Heroïne is een medicijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laura

Re: Heroïne is een medicijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:05

ShirleyA schreef:
Mimoso schreef:
Ik kan me best voorstellen dat als je het zo dichtbij hebt meegemaakt, dat je verbitterd kan zijn. Het is niet niks he, niet alleen de drugsverslaafde is slachtoffer.....

Ik vind het voor de familie veel erger, die staan echt machteloos. Kunnen niets doen alleen maar toe kijken. Ik heb t verdriet v mijn oma ook gezien toen haar dochter aan de drank zat. Dat is net zo erg als drugs.
nee de slachtoffer zijn de familie-leden.

Hier ook iemand die het allemaal van heel dichtbij heeft gezien, en die zichzelf liever niet in de slactofferrol schuift. Ik vind namelijk dat je als (geestelijk)gezonde persoon absoluut niet zo hard kan oordelen. Natuurlijk doet iemand het zelf, maar er zijn wel degelijk achterliggende oorzaken; en de keuze alcohol/drugs is absoluut fout maar dat wil niet zeggen dat iemand dan meteen afsgeschreven is voor de maatschappij. En als je jezelf als familie in slachtofferrol zet, ben je dan niet jezelf net zo afhankelijk aan het maken van die persoon als dat die persoon het zelf doet mbt de verslaving?

Ik begrijp best dat als je zo'n ervaring hebt je er boos over bent, maar ik denk dat dat meer met je eigen verwerkingsproces te maken heeft dan met dat 'iemand dan direct kansloos is'

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:09

@Anoeska, ik vind niet dat je t leed van iedereen op je schouders kan nemen. Financieel is dat ook niet haalbaar. Dan gaat mijn voorkeur uit naar diegenen die hulp nodig hebben omdat ze die hulp nodig hebben voor iets waar ze niets aan kunnen doen. Persoonlijk zie ik dat liever dan dat er geld gaat in t oplappen van dat wat ooit eigen keus was. Maar zoals ik al eerder zei is dit waarschijnlijk broekzak vestzak en moeten ze dit maar doen voor de familie v de verslaafden.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:10

Citaat:
Ik vind namelijk dat je als (geestelijk)gezonde persoon absoluut niet zo hard kan oordelen.

Helemaal mee eens, en dat is juist het probleem.

iedereen redeneert maar vanuit zijn eigen beperkte wereldje waarin je gelukkig wél (geestelijk) gezond bent en de mogelijkheid hebt gehad wél verstandig te beslissen

Achter verslaving liggen vaak veel meer oorzaken en de verslaving is uiteindelijk het resultaat.

Beoordeel nooit iemand vanuit je eigen situatie. Geen enkel mens is gelijk, geen enkele situatie is gelijk. Door iemand te beoordelen (of eigenlijk veroordelen) vanuit je eigen referentiekader, doe je niet alleen jezelf tekort, maar ook die ander.

En in mijn ogen ligt daar een deel van het probleem

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:12

Citaat:
Dan gaat mijn voorkeur uit naar diegenen die hulp nodig hebben omdat ze die hulp nodig hebben voor iets waar ze niets aan kunnen doen. Persoonlijk zie ik dat liever dan dat er geld gaat in t oplappen van dat wat ooit eigen keus was.

ziek wordne is nog nooit iemands eigen keus geweest (m.u.v. de mensen die spelen met ziektewinst, maar die zijn ook ziek)

Ik heb nog nooit een verslaafde ontmoet die vanaf z'n kindertijd een carriëre als verslaafde ambieerde, maar ook een 'normaal' leven had gewild.

Tuurlijk bestaat het leven uit keuzes maken, maar soms is het de vraag in hoeverre iemand in staat is geweest die keuze te maken.

Ik vidn niet dat we alle verslaafde maar liefdevol moeten toedekken en volstoppen, maar een beetje meer begrip voor hun situatie vanuit ons, gezonde mensen, zou niet misstaan

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:16

en zo zie je dat er vaak nog een verkeerd beeld is van een verslaving...
verslaving is een ziekte.
het gen dat je een verhoogde kans op verslavind geeft heb je of dat heb je niet... de mate verschilt natuurlijk weer van persoon tot persoon .
kijk naar het spycho-sociale , leefomgeving enzovoorts.
kort door de bocht : had je er maar af moeten blijven 'tja is deels waar , je bent verslaafd geworden dorodat je het een keer hebt gebruikt. maar daarna is het stoppen voor zo iemand wel even wat moeilijker dan iemand die geetselijk helemaal in orde is , die een stabiele omgeveing heeft en die alles heeft wat zijn hartje begeert...

de verslaafde waar het nu omgaat krijgen echt niet een lekkere shot heroiene om een aantal uur flink van 'out'te kunnen gaan .
ze krijgen een 'onderhouds'dosis , daardoor krijgen ze geen afkick verschijnselen en zijn ze in staat om redelijk normaal te kunnen funtctioneren in bijvoorbeeld een leefgroep.
na verloop van tijd zal er ongetwijfeld geprobeerd worden om de dosis te kunnen verlagen

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:29

Idd Lptjuh Lachen

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:45

Laura schreef:
Hier ook iemand die het allemaal van heel dichtbij heeft gezien, en die zichzelf liever niet in de slactofferrol schuift. Ik vind namelijk dat je als (geestelijk)gezonde persoon absoluut niet zo hard kan oordelen. Natuurlijk doet iemand het zelf, maar er zijn wel degelijk achterliggende oorzaken; en de keuze alcohol/drugs is absoluut fout maar dat wil niet zeggen dat iemand dan meteen afsgeschreven is voor de maatschappij. En als je jezelf als familie in slachtofferrol zet, ben je dan niet jezelf net zo afhankelijk aan het maken van die persoon als dat die persoon het zelf doet mbt de verslaving?

Ik begrijp best dat als je zo'n ervaring hebt je er boos over bent, maar ik denk dat dat meer met je eigen verwerkingsproces te maken heeft dan met dat 'iemand dan direct kansloos is'

Ben t echt niet eens met dat jij vind dat ik mezelf als slachtoffer zie. Absoluut niet. Ik vind mijn tante een zwak niet interessant persoon. Heb ook nooit iets met haar te maken nu mijn oma dood is. Maar mijn oma was natuurlijk wel t slachtoffer van het drankmisbruik v haar dochter, en dat vond ik wel heel erg! Mijn moeder heeft ook afstand genomen tot haar zus.
(eerlijk gezecht zou t mij persoonlijk niet eens raken als mijn tante zich dooddrinkt, klinkt hard maar ze is de familie altijd alleen maar tot last geweest.) Ja ze heeft er zelf voor gekozen om kansloos te blijven, heeft alle hulp gehad, in elke vorm, maar dat wil ze niet, op het geld na dan.
Ik zie mijzelf dus echt niet als slachtoffer v haar verslaving en ben ook zeker niet afhankelijk van haar verslaving hoor. Ze gaat haar gang maar en ik t mijne.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:04

Omdat dat je tante is. Hoe zou het zijn als dit verhaal voor jouw moeder gold? Of je geliefde, waar je wel dichtbij staat?
Ik heb zelf ook wel eens iets gehad van: misschien is het beter als er een eind aan komt. Maar dan vooral dat ze niet zelf die lijdensweg weer door moet.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:34

Laura schreef:
Omdat dat je tante is. Hoe zou het zijn als dit verhaal voor jouw moeder gold? Of je geliefde, waar je wel dichtbij staat?
Ik heb zelf ook wel eens iets gehad van: misschien is het beter als er een eind aan komt. Maar dan vooral dat ze niet zelf die lijdensweg weer door moet.

Wat ik al zei is het voor de gene die dicht bij de verslaafde staat heel erg. En juist voor hen zou ik dan ook wel kiezen om die troep als medicijn te gebruiken.