Het offer "feest"?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie

Re: Het offer "feest"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:49

ShirleyA schreef:
Walgelijk zeg ik zou echt v mijn buurman eisen dat hij dat beest weg haalt ik hoef dat niet te zien! En ik vind dat zulke zaken hier in NL niet kunnen. Geloof prima maar wel binnen de gelden de waarden en normen v t land waar je je bevind! Dit is gewoonweg niet nodig! Dat geneusel omdat het een traditie is..... tradities moeten soms doorbroken worden. En dit is zo'n traditie! Persoonlijk vind ik dat ook bij intergratie horen: je aanpassen aan de slachtregels hier in NL. Maar dat zijn ze niet van plan omdat het zo 'hoort'. Ik heb hier geen respect voor en proef ook veel respectloosheid uit hun actie de dieren zo te doden.

Hier ben ik het opzich wel mee eens. Ik vind ook dat als je in Nederland woont, je je wel aan moet passen en niet zo je schaap in de tuin op moet hangen. Maar ik ben het er niet mee eens dat het afgeschaft moet worden. Maar wel rekening houden met de medemens...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:52

Mag je toch hier in antwerpen een keer een kijkje komen nemen.

En ja spijtig sta ik er bij Ach gut Ik werk voor een da die veel in slachthuizen komt.
En dan kan ik vertellen hoeveel mensen ik al een paar keer heb zien snijden voor het beest eindelijk dood kan gaan.

Ik dacht dat het ook alleen door slachters mocht gedaan worden (vind ik minder erg). Tot de gemeente inneens do it self plaatsen organiseert in de carwash enzo...

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:56

Nou nu moet ik even opkomen voor de moslims vrees ik.
Ik heb een marokkaanse vriend en ik vond het ook eerst heel erg walgelijk maar hij heeft me het uitgelegd. Die dieren hebben juist heel weinig pijn omdat ze op de manier waarop ze doodgesneden worden direct dood zijn zoals hiervoor al uitgelegd is. Zelfde als kogel door kop dus en het is zelfs minder pijnlijk. Wat jou buurman doet mag niet van de wet. Volgens mij mag je het helemaal niet zelf doen hier in nederland en de meeste moslims kopen ook gewoon het vlees bij de halal slagerij.

En hierbij vind ik dat mensen veel te snel oordelen zonder er wat van af te weten. Weten jullie ook wel waarom het offerfeest wordt gehouden?Waarom wordt het dier zo geslacht? Juist! Verdiep je dus eerst even in alles voor je gaat zeggen dat het walgelijk is. Het is ook walgelijk om te zien, maar we leven nou eenmaal in een multi-culturele samenleving. Dus probeer het te begrijpen of op zn minst te respecteren. Ga maar eens naar de reden luisteren waarom een moslim geen varken eet. Nou dan raak je geen varken meer aan haha. Zal kijken of mijn vriend zelf nog even mijn verhaal wil komen verduidelijken.

Kortom: Eerst nadenken en je erin verdiepen en dan oordelen! En dat geldt niet alleen hiervoor...

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:01

katiavl schreef:
Mag je toch hier in antwerpen een keer een kijkje komen nemen.

En ja spijtig sta ik er bij Ach gut Ik werk voor een da die veel in slachthuizen komt.
En dan kan ik vertellen hoeveel mensen ik al een paar keer heb zien snijden voor het beest eindelijk dood kan gaan.

Ik dacht dat het ook alleen door slachters mocht gedaan worden (vind ik minder erg). Tot de gemeente inneens do it self plaatsen organiseert in de carwash enzo...

Dat is dan een grote fout van de gemeente denk ik... Want dat is nogal tegen de regels.

Bij ons in Turkije wordt het ook niet meer thuis gedaan. De dieren worden wel thuis gehouden (zo zag ik vorig jaar een schaap op een balkon staan Ach gut ) overigens ook niet altijd. Maar ze worden geslacht bij een slacht-plaats, en door mensen die ervaring hebben.

Ik hou er ook echt niet van. Ik doe er ook niet aan. Wel ben ik dankbaar als ze ons een zak vlees komen brengen. Knipoog Maar het slachten, begin ik niet aan..
Ik kijk er niet graag naar, ik vind het een vreselijke gedachte als ik heb staan knuffelen met de geit van de buren en ik weet dat hij er de volgende dag niet meer zou zijn. Maar hoort dat niet bij het leven?
Ik vind die bio-varkens etc ook zielig, en kippen etc.. Ik voel me ook niet prettig als ik een paard naar de slacht breng, want wie weet eet ik die ook wel op..

Maar ik vind de gedachte erachter ontzettend mooi, en die moet niet vergeten worden, want dáár gaat het om!!!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:04

Hedwig18 schreef:
Nou nu moet ik even opkomen voor de moslims vrees ik.
Ik heb een marokkaanse vriend en ik vond het ook eerst heel erg walgelijk maar hij heeft me het uitgelegd. Die dieren hebben juist heel weinig pijn omdat ze op de manier waarop ze doodgesneden worden direct dood zijn zoals hiervoor al uitgelegd is. Zelfde als kogel door kop dus en het is zelfs minder pijnlijk. Wat jou buurman doet mag niet van de wet. Volgens mij mag je het helemaal niet zelf doen hier in nederland en de meeste moslims kopen ook gewoon het vlees bij de halal slagerij.

En hierbij vind ik dat mensen veel te snel oordelen zonder er wat van af te weten. Weten jullie ook wel waarom het offerfeest wordt gehouden?Waarom wordt het dier zo geslacht? Juist! Verdiep je dus eerst even in alles voor je gaat zeggen dat het walgelijk is. Het is ook walgelijk om te zien, maar we leven nou eenmaal in een multi-culturele samenleving. Dus probeer het te begrijpen of op zn minst te respecteren. Ga maar eens naar de reden luisteren waarom een moslim geen varken eet. Nou dan raak je geen varken meer aan haha. Zal kijken of mijn vriend zelf nog even mijn verhaal wil komen verduidelijken.

Kortom: Eerst nadenken en je erin verdiepen en dan oordelen! En dat geldt niet alleen hiervoor...

nu mag jij best even voor schaap spelen, maar schapen hebben wel degelijk pijn , ze zijn nkiet meteen dood na het snijden, hoelang het precies duurt zal ik eens navragen, maar ze zijn niet dood meteen na het snijden, ze snijden de keel door en ze bloeden dood, en dat gaat echt niet zachtaardig, echt lang duurt het niet, maar ja elke seconde dat een dier moet lijden voor onze daden, dat is te lang.
varkens worden de kooi in gedreven, en meteen gaat de tang erop, of de automatische stroomprikkers,zoals bij een restrainer, of ze worden vergast, al vind ik deze methode minder vriendelijk,

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:06

Ik vind, Hedwig18, dat verdiepen in het waarom wel mooi hoor, maar dan juist het verdiepen in t feit dat dat hiet zo niet gaat! Ik wil helemaal niet weten waarom ze dat zo willen het is ook achterhaald dat varkensvlees niet goed is, het is prima vlees en we hebben tegenwoordig koelkasten om bederf tegen te gaan.
Ik vind dat er rekening moet worden gehouden met hoe het er hier in dit land aan toe gaat! Het is hier geen turkije of marokko.
Ieder land heeft zo zijn charmes maar die moet je wel laten waar ze horen Knipoog

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:16

Dat is wel een beetje kort door de bocht. Nederland is een multi-cultureel land.
Als je alle andere culturen in het land van herkomst moet laten, dan zouden die mensen daar ook moeten blijven. Het is toch logisch dat zij hun geloof vast houden?
Als jij in Turkije of Marokko of waar dan ook zou gaan wonen, wordt je toch ook niet ineens Moslim om je aan te passen aan hun gebruiken?

Nogmaals, ik vind het ook niet kunnen dat Nederlanders verplicht mee moeten 'genieten' van het offerfeest. Ik vind het niet kunnen dat er schapen in tuinen worden geslacht, of opgehangen.
Maar respect voor het offerfeest mag wel vind ik, zolang ze andere mensen er niet mee lastig vallen.

Crossmonster, ik vind het allemaal onvriendelijk... Die stroomprikkers, vergassen etc.. Dat is toch ook onvriendelijk?
Het schaap is idd niet gelijk dood, dat duurt even. Maar ze zijn wel bewusteloos en voelen dus niets. Als de halsslagader door gesneden is, dan raakt het dier bewusteloos.

Al het slachten van dieren is dieronvriendelijk als je het zo bekijkt. Maar het hoort erbij.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:22

ShirleyA schreef:
Ik vind, Hedwig18, dat verdiepen in het waarom wel mooi hoor, maar dan juist het verdiepen in t feit dat dat hiet zo niet gaat! Ik wil helemaal niet weten waarom ze dat zo willen het is ook achterhaald dat varkensvlees niet goed is, het is prima vlees en we hebben tegenwoordig koelkasten om bederf tegen te gaan.
Ik vind dat er rekening moet worden gehouden met hoe het er hier in dit land aan toe gaat! Het is hier geen turkije of marokko.
Ieder land heeft zo zijn charmes maar die moet je wel laten waar ze horen Knipoog

Moet je toch eens eens naar rotterdam of amsterdam west of oost gaan en dan nog eens kijken en zeggen dat het hier geen Marokko of Turkije is haha Tong uitsteken. Nogmaals het is hier een multi-culturele samenleving en ik vind daarom dat mensen best hun eigen religie mogen aanhangen en bewerkstelligen. Ik zou niet weten waarom Islamieten dit niet mogen doen. Ze doen hier toch niemand kwaad mee? Respecteer mensen hun religie en alle dingen die daar bij horen.
Daarbij vind ik dat als je er niks over wilt weten ook je mond erover moet houden

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:36

Heb bij Amsterdam oost gewoont ben er niet voor niets weggegaan! Je hebt nl gelijk dat t daar wel erg op tukije of marokka lijkt, ik kies daar niet voor. Voelde me daar ook erg onprettig en onveilig maar dat is erg offtoppic.
Verder vind ik niet dat ik mijn moen moet houden omdat ik me er niet in wil verdiepen. Ik vind nl dat de moslims ed zich moeten verdiepen in hoe het hier gaat. Dat heet intergreren. En als niet gelovige vind ik een religie niet belangrijk, wat niet weg neemt dat ik wel vind dat iedereen daar recht op heeft. Maar om alles daar aan op te hangen..... En als er aspecten in een geloof zitten die hier niet kunnen zijn dat de aspecten die achterwegen gelaten moeten worden.
En respect is iets wat je niet hebt omdat dat moet respect heb je wel of niet dat kan een ander je niet opleggen. En ik heb t voor dit aspect in t moslim geloof zeker niet! Zo zijn er meer zaken die ik echt niet kan respecteren en anderen weer wel. In ieder geloof.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:37

Nathalie schreef:
Ach gut Ten eerste zit ik op dit moment in Nederland, gelukkig. En er mag best slecht gepraat worden over Moslims, maar wel door mensen die er wat vanaf weten.
Het is gewoon zo dat de gemiddelde Nederlander niks van de Islam af weet en daardoor bang is van de Islam!!!
Verdiep je eens in deze relegie en dan zul je zien dat er helemaal niks is om bang of negatief over te zijn.
Maar dat doen we niet, want dat is niet nodig. We blijven gewoon negatief over de Islam ondanks we er niets vanaf weten. Toch?

Kijk Pling en dan zijn we er nu !! Want we (ik) heb het niet over de (negatieve) islam, maar over konijntjes/geitjes/schapen die door alle mensen gejat kunnen worden, door moslim's, katholieken, hindoes of noem het maar op! En dan vind ik het terecht dat er rond feesten waar dieren worden geslacht/ gegeten dat iemand zijn dieren veilig binnen zet. Want helaas zijn er altijd mensen die denken de dieren van de buurman te kunnen eten, en dat gebeurt binnen alle geloven, culturen of weet ik het wat! En die dieren worden binnen gezet omdat ze een grote kans is dat ze opgevreten worden, niet omdat het toevallig moslims zijn die dat feest hebben. Vandaar ook mijn voorbeeld met kerst, want dat viert de gemiddelde moslim dus niet Dromen

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:38

Zelf slachten is verboden! Technisch kun je de buurtjes rapporteren Cool

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:39

Technisch... formeel Knipoog

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:41

Sammie schreef:
Technisch... formeel Knipoog

Wat je zegt inderdaad. Ik kan mijzelf niet horen typen met die rotjes op de achtergrond Lachen

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:42

@ShirleyA: Nou ik woon daar en ik voel me absoluut niet onveilig. Maar goed laten we het idd even ontopic houden. Ik kom hier even op terug als mn vriendje wakker is want die kan het goed beargumenteren en uitleggen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:44

Weet je wat mij vooral ergert? Dat Nathalie en nog iemand doen alsof zij de enige zijn die wat weten vand e Islam. En dat vind ik nou afgezaagd: waarom is het zo dat als je kritiek geeft op een ritueel dat er meteen wordt geroepen: jaaaa maar jij weet niks van de islam, "jullie nederlanders" moeten je eerst maar es verdiepen en dan zie je hoe mooi het is.

Nou, ten eerste moet ik dat helemaal niet, ik heb dat vrijwillig gedaan. Ten tweede kan jij vanachter je computertje niet de kennis van een ander inschatten. En tot slot: ik weet de gedachte maar ik vind het barbaars en dieronvriendelijk, en dat heeft niks met de nederlandse slachthuizen te maken, dat vlees eet ik nl. ook niet. Maar tijdens het offerfeest mag je ook geld geven oid, het hoeft geen dood schaap te zijn.
Dus als je het dan hebt over "in zijn waarde laten" hou op met dat gebabbel dat ik me er eerst in moet verdiepen.

Amina_

Ik vind het allemaal goed en wel, rituelen enzo.
Maar zo zielig, die beesten vragen daar toch helemaal niet om?
Aléja, moesten ze nu nog helemaal geen besef hebben van wat er gaat gebeuren maar ze worden gewoon hardhandig de keel overgesneden, dat vind ik nu net iets te ver ...
Maar verder moei ik me niet Tong uitsteken

lesilla

Schimmelig schreef:

Dat heb ik al gedaan. Elk jaar opnieuw denk je dat ze iets doen Boos!

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:47

katiavl schreef:
Schimmelig schreef:

Dat heb ik al gedaan. Elk jaar opnieuw denk je dat ze iets doen Boos!

Gebeurt er dan helemaal niks Verward Boos!
Wat heb je aan regels als ze niet worden nageleefd.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:50

Pauline schreef:
Weet je wat mij vooral ergert? Dat Nathalie en nog iemand doen alsof zij de enige zijn die wat weten vand e Islam. En dat vind ik nou afgezaagd: waarom is het zo dat als je kritiek geeft op een ritueel dat er meteen wordt geroepen: jaaaa maar jij weet niks van de islam, "jullie nederlanders" moeten je eerst maar es verdiepen en dan zie je hoe mooi het is.

Nou, ten eerste moet ik dat helemaal niet, ik heb dat vrijwillig gedaan. Ten tweede kan jij vanachter je computertje niet de kennis van een ander inschatten. En tot slot: ik weet de gedachte maar ik vind het barbaars en dieronvriendelijk, en dat heeft niks met de nederlandse slachthuizen te maken, dat vlees eet ik nl. ook niet. Maar tijdens het offerfeest mag je ook geld geven oid, het hoeft geen dood schaap te zijn.
Dus als je het dan hebt over "in zijn waarde laten" hou op met dat gebabbel dat ik me er eerst in moet verdiepen.

Ten eerste hoor je mij niet roepen dat het "mooi" is. Ik vind het zelf ook niet echt smakelijk en kijk er ook niet naar maar ik respecteer het wel.
Ik kan inderdaad niet de kennis van een ander inschatten maar ik weet wel dat als sommige er wel kennis over gehad hadden dat ze niet op deze manier hier hadden gereageerd. Prima als mensen het hier niet mee eens zijn. Dat is hun goed recht. Maar mensen moeten geen beledigende dingen over welk geloof dan ook roepen. Dat is heiligschennis en dat vind ik een teken van een gebrek aan wijsheid, gezond verstand en kennis.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:53

Ik vind een gebrek aan kennis soms wel prettig, zeker als die kennis het doden v dieren betreft! Ik wil geen details weten hier over!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:54

Sommige mensen staan blijkbaar boven de wet...... Ik leef in een vervloekte straat waar het bloed zelf de oprit opkomt Knipoog

Hallal is niet vriendelijker omdat het vaak door mensen gedaan word die niet eens kunnen slachten.
Ik heb genoeg dingen gezien...
Plus een dier offeren.. Heb ik gelukkig een geloof waar dit niet gebeurd

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:55

Nee dat is zo, maar heiligschennis schijnt bij het ene gloof wel harder te vallen dan bij het andere...
En imo reageren veel mensen, iig ik, vanuit wat imo correcte omgang is met dieren. Dat hoeft nl NIET vanuit het geloof op die manier te gebeuren. Het is net welke invulling je geeft aan een geschrift en daar reageer ik op. Wel die snede maar niet het confronteren van mensen met het dode dier die daar niet op gesteld zijn, niet het houden van dieren op een veel te klein oppervlak, niet het slachten op onkundige wijze. Dat zijn de zaken die mij bijzonder storen.

ShirleyA

Over respect gesproken: het zou fijn zijn als er respect is voor de manier waarop er hier door de meesten mensen uit dit land wordt aangekeekn tegen het halal doden. Dat respect zie ik niet. Jammer.

Nathalie

Sammie schreef:
Nathalie schreef:
Ach gut Ten eerste zit ik op dit moment in Nederland, gelukkig. En er mag best slecht gepraat worden over Moslims, maar wel door mensen die er wat vanaf weten.
Het is gewoon zo dat de gemiddelde Nederlander niks van de Islam af weet en daardoor bang is van de Islam!!!
Verdiep je eens in deze relegie en dan zul je zien dat er helemaal niks is om bang of negatief over te zijn.
Maar dat doen we niet, want dat is niet nodig. We blijven gewoon negatief over de Islam ondanks we er niets vanaf weten. Toch?

Kijk Pling en dan zijn we er nu !! Want we (ik) heb het niet over de (negatieve) islam, maar over konijntjes/geitjes/schapen die door alle mensen gejat kunnen worden, door moslim's, katholieken, hindoes of noem het maar op! En dan vind ik het terecht dat er rond feesten waar dieren worden geslacht/ gegeten dat iemand zijn dieren veilig binnen zet. Want helaas zijn er altijd mensen die denken de dieren van de buurman te kunnen eten, en dat gebeurt binnen alle geloven, culturen of weet ik het wat! En die dieren worden binnen gezet omdat ze een grote kans is dat ze opgevreten worden, niet omdat het toevallig moslims zijn die dat feest hebben. Vandaar ook mijn voorbeeld met kerst, want dat viert de gemiddelde moslim dus niet Dromen

Daar gaat dit topic toch helemaal niet over. Of ben ik nu gek? Verward

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:57

Nou ik heb gezien hoe ze een geit gingen slachten.. en diervriendelijk: NOT!!! Ze pakten die geit gooide hem letterlijk in een soort zandbak want dan had je geen bloedvlekken.. Verward En sneden ff die hals door aan de voorkant.. t arme beest mekkerde nog lekker voordat zn stembanden doorgesneden werden en maakte allemaal rare geluiden. Vervolgens braken ze de nek, sneden de oren enz eraf.. Nou lekker gezicht Boos! Vond t echt zielig. Dan is een kogel sneller.. Lachen