kinderen nog veilig op school?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

x_lubbet_x

Re: kinderen nog veilig op school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:19

tja.. ik vind het echt erg wat er is gebeurd..maar ik ben absoluut niet bang..er zijn 100en kinderen bij mij op school Knipoog

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:54

Maar waarom niet voorkomen als het voorkomen kán worden?
Waarom valt iedereen nou over het feit dat het gebeurd is en dat het overal had kunnen gebeuren.
Ja zeker! Het had overal kunnen gebeuren.
Maar daar gebeurde het niet!
Het gebeurde op een school waar een kind veilig hoort te zijn, door een man die, in mijn ogen, níets in die school te zoeken had en daar nooit had mogen zijn!
Het gaat erom dat dít voorkomen had kunnen worden door iets héél simpels, zoals deuren die niet van buitenaf open gaan...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:56

Je kunt niet alles voorkomen. Bovendien zal het kinderen juist een onveiliger gevoel geven als je de nadruk enorm legt op veiligheid (we doen de deur op slot omdat er misschien hele enge mensen jullie wat aan willen doen) een school moet een open karakter hebben zodat kinderen zich vrij voelen,

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:57

Welshcobfan schreef:
Je kunt niet alles voorkomen..

Daar heb je helemaal gelijk in. Maar dit had wel voorkomen kunnen worden door iets heel simpels.

Welshcobfan schreef:
Bovendien zal het kinderen juist een onveiliger gevoel geven als je de nadruk enorm legt op veiligheid (we doen de deur op slot omdat er misschien hele enge mensen jullie wat aan willen doen) een school moet een open karakter hebben zodat kinderen zich vrij voelen,

Het dik gedrukte vind ik een beetje belachelijk.
Jij denkt dat die kinderen op de toekomstige school van mijn dochtertje ook maar iets mee krijgen van het feit dat de deuren alleen van binnenuit geopend kunnen worden?!?
Van binnen naar buiten kan je zonder problemen.
Maar op momenten dat de bel geweest is en de deuren dicht zijn moet je buiten aanbellen om naar binnen te willen.
Daar is absoluut niets beangstigend aan hoor voor kinderen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:07

Ylana schreef:
Jij denkt dat die kinderen op de toekomstige school van mijn dochtertje ook maar iets mee krijgen van het feit dat de deuren alleen van binnenuit geopend kunnen worden?!?

Absoluut, zulke dingen krijgen kinderen zeker mee. (Ook al omdat het niet ophoudt bij een simpel slot op de voordeur. Als je een school inderdaad wilt afsluiten is een slot op de voordeur natuurlijk niet genoeg.)

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:13

Maar ik heb het er ook niet over om scholen hermetisch af te sluiten...
Waarom er nou niet voor zorgen dat je van buiten niet zomaar de school in kan?!?
Is niets moeilijks aan hoor...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:24

Ylana schreef:
Maar ik heb het er ook niet over om scholen hermetisch af te sluiten...
Waarom er nou niet voor zorgen dat je van buiten niet zomaar de school in kan?!?
Is niets moeilijks aan hoor...

Absoluut wel. Op een school zijn zoveel mensen die daar ook moeten zijn, dat je bijna niet kunt voorkomen dat mensen binnenkomen die er niet horen. Wil je dat voorkomen dan heb je portiers en grote hekken nodig. En dan nog...

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:38

Shadow0 schreef:
Op een school zijn zoveel mensen die daar ook moeten zijn.

Zo als?
Het is toch een kleine moeite om een afspraak te maken wanneer je in de school moet zijn...
Ik kan me niet voorstellen wat voor een mensen daar iets te zoeken hebben zonder dat de schoolleiding hier van op de hoogte is...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:59

De schoolleiding zelf heeft daar verder niet zo veel mee te maken, en heeft ook geen tijd om dat na te gaan. Dat komt neer op de congierge, een speciaal aangestelde portier of eventueel langslopende mensen. Dat is namelijk de praktijk. Mijn moeder is leerkracht, en ik ging dan ook regelmatig langs die school. Het is ook best mogelijk om een slot op de voordeur te hebben, dat hadden ze daar ook, maar het werkt gewoon niet erg foolproof. Er is geen geld op scholen om iemand te houden die de boel voortdurend goed in de gaten houdt. Je hebt RT'ers, invalkrachten, stagaires, en natuurlijk ouders en docenten, daarnaast nog leveranciers en servicemensen. In veel gevallen was het echt niet zo'n probleem om ongezien de school in te lopen, ondanks dat de deur van buitenaf niet geopend kon worden. En ondanks dat beleid zijn er ook nog heel regelmatig toch dingen uit de hal gestolen.

Zo'n voordeur op slot vind ik niet zo'n probleem, dat mag natuurlijk best. Maar het is niet genoeg om ongewenste bezoekers buiten te houden. Wil je dat sluitend aanpakken dan heb je andere middelen nodig, en die middelen zijn m.i. niet wenselijk voor scholen.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:18

Op mijn School voel ik mij wel veilig.
Maar de mensen worden steeds gekker, ik weet niet of dit na 5 jaar nog zo is.
Jesse, R.I.P. Verdrietig

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:44

Mensen worden niet steeds gekker, de media zorgt ervoor dat we dat ervaren. De media blaast alles op, iedereen verkondigt dat alles opeens onveilig is. Maar als je de feiten bekijkt valt het erg mee. De kans is groter dat er thuis wat gebeurt dan op school. En ja kinderen krijgen alles mee, aangezien ze de emoties meekrijgen van de ouders. Als je als ouder al vind dat je kind niet veilig op school is zonder sloten etc, breng je dat onbewust over op je kind. Bovendien er kunnen nog steeds mensen op school lopen die daar moeten zijn en die kunnen net zo goed je kind wat aandoen. Een moeder, een vader, een leerkracht, een ander klasgenootje, een concierge, een tante etc....

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:12

Ik vind dat Jesse's zaak al erg genoeg is, zonder dat de media het opblaast.
Evenals de andere Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:18

Klopt, maar elke dag ging de bericht geven erover. Heb je de telegraaf wel gezien? die maakte er een enorme sensatie van, en zorgde voor meer angst dan nodig was. Het is zeker erg, omdat ik ook leiding ben van kinderen van zijn leeftijd bij scouting en ik zou gek worden als 1 van hun dit zou overkomen. Maar de media geeft er zoveel aandacht aan dat ze meer kwaad dan goed doen. Vooral alle speculaties die werden geplaatst.nogmaals ik betreur het enorm dat dit is gebeurt, maar het is echt een op zichzelf staande gebeurtenis en nog geen reden om je opeens onveilig te voelen op school of je zorgen te maken over je kind op school.
We lezen ook elke dag over verkeersongevallen, maar dat weerhoud ons ook niet om niet meer de weg op te gaan. Terwijl de kans toch echt groter is dat je morgen dood gaat door een ongeluk dan door neer te worden gestoken op school.
Het gaat me niet om de 'ergheid' van het geval van de kleine jesse, maar om de angst die de media veel mensen kan bezorgen mbt veiligheid.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:23

Ja daar heb je gelijk in, de media dikt alles altijd wel aan. Knipoog
Maar ik vind dat er de laatste jaren toch veel meer gebeurd op crimineel gebied!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:24

Nou niet onwijsveel meer dan vroeger, maar voorheen hoorde je er ook minder over.
100 jaar geleden hadden ze nog meer 'gekken' loslopen omdat ze die toen nog niet echt goed konden behandelen (medicatie is pas veel later ontwikkeld)

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 11:36

Door al deze gebeurtenissen ga je inderdaad toch wel een beetje meer twijfelen aan je veiligheid op school.
Ik voel me zeker niet minder veilig dan voor de moord op Jesse Dingemanse, maar als zoiets op het nieuws komt, sta je er toch wel even bij stil.
Dat mensen daar in die buurt of van diezelfde school angstiger zijn geworden, daar kan ik wel bij..
Maarja wanneer komt dat nou voor dat er op één school twee keer zo'n geweldpleging voor komt.

RuizSoler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 11:42

Ik, als kind.. Bloos voel me totaal niet meer veilig op school.
Om die reden ben ik ook vaak thuis etc.. ik wil gewoon niet naar school. Door die reden ben ik nu ook weer thuis..

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:33

Eigenlijk, ben je helemaal nergens(!) meer veilig. je fietst word van de fiets gesleurd en dan... school gaat een werkje halen helaas.. hebt een slechte relatie met je leerling helaas.. dit klinkt hard! maar er zijn zo'n idioten in de wereld dus veilig.. nergens meer maar veilig voel ik me toch nog wel gewoon thuis. Maar of ik daar echt bij na denk? nee niet echt. dan zou ik nergens meer heen kunnen. dus je moet er niet te veel bij stil staan. maar er ff bij stil staan dat vind ik wel respectvol..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 22:38

passieX schreef:
Eigenlijk, ben je helemaal nergens(!) meer veilig.

Eigenlijk ben je ook nooit ergens veilig geweest. Er zijn altijd rare, misdadige mensen geweest, en die zullen er ook altijd blijven. Daarnaast zijn er andere risico's: ziekte, ongelukken, brand etc. Je kunt van je paard vallen of hersenvliesontsteking oplopen... En dat kan heel verkeerd gaan.

Leven brengt nou eenmaal bepaalde risico's met zich mee. Dat hoort erbij, je kunt de ergste risico's proberen te voorkomen, maar je kunt niet alles uitsluiten want dan heb je gewoon letterlijk geen leven meer. Wij leven in een behoorlijk veilig land, en onze levensverwachting is dan ook behoorlijk hoog. Natuurrampen, oorlogen, voedseltekorten kosten wereldwijd ook heel levens, maar daar hebben wij niet mee te maken.
Ook dat moet je niet uit het oog verliezen.