Lichamelijk contact steeds normaler?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marije86

Re: Lichamelijk contact steeds normaler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:11

ik heb der persoonlijk ook een hekel aan als mensen mij aanraken of dicht op staan,word dan helemaal raar in mijn hoofd,bah!

sommige mensen raken nou eenmaal graag aan,zelfde als in de kroeg die mensen die lopen te drukken en betasten,snap dat nooit zo goed.
ik vind dat je der best rekeninng mee mag houden dat andere mensen dat misschien ongewenst gedrag vinden

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:13

Ik ben zelf ook docent en ik zal per ongeluk ook wel eens een leerling aanraken terwijl hij of zij dat niet wil.

Soms heb ik het idee dat men vergeet dat docenten ook maar mensen zijn....

Ik leg wel eens een hand op een schouder ter geruststelling of ondersteuning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:13

Lenneke_ schreef:
WildWings: mijn vraag was of meer mensen dit opvalt. Niet of die fietser wel of niet geroepen heeft

Doe ajb niet zo kinderachtig. Ik geef alleen mogelijke redenen waarom die mensen het gedaan hebben in de hoop dat je begrijpt dat ze er niets mee bedoelden en dat het dus helemaal niet perse zo 'vreemd' is als iemand je zo aanraakt. Dan roep jij zelf toch van 'nou hij had me zeker niet geroepen en buiten dat blijf van me af'. Ik vind het prima dat jij vindt dat anderen van je af moeten blijven, maar je kan het ze zeker niet kwalijk nemen (wat jij nu volgens mij wel doet) omdat zij misschien anders zijn opgevoed. (Het zijn vooral ouderen geloof ik, misschien was het vroeger dus juist wel normaal..)

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:14

Citaat:
Zelf ben ik deze kleine aanrakingen gewoon, het is mij ook niet opgevallen dat het meer zou zijn geworden oid.

*LOL* hier het zelfde geval.

IrisDH

dat de leraren aan je zitten is niet gewoon maar gewoon vrienden enzo (jongen met meisje) knuffelen heel wat af Clown als ze niet met elkaar hebben dan hé Tong uitsteken

Leo3hoekje

ja, maar dat is iets heel anders, een hand of een tikje op je schouder of een hand op je kont of je borst...

iemand die tegen je aan staat te rijden in een discotheek of iemand die per ongeluk tegen je aanstaat bij het instappen van de trein...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:15

nanda111 schreef:
dat de leraren aan je zitten is niet gewoon maar gewoon vrienden enzo (jongen met meisje) knuffelen heel wat af Clown als ze niet met elkaar hebben dan hé Tong uitsteken

Knuffelen is een heel andere aanraking dan iemand in de schouder prikken Clown Clown

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:17

ijslanderfan schreef:
Ik ben blij dat ik op de school zit waarop ik zit.
Leraren zitten nooit aan ons, gelukkig..

Mensen worden er wel steeds makkelijker in,
ook in de stad bijvoorbeeld. Als je aan de kant moet
even een arm op je heup ofzo. Daar kan ik verrekte
slecht tegen.

Persoonlijk vind ik dit nogal overdreven.
Een hand op elkaars schouder leggen of tikken op de schouder is dat al aan elkaar zitten?..

Citaat:
Knuffelen is een heel andere aanraking dan iemand in de schouder prikken

Een kuffel is dus volgens mij eerder aan elkaar zitten (wat daarvoor nog niet erg is) dan een tikkende hand op de schouder maar goed Frusty

Trouwens als je je jal ergerd aan een tikkende hand op de schouder, zou ik zeggen kom dan maar even naar mijn school.. daar is dit gewoon heel erg normaal voor leerkrachten en dit is ook ZEKER zonder bij bedoeling... zoals een hand op de schouder leggen, een klap geven.. (al lachend meestal) gewoon een schouder klopje geven, een hand geven,aan de oren trekken,...
Laatst bijgewerkt door Ogrop op 22-12-06 21:22, in het totaal 3 keer bewerkt

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:18

ik ken t bij mij op me werk vinden ze dat ook heel normaal

ik werk er nu 2 maanden
en als 1 collega me iets uitlegt legtie altijd ze hand op me schouder of pakt me bij me arm.
vandaag ging er 1 weg en die zegt "fijne jaarwisseling vast he" terwijl die een soort van op me been kriebelde ik verstijfde gewoon even.

ik zit dan met 3 mannen op n afdeling en ze knipogen altijd ook naar me enzo
zo doen ze ook tegen elkaar
zitten geen verkeerde bedoelingen aan
maar vind het wel erg wennen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:19

Letterlijk is het natuurlijk een aanraking en zit je aan iemand. Maar (tegenwoordig?) heeft het woord 'aanzitten' meteen zo'n negatief imago om het zo maar te zeggen. Aan iemand zitten = fout, althans, ik heb het idee dat mensen dat steeds vaker gaan denken en dat onder 'aan iemand zitten' vaak wordt verstaan dat je iemand aanraakt met een bepaalde bedoeling daarbij..

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:20

ja inderdaad
het word ook al heel snel verkeerd opgevat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:21

Merk het de laatste tijd ook ja, gebeurt steeds vaker. Er is in het verleden nog al wat gebeurt bij mij op dat gebied dus kan me echt dood schrikken als iemand me plotseling aan raakt, in paniek raken en desnoods slaan.

Merk alleen wel de aanrakingen waar niks bedoelt mee word en kan dan ook wel weer rustig worden.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:22

ik heb er zelf geen last van, maar als ik in de stad loop oid, dan ben ik vaak in gedachten en kijk ik niet echt vriendelijk Bloos!
dus ik merk er niet echt iets van!

Leo3hoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:23

WildWings schreef:
Letterlijk is het natuurlijk een aanraking en zit je aan iemand. Maar (tegenwoordig?) heeft het woord 'aanzitten' meteen zo'n negatief imago om het zo maar te zeggen. Aan iemand zitten = fout, althans, ik heb het idee dat mensen dat steeds vaker gaan denken en dat onder 'aan iemand zitten' vaak wordt verstaan dat je iemand aanraakt met een bepaalde bedoeling daarbij..

Amen

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:24

boaz1 schreef:
ja inderdaad
het word ook al heel snel verkeerd opgevat

het hoeft niet eens verkeerd opvatten te zijn,gewoon het hele idee dat een vreemd iemand aan me zit of tegen me aan loopt te drukken kan mij al helemaal raar maken.
De ene persoon kan hier wel tegen en de ander niet.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:26

Als ik mensen al ken heb ik een hékel als ze aan mij zitten. Vreemden moet ik al helemaal niks van hebben. Ik vind het ook niet normaal, als iedereen nou gewoon een meter afstand van elkaar houd heeft iedereen wat meer ruimte om zich te bewegen.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:26

Feit is dat die kleine aanrakingen waar TS het over heeft vaak wel positief bedoeld zijn door de aanraker, maar door de aangeraakten niet altijd als zodanig worden opgevat. Sommige mensen zijn nou eenmaal aanrakiger dan een ander.

Leo3hoekje vind dat de fietser Ts vriendelijk en rustig heeft benaderd. Ikzelf zou mij kapot geschrokken zijn als iemand mijn schouder aanraakt terwijl hij langs fietst.

Leo3hoekje denkt dat de hand op de schouder van een kind steun en vertrouwen geeft. Er zullen zeker kinderen zijn waarbij dit van toepassing is. Denk ook aan ons taalgebruik. Iemand een schouderklopje geven. Dit wordt toch beschouwd als een complimentje en dus positief bedoeld. Een steuntje in de rug kan dus ook heel letterlijk gegeven worden.

Maar er zullen ook kinderen/volwassenen zijn zoals TS die het heel vervelend vinden ook al is het goed bedoeld.

Zelf hou ik er ook niet van om zomaar aangeraakt te worden.

Dus verzoek aan alle aanrakers die het heel normaal vinden om mensen aan te raken rekening te houden met de mensen die dit niet zo prettig vinden, ook al is het goed bedoeld.

Die aanraking van die leraar waarvan ze niet in het locaal mochten zijn of van de man die ts verbood om haar fiets mee te nemen op het pad kan ik trouwens met geen mogelijkheid goed bedoeld noemen.

Iemand die je bekritiseerd is al niet echt leuk en als diegene je daar ook nog bij aanraakt vind ik dat behoorlijk bedreigend en intimiderend. Diegene kan dan ook zeker een onvriendelijke duw terug verwachten.

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:30

Ik vind het totaal niet erg als bekende van mij dat doen. Of als iemand het bedoeld omdat die geen bel heeft ofzo. Iets positiefs kan volgens mij weinig kwaad. Maar ja, leraren of onbekende die zeggen dat je hiet niet met de fiets mag komen. Nou echt niet, daar hou ik dus echt niet van. En zal dan ook niet zeggen van; goh.. dan kan die wel iets minder vriendelijkers verwachten. Ik ga niet schelden ofzo, maar toch.!

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:33

Onze vorige leraar drama was daar juist heel anders over.
Hij legde een keer een hand op mijn been, toen wou hij me troosten, ik schrok en riep PEDO!
Hij was heel teleurgesteld en zei dat mensen tegenwoordig bij elke aanraking denken dat mensen het vies of intimiderend bedoelen.

Je hebt natuurlijk mensen die het slecht bedoelen, maar de meeste mensen bedoelen dit goed.
Ik denk dat mensen voortaan veelste veel erover nadenken, en er meteen het slechte van denken.
Als een oude oma een hand op je schouder legt als ze je bedankt denk je toch ook niet meteen o die bedoeld het bedreigend, terwijl je dat bij een jongere man misschien wel zou denken.

Ik ben er ook niet van gediend om door wildvreemden aangeraakt te worden, daar ben ik het mee eens!
Het is bij mij niet opgevallen dat aanrakingen meer gebeuren.

Leo3hoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:35

Het is niet dat ik me niet kan voorstellen dat mensen dit als vervelend ervaren, maar het is niet zo dat deze aanrakingen altijd met een bepaalde sexuele bedoeling gemaakt worden, en ik denk dat de TS dat idee heeft... kan het mis hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:35

lindsey schreef:
Die aanraking van die leraar waarvan ze niet in het locaal mochten zijn of van de man die ts verbood om haar fiets mee te nemen op het pad kan ik trouwens met geen mogelijkheid goed bedoeld noemen.

Niet goed bedoeld, maar ook zeker niet slecht bedoeld. En nogmaals, als iemand mij bijv. niet hoort dan tik in diegene echt wel aan.

'Vroeger', wat ik van vroeger weet althans, waren dit soort aanrakingen gewoon 'normaal'. Het feit dat zoveel mensen zich afvragen of dit soort aanrakingen steeds normaler worden.. geeft al aan dat ze dus eigenlijk veel minder normaal zijn dan vroeger.

Het is een gekke wereld tegenwoordig, je denkt al gauw bij een aanraking aan 'ongewenst' omdat deze woorden veel in verband worden gebracht met elkaar... persoonlijk denk ik dat veel mensen daarom veel minder 'aanrakerig' zijn dan vroeger; vroeger was het toch echt 'gewoon' als iemand een hand op je schouder legde, je even aantikte oid, en werden dat soort aanrakingen toch over het algemeen gewoon als vriendelijk beschouwt? (Of in ieder geval 'gewoon', dus.) Tegenwoordig wordt er zo vaak de nadruk gelegd op ongewenste aanrakingen en dat 'het' (geweld, misbruik) allemaal daarmee begint.
Je leest zoveel gekke dingen in de krant en ziet zoveel op het nieuws, hoort zoveel op de radio.. er wordt naar mijn mening veel te veel nadruk gelegd op dat je kennelijk iemand eerst toestemming moet geven om je aan te raken, al is dat dus maar een hand even kort op je schouder om aandacht te vragen omdat je iemand bijv. niet gehoord hebt.. natuurlijk is het belangrijk je eigen grenzen aan te geven en dat je goed weet en aangeeft wat jouw persoonlijke ruimte is en hoe je daarmee omgaat- maar ik vind dat je bij dit soort aanrakingen gewoon even moet nadenken wat iemand ermee bedoeld en waarom iemand het doet en als je er dan nog een probleem mee mocht hebben, zeg het dan gewoon, dan houd diegene als die geen bijbedoelingen had daar heus wel rekening mee.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:36

Ik vindt het eigenlijk ook normale aanrakingen, zo kom ik af en toe wel eens mijn wiskunde docent tegen op weg naar school of naar de bus. Hij legt dan snel even zijn hand op mijn schouder en rent dan door (heeft altijd haast die man Clown )

Als mensen je bij je borsten of kont zouden pakken ofzo zou ik me er wel aan ergeren, maar de schouder, nee. Vindt het ook een soort van begroeting eigenlijk. Hoewel het dan tcoh weer iets is voor vrienden/ kennissen. Tong uitsteken

Nu ben ik dan ook slechthorend en ben ik gewend dat mensen zo mijn aandacht vragen want soms hoor ik het gewoonweg niet als ze iets zeggen. Schijnheilig

Nou kan ik me ook wel voorstellen dat sommige mensen liever niet hebben dat je ze aanraakt, waar dan ook. Lachen

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:41

Citaat:
Onze vorige leraar drama was daar juist heel anders over.
Hij legde een keer een hand op mijn been, toen wou hij me troosten, ik schrok en riep PEDO!
Hij was heel teleurgesteld en zei dat mensen tegenwoordig bij elke aanraking denken dat mensen het vies of intimiderend bedoelen.
Nagelbijten / Gniffelen

Sindbad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:42

Wij ook op school met onze leraar, hele aardige man, mag bijna met pensioen, maar hij zat laatst wel aan mijn aan Scheve mond Hij zei dat hij het mooi vond en hij het best wel eens bij hem in de klas wou gaan knippen Scheve mond Bij Wendy en Esther zat hij ookal aan het haar, ik voelde me niet echt op mijn gemak.

Maar ik merk ook wel dat er eerder lichamelijk contact is, vindt het bij een vreemde maar raar, want je kent hem/haar verder helemaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:43

Een hand op een been vind ik, zeker van een leraar, zelf ook niet zo prettig. Bij een hand op een schouder weet je eigenlijk wel dat iemand het goed bedoeld, dat is gewoon iets algemeens wat eigenlijk altijd al zo geweest is. Een hand op een been is in het algemeen een stapje verder en is ook minder geaccepteerd (vroeger dus ook niet Knipoog ).. naar mijn mening net een stapje te ver, zeker voor een leraar.