ShirleyA schreef:Mimoso schreef:Ik kan me best voorstellen dat als je het zo dichtbij hebt meegemaakt, dat je verbitterd kan zijn. Het is niet niks he, niet alleen de drugsverslaafde is slachtoffer.....
Ik vind het voor de familie veel erger, die staan echt machteloos. Kunnen niets doen alleen maar toe kijken. Ik heb t verdriet v mijn oma ook gezien toen haar dochter aan de drank zat. Dat is net zo erg als drugs.
nee de slachtoffer zijn de familie-leden.
Hier ook iemand die het allemaal van heel dichtbij heeft gezien, en die zichzelf liever niet in de slactofferrol schuift. Ik vind namelijk dat je als (geestelijk)gezonde persoon absoluut niet zo hard kan oordelen. Natuurlijk doet iemand het zelf, maar er zijn wel degelijk achterliggende oorzaken; en de keuze alcohol/drugs is absoluut fout maar dat wil niet zeggen dat iemand dan meteen afsgeschreven is voor de maatschappij. En als je jezelf als familie in slachtofferrol zet, ben je dan niet jezelf net zo afhankelijk aan het maken van die persoon als dat die persoon het zelf doet mbt de verslaving?
Ik begrijp best dat als je zo'n ervaring hebt je er boos over bent, maar ik denk dat dat meer met je eigen verwerkingsproces te maken heeft dan met dat 'iemand dan direct kansloos is'