katiavl schreef:Er zal wel discriminatie plaatsvinden maar dat is eigelijk vrij waterdicht in belgie. Omdat er een wet is dat zegt dat op sommige werkplaatsen mensen met alochtonen origine voorang hebben.
Dat is óok discriminatie.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
katiavl schreef:Er zal wel discriminatie plaatsvinden maar dat is eigelijk vrij waterdicht in belgie. Omdat er een wet is dat zegt dat op sommige werkplaatsen mensen met alochtonen origine voorang hebben.
Miss_Maya schreef:Sorry hoor , maar ik vind dat de buitelanders het MEESTAL wel zelf zoeken .
Zij komen naar ons land dus zij moeten zich ook maar aanpassen .
Je moet niet proberen om in turkije zonder hoofddoek te gaan rondlopen want dan schieten ze je af.
En ja , het zijn steeds meer buitelanders die misdadigers zijn .
milo schreef:je mag niet een meer turk of marrokaan zeggen of je discrimineert al tegenwoordig. dan wil ik ook niet dat ze mij hollander noemen!!!![]()
of nog erger, iedereen weet wel een paar goede woorden te bedenken, waarbij veel gebruik wordt gemaakt van H*oer en ziektes.
ik heb het ook meegemaakt op de middelbare school destijds.
een jongen uit de groep had een andere jongen geslagen, omdat deze door zijn piece (ja zo'n tekening op de muur gespoten) had gestreept zonder reden.
dat mannetje had een jongen in de klas, die heeft gewoon zijn groep opgefokt, (negers.scheldwoord!! not..) zodat deze een vriendin van mij destijds in hebben gesloten en met riemen in haar gezicht hebben geslagen. er ontstond echt een rel toen, ik vond het doodeng in die dagen en de politie kwam ook vaak controleren in hun wagens. die knakkers deelden riemen aan elkaar uit met ijzeren stukken erin. wij waren dus de klos als groep, omdat 1 van ons een jongen had geslagen, die de andere groep niet eens kende!!!
zo kan ik nog wel een paar voorbeelden bedenken.
milo schreef:voor zover ik weet ik turk, marrokaan, neger of hollander geen scheldwoord.
Whiz schreef:milo schreef:voor zover ik weet ik turk, marrokaan, neger of hollander geen scheldwoord.
Nou dat heb je ook niet helemaal goed.
Want je komt uit turkije, of je komt uit marokko of je komt uit holland. Maar niemand komt uit negerland!
Anoeska schreef:Wikipedia over neger (ALTIJD handig!)
Bij sommigen in de Nederlandse samenleving (met name bij sommigen binnen de groepen met negroïde kenmerken) roept het woord 'neger' negatieve associaties op. Dit wordt dan toegeschreven aan een lange geschiedenis die racistische ondertonen kent, en daarvan niet meer los gezien kan worden. Zo werd het woord door de slavenhandeleren gebruikt om 'zwarte goederen' (slaven afkomstig uit Afrika) mee aan te duiden. Anderen argumenteren dat het woord, ook in dit verband, vooral gebruikt werd als feitelijke omschrijving van de donkere huidskleur en niet per sé denigrerend of racistisch was.
Met name in de VS, maar ook in sommige andere westerse landen, is een cultuur ontstaan waarbij woorden die op 'neger' lijken als niet politiek correct worden beschouwd. Afro-Amerikanen vinden het minder aanstootgevend om blacks of 'zwarten' genoemd te worden, waarbij opgemerkt moet worden dat van de Engelse varianten nigger en negro, vooral de eerste, als erg stuitend wordt ervaren. Opvallend daarbij is dan weer dat in bepaalde Afro-Amerikaanse subculturen (rap, hip-hop) de urban-versie van het woord nigga juist weer als een soort onderlinge geuzennaam wordt gebruikt, terwijl de term van buitenstaanders (goeddeels ongeacht huidskleur) totaal niet geaccepteerd wordt.
Deze Amerikaanse gevoeligheden over het woord zijn niet zondermeer naar het Nederlandse taalgebied te transponeren. Hier wordt wel het Afrikaanse leenwoord nikker (of kaffer) doorgaans aan zeer negatieve gevoelens, racisme en discriminatie gekoppeld en als een echt beladen scheldwoord ingeschaald, maar voor velen is dat voor het woord 'neger' niet het geval. Dit wordt in Nederland en België door zeer grote groepen gezien als een gewone, onbeladen aanduiding voor mensen met een (zeer) donkere huidskleur, vergelijkbaar met de term blanke. Het is zelfs maar de vraag of zwarte in ons taalgebied niet eigenlijk een negatievere bijklank heeft - dit dus in tegenstelling tot de gevoelens hierover zoals die in met name de VS ervaren worden. Met name in Vlaanderen heeft zwarte de connotatie van een scheldwoord, weliswaar niet met de betekenis van neger maar wel van fascist of collaborateur.
faye schreef:Ach ja dan nog, stomme turk is schelden en discriminatie en als er stomme hollander gezegd wordt moet dat kunnen. Overdreven gelul, pfffffff
katiavl schreef:wat mij verbaast is dat er telkens nog om slavenhandel geroepen word.... en teruggegrepen
Roep ik tegen elke duitser die ik tegen kom, dat ze familieleden hebben gedood en mishandeld. Er zaten veel in het verzet bij ons.
Roep ik tegen elke amerikaan dat ze moordenaars zijn.
Die mensen hebben niet de atoombom gegooid, nog talloze mensen vermoord.
Die duitsers hebben mijn familieleden niet vermoord.
Noch heb ik aan slavenhandel gedaan. Maar toch komt het telkens terug....
Cowboy55 schreef:
![]()
En ik heb een kat met 2 witte pootjes.....om ook maar eens iets te noemen dat er geen bal mee te maken heeft.
De term neger is toch gewoon een rasaanduiding (het negroide ras), net als Aziaat of blanke/witte/Kaukasier. Niks racistisch aan. Dat wordt het pas als je generalistisch onderscheid gaat maken op basis van specifieke (vermeende) raskenmerken.
En waar ik vandaan kom is 'Hollander' trouwens wel degelijk een scheldwoord. Het staat synoniem voor 'grote mond, weinig inhoud maar wel overal met je harses vooraan staan te balken'. Het zal je dan ook niet verbazen dat wij onszelf in ons deel van het land 'Nederlander' noemen.....