor eutanasie

Mijn oma heeft ook eutanasie gehad want zij had de spierziekte A.L.S. en dat is een broertje of zusje van M.S. alleen dan in een ergere vrom

Even nog offtopic.
MS en ALS is verschillend.
Met een prognose MS kun je nog heel lang een goed leven hebben, echter bij ALS is je levensprognose nog maximaal 3 jaar..
Bij MS wordt alles gelijdelijk aan minder, in de zenuwen komen ontstekingen, die onstekingen genezen weer maar daar blijven littekens. Overal waar die littekens zitten komen signalen minder goed door en op den duur niet meer door, bijvoorbeeld een signaal om je been te bewegen..
Bij ALS komen er gaten in die zenuwbanen, daar valt gewoon ineens de functie weg om je been te bewegen, geen verslechtering, gewoon van de een op de andere dag kun je bijv je been niet meer bewegen.
Echter blijft bij beiden ziektes je hart gewoon kloppen, als valt uit behalve je hart, uiteindelijk stik je dus.

De ziektes zijn beiden heel verschillend, enige wat ze gemeen hebben is dat het een aandoening aan je zenuwstelsel is, en je zenuwstelsel kan niet vervangen worden dus het is ongeneeselijk.

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 20:34

Ik ben voor! M'n oma en m'n opa zijn allebei gestorven door euthanasie. M'n opa had gaten in zijn darmen, en kon niet meer geopereerd worden, en zou langzaam sterven. En mijn oma had kanker, een afstervend been, en daar bovenop 2 beroertes. Mijn opa had in goede gezondheid met zijn arts afgesproken dat wanneer hij aangaf dat hij niet meer wou, de arts zijn leven zou beïndigen dmv een overdosis morfine. Mijn oma daarentegen lag te gillen en te schreeuwen in het bed, en de arts weigerde om haar iets te geven. Uiteindelijk zag hij in dat het niet langer ging, en is ook besloten dat het beter zou zijn als het afgelopen was. Mijn oma was altijd een zeer kwieke, ondernemede vrouw, die nog volop leefde. Zij heeft van te voren ook zeer duidelijk te kennen gegeven dat het van haar niet meer hoefde als ze een kasplantje zou worden. En dat werd ze....

Daarom ben ik voor euthanasie....

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:35

Zeker vóór. Ja

Want ik hoop toch zeker dat ik zelf mag beslissen wat er met mijn lichaam, mijn eigen ik, gebeurt als ik geen enkele kans meer heb op een normaal leven...
Wat heb je eraan om de rest van je leven in een ziekenhuisbed aan de beademing te liggen, waar leef je dan nog voor?

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:38

hoi ik ben hier ook voor!
ik vind dat je famillie moet beslissen op zo'n moment,die doen vaak wel het juiste,toch? gr pascale!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:16

Ik ben ook voor. Heb het (gelukkig) nog niet van dichtbij meegemaakt bij mensen, maar zou er zelf ook niet aan moeten denken om als kasplantje het verdere leven te moeten slijten.

Edding3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:19

pioade schreef:
Vanuit mijn christelijke geloof ben ik er tegen.. Ik geloof dat God beslist over leven en dood. Maar ik kan wel begrijpen dat er mensen zijn die euthanasie wensen als zijn zij pijn hebben en/of zwaar gehandicapt zijn. Overgens is pijn meestal met goede (palliatieve) pijnbestrijding te voorkomen.
Ik ben van mening dat als er meer geld uitgetrokken wordt voor onderzoek naar (palliatieve) pijnbestrijding en er nog betere pijnbestrijding komt de vraag naar euthanasie af gaat nemen.
daarom is het zo mooi dat kerk en staat gescheiden zijn dezer dagen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 02:02

pioade schreef:
Ik geloof dat God beslist over leven en dood.

Dus jij gelooft dat het ook gods wil is dat er onschuldige mensen worden vermoord?

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 09:21

pascale schreef:
ik vind dat je famillie moet beslissen op zo'n moment,die doen vaak wel het juiste,toch? gr pascale!

Dat zou je denken Pascale, maar er zijn veel mensen die zo'n beslissing niet kunnen nemen, omdat ze geen afscheid willen nemen van een persoon.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:44

pioade schreef:
Vanuit mijn christelijke geloof ben ik er tegen.. Ik geloof dat God beslist over leven en dood. Maar ik kan wel begrijpen dat er mensen zijn die euthanasie wensen als zijn zij pijn hebben en/of zwaar gehandicapt zijn. Overgens is pijn meestal met goede (palliatieve) pijnbestrijding te voorkomen. Ik ben van mening dat als er meer geld uitgetrokken wordt voor onderzoek naar (palliatieve) pijnbestrijding en er nog betere pijnbestrijding komt de vraag naar euthanasie af gaat nemen.

Nou dat kan erg tegenvallen hoor.
Mijn schoonmoeder is gestorven aan de gevolgen van een melanoom (met uitzaaiingen naar haar botten). Ze heeft uiteindelijk gesmeekt of de dr er een einde aan wou maken. Ik heb nog nooit iemand gezien die zo veel pijn had. Dwars door de zware dosis morfine heen. De dokter heeft uiteindelijk haar in een zeer diepe slaap gebracht met Morfine en daar is ze uiteindelijk door overleden. Dit heet geen euthanasie, maar is het in feite natuurlijk wel.

Ik vind het het geloof dat God over leven en dood beslist ook echt een drogrede om niet aan euthanasie te doen. Je houdt iemand ook kunstmatig langer in leven tegen de wil van God in. (bv een comapatiënt) Dan kan je ook in gevallen van ondraaglijk lijden er een eind aanmaken.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:46

Ik ben er 100% voor, iedereen moet kunnen beslissen over zijn eigen leven.

Hebben jullie dat verhaal nog gevolgd in Italie, dat ging over een man die al 30 jaar in bed lag.
Het was nog een jonge man, de laatste half jaar lag hij aan de beademing hij was ook helemaal verlamd.
Hij praatte via een knipperen met ogen een een spraakcomputer, een arts heeft hem een spuitje gegeven.
Zijn laatse woorden waren 3x dankje wel.
De man had al een paar keer euthanasie aangevraagd maar werd afgewezen

De arts riskeert een gevangenis-straf van enkele jaren...omdat het in Italie moord is.
Proces loopt nog

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:48

tita Volgens mij heb ik er wel iets van mee gekregen

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:50

Ik vind het echt super dat zoiets mogelijk is!!!

Mijn moeder is zeer ziek en heeft dus ook nu vanalles laten vastleggen. Mijn vader en ik (als mijn moeder erover begint) bepalen of het inderdaad doorgaat. Mijn moeder wil gewoon kunnen leven en zodra ze niet eens meer op bed tv ofzo kan kijken en niet meer kan eten ofzo, wil ze ermee stoppen. Ze wil geen lijdensweg.

Wel vindt ik dat het niet moet worden toegestaan omdat iemand geen levenslust meer heeft ivm ouderdom (heb ik wel eens van gehoord). Want anders gaat het steeds verder en worden de mensen steeds jonger.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 11:52

Ik ben 1000% voor, mijn vader is ook door euthanasie gestorven! Als de pijn zo ondragelijk en onmenselijk is, moet het gewoon kunnen!
Toen de dokter langs kwam op een van zijn laatste dagen en vroeg wat hij voor hem kon doen heeft hij met z'n laatste kracht gezegd, ik wil dood! Mijn vader had kanker en kon niet (amper) praten, eten, drinken helemaal niets meer.. Het was een hele sterke man dus als hij dat niet had gedaan had het nog weken zo door kunnen gaan! De euthanasie zelf heeft ook nog 2 of 3 dagen geduurd voordat hij zijn laatste adem uitblies.

Het was ook voor heel de familie een opluchting dat het zo is gegaan en ook geheel hoe hij het wilde!

@ pioade over die pijnbestrijding, dat kan idd behoorlijk tegenvallen! Hij zat al aan de morfine waar je een pony mee kan inslapen en nog verging hij van de pijn!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:06

MSQuincyTE schreef:
pioade schreef:
Ik geloof dat God beslist over leven en dood.

Dus jij gelooft dat het ook gods wil is dat er onschuldige mensen worden vermoord?

Dat is een andere discussie...daar gaat het hier nu niet over.

En dan hebben we natuurlijk ook nog eens het verschil tussen ACTIEVE en PASSIEVE euthenasie. Eigenlijk ben ik tégen passieve euthenasie (stoppen met voeding bijvoorbeeld) maar vóór actieve euthenasie. Met mijn vriendin heb ik hier avondenlang discussies over gehad omdat zij juist het tegenovergestelde vond/vindt.
Hoewel ik wel vind dat iemand die zijn leven beëindigd wil hebben wegens ondraaglijk geestelijk lijden een moeilijke zaak blijft, want hoe meet je dat?
Wat er in Italië gebeurd is vind ik schandalig!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:08

Vanessa24 schreef:
pascale schreef:

Dat zou je denken Pascale, maar er zijn veel mensen die zo'n beslissing niet kunnen nemen, omdat ze geen afscheid willen nemen van een persoon.

Inderdaad aan familie kun je over zoiets vaak niet laten beslissen..
Ik heb op het werk meegemaakt dat we een vrouw terugkregen uit het ziekenhuis ( die had een herseninfarct gehad ) en die mevrouw was doof en blind daardoor en al dik in in de 80, Mevrouw had in het ziekenhuis nog eens sondevoeding gekregen omdat ze niet meer kon slikken.. Al met al was het dus gewoon levensverlenging en zelf zei ze ook dat ze niet meer wilde. Toch weigerde de zus om de sondevoeding stop te zetten.. Gewoon in de hoop dat het weer beterder zou gaan, wat dus echt niet meer ging gebeuren.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 15:35

100% voor. ik heb het zelf meegemaakt bij mijn moeder.
Over het niet pijn hoeven hebben, ga ik niet discussieren. Fijn hoor je hebt geen pijn, maar ligt gewoon in een coma......

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 15:40

Dat is zo Barco, pijn heeft er niets mee te maken. Het heeft alles te maken met de wil om te leven.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:43

Ik ben ook voor. Bij ondraaglijk lijden vind ik dat de mens het recht heeft om zijn eigen leven te laten beeindigen.

Voor de gelovigen: Je kan ook bedenken dat god ons deze kennis heeft gegeven dit te kunnen doen.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:09

Tolstoj schreef:
pioade schreef:
Vanuit mijn christelijke geloof ben ik er tegen.. Ik geloof dat God beslist over leven en dood. Maar ik kan wel begrijpen dat er mensen zijn die euthanasie wensen als zijn zij pijn hebben en/of zwaar gehandicapt zijn. Overgens is pijn meestal met goede (palliatieve) pijnbestrijding te voorkomen. Ik ben van mening dat als er meer geld uitgetrokken wordt voor onderzoek naar (palliatieve) pijnbestrijding en er nog betere pijnbestrijding komt de vraag naar euthanasie af gaat nemen.

Mijn schoonmoeder is gestorven aan de gevolgen van een melanoom (met uitzaaiingen naar haar botten). Ze heeft uiteindelijk gesmeekt of de dr er een einde aan wou maken. Ik heb nog nooit iemand gezien die zo veel pijn had. Dwars door de zware dosis morfine heen. De dokter heeft uiteindelijk haar in een zeer diepe slaap gebracht met Morfine en daar is ze uiteindelijk door overleden. Dit heet geen euthanasie, maar is het in feite natuurlijk wel.

Ik vind het het geloof dat God over leven en dood beslist ook echt een drogrede om niet aan euthanasie te doen. Je houdt iemand ook kunstmatig langer in leven tegen de wil van God in. (bv een comapatiënt) Dan kan je ook in gevallen van ondraaglijk lijden er een eind aanmaken.

precies!!
de broer van mijn man heeft aids gehad,wat die allemaal niet binnen kreeg aan pijnbestrijding,daar werd je eng van,maar hij had nog heel veel pijn.
uiteindelijk een bewuste overdosis gekregen,en zo op die manier gegaan.
ik ben er voor,eigenlijk zou je,net als een donorcodicil een verklaring bij je moeten dragen waar het op staat.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:16

Ik ben voor euthanasie. Mijn moeder heeft jarenlang gevochten voor haar leven, maar het ging niet meer. Ze kon niet meer lopen bijna niet meer praten etc. Je zit dan echt te wachten op de dood, het is dan prettig om de lijdingsweg korter te maken. En rustig in te laten slapen in plaats van te stikken.

cracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:40

Ook ik ben voor euthanasie.
Je mag je hele leven kiezen, wat je eet, waar je woont, welke kleren je draagt of je naar de tandarts gaat of niet.
Tot je heel ziek wordt, elke dag pijn hebt en alleen maar een aftakelende 'toekomst' tegemoet gaat.
Dan mag je ineens niet meer kiezen? Verward
Nee dat gaat er bij mij niet in, dat klopt gewoon niet.

Twijfelaars die aanvoeren dat mensen nogal snel tot euthanasie beslissen in een dipje weten waarschijnlijk niet hoe euthanasie wordt uitgevoerd.
De situatie moet 'uitzichtloos' zijn, er mag geen kans op verbetering zijn en de situatie moet ondragelijk zijn.
Dan kan je een arts vragen om over te gaan tot euthanasie.
Dit mag echter pas worden "voltrokken" als een tweede arts is geraadpleegd, die hetzelfde ziektebeeld schetst ( en erkend dat de situatie ondragelijk + uitzichtloze is).
En dit alles kost tijd, zal zeer waarschijnlijk niet binnen een paar dagen gebeuren, dus dan is het dipje vaak al weer een upje geworden Knipoog

pioade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:10

Tolstoj schreef:
pioade schreef:
Vanuit mijn christelijke geloof ben ik er tegen.. Ik geloof dat God beslist over leven en dood. Maar ik kan wel begrijpen dat er mensen zijn die euthanasie wensen als zijn zij pijn hebben en/of zwaar gehandicapt zijn. Overgens is pijn [b]meestal met goede (palliatieve) pijnbestrijding te voorkomen. [/b]Ik ben van mening dat als er meer geld uitgetrokken wordt voor onderzoek naar (palliatieve) pijnbestrijding en er nog betere pijnbestrijding komt de vraag naar euthanasie af gaat nemen.

Inderdaad, pijn is niet altijd te voorkomen helaas. Daarom heb ik ook geschreven meestal. Ik weet dat er vaak gezegd wordt dat iemand in deze tijd geen pijn meer hoeft te lijden. Dit is niet waar en als patiënt en familie hier van uit gaan zorgt dit vaak voor machteloos gevoel bij artsen en verpleegkundigen. Vooral bij botmetastasen is het vaak zo dat pijn niet voldoende betreden kan worden. Bij deze pijnlijke kankervormen komt passieve euthanasie ook vaak voor. Daarom is onderzoek naar pijnbestrijding ook zo belangrijk.
Het kunstmatig in leven houden van iemand is ook een moeilijk punt. Hier is in onder christenen ook veel discussie over. Ik ben hierzelf ook niet over uit. Met de apparatuur en kennis die er tegenwoordig kun je iemand heel lang in leven houden. Ik vind dit een moeilijk punt en ben blij dat ik zo'n beslissing nog nooit hebt moeten nemen. Hierin is ook iedere situatie anders.

De discussie of het God's wil is dat er onschuldige mensen mensen vermoordt worden is een andere discussie. Hier op reageren is imo offtopic en wordt een lang verhaal.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:13

ik ben ook absoluut vóót euthanasie..
vind wel dat er regels moeten zijn dat het niet te makkelijk wordt zeg maar.
maar iemand die zwaar ziek is en geen kans op beterschap is, die pijn lijdt en alles.... ik zou in zo'n geval zeer graag euthanasie laten plegen.