Kanker als scheldwoord op tv.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MissDonna

Re: Kanker als scheldwoord op tv.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:44

mijn moeder is nog niet zo heel lang schoonverklaard van bortskanker. zodra iemand kanker in mijn buurt zegt, waarschuw ik. zodra ze t nog een keer zeggen zijn ze voor mij. Daar kan je me heel kwaad mee maken!

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:47

SanderP schreef:
In mijn omgeving gebruikt bijna iedereen het en is daarom ook niet meer hard. Iedereen weet wat er mee bedoeld wordt en dat is dus niets. Heeft niets met slap te maken, het is de omgeving waar je in opgegroeid bent.

Dan meot ik jou neit tegen komen, als jij het zo vaak zegt..Da heb je met mij de verkeerde. Je zegt dat je er op let als mensne het zeggen, dat hoop ik dan Frusty

Jeroentje, heel mooi dat dingetje.
ik zet hemi n mijn profiel ok?

gr

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:55

SanderP schreef:
In mijn omgeving gebruikt bijna iedereen het en is daarom ook niet meer hard. Iedereen weet wat er mee bedoeld wordt en dat is dus niets. Heeft niets met slap te maken, het is de omgeving waar je in opgegroeid bent. Als iemand er problemen mee heeft en dat me zegt, hou ik er rekening mee, maar dat is dus eigenlijk nooit. Er zeggen hele groepen mensen overal 'kei' voor, dat heeft in feite dezelfde betekenis.

Maar een kei is geen ziekte...En ik betwijfel of je er iemand mee kwetst...

Zou goed kunnen dat meer mensen dan jij denkt er moeite mee hebben, maar er niets van willen/durfen zeggen. Hoe je het ook bedoeld (geloof best dat dat niet hard bedoeld is), het kan iemand toch kwetsen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:08

Een vloek als GVD (maar dan voluit) is in bepaalde 'kringen' ook ingeburgerd. En als ik écht boos ben, dan floept het er ook zo uit, daar hoef ik geen moeite voor te doen. Knipoog

Alleen houd ik er wel rekening mee dat zo'n vloek niet bij iedereen even goed valt. Meestal vind ik het niet nodig om zo enorm te vloeken en dan is het een kleine moeite om me in te houden. Ook met zo'n vloek kun je mensen behoorlijk kwetsen en dat vind ik persoonlijk gewoon niet nodig.

Een woord als 'kanker' zal ik niet gebruiken om mijn woorden kracht bij te zetten, daarvoor heb ik te veel familieleden en andere mensen uit mijn omgeving verloren aan die rotziekte.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:24

ik zeg wel s godse. maar echt gvd komt er bij mij ook niet zo veel uit wel sjees of jezus Tong uitsteken

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:26

Ik vind het vreselijk als mensen met dat soort ziektes schelden. Ik scheld zelf niet zo heel veel, alleen als ik echt pissed ben.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:28

Kanker vind ik een verschrikkelijk scheldwoord.
Mij kwetsen ze er niet mee, maar er zijn zoveel mensen die je er wel mee kwetst.
Tyfus gebruik is overigens ook niet...

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:29

Jeroentje schreef:
Het enige dat ik hierover zou willen zeggen is dit:

Afbeelding

Schitterend is deze tekst. Met veel scheld woorden heb ik niet zo'n probleem. Ik ben gelovig en maak er niet zo'n probleem van als men GVD zegt, liever niet maar goed. Maar kanker, daar moeten ze niet mee aan komen zetten. Vele mensen overleiden eraan en het is een verschrikkelijke ziekte. Mijn vader heb ik ook er al een aantal keer op moeten wijzen. Hij begrijpt het en schrok zelf ook toen hij door had dat hij het zei. Mensen verzinnen maar een ander woord om mee te schelden, spaggethi of macaroni of weet ik wat, maar kanker.. nee dat kan niet.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:35

SanderP schreef:
In mijn omgeving gebruikt bijna iedereen het en is daarom ook niet meer hard. Iedereen weet wat er mee bedoeld wordt en dat is dus niets. Heeft niets met slap te maken, het is de omgeving waar je in opgegroeid bent. Als iemand er problemen mee heeft en dat me zegt, hou ik er rekening mee, maar dat is dus eigenlijk nooit. Er zeggen hele groepen mensen overal 'kei' voor, dat heeft in feite dezelfde betekenis.

Ja en dat is dus hetgene wat ik zo vervelend vind aan de Haagse taal.
Het is gewoon nergens voor nodig!
En toch kies je er zelf voor of je het woord wel of niet gebruikt.
Ik ken genoeg mensen uit Scheveningen die het ook niet gebruiken!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:38

Ik vind het afschuwelijk taalgebruik!!! Ik vloek ook heus wel eens, hoor (al hoewel, sinds ik een dochter heb, let ik natuurlijk heel erg goed op mijn taalgebruik), maar ik weet wel wanneer iets wel en niet kan. Maar de vreselijke ziekte kanker gebruiken als scheldwoord..... Nee, dat vind ik zware taalarmoede, net als andere gevloek. Boos!

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:53

_Michelle__ Dat is echt niet alleen in Den Haag, hier in Eindhoven hoor ik het ook váák zat, iedereen gebruikt het. Je zegt je kiest er toch zelf voor, dat klopt wel grotendeels. Maar als bíjna iedereen dat woord in jou omgeving gebruikt, dan ga je het waarschijnlijk gewoon overnemen.
En nog even over GVD voluit, ik durf te wedden dat er cristenen/gelovigen zijn die het ook niet fijn vinden als je daarmee scheld. Net zoals er veel mensen zijn die dat erg vinden met kanker. Maar er zullen ook christenen/gelovigen zijn die het niet erg vinden. Net zoals een aantal mensen over kanker. En zoals ik al zei ik zelf breng als ik scheld met kanker het woord niet inverband met de ziekte. Net zoals ik met kút scheld.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:54

Ik zeg ook niet dat het alleen in Den Haag gebruikt wordt, maar dat is wel iets waar ik me echt heeeeel erg aan erger.
Ik ben zelf namelijk niet zo dat ik dingen overneem als iemand het vaak zegt, dus kan het ook niet zo goed begrijpen waarom iedereen dat doet.

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:57

gisteren avond op Ned 3 bij "de staat van verwarring'' hebben ze er een nieuw woord voor, tenminste een worrd wat je dan eigenlijk ipv kan zeggen Knipoog

Knäcker

Dus geen K meer zeggen maar:

KNÄCKER

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:58

Ja maar bij ons is het niet één iemand, ja als dat zo was. Als je heel de dag op school door kanker hoort als scheldwoord zo'n 1300 mensen elke dag, dan neem ík het wel over maar dat kan ook aan mij liggen.

Draak: dat maakt toch niks uit dan bedoel je toch het zelfde ? Alleen is het iets fijner om te horen misschien, maar iedereen wordt dan toch wel weer bekend dat Knäcker het zelfde is als kanker. Vind het een beetje raar eigenlijk. Opzich een goed idee maar het neemt niks weg,

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:04

ik scheld niet met kanker, vind het walgelijk en ongepast a;s andere het doen.
maar het eerste wat ik zei nadat ik het betreffende boek had gelezen was precies het zelfde. dus snap het wel, naar mij idee is het ook gewoon zo.
maar dit wil niet zeggen dat het op tv gezegt moet worden, mensen zien het dan als een scheldwoord...

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:07

_Micha_ schreef:
Ja maar bij ons is het niet één iemand, ja als dat zo was. Als je heel de dag op school door kanker hoort als scheldwoord zo'n 1300 mensen elke dag, dan neem ík het wel over maar dat kan ook aan mij liggen.

Draak: dat maakt toch niks uit dan bedoel je toch het zelfde ? Alleen is het iets fijner om te horen misschien, maar iedereen wordt dan toch wel weer bekend dat Knäcker het zelfde is als kanker. Vind het een beetje raar eigenlijk. Opzich een goed idee maar het neemt niks weg,

Als jj kanker zeg, moet iemand het dan ook maar krijgen??

Nee, dus de bedoeling is heel anderss. Het is ipv..

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:22

_Michelle__ schreef:
Ik zeg ook niet dat het alleen in Den Haag gebruikt wordt, maar dat is wel iets waar ik me echt heeeeel erg aan erger.
Ik ben zelf namelijk niet zo dat ik dingen overneem als iemand het vaak zegt, dus kan het ook niet zo goed begrijpen waarom iedereen dat doet.

Het eigenlijk niets te maken met overnemen. Je groeit ermee op, dat is wat anders. Als ik nou ergens anders ga wonen waar ze overal kei voor zeggen en ik ga dat ook doen, dan is het overnemen.

En schelden is idd een 'stads' iets, vooral grote steden. Kan je er niet tegen, kom dan niet naar een grote stad zou ik zeggen.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:23

hier in Brabant wordt ook overal kei voor geplaatst, maar ik gebruik het niet. Gewoon omdat ik het niet wil zeggen.

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:25

_Michelle__ schreef:
hier in Brabant wordt ook overal kei voor geplaatst, maar ik gebruik het niet. Gewoon omdat ik het niet wil zeggen.

Dan moet je het ook vooral niet zeggen OK dan!

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:27

Ik vind dat je geen 1 ziekte als scheldnaam mag roepen wat schiet je ermee op Bloos

Groetjes

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:56

Draak schreef:
_Micha_ schreef:

Als jj kanker zeg, moet iemand het dan ook maar krijgen??

Nee, dus de bedoeling is heel anderss. Het is ipv..

Ik heb nóóit gezegt dat als ik met kanker scheld ik zeg krijg maar kanker

Ja maar als je kanker vervangt door knäcker, dan onthoud iedereen dat van :'ooh wat betekende dat woord ookal weer, oh dat was dat woord ipv kanker'

Jeroentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 17:28

MissDonna schreef:
Jeroentje, heel mooi dat dingetje.
ik zet hemi n mijn profiel ok?
gr

Ja, is goed...

BLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 17:44

Eigelijk slaat het nergens op dat we met ziekte(s) schelden.
Maar ik moet eerlijk bekennen, dat ik ook vaak het woord tyfus en kanker gebruik.
Voor mij heeft het op de een of andere manier niet de betekenis voor een ziekte.
Heel wat familieleden van mij zijn overleden aan kanker, maar omdat je het zo vaak hoort ( op school, op straat etc ) neem ik persoonlijk het heel snel over.

Quatrohorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 17:54

Belaggelijk dat dit soort dingen op TV gezegt kunnen worden Scheve mond
Het is al buitengewoon belaggelijk dat het IRL gebruikt wordt! Scheve mond

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:08

maar komt kanker niet van het werkwoorde kankeren? ipv de ziekte?