rijbewijs vanaf 17 jaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Re: rijbewijs vanaf 17 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:32

Li_lee_yang schreef:
[naam verwijderd] schreef:
Verschilt per individu.
Een nette jongedame die nooit drinkt en gewoon netjes haar HAVO volgt, zal ook in staat zijn om zich te gedragen achter het stuur van een auto in het dagelijks verkeer.

Een snelle puber die stevig zuipt en zijn VMBO voortijdig heeft verlaten zal zich vast minder verantwoordelijk opstellen tegenover andere weggebruikers.

En in de handen van een onvolwassen persoon is een auto een moordwapen.
Ik ben per saldo dus tegen verlaging van de leeftijd.

In de VS en Canada mag je wel jonger autorijden. Maar vergeet niet: daar is drinken echt verboden voor jongeren en de politie controleert VEEL vaker (duidelijk hogere pakkans), de straffen zijn VEEL ingrijpender en de verkeersdrukte is daar VEEL lager.

dus als je ,niet netjes(?) je havo volgt, zuip je stevig en ben je minder verantwoordelijk.
dit vind ik echt een zeer foute uitspraak!

Jij hebt moeite met lezen: als je niet netjes je schoolopleiding volgt EN je zuipt stevig, dan GEDRAAG je je absoluut minder verantwoordelijk.

Voel je je aangesproken? Tong uitsteken

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:32

klomp schreef:
maar de cijfers zeggen toch dat het aantal ongelukken juist afneemt?

Maar ja in Duitsland mag je ook weet ik hoe hard op de Autbahn.....
ik weet niet zo goed hoe ik er over moet denken

irene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:33

ik vind 18 jaar ook jong zat!!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:34

Hee, als de files toenemen omdat het aantal gebruikers van de autowegen toeneemt, is er ook minder snelheid in zijn algemeen behalen om ernstige ongelukken mee te veroorzaken.

Wat VVN betreft, is de maximum snelheid immers gewoon overal 30km per uur. Bij die snelheid hebben zelfs bejaarden met rollator nog een kans om voor een auto weg te 'rennen' Haha!
Dan kan de automobilist ook prima 14 jaar oud zijn, ze hebben immers ook kunnen oefenen op de kermis in de botsauto's Tong uitsteken

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:36

ik vind dat school opleiding afmaken, en rijgedrag niets met elkaar te maken hebben.
en Netjes havo?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 17:37

@dees, hahaaha!! Clown

tja het blijven cijfers en wat voor het ene land wel werkt, hoeft hier niet hetzelfde te zijn. imo heeft niveau qua opleiding er weinig mee te maken, eerder je verantwoordelijkheidsgevoel.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:38

idd
ik ken 2 mensen de een is op school gewoon dom(sorry weet niet hoe ik het moet zeggen) en een die is op school supper inteligent maat in het dagelijks leven zo dom als een drol, dan zou ik die 1e toch eerder auto laten rijden Tong uitsteken Haha!

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:38

Whiz schreef:
Jah uh de meeste doen het toch al.. Dus wellicht beter als ze het toe staan.

Bij mij in de buurt leren de meeste al rijden op hun 16 of 17de ik was zelf 16.

Ik bedoelde dus eigenlijk, lessen vanaf 17 en examen doen op 18 jaar. Dus je kunt dan gelijk op je verjaardag examen doen. Dan ben je toch 18 maar dan heb je het hele les traject al gehad. Tjah of je nou 18 bent of over 2 maanden 18 word het maakt toch weinig verschil.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:59

of een jaar veel verschil maakt Vork Pling

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:00

(even voor zometeen

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 20:04

Sorry, maar ik vind het echt afschuwelijk dat hier vergelijkingen worden gemaakt dmv opleidingen. Laat dat er lekker buiten.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 09:15

Whiz schreef:
Ik bedoelde dus eigenlijk, lessen vanaf 17 en examen doen op 18 jaar. Dus je kunt dan gelijk op je verjaardag examen doen. Dan ben je toch 18 maar dan heb je het hele les traject al gehad. Tjah of je nou 18 bent of over 2 maanden 18 word het maakt toch weinig verschil.

Dat vind ik dan weer wel leuk. Ja
Verder vind ik het prima dat het pas 18 is, heeft het meerderjarig zijn toch nog wat speciaals.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 09:54

Zoals het krantenartikel het beschrijft vind ik het een uitstekend idee. Nu is het namelijk zo dat je met je 18e je rijbewijs mag halen. Je haalt het en je gaat alleen zonder voldoende ervaring de weg op. Ik heb liever dat een 17 jarige een jaar lang achter het stuur zit met een persoon ernaast van minimaal 30 jaar en die 5 jaar zijn rijbewijs heeft (zoals het artikel zegt), dan een 18 jarige die, op zijn lessen na, totaal geen ervaring heeft.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 09:59

tja wat moet ik er van zeggen, ik denk dat dat nogal persoonsgebonden is... ik ben 22 en heb het pas 4 maanden.
Voor sommige mensen mss beter maar idd voor die stoere etterige jongetjes Buitendat scholen dan extra parkeerplaatsen aan moeten gaan leggen Nagelbijten / Gniffelen
Uhm ennuh ik denk niet dat iemand van het Atheneum of VMBO of wat dan ook beter rijdt... Schijnheilig

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 10:04

Ik vind 18 een prima leeftijd, zie niet in waarom een 17 jarige een rijbewijs moet halen. En tussen iemand van 17 en 18, zit vaak meer verschil dan je denkt/weet. Maar, aan de andere kant, die 17jarige, moeten dan wel met iemand ernaast rijden *altijd* die minimaal dertig is en een bepaalde tijd z'n rijbewijs heeft. Dus dat vind ik dan stukken beter dan een 17jarige alleen. Niet dat ik iets tegen 17jarige heb, en die kunnen natuurlijk net zo veel (of meer) verantwoorderlijkheidsgevoel hebben dan een ouder iemand, mja toch.

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 10:05

Ik vind het onzin waarom het vervroegd moet worden.
18 jaar is jong/oud genoeg.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 10:17

die van de mannen 20 en vrouwen 18 vind ik toch het beste :d

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 10:25

Ik heb er een beetje dubbel gevoel bij. Statistisch gezien rijden jongeren tussen de 18 en 21 de meeste schade, waarbij de jongens het grootste deel voor hun rekening nemen.
Nu blijkt er uit een proef in Duitsland dat als ze al met hun 17e mogen beginnen met rijden, ze minder ongelukken veroorzaken. Dan vraag ik me toch af hoe dat mogelijk is. Is de groep die meegedaan heef met de proef wel representatief?

Daarnaast zou ik zelf niet graag een 17-jarige naast me in de auto hebben om te begeleiden. Laat ze maar lekker naar een rijschool gaan. Die zijn er tenslotte voor opgeleid. Want reken maar dat als dit zou doorgaan, dat behoorlijke consequenties voor rij-instructeurs zal hebben.

Als ik heel eerlijk ben, zie ik liever dat de leeftijd wordt opgetrokken naar 21. Nadeel hiervan is dat heel veel goede onder de kwade moeten lijden. Hmm, misschien dan alleen voor jongens Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 10:30

Vanessa24 schreef:
Zoals het krantenartikel het beschrijft vind ik het een uitstekend idee. Nu is het namelijk zo dat je met je 18e je rijbewijs mag halen. Je haalt het en je gaat alleen zonder voldoende ervaring de weg op. Ik heb liever dat een 17 jarige een jaar lang achter het stuur zit met een persoon ernaast van minimaal 30 jaar en die 5 jaar zijn rijbewijs heeft (zoals het artikel zegt), dan een 18 jarige die, op zijn lessen na, totaal geen ervaring heeft.

Ik vind dat helemaal geen goed plan, in een lesauto zit niet voor niets een extra rempedaal.....

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 11:02

slecht idee,
laat die leeftijd maar lekker op 18 staan.
Vrees dat de leeftijd dan steeds meer omlaag getrokken gaat worden.
Want ja, als je op je 17de mag beginnen dan kan het ook wel op 16, want wat maakt dat ene jaar nou uit?
En ach, die verantwoordelijke 15-jarige kunnen we ook wel achter het stuur zetten, want die lijkt qua gedrag wel 20,
waar houdt het dan op?

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 11:41

Van mij hoeft het niet! Nog meer mensen de weg op, en het is nergens voor nodig ook!

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:36

faye schreef:
Vanessa24 schreef:

Ik vind dat helemaal geen goed plan, in een lesauto zit niet voor niets een extra rempedaal.....

Bij mij gaat het puur alleen om de ervaring die ze op kunnen doen. Het rijbewijs zelf halen ze maar als ze 18 zijn. Als je als 17-jarige al ervaring op kan doen is dat voor later alleen maar mooi meegenomen.
Lessen moeten absoluut in handen bij instructeurs blijven, het mag geen vervanging worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:38

Maar dan blijven ze nog bestuurder van een auto, zonder rijbewijs, en zonder mogelijkheid voor de "bijrijder"om in te grijpen. Dus nog steeds: nee dank je

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:39

Tegen.

Laat iedereen eerst maar wat inzicht krijgen op scooter/brommertje, ik vind 17 echt te jong om volledig inzicht te hebben over het verkeer, er komt zoveel bij kijken.

Ik vind 18 een prima leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:43

ik vind het wel goed! als je het niet kan dan laten ze je ook echt niet slagen hoor! en je ziet zelf wel in wanneer je er klaar voor bent, maar ik heb bijvoorbeeld nu al mijn scooterrijbewijs en ga binnekort ook trekkerijbewijs halen, is toch mooi als ik dan aan 1 stuk door kan gaan met autorijbewijs, dan zit alles nog een beetje in mijn koppie en maak ik niet van die domme fouten die je anders zou maken omdat je gaat twijfelen, en als je er nog niet klaar voor bent ga je ook niet autorijlessen nemen lijkt mij...