Abortus om hazenlip

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Re: Abortus om hazenlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 19:48

sarabande schreef:
Ik ben blij dat de moeder van Jan Jaap van der Wal die beslissing niet genomen heeft Knipoog

Haha!

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 20:33

Ik vind het goed van die mensen dat ze het gedaan hebben. Zo vroeg en dan al zo gehandicapt. Dan kun je het beter aborteren voordat het moet leven met de handicap. Ik zou persoonlijk ook nooit een gehandicapt geboren kind willen krijgen. Als het op latere leeftijd gehandicapt zou worden zou ik met alle plezier mijn kind opvoeden maar als ik op de echo zou zien dat er iets 'mis' is met mijn kind zou ik het laten aborteren.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 21:08

@Onyx: met een hazenlip hoef je helemaal niet zo gehandicapt te zijn hoor. Het ligt er gewoon aan hoe erg de hazenlip is. Kijk inderdaad naar Jan Jaap van der Wal: volgens mij voelt hij zich niet gehandicapt hoor.

Als je van te voren weet dat het kind een hele heftige vorm van een hazenlip heeft dan is het een ander verhaal vind ik.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:54

Ik vind dit ook veel te ver gaan...

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 23:03

Jeetje dit vind ik ook heeel ver gaan,
Alsof alle mensen die geboren worden perfect moeten zijn.
Met een operatie had ie nog een prima leven kunnen hebben.
Ben zoiezo tegen abortussen maar dit gaat helemaal ver

marionnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 23:39

Ik krijg echt gewoon rillingen van dit bericht
Als mijn ouders hier destijds voor hadden gekozen had ik gewoon geen broer gehad .. (oké, toen was het ook helemaal niet aan de orde, maar alleen het idee al)

Mijn broer heeft veel operaties gehad, en dat was ontzettend zielig. Maar nu is het echt een mooie jongen om te zien. Alleen als hij moe is zie je pas goed dat hij een hazenlip heeft. Maar tegenwoordig kunnen ze daar zoveel aan doen..

Mensen die dit alleen al overwegen moeten ze gewoon impotent maken.. Kom op zeg

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 00:03

Mijn achternicht heeft een hazelip. Ze is daar als kind zijnde een paar keer aan geopereerd. Door die hazelip heeft ze ook geen volledig gebit dus daar is ook iets voor geknutseld. Weet niet precies wat. Tegenwoordig kun je het nog maar heel iets zien.

Op de lagere school is ze veel gepest maar ze is nu 20 woont sinds kort samen met een leuke vriend, heeft veel vrienden en een goede baan. Kortom ze heeft een heel normaal gelukkig leven.

Een hazelip zie ik dus zeker niet zien als een ernstige handicap meer als een ernstige schoonheidsfout.

Een schoonheidsfout vind ik geen reden om een kind niet geboren te laten worden. Dat de operaties veel geld zouden kosten vind ik al helemaal geen goede reden.
We hebben toch niet voor niets een ziektekostenverzekering. Operaties voor een hazelip is geen luxe zoals de meeste neuscorrecties/flaporen/borstvergrotingen wel zijn en worden dus gewoon vergoed.

Onder een handicap die groot genoeg is om abortus te plegen versta ik handicaps die ervoor zorgen dat een kind nooit een normaal leven zal kunnen lijden. Dus een geestelijke of lichamelijke handicap waarbij ze nooit zelfstandig voor zich zelf kunnen zorgen of geen menswaardig bestaan hebben.

Denk dat als je bij mensen die met een hazelip geboren zijn navraag gaat doen dat er maar weinigen zijn die liever niet geboren hadden willen worden vanwege hun handicap.

Nu lijkt het mij ook geen ideale situatie als een kind geboren wordt terwijl het niet gewenst is maar een hazelip vind ik in ieder geval geen goede reden voor een abortus.

Kan mij wel voorstellen dat het niet altijd even leuk is om ouder te zijn van een kind met een hazenlip.
Ellende van ziekenhuizen/tandarts. Andere baby's lijken als een magneet te werken op sommige mensen en de ah 's en oh's wat een schatje zijn niet van de lucht.
Als ze in jouw kinderwagen kijken schrikken ze alleen maar. Niet leuk maar er zijn ergere tegenslagen te bedenken toch?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 11:23

Als ouder van een kind met een hazenlip kan ik zeggen dat het allemaal heel zwaar kan zijn. Niet iedereen is daar misschien tegen opgewassen. Misschien is het wel het tweede kind geweest van dat gezin met een schisis en waren ze de eerste nog niet te boven. Bij mijn tweede baby is mij de keus gelaten om een test te doen om te kijken of die baby ook die afwijking zou hebben.

Ik heb heel bewust daarvan afgezien omdat in onze situatie ik een tweede kind met schisis geen probleem had gevonden en daarom had willen missen.

Maar ik kan je wel vertellen dat het zwaar is: 7 behoorlijk zware operaties en nog eens 20 keer de zgn buisjes geplaatst in de oren. Steeds weer onder narcose.

Je moet er als ouder wel stevig voor in de schoenen staan. Bovendien kost het nogal.... Ben totaal zo'n 150 à 200 keer op en neer gereden naar een academisch ziekenhuis wat zo'n 120 km hier vandaan ligt......

Maar ik denk dat bij die ouders toch al twijfels zijn geweest om een kind wel of niet en heeft die schisis gewoon de doorslag gegeven.

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 11:25

mijn eerste reactie was: belachelijk!

maar nu ik de reactie van slimmerik lees, kan ik me het toch enigszins voorstellen. Maar ik heb denk ik te weinig ervaring met dit soort dingen om hierover te oordelen....

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 11:43

slimmerik schreef:
Als ouder van een kind met een hazenlip kan ik zeggen dat het allemaal heel zwaar kan zijn. Niet iedereen is daar misschien tegen opgewassen. Misschien is het wel het tweede kind geweest van dat gezin met een schisis en waren ze de eerste nog niet te boven. Bij mijn tweede baby is mij de keus gelaten om een test te doen om te kijken of die baby ook die afwijking zou hebben.

Ik heb heel bewust daarvan afgezien omdat in onze situatie ik een tweede kind met schisis geen probleem had gevonden en daarom had willen missen.

Maar ik kan je wel vertellen dat het zwaar is: 7 behoorlijk zware operaties en nog eens 20 keer de zgn buisjes geplaatst in de oren. Steeds weer onder narcose.

Je moet er als ouder wel stevig voor in de schoenen staan. Bovendien kost het nogal.... Ben totaal zo'n 150 à 200 keer op en neer gereden naar een academisch ziekenhuis wat zo'n 120 km hier vandaan ligt......

Maar ik denk dat bij die ouders toch al twijfels zijn geweest om een kind wel of niet en heeft die schisis gewoon de doorslag gegeven.

Kijk, hier ben ik het opzich wel mee eens, maar aan de andere kant: wat als hun in eerste instantie gezonde kind op eenjarige leeftijd verschrikkelijke brandwonden oploopt? Dan is ie ook verminkt, moet ie ook operaties hebben, zeggen ze dan ook; sorry maar dit kunnen we niet aan?

je weet het immers nooit...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 11:55

_Diesel schreef:
Kijk, hier ben ik het opzich wel mee eens, maar aan de andere kant: wat als hun in eerste instantie gezonde kind op eenjarige leeftijd verschrikkelijke brandwonden oploopt? Dan is ie ook verminkt, moet ie ook operaties hebben, zeggen ze dan ook; sorry maar dit kunnen we niet aan?

Niemand zegt ook dat het meevalt als je kind iets makeert hoe ook ontstaan! Als het er eenmaal is heb je er maar mee om te gaan.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:02

_Diesel schreef:

Nee, dat weet je idd niet maar hier in Nederland is het zo dat een foetus geabbotteerd mag worden tot een bepaalde aantal weken zwangerschap. Zelfs gezonde kinderen!

Kijk die ouders waarvan het kind verbrand is, zouden het ook graag terug willen draaien (natuurlijk niet hun kind missen). Maar zij hebben al een duidelijke band met het kind. Dat heb je aan het begin van je zwangerschap duidelijk minder..... vooral als je vóór je zwangerschap al besluit het niet te houden bij afwijkingen.....

Ik zou het niet kunnen maar heb wel begrip voor de mensen die dat wel kunnen....

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:19

@ Slimmerik: Dat gezonde kinderen geaborteerd mogen worden vind ik in veel gevallen ook maar niks. En ik heb dan het idee; als jij zelf een kind wilt, je kiest hiervoor met je man dan gá je er toch ook voor? Ongeacht het geslacht/afwijking oid? Kijk, als het een kasplantje wordt dan is er wel wat voor te zeggen, maar ik vind dit erg overdreven.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:36

Ja, Diesel zo denk ik er ook wel over maar ik heb toch begrip voor die mensen die het niet aandurven. En omdat ik weet dat het behoorlijk zwaar is, was het beter geweest dat zulke mensen helemaal niet zwanger geworden waren.

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:53

Ik moet eerlijk zeggen dat ik liever heb dat een foetus geaborteerd word dan dat het de rest van zijn leven 'last' is voor de ouders. Want dan krijgt het kind ook niet de zaken waar ieder kind recht op heeft. Ik vind dat ieder kind recht heeft op een mooi, gelukkig leven

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 21:17

slimmerik schreef:
Ja, Diesel zo denk ik er ook wel over maar ik heb toch begrip voor die mensen die het niet aandurven. En omdat ik weet dat het behoorlijk zwaar is, was het beter geweest dat zulke mensen helemaal niet zwanger geworden waren.

Maar weet iemand dan of hier sprake was van een ongewenste zwangerschap? Het komt op mij over dat het kind puur alleen is weggehaald vanwege de hazelip..?

daantjuhhhJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 01:52

Ja zo komt het bij mij ook over.
Mijn beste vriendje had vroeger een hazenlip, maar dacht je dat ik dat zag??

Nee, het was mijn beste vriendje, hij was gewoon menno!
Menno met de leuke racebaan en leuke ideeen!

Ik heb zelf een broertje die hartpatient, slechtziend is.
Wij weten nog niet of dat erfelijk is, zolang ik dat niet weet wil ik geen kinderen.
Maar hij heeft dan ook zoveel zware operatie's gehad 50% kans op overleven, hij heeft daarna nog een stuk of 4 levensgevaarlijke operatie's gehad en 2/3 (ben te tel een beetje kwijt) minder gevaarlijke operatie's.
Hij zal nooit kunnen werken zoals wij, nooit auto rijden, nooit zelfstandig kunnen leven..

Vind ik persoonlijk toch een heel verschil met een hazenlipje.

Nou snap ik dat dat ook in verschillende gradatie's is.
En kan mij aan de andere kant ook wel voorstellen dat je een kind zware complicatie's wilt besparen..

Maar ik dacht dat het in dit geval dus niet om handicap ging maar meer om een schoonheidsfoutje?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 09:55

Mijn zoon is geboren met een lipspleet, kaakopening en gehemelte opening, wel gelukkig enkelzijdig want het kan ook dubbelzijdig. Zware complicaties zijn eigenlijk niet te verwachten bij zo'n afwijking, tenminste normaal gesproken. Iedere operatie is natuurlijk riskant. Mijn zoon heeft na een operatie even op het kantje gebalanceerd maar zoiets is gelukkig niet standaard.

Ikzelf zou er geen bezwaar tegen hebben gehad als ik er zelfs nog 3 meer gekregen had met een hazenlip.

Maar je moet ook bedenken dat veel mensen bang zijn voor het "onbekende".....

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 10:12

Mijn broertje heeft ook een hazelip. Was het 4e kind in het gezin. Mijn oom heeft het ook en die heeft 3 kinderen, allen zonder hazelip. Natuurlijk is het even schrikken als je als 10-jarige in de wieg gaat kijken en je ziet een baby met twee spleten in zijn lip etc maar het went. Afgezien daarvan is er verder niks mis met hem (geloof ik... Tong uitsteken)... Pling
Het zou voor mij in ieder geval GEEN reden zijn om een abortus te laten doen, ik heb wel tijdens mijn zwangerschap een echo laten maken maar ze kunnen dat toch pas met 22 weken ofzo goed zien en dan zit je ook al ver buiten de termijn van een abortus.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 10:20

Gitta1977 schreef:
ze kunnen dat toch pas met 22 weken ofzo goed zien en dan zit je ook al ver buiten de termijn van een abortus.

herstel, je kunt tot een termijn van 24 weken een abortus uit laten voeren in Nederland, zonder opgaaf van reden.
En dat gebeurt vaak in Nederland, dus waarom al die ophef over aborteren van kinderen met een schisis terwijl er ook kinderen worden geaborteerd waar niets mis mee is?
In Nederland is nu eenmaal afgesproken dat de keus bij de ouders ligt, daar zul je je bij neer moeten leggen.
Met de standaard 20 weken echo zullen er nog wel meer zwangerschapsafbrekingen gaan plaatsvinden, is mijn verwachting.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 10:55

luxje schreef:
Gitta1977 schreef:
ze kunnen dat toch pas met 22 weken ofzo goed zien en dan zit je ook al ver buiten de termijn van een abortus.

herstel, je kunt tot een termijn van 24 weken een abortus uit laten voeren in Nederland, zonder opgaaf van reden.
En dat gebeurt vaak in Nederland, dus waarom al die ophef over aborteren van kinderen met een schisis terwijl er ook kinderen worden geaborteerd waar niets mis mee is?
In Nederland is nu eenmaal afgesproken dat de keus bij de ouders ligt, daar zul je je bij neer moeten leggen.
Met de standaard 20 weken echo zullen er nog wel meer zwangerschapsafbrekingen gaan plaatsvinden, is mijn verwachting.

Ik denk dat deze ophef erover is, omdat deze mensen naar ons idee wel graag een kind wilden, maar niet eentje met een schoonheidsfoutje. Ik ben ook tegen abortus in de meeste gevallen, maar dit vind ik wel een heel moeilijk geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:13

Ik blijf erbij dat ik het artikel wat ongenuanceerd vind en zou willen weten wat daar nog meer mee speelt.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 17:14

_Diesel schreef:
Ik denk dat deze ophef erover is, omdat deze mensen naar ons idee wel graag een kind wilden, maar niet eentje met een schoonheidsfoutje. Ik ben ook tegen abortus in de meeste gevallen, maar dit vind ik wel een heel moeilijk geval.

Kan wel zijn, maar "we" hebben in Nederland nu eenmaal met elkaar afgesproken dat abortus legaal is.
Daar kun je het mee eens zijn, of niet.
Waarom zou je mensen veroordelen die alleen een volmaakt kind willen en dus een foetus met een schisis laten aborteren, maar laat je de mensen die een gezond kind laten aborteren buiten schot?
Natuurlijk, ongelukje kan gebeuren, maar als datzelfde ongelukje 2 of 3 keer, of zelfs vaker bij dezelfde persoon gebeurt, waarom dan daar niets van zeggen, maar wél van aborteren om een schisis.
Sorry, maar ik vind het ophef om niets

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 17:20

Daar hadden we het gister op school dus ook over..
Met een vak hadden we daar een discussie over.
Ik vind het echt té als je een abortus pleegt als iemand een hazenlip gaat krijgen.
Het ligt er natuurlijk wel aan hoe erg het is, maar mijn oude buurmeisje had dat ook toen ze geboren werd..
Zie je nu echt nog maar heel weinig van en ze is pas 5 volgens mij!
Ze hebben daar nu zoveel operaties voor..
Ik vind niet dat je daarvoor mag aborteren..

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 17:24

blauw00gje schreef:
Daar hadden we het gister op school dus ook over..
Met een vak hadden we daar een discussie over.
Ik vind het echt té als je een abortus pleegt als iemand een hazenlip gaat krijgen.
Het ligt er natuurlijk wel aan hoe erg het is, maar mijn oude buurmeisje had dat ook toen ze geboren werd..
Zie je nu echt nog maar heel weinig van en ze is pas 5 volgens mij!
Ze hebben daar nu zoveel operaties voor..
Ik vind niet dat je daarvoor mag aborteren..

maar een gezond kind mag wel?