Verjagen inbreker met stuk hout mag niet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Re: Verjagen inbreker met stuk hout mag niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:00

Ik heb wel is gehoord dat je met gelijke kracht terug mag vechten, dus als de inbreker een knuppel heeft dan mag jij ook met een knuppel slaan.
Als de inbreker alleen zijn blote handen heeft dan mag jij alleen met je blote handen slaan.
Maar daar ben je lekker mee als jij een klein vrouwtje bent en een man van 2 meter komt inbreken.

In de Nederlandse wet zitten zoveel kromme wetten (tenminste dat vind ik)
Mensen die iemand (was laatst op tv) voor hun leven gehandicapt rijden en ze moeten betalen en ze doen het niet dan kan de regering daar weinig tegen doen, maar als je een bekeuring niet op tijd betaald dan binnen de kortste keren een deurwaarder op je stoep.
En de wettten betreft dieren, klopt allemaal niks van.
De wetten voor het uitprocederen van mensen, zo'n man als Gumus die hier al 10 jaar woont en een eigen bedrijfje heeft die moet hier weg, maar ali op de hoek met 2 wietplantage's en handelend in de cocaine die mag blijven Gestoord

Ik snap dat niet hoor...
Ik ben benieuwd wat er gebeurt als er bij de koningin word ingebroken, zouden de beveiligers dan ook niks doen...?

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:05

tones schreef:
Net niet hard genoeg geslagen dus.

Idd Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:25

Arrabel schreef:
Ik heb wel is gehoord dat je met gelijke kracht terug mag vechten, dus als de inbreker een knuppel heeft dan mag jij ook met een knuppel slaan.
Als de inbreker alleen zijn blote handen heeft dan mag jij alleen met je blote handen slaan.
Maar daar ben je lekker mee als jij een klein vrouwtje bent en een man van 2 meter komt inbreken.

Dat is niet helemaal waar.

Noodweer moet evenredig zijn met het (dreigende) geweld. Dus als iemand met blote handen op je af komt, mag je je inderdaad minder "zwaar" verdedigen dan wanneer hij een wapen draagt. Maar het mag duidelijk zijn dat een klein vrouwtje zich zonder hulpstukken niet kan verdedigen tegen een grote vent. Er mag geen wanverhouding bestaan tussen de aanranding en de verdediging. Dat is waar jij op doelt. Maar dat is niet zo zwart-wit als je hierboven stelt.

Noodweer mag alleen alleen ogenblikkelijk als je wordt aangevallen. Een afweging daarbij is, of het noodweer noodzakelijk was, of er geen alternatief bestond.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:31

Wat een enorm belachelijk verhaal. Ik weet zeker dat ik precies hetzelfde gedaan zou hebben, als ik de kans had gekregen. Nou ja, er achteraan gaan, weet ik niet, maar ik zou wel mijn gezin en spullen verdedigd hebben natuurlijk en ja, aangezien ik niet zo groot en breed ben, met minstens een stuk keihard hout (als ik het zou kunnen vinden). Zulke inbrekers lachen hier toch om, dat is toch de omgekeerde wereld? Wie is hier nou een crimineel, zeg? Boos!
Het wordt steeds gekker.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:34

Nadya schreef:
Nou ja, er achteraan gaan, weet ik niet, .

Maar dat is nou net het hele punt!! Het feit dat hij er achteraan gegaan is....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:36

Ik kan me voorstellen dat je woedend wordt, dat iemand bij je binnen gedrongen is. En dat je er misschien achter aan gaat. Ik zal dat niet doen (denk ik), maar het is wel zo dat ze in dit land ongelofelijk watterig met die gasten omgaan en dan krijg je dus dit 'eigen rechtertje spelen'. En ja, ik kan me er wel iets bij voorstellen, heel eerlijk gezegd.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:38

Dat jij vindt dat er waterig met die gasten omgegaan word is nog geen reden om eigen rechter te gaan spelen.

Ik ben trouwens benieuwd of dit nog doorgeprocedeerd gaat worden totaan de Hoge Raad.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:39

Jammer dat prins Bernard er niet meer is.
Die heeft toch al eens eerder zo`n soort bekeuring betaald?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:40

precies, als ze willen dat mensen minder gaan spelen voor eigen rechtertje, dan moeten ze de straffen is flink omhoog gooien zodat dit soort acties minder aantrekkelijk worden. het rechtsysteem is echt een lachertje hier in nederland!! en dan maar afvragen waarom er zoveel criminaliteit is...tja, van mij mogen de straffen heel wat strenger zijn! iets wat goed blijft hangen in die hersentjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:41

Strenger straffen werkt niet, weten we uit landen waar dat wel gebeurt (oa de VS)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:42

oja, als je in marokko wat jat ben je je handje kwijt, dan kan je niks meer jatten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:43

Dan verhuis je toch naar Marokko als je dat zo'n mooi systeem vind? Nagelbijten / Gniffelen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:43

Zep, mensen raken gefrustreerd dat er zo zacht met criminelen wordt omgegaan in dit land. En dan krijg je dit soort acties. Ik heb geen medelijden met die inbrekers, hoor, jij wel?

Als iemand mijn dochter vermoord en ik weet wie het gedaan heeft, vrees ik ook dat de kans groot is dat ik voor eigen rechter ga spelen, als ik de kans zou hebben. Omdat ze veel te kort opgeborgen worden of op verlof mogen (TBS-systeem), wat ik schandalig vind. Inbreken, tja.... Mijn materiele spullen vind ik minder belangrijk. Weet jij veel, waarom het zo gegaan is......

En ja hoor, Zep, laat alle criminelen dan maar vrij rondlopen. Dan zal ik zeker voor eigen rechter gaan spelen, dat kan ik je wel vertellen.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:44

het wordt toch te gek voor woorden he Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:44

Ik heb ook geen medelijden met die inbrekers, maar ook niet met die man die die boete heeft gekregen. Hij had anders kunnen handelen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:47

ja op zo'n moment ga je er ook echt over nadenken hoe je handelt he???

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:48

En Zep, hoe vind jij dan dat er gestraft moet worden? Een vriend van mij is 's nachts bestolen van diverse spullen, terwijl hij en zijn vriendin lagen te slapen. Weet je wat voor psychische impact dat heeft gehad? Dan heb ik het nog niet over hoe hij moest vechten om zijn spullen terug te krijgen, nadat er het e.e.a. was gevonden bij een inval maanden later. En die inbrekers? Hebben een paar weken gezeten ofzo. Eentje niet, omdat 'ie minderjarig was. Ja, dat is recht Misselijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:50

Je kunt daar eindeloos over gaan discussieren, maar strenger straffen is in elk geval geen oplossing.

Dit is "kleine criminaliteit" en dat moet je een paar stappen voor die inbraak al aanpakken. Daar ontbreekt het in Nederland imo teveel aan.

Je doet nu net of ik die inbraak zit goed te keuren, dat doe ik helemaal niet. Het gaat hier om iemand die een stel inbrekers uit zijn huis jaagt, maar vervolgens een stuk hout meeneemt en ze achterna zit. En daarmee is hij een stap te ver gegaan en daar mag hij van mij voor bestraft worden hoor.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:51

ach bij ons in de straat gaan de inbraken op de lopende band...mijn bovenbuurman is al 6 keer het slachtoffer geweest, mijn buurvrouw ook 1 maal, mijn allerbovenste buurman ook en van de week een portiek verderop. ik heb gelukkig al extra bijzetsloten op de deur geplaatst en een anti-inbraakstrip...maar moet er niet aan denken dat ze zonder mijn weet in mijn huis ronddwarrelen en alles overhoop halen...plus dat mijn beestjes hopelijk niet de dupe worden van zulke gestoorde lui...als ik zo iemand betrap is ie voor mij, zeker weten...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:51

handjes afhakken werkt prima hoor!!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:52

Ik ben voor keiharde enorm zware straffen van al die gasten, die normale mensen beroven van hun geliefden, hun zekerheden, hun spullen enzovoort. Dan hoef je ook geen eigen rechter meer te spelen en komen dit soort belachelijke situaties niet zo snel meer voor. Daar ben ik van overtuigd.....

Maar Zep, jou is vast nooit iets overkomen? Dan weet je ook niet hoe het voelt....

'Kleine criminaliteit'??? Weet je dat er mensen zijn die daar maandenlang nog psychisch last van hebben, slecht slapen, slecht functioneren???

En als iemand bij 'grote criminaliteit' wel eigen rechter speelt, wat dan?

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:54

Zep schreef:
Ik heb ook geen medelijden met die inbrekers, maar ook niet met die man die die boete heeft gekregen. Hij had anders kunnen handelen.

Hoe anders kunnen handelen?

Die dieven aanspreken en zeggen: Heej luitjes, zetten jullie mn spullen weer even netjes terug??
Offe z'n huis leeg laten jatten en vervolgens aangifte doen bij de politie die dr toch niks aan doet..

Ik vind t ronduit belachelijk dat die man er een boete voor krijgt. Die dieven kruipen nu lekker in de slachttoffer rol, terwijl ze gewoon de daders zijn. Als zij niet geprobeerd hadden te stelen, was die man ook niet met een blok hout achter ze aan gekomen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:55

maandenlang nadya?? doe maar jaren..ik heb er nog last van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:56

Nadya schreef:
Ik ben voor keiharde enorm zware straffen van al die gasten, die normale mensen beroven van hun geliefden, hun zekerheden, hun spullen enzovoort. Dan hoef je ook geen eigen rechter meer te spelen en komen dit soort belachelijke situaties niet zo snel meer voor. Daar ben ik van overtuigd.....

We weten, heel simpel uit de cijfers, dat strenger straffen de criminaliteit niet terugdringt. Punt. Strenger straffen werkt dus niet. Wat je hierboven beweert klopt dus niet. Dus als je zo'n probleem aan wilt pakken, moet je naar alternatieven gaan kijken. Blijkbaar is het afschrikwekkende karakter van straf niet iets waar een inbreker aan denkt op het moment dat hij besluit dat hij gaat inbreken.

en ja, ik heb ook criminaliteit van dichtbij meegemaakt, en ik denk er nog steeds zo over.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:58

ah zep, jij hebt dus weleens een pistool op je hoofd gericht gehad voor materiele spulletjes??