Klacht tegen loterij wegens psychische schade

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bolxy

Re: Klacht tegen loterij wegens psychische schade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 18:48

Ik vind wel dat de postcode loterijen je verschrikkelijk manipuleren. Bingo enzo is leuk.. maar loterijen zijn pure geldklopperij die voort blijven bestaan door de steun aan goede doelen en door manipulatie van de deelnemers.
"Had je maar mee moeten doen", dat is precies waar ze mee dreigen en het werkt ook nog! Zo goed dat ik me zelf ook wel eens heb laten leiden door die verkooptrucs.
Maar ik dat je in zekere zin mensen van hun keuzevrijheid berooft. OF meedoen, zodat je zeker weet dat je geen prijs misloopt, OF niet meedoen en dan met een kater zitten als de prijs wel in jouw straat valt.

Hou loterijen liever individueel, dan kan je ook niemand straffen met buren die wel rijk worden. Mensen moeten de vrijheid houden om zonder gevolgen (of dat nou direct psychische schade is of niet) ergens NIET aan mee te doen.
De rechtzaak is best absurd, maar misschien dat er op deze manier wel aandacht wordt besteed aan het concept van de postcodeloterij.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 18:51

Dan nog, is het nog steeds je eigen keuze.
Wij doen ook mee, geen idee of de buren dat ook doen.
Verkooptechnieken zijn net zo verwerpelijk als die van elk ander concept, that's the way it is. Als consument kun je je daar door mee laten lokken, maar je kunt ook je schouders ophalen en er boven staan.
Als je buren wel winnen door hun postcode en jij niet, tja.. pech gehad. Hoe groot is de kans nou dat precies díe postcode eruit komt?
*haalt schouders op* Ik kan me er niet zo druk over maken, het is en blijft je eigen keuze, of je nou wel of niet meedoet. Dat je je mee laat sleuren door mooie verkooptrucs zegt meer over je zelf, dan over het al dan niet moreel verwerpelijke concept van de (postcode) loterijen Lachen

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 18:54

Ik hoorde dit vanmiddag op de radio. *LOL*

Moest er wel even om lachen. Maarja, als dat vrouwtje flink wat geld krijgt dan heeft ze het wel goed gespeeld. *LOL*

Maar ik vind het ook onzin. Nagelbijten / Gniffelen

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:00

mijn schoonzus had het ook. die had net haar abbonement opgezegd.. erg zuur..

deze vrouw moet eens niet alls buiten zichzelf zoeken. hoe noem je dat ook alweer.. dat je alles buiten jezelf legt, zelf geen controle over je leven neemt. lekker makkelijk, maar ze gaat deze zaak nooit winnen.
óf loten kopen, óf niet huilen.
ik ga ook niet huilen als mijn vader wel een kerstpakket krijg maar ik niet. (bij wijze van spreken, ik krijg wel wel een Cool )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:02

Als ze het wint kan de postcodeloterij wel opdoeken , dan zijn er nog een groot aantal die een zaak gaan aanspannen Nagelbijten / Gniffelen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:08

Heel Nederland... wij zin immers al jaren lid en hebben nog nooit een prijs boven de €1000 gewonnen. Daar lig ik al jaren 's nachts wakker van Verdrietig

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:10

Whahaha, die is goed. Wat een ongelovelijk naieve mensen heb je toch op de wereld. Of geldbelust, kan ook nog natuurlijk... Tuurlijk is het balen als de Postcodekanjer in jouw straat valt en jij hebt geen loten. Dat is dus ook de kracht van de Postcodeloterij, gewoon de angst dat de prijs in jouw straat valt en dat jij niks wint. Ok, de kans is klein, maar toch... Het is een oud-collega van mij overkomen en daarna heb ik toch maar een lot gekocht. En dat had die vrouw ook gewoon moeten doen, dan had ze nu niet zo lopen piepen. Dat zou makkelijk zijn zeg, geen loten hebben, niks betalen dus, maar wel effe incasseren. Kom nou, welkom in de realiteit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:03

geweldig dit Haha! hoe verzin je het Haha! ben benieuwd wat de eis is, zal wel een hoop geld zijn Ja Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:07

2x de straatprijs *LOL*

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:56

Ze heeft helemaal gelijk! Ik ga de lotterij ook maar aanklachen, dat die prijs niet op mijn straat is gevallen en ik dus dat geld ook mis loop........
Hier kan je toch niet serieus op in gaan?

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 22:16

Ik ga ook maar procederen tegen mijn buurman. Die verdient meer dan ik. Ben daar zo verdrietig van!

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 22:32

Jasper schreef:
Ik ga ook maar procederen tegen mijn buurman. Die verdient meer dan ik. Ben daar zo verdrietig van!

Hihi ja gelijk heb je! Ik vind ook wel dat er er verdrietig uit ziet de laatste tijd Ja

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 23:39

OMG, is dit echt serieus? Had ze maar loten moeten kopen. Zo ken ik er nog wel een paar.

Is Heusden trouwens bedoeld als Asten-Heusden? Dat is hier namelijk om de hoek en ik wist helemaal niet dat daar een prijs was gevallen of zijn er meer Heusdens?

Bolxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 00:02

@Berdien: Dat ik mijzelf ook had mee laten slepen door een verkooptruc was ironisch bedoeld. (ik las het nog even na, en dat kwam niet echt over. Icoontjes vergeten te gebruiken).
Maar wie laat zich nu niet meeslepen? Jij ook toch? Ben benieuwd of er mensen zijn die dat durfen te ontkennen..
Ik vind het concept net zo verwerpelijk is als heel veel andere concepten. Commercie speelt slim in op op de psyche van de mens.
Die kans van 1 op 100 miljoen op de jackpot is heus niet de reden waarom mensen meedoen. Voorkomen dat jij als enige die prijs niet wint in je straat is 'for some reason' wel een reden. (ik vind het ergens dus ook wel weer een bewonderingswaardig concept)

Ik ben heel erg benieuwd naar de uitslag van de rechtzaak.
Van mij mogen ze hem verliezen.. al zal er dan een betere aanklacht moeten komen denk ik! 10 januari zullen we het weten.
Wel grappig dat er toch iets in de aanklacht 'gezien' wordt, anders dan was de zaak niet tot de rechtbank gekomen. Misschien is de berichtgeving in het nieuws onvolledig ofzo..
Ik hoop voor het vrouwtje dat ze na het verliezen niet nog meer psychische klachten krijgt.
Na het evt winnen zullen ze ook nog niet over zijn lijkt me.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 02:40

dorothea schreef:
Hahaha, ik had het ook op Nu gelezen daarnet.
Maar als je bewust niet deelneemt aan een kansspel, dan moet je m.i. niet jammeren als je buiten de prijzen valt.
Je moet er toch niet aan denken wat er gebeurt als deze dame in het gelijk gesteld wordt? Dan kunnen de verschillende loterijen wel opdoeken. Hoewel dat misschien niet zo slecht is, want ik redeneer dus wel volgens het boekje: stel nou eens dat....(dus wij doen braafjes mee aan én de Postcodeloterij én de Staats- en nee, we winnen nóóit wat, maar stel nou eens.... Knipoog).

Haha, ja wij ook.
Mijn vader wil de postcode loterij opzeggen omdat we toch nooit wat winnen.
Dus ik heb al gezegd als je dat wel gaat doen dan neem ik je lot wel over, want stel hij valt hier en je hebt m net opgezegd, dan baal je enorm.. haha

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 02:47

Een vrouw uit Heusden heeft de Nationale Postcode Loterij aangeklaagd nadat de hoofdprijs van die loterij begin dit jaar in haar straat was gevallen. De vrouw had namelijk geen lot, en claimt daar nu pyschische schade aan over te hebben gehouden. Dat verklaarde ze gisteravond zelf in NOVA. In totaal mochten de bewoners van haar postcode 22,7 miljoen verdelen.

De Postcode Loterij heeft bevestigd vrijdag een dagvaarding gehad te hebben. Volgens een woordvoerder geeft de vrouw daarin toe bewust geen loten gekocht te hebben. "Bewust niet deelnemen, betekent dat mevrouw de ins en outs van de Postcode Loterij kende", aldus de woordvoerder. "Als je dan bewust niet deelneemt, dan weet je ook dat als er een grote prijs op je postcode valt, je niet één van de prijswinnaars bent."

De advocaat van de vrouw ziet de zaak echter anders. Volgens hem is door wetenschappers van de universiteit van Tilburg aangetoond dat de loterij psychische problemen kan veroorzaken. Dit zou vooral komen door de manier waarop de loterij georganiseerd is. "Voor verliezers brengt het een enorm gevoel van spijt met zich mee."

bron fok.nl

----------------------------------------------------------------

ze heeft dus een advokaat :')

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 02:52

Ik kan het me van de vrouw wel goed voorstellen.
Want of je het wil of niet, iedereen heeft een lot, nml. je postcode.
Je moet deze alleen tegen betaling verzilveren.
In weze wordt je verplicht om mee te doen. Want stel dat inderdaad er een grote prijs op jouw postcode valt dan weet je dat je hebt verloren.
Zelf durf ik de postcodeloterij om die reden dan ook niet op te zeggen omdat je jezelf wel voor je kop kan slaan als je hem hebt opgezegd en hij valt op jou postcode.
Als ik geen staatslot koop weet in nooit of ik had gewonnen. Maar je hebt met de postcodeloterij altijd een lot.
Als de vrouw haar gelijk krijgt en de loterij niet meer op deze manier mag organiseren zeg ik hem ook op want ik doe al jaren tegen mijn zin mee. Nog nooit 1 euro gewonnen.
Het grote verschil met andere loterijen is dat je hier wel weet dat je verliezer bent en bij andere loterijen niet.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 04:31

Ania schreef:

De advocaat van de vrouw ziet de zaak echter anders. Volgens hem (...)

bron fok.nl

----------------------------------------------------------------

ze heeft dus een advokaat :')

Hoef je niet die hele tekst voor te kopiëren, hoor. Knipoog

Over die advocaat is op de vorige pagina trouwens al gesproken. Knipoog Knipoog

(En dat is een vrouw, zag ik op tv, in NOVA)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 01:39

Toekie schreef:
Ik vind dat de Postcodeloterij een oneerlijk en huichelachtig principe heeft. In reclamebrieven gooien ze het ook op: 'Stel dat hij bij jou in de straat valt en jij hebt geen loten. Daar wil je niet aan denken, dat moet je voorkomen, doe dus mee, enz....'

En voor de duidelijkheid: dit geldt dus niet voor andere loterijen. Als jouw buurvrouw op ouderjaarsavond 20 miljoen wint bij de Staatsloterij, dan had jij dat NOOIT ook kunnen winnen. Dus je hoeft helemaal niet ''alle loterij aan te klagen''.

dollemina schreef:
Zelf durf ik de postcodeloterij om die reden dan ook niet op te zeggen omdat je jezelf wel voor je kop kan slaan als je hem hebt opgezegd en hij valt op jou postcode.
Als ik geen staatslot koop weet in nooit of ik had gewonnen. Maar je hebt met de postcodeloterij altijd een lot.

Ik ben het ook met bovenstaanden eens.

Toen het financieel goed ging met mij, betaalde ik ook braaf 10 of 20 euro per maand (ik weet niet meer) aan loten "voor het geval dat"
Maar toen ik wegens vervelende ex behoorlijk in de financiele problemen kwam, was dat het eerste wat ik moest opzeggen.
Dus het idee van "hallo, je besluit toch zelf dat je niet meedoet" vind ik ook niet helemaal waar.
Ja, als je geld zat hebt ja Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 10:21

Ja of je nou geld zat hebt of niet, je doet of wel of niet mee aan die loterij. Een staatslot per maand is duurder dan een postcodeloterijlot!

natasja50

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:54

Als zoiets psychische schade veroorzaakt dan ben ik volkomen gek!!

*gaat verder met dennennaalden tellen in mijn kerstboom*

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:13

Als ik dat zo lees had ze al eerder last van psychische schade Clown Wat een muts zeg Haha!

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:45

Citaat:

De advocaat van de vrouw ziet de zaak echter anders. Volgens hem is door wetenschappers van de universiteit van Tilburg aangetoond dat de loterij psychische problemen kan veroorzaken. Dit zou vooral komen door de manier waarop de loterij georganiseerd is. "Voor verliezers brengt het een enorm gevoel van spijt met zich mee."

bron fok.nl

Euhm, hoe kan je nu een verliezer zijn als je helemaal niet mee doet?
Verliezer ben je als je wel meedoet maar niets wint toch? Haha!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:51

Kan me voorstellen dat iemand moeite heeft dat de hele straat rijk is en zij niet maar ik vind dat toch niet de verantwoordelijkheid van de postcodeloterij. Als ik naar de lotto-trekking kijk moet ik toch ook niet zeuren als de jackpot eruit is en ik hem niet gewonnen heb terwijl ik niet meespeel.

Je kunt het ook positief bekijken:
Afbeelding

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:53

Tja in Amerika zou dit kunnen... maar hier toch niet hoop ik!!!

Waar is anders je eigen verantwoordelijkheid heen?? de eigen zelfregulatie? het zelf keuzes kunnen maken en doelen opstellen?? kom op zeg we weten toch zelf zeker nog wel wat we doen? we zijn toch autonome mensen???

wat belachelijk!!