Amerika gestoord land??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MelOdYs_Star

Re: Amerika gestoord land??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 15:29

Ik ben er wel geweest een paar keer. Me vader heeft er ook lang gewoond. Ik vind het geen gestoord land, ze doen wel dingen die niet kunnen en soms wat tja, raar zijn, maar dat gebeurd in ons & andere landen ook. Daar naast hebben ze toch wel een andere mentaliteit. Andere normen en waarden, en dan lijkt het misschien voor ons soms wat gestoord, maar dat komt misschien omdat wij het ander gewend zijn?!

12345HA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 15:35

Ik vind Amerika geen gestoord land en Amerikanen niet gestoord. Ze hebben hele andere ideeën, normen en waarden dan wij. Maar waarom zijn die gestoord? Zijn ze gestoord omdat ze anders zijn dan de onze?
In de zomervakantie ben ik 3 weken in de VS geweest en ik heb genoten, ik ben geen enkele onaardige, hypocriete Amerikaan tegen gekomen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 15:41

Ik vind dat je Amerika en de Amerikanen niet als geheel mag beoordelen.
Amerika is 150x zo groot als Nederland... en de verschillen tussen mensen binnenin Nederland is al zo groot!

Als wij hier al gekken genoeg hebben rondlopen... dáár lopen er 150x zoveel rond.
Zou heel Amerika dan 150x zo gek zijn als Nederland? Ik denk het niet.

Heb een jaar in de VS gewoond, en hoewel ze absoluut wel houden van "keeping up appearances", kunnen wij hier in het algemeen nog een boel van ze leren wanneer het aankomt op fatsoensnormen.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 15:41

Visconti schreef:
Ik vind het wel een beetje een raar land. Maar dat komt denk ik voor al omdat de enige amerikanen die ik ken racisten zijn. Maar een echt goed oordeel kan ik er niet over geven want ik ben er nog nooit geweest Lachen

Precies daar ga je al.. Je oordeelt op enkele mensen die je ooit heb ontmoet. Wat zegt dat over het land? Precies niks.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 18:47

Mwoah ik moet zeggen dat ik niet echt pro-Amerika ben nee. Vind hun opstelling, en vooral het feit dat ze als land dat een redelijk klein percentage van de wereldbevolking heeft, een kwart van alle energie ter wereld gebruiken, bijzonder ergelijk. Ook het ontzettend milieuvervuilende, en daar vooral niks aan willen doen, gedrag erg verontrustend.
Ook de immense verschillen tussen rijk en arm, en het ontbreken van een sociaal vangnet baart me wel eens zorgen.

Daarbij... als je als land twee keer een president als Bush kiest..

Ook de "Politie agent van de wereld" houding kan ik me niet in vinden. Tel daarbij de gigantische schuld op als gevolg van de Irak oorlog..

Nee, ik heb het niet zo op Amerika. Daarbij wil ik absoluut niet zeggen dat wij Nederlanders daarmee dan zo goed zijn, no way. Ook wij zijn een verdomd arrogant landje, net zoals Amerika dat is.
Maar op de een of andere manier heeft Amerika iets, wat me toch echt zorgen baart. Het zal wel de optelsom zijn van bovenstaande, maar ik kan er niet echt de vinger opleggen. Probeer ook een zo min mogelijk etnocentretisch beeld te hebben, en zo min mogelijk vanuit die hoek te oordelen. maar toch, iets in mij is gewoon niet blij met Amerika. Hoe, wat en waarom, tja.. verwoord dat maar eens.

Edit: toevoeging.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 01:00

Amerika is in mijn ogen nog gewoon een heel erg jong land.
maar had er liever iemand anders gezien dan bush.
dat wel

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 12:50

Ketaki schreef:
Amerika is in mijn ogen nog gewoon een heel erg jong land.
maar had er liever iemand anders gezien dan bush.
dat wel

Ja dus? Als is het een jong land.. wat voor excuus is dat voor bepaald gedrag?

Amerika is in mijn ogen geen jong land maar een land zonder geschiedenis.

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 12:53

Toen ik bij de ambassade stond voor verlenging van mijn paspoort zij zo'n vrouw een echte Amerikaan is een mix van vanalles en nog wat.

Verder zie ik bush ook liever vertrekken

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:48

dat is waar.
heb vroeger ( weet niet precies waar ik het gehoord heb)
dat amerika gewoon nog een heel "jong" land is.
en misschien klopt dat ook wel.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:55

Inderdaad, een jong land met vele culturen. De inheemse cultuur bijvoorbeeld (de indianen), de engelsen en ieren die er zich gevestigd hebben, de italianen die er overgekomen zijn, de afrikanen die er al als eersten waren, daar gebracht als slaaf, en veel zuid amerikanen die Amerika zien als "the land of hope', waar ze dat ook vandaan mogen hebben.....

Een enorme mix van culturen dus, en heel divers. Qua bevolking en qua natuur. Een pracht land om op vakantie te gaan. En de amerikanen zijn beter opgevoed dan Nederlanders. Gaan veel netter met andere mensen om. Dat is mijn ervaring. Soms gaat het mij ook wel eens te ver (bij begroeten vragen "how are you" zonder eigenlijk in het antwoord geinteresseerd te zijn), maar dat is nog altijd beter dan die onverschillige houding die je hier vaak aantreft.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:57

Stephanie100 schreef:
Toen ik bij de ambassade stond voor verlenging van mijn paspoort zij zo'n vrouw een echte Amerikaan is een mix van vanalles en nog wat.

Verder zie ik bush ook liever vertrekken

Bush zal ook snel vertrekken Knipoog

Maar goed, typisch bokt weer. Er worden dingen geroepen zonder een gegronde mening. Amerikanen zijn netter in omgang dan Nederlanders en ook de meeste mensen uit het Midden-Oosten, alleen wij kennen dan weer de terroristen. En ja, ik weet waar ik over praat. Ben in die regionen geweest en ga er zondag weer heen voor drie weken. En nee, ik kom niet mishandeld en met een hoofddoekje thuis. En zo denken zij precies over ons westerlingen Haha! Je moet je eens inleven in andere culturen en af van de tunnelvisie.

En ach, de hele wereld is corrupt, inclusief bokt Haha!
Laatst bijgewerkt door LuvdaTossa op 22-12-06 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:58

Desiree schreef:
Inderdaad, een jong land met vele culturen. De inheemse cultuur bijvoorbeeld (de indianen), de engelsen en ieren die er zich gevestigd hebben, de italianen die er overgekomen zijn, de afrikanen die er al als eersten waren, daar gebracht als slaaf, en veel zuid amerikanen die Amerika zien als "the land of hope', waar ze dat ook vandaan mogen hebben.....

Een enorme mix van culturen dus, en heel divers. Qua bevolking en qua natuur. Een pracht land om op vakantie te gaan. En de amerikanen zijn beter opgevoed dan Nederlanders. Gaan veel netter met andere mensen om. Dat is mijn ervaring. Soms gaat het mij ook wel eens te ver (bij begroeten vragen "how are you" zonder eigenlijk in het antwoord geinteresseerd te zijn), maar dat is nog altijd beter dan die onverschillige houding die je hier vaak aantreft.

ben het helemaal met je eens Knipoog

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:02

LuvdaTossa schreef:
Bush zal ook snel vertrekken Knipoog

Maar goed, typisch bokt weer. Er worden dingen geroepen zonder een gegronde mening. Amerikanen zijn netter in omgang dan Nederlanders en ook de meeste mensen uit het Midden-Oosten, alleen wij kennen dan weer de terroristen. En ja, ik weet waar ik over praat. Ben in die regionen geweest en ga er zondag weer heen voor drie weken. En nee, ik kom niet mishandeld en met een hoofddoekje thuis. En zo denken zij precies over ons westerlingen Haha! Je moet je eens inleven in andere culturen en af van de tunnelvisie.

En ach, de hele wereld is corrupt, inclusief bokt Haha!

Ehhh.... welk volk gedraagt zich nou NIET beschaafder t.o.v. anderen dan nederlanders??? Weet je hoe nederlanders bekend staan in de wereld? Als lomp en grof! Echt waar! En dat vind ik geen compliment.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:05

Goed,drie pagina's aangekeken,nu ga ik me toch even mengen.
Ik vindt dat je geen enkel land,ongeacht welke,kan vergelijken met Nederland.
Er worden dingen bijgehaalt die helemaal niet relevant zijn;
-de belachelijke wetten in Amerika bijv.
Dat is een kwestie van cultuur mensen!
In Amerika mag je autorijden als je 16 bent,dat is voor ons raar.
Maar in [ik noem maar wat] Afghanistan mogen mannen vrouwen domineren.In weer andere landen mag je met meerdere mensen trouwen,en wéér ergens anders is kinderprostitutie niet verboden.
Dit is appels met peren vergelijken.

Amerikanen zijn gewoon een trots volk,zij zijn trots op hun land,omdat zij het zo gewend zijn.
Menig Nederlander mocht willen dat hij zo trots op zijn land kon zijn,maar Nederlanders zeuren alleen maar over ons beleid hier.

Hoe dan ook,iedereen,elke cultuur en elk land is anders.
Hoe raar wij Nederlanders dat ook vinden,zo is de wereld.
Bovendien kun je je mening niet baseren op wat je op TV ziet,
als dat zo was,liepen de Nederlanders nog steeds op klompen kaas te verkopen tussen de tulpjes... Clown

edit; typo

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:09

SJee.....
AMEN! Mooi gezegd hoor!

Als je ook commentaar geeft op het feit dat bijvoorbeeld in Afghanistan vrouwen gedomineerd en eigenlijk zwaar gediscrimineerd worden, krijg je hier zuinigjes opgemerkt "maar dat is de cultuur".
MAar als het om Amerikanen gaat, is het niet meer cultuur, dan worden ze botweg dom genoemd.

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:10

Over elk land kunnen we wel iets verzinnen waar we het niet/wel mee eens zijn.
In mijn ogen heeft dat niets te maken met het land in kwestie, maar meer over je eigen normen en waarden.
Die zijn tenslotte bij iedereen anders en zo ook bij culturen.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:02

had al eerder in het topic gereageerd en ben het ook eens met turbotinker.
Maar wat ik vandaag in het nieuws zag sloeg toch werkelijk álles. Iemand anders dit ook gezien? Een jongen is opgepakt door de politie omdat hij de cadeautjes voor kerst had opengemaakt. Dit is toch wel te gek voor woorden..
Zie al de reactie van sommige mensen hangen.. typisch amerikaans.. Maar goed dit zie je ook niet in nederland gebeuren.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:08

Amerikanen zijn zeker niet dom en weten genoeg van de wereld.
Ze zijn gewoon erg nationalistisch, maar daar is in principe toch niks mis mee?
Volgens mij weet jij niet echt wat een dicator is, want dat is toch wel even iets anders..
Amerikanen zijn een apart volkje, maar zeker niet gestoord.
Er gebeuren abnormale dingen ja, maar dat gebeurt overal..

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:19

ik vind de VS een pracht land, super interessant, vooral de geschiedenis
iemand zei dat Bush was HERkozen, maar je moet er wel bij denken dat hij de 1e keer is aangezet dmv vriendjes politiek. Ze zijn zeker niet gestoord, zoals hier eerder is gezegd, ze zijn gewoon een ander volk

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 03:00

mayniac_val schreef:
ik vind de VS een pracht land, super interessant, vooral de geschiedenis
iemand zei dat Bush was HERkozen, maar je moet er wel bij denken dat hij de 1e keer is aangezet dmv vriendjes politiek. Ze zijn zeker niet gestoord, zoals hier eerder is gezegd, ze zijn gewoon een ander volk

Hmm ik vind de geschiedenis van Europa toch heel wat intressanter en grootser dan die van Amerika. Aangezien onze geschiedenis al eeuwen en eeuwen oud is. Of die van egypte of de grieken. De oudheid.. dat is pas geschiedenis.

Lara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 03:24

Ik kom me er ook maar eens mee bemoeien. Amerika een gestoord land? zeker niet. Vind Nederland net zo gek. Er zijn hier nou emaal dingen anders maar tja wat doe je eraan. Elk land heeft dingen waar je het niet mee eens bent, maar om het land dan opeens gestoord te noemen vind ik een beetje kinderachtig. Ik woon er nu al 3 jaar en vind het er heerlijk. Kan rustig s' avonds over straat lopen. Kan door parken fietsen etc. Vind sommige opmerkingen hier erg kortzichtig.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 12:32

Hm, blijft toch staan dat het zo ongeveer het enige land is dat het nodig vind om een heleboel andere landen te bombarderen voor slechte redenen, hoor.
Ik denk dat je bij Amerika en alle andere landen, een duidelijk onderscheid moet maken tussen regering (leiders, fanatieke stromingen) en gewoon de mensen en het land.
De mensen en landschap zijn heel divers, maar de regering van Amerika is door de geschiedenis heen altijd nogal agressief geweest. Je kunt hele lijsten vinden van landen die ze langdurig en onterecht hebben aangevallen... Ze zijn erg bang dat hen wordt afgenomen wat ze zelf met geweld hebben ingepikt (hun land).
Nog maar anderhalf tot twee procent van de bevolking is oorspronkelijk (indiaans). Ik denk niet dat je dat kunt zeggen van andere kolonieën. In alle kolonieën is het vreselijk mis gegaan in de geschiedenis, daar hebben een heleboel volken zich schandalig gedragen, maar ik geloof niet dat ergens de oorspronkelijke bewoners zo fanatiek zijn uitgeroeid.

En worden de Indianen buiten Amerika enorm gewaardeerd om hun culturen, in Amerika zelf worden ze bepaald niet gewaardeerd en hebben ze het zwaar. De een groep heeft het beter dan de anderen, maar in grote lijnen is het miserie. Die het ´t best doen zijn de groepen die zich al vroeg met de blanken hebben gemengd, de 5 "civilized tribes". De rest was dus niet civilized, dat snap je, dat waren "beesten". en nu kunnen ze zegegn "nou ja, ze werken niet en het zijnn allemaal alcoholisten" weleens na gedacht hoe ze in die situatie zijn gekomen?
En we zullen het ook maar niet hebben over de zwarten, de mexicanen, de latinos. Die mogen zich wel uit de naad werken voor ze , maar eerlijke behandelingen en salarissen, nee, daar hoeven ze niet op te rekenen , dat "scum". Of heb jij daar heel andere ervaringen in?
Wat ik ook belachelijk vind, is dat je op formulieren vaak je "ras" in moet vullen. We zij allemaal van het menselijke ras, en dat heeft grappig genoeg zijn oorsprong in Afrika. Verder is er zoveel menging, wat moet je daar dan neerzetten? Een achtste aziatisch, een achtste afrikaans, een vierde zwart en half blank?

Ik heb persoonlijk dus eigenlijk vooral moeite met het beleid.

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 13:36

Ik vind de USA een mooi land met leuke mensen! Ze zijn iig niet zo onbeschoft als nederlanders. En nederlanders zijn zo'n beetje het meest onbeschofte volk van de wereld. Wat etiquette en normen en waarden mogen hier wel weer geherintroduceerd worden.

Tuurlijk kan er in Amerika een hoop anders en ook een hoop beter, maar waar niet?

dootjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 19:05

ik heb een documantaire gezien,, en ze laten zien hoe het was op 11/9

als je goed kijkt zie je dat onderin het gebouw iets explodeert en daarom het gebouw instort,, en die vliegtuigen vliegen er miss wel in,, maar ik denk ook dat bush het zelf heeft gedaan

die vliegmaatschappij had miljoenen aan andere bedrijven gegeven,,
toen ze invlogen zou de vliegmattschappij faiet gaan en dat is niet gebeurt want al die andere bedrijven waar dat geld naartoe ging hebben dat geld weer terug gegeven,

ik denk dat het bush zelf was,, maarja ieder zn eige gedachten en mening

Yentl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 06:14

Sorry maar ik vind dat je niet alle amerikanen over 1 kam kan scheren. Ik ben 3 maanden in Amerika geweest (California) en LANG niet iedereen (laten we het zo zeggen) ikzelf heb niemand meegemaakt die voor bush was.
DUs ik vind t een beetje kort door de bocht.

Ik vind ook dat Bush niet spoort en absoluut niet goed bezig is, vind het echt een vreselijke vent en snap totaal niet waarom hij doet wat hij doet. En waarom hij nog president is. Maar dat betekend niet dat je alle amerikanen in een hokje moet proppen. Dat vind je toch ook niet leuk als iemand uit een ander land tegen je zegt: Ooh alle nederlanders zijn sletten.

Overigens vind ik dat de Amerikanen wel veel aardig zijn zo in het algemeen, maar er wordt ook veel achter je rug om gepraat. Geen een volk is perfect en ik kan er niet zo goed tegen als mensen in een hokje worden gestopt, geldt voor Amerikanen maar ook voor andere volken.
Dat moest ik even kwijt.