Racisme? Wie is racistisch tov wie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lidewijke

Re: Racisme? Wie is racistisch tov wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 00:26

katiavl schreef:
Er zal wel discriminatie plaatsvinden maar dat is eigelijk vrij waterdicht in belgie. Omdat er een wet is dat zegt dat op sommige werkplaatsen mensen met alochtonen origine voorang hebben.

Dat is óok discriminatie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 14:28

inderdaad Lidewijke!

Ook hier is het zo dat, wanneer je een groepje marokanen/turken ziet, je maar beter een blokje om kan lopen tenzij je iemand bij je hebt die je kan verdedigen In dit hele dorp zijn er 2 van de ...? Waarvan k zeg dat het goede jongens zijn, beide zijn turks. Maar dat zijn beide vluchtelingen. En geen 'gewone' (hoe zeg je dat nou Clown) die ons land dankbaar zijn dat ze hier binnen mochten en zich dus ook gedragen. Die worden gewoon geaccepteerd hier. Jammer dat al die andere het voor hen een beetje naar de ***** helpe.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 21:04

heb je het gehoord op het nieuws. Joodse jongeren op bezoek in beringen. Aangevallen zonder reden door moslimjongeren. Wat zegt de politie ga maar terug naar antwerpen we kunnen u veiligheid niet garanderen.

Maar wij zijn de racisten Slapen

schande voor degene die het hebben gedaan. En hopelijk neemt het centrum voor racisme hem goed aan...
Niet de eerste keer dat zo iets gebeurt. Op de tv zeggen ze als de joodse jongeren eruit zien als joden worden ze aangevallen zonder reden.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 21:08

Sorry hoor , maar ik vind dat de buitelanders het MEESTAL wel zelf zoeken .
Zij komen naar ons land dus zij moeten zich ook maar aanpassen .
Je moet niet proberen om in turkije zonder hoofddoek te gaan rondlopen want dan schieten ze je af.
En ja , het zijn steeds meer buitelanders die misdadigers zijn .

Quatrohorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 21:10

Miss_Maya schreef:
Sorry hoor , maar ik vind dat de buitelanders het MEESTAL wel zelf zoeken .
Zij komen naar ons land dus zij moeten zich ook maar aanpassen .
Je moet niet proberen om in turkije zonder hoofddoek te gaan rondlopen want dan schieten ze je af.
En ja , het zijn steeds meer buitelanders die misdadigers zijn .

Helemaal mee eens.
Mijn gedachtebeeld is er precies hetzelfde over.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 16:29

je mag niet een meer turk of marrokaan zeggen of je discrimineert al tegenwoordig. dan wil ik ook niet dat ze mij hollander noemen!!! Gestoord
of nog erger, iedereen weet wel een paar goede woorden te bedenken, waarbij veel gebruik wordt gemaakt van H*oer en ziektes.

ik heb het ook meegemaakt op de middelbare school destijds.
een jongen uit de groep had een andere jongen geslagen, omdat deze door zijn piece (ja zo'n tekening op de muur gespoten) had gestreept zonder reden.
dat mannetje had een jongen in de klas, die heeft gewoon zijn groep opgefokt, (negers. Bloos! scheldwoord!! not..) zodat deze een vriendin van mij destijds in hebben gesloten en met riemen in haar gezicht hebben geslagen. er ontstond echt een rel toen, ik vond het doodeng in die dagen en de politie kwam ook vaak controleren in hun wagens. die knakkers deelden riemen aan elkaar uit met ijzeren stukken erin. wij waren dus de klos als groep, omdat 1 van ons een jongen had geslagen, die de andere groep niet eens kende!!!

zo kan ik nog wel een paar voorbeelden bedenken.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 16:34

milo schreef:
je mag niet een meer turk of marrokaan zeggen of je discrimineert al tegenwoordig. dan wil ik ook niet dat ze mij hollander noemen!!! Gestoord
of nog erger, iedereen weet wel een paar goede woorden te bedenken, waarbij veel gebruik wordt gemaakt van H*oer en ziektes.

ik heb het ook meegemaakt op de middelbare school destijds.
een jongen uit de groep had een andere jongen geslagen, omdat deze door zijn piece (ja zo'n tekening op de muur gespoten) had gestreept zonder reden.
dat mannetje had een jongen in de klas, die heeft gewoon zijn groep opgefokt, (negers. Bloos! scheldwoord!! not..) zodat deze een vriendin van mij destijds in hebben gesloten en met riemen in haar gezicht hebben geslagen. er ontstond echt een rel toen, ik vond het doodeng in die dagen en de politie kwam ook vaak controleren in hun wagens. die knakkers deelden riemen aan elkaar uit met ijzeren stukken erin. wij waren dus de klos als groep, omdat 1 van ons een jongen had geslagen, die de andere groep niet eens kende!!!

zo kan ik nog wel een paar voorbeelden bedenken.

Ik kan er echt geen touw aan vastknopen. Je bedoeld vast een peace teken?? En zei je nou dat negers geen scheldwoord is??

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 16:37

nee, een tekening op de muur. graffiti.
en een neger, dat is toch geen scheldwoord? nou ja, sinds de negerzoenen niet meer zo mogen heten...

hier is het touw: Clown
-jongen 1 slaat jongen 2, omdat jongen 2 door de tekening van jongen 1 had gestreepd.
-jongen 2 zit in de klas bij jongen 3, jongen drie kent veel mensen. (hier komen de scheldwoorden om de hoek kijken zogenaamd. ooh wat racistisch.)
-jongen 3 en aanhang, die jongen 2 en 1 niet eens kennen, maken een rel en bedreigen en mishandelen mensen van groep 1.

ik vond het aardig eng. jeetje. ik zat altijd lekker te chillen in mijn pauze, beetje broodjes eten en muziek luisteren.. krijgen we dat weer..

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 16:54

nou iemand uitschelden voor neger is toch wel degelijk rasistisch hoor.

maar goed jongen 1 daagt jongen 2 dus uit.. En jongen 2 is zo zwak om daar op in te gaan?! En jongen 3 had alleen maar een aanleiding nodig.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 16:59

inderdaad, ma in rapliedjes word het woord toch gebruikt om elkaar te noemen. Dat snap ik niet

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 17:41

voor zover ik weet ik turk, marrokaan, neger of hollander geen scheldwoord.

jongen 2 streepte jongen 1 zijn tekening!! dus jongen 1 sloeg jongen 2, die in de klas zat bij jongen 3. jongen 3 kendde weer heel veel mensen. zo zit het.
en ik ben helemaal niet racistisch. maar het is wel zo dat er hele groepen bijgehaald worden. onze groep heeft zich er toch ook niet verder mee bemoeid? ik heb de politie gebeld ja, zodat deze vaker langs zouden komen rijden, wat ze ook deden.
ik voelde me aardig bedreigd toen. en door wie? door een groep personen die uit zijn op wat vermaak. want uit wraak was het zeker niet, het was een conflict tussen 2 jongens en jongen 2 en 3 zaten alleen samen in een klas.

ik ga toch ook niet al mijn vriendinnen optrommelen om een ander meisje in elkaar te meppen waarmee een klasgenoot ruzie heeft gehad? koekoek Gestoord

edit: jongen 1 was ook een heethoofd. daarom bemoeide niemand zich met zijn ruzies. maar zijn vriendin moest het mooi ontgelden, die werd met riemen in elkaar geslagen door een groep.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 01:57

milo schreef:

Nou dat heb je ook niet helemaal goed.

Want je komt uit turkije, of je komt uit marokko of je komt uit holland. Maar niemand komt uit negerland!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 08:57

Whiz schreef:
milo schreef:

Nou dat heb je ook niet helemaal goed.

Want je komt uit turkije, of je komt uit marokko of je komt uit holland. Maar niemand komt uit negerland!

Rolleyes

En ik heb een kat met 2 witte pootjes.....om ook maar eens iets te noemen dat er geen bal mee te maken heeft.

De term neger is toch gewoon een rasaanduiding (het negroide ras), net als Aziaat of blanke/witte/Kaukasier. Niks racistisch aan. Dat wordt het pas als je generalistisch onderscheid gaat maken op basis van specifieke (vermeende) raskenmerken.

En waar ik vandaan kom is 'Hollander' trouwens wel degelijk een scheldwoord. Het staat synoniem voor 'grote mond, weinig inhoud maar wel overal met je harses vooraan staan te balken'. Het zal je dan ook niet verbazen dat wij onszelf in ons deel van het land 'Nederlander' noemen.....

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:32

Wikipedia over neger (ALTIJD handig!)

Bij sommigen in de Nederlandse samenleving (met name bij sommigen binnen de groepen met negroïde kenmerken) roept het woord 'neger' negatieve associaties op. Dit wordt dan toegeschreven aan een lange geschiedenis die racistische ondertonen kent, en daarvan niet meer los gezien kan worden. Zo werd het woord door de slavenhandeleren gebruikt om 'zwarte goederen' (slaven afkomstig uit Afrika) mee aan te duiden. Anderen argumenteren dat het woord, ook in dit verband, vooral gebruikt werd als feitelijke omschrijving van de donkere huidskleur en niet per sé denigrerend of racistisch was.

Met name in de VS, maar ook in sommige andere westerse landen, is een cultuur ontstaan waarbij woorden die op 'neger' lijken als niet politiek correct worden beschouwd. Afro-Amerikanen vinden het minder aanstootgevend om blacks of 'zwarten' genoemd te worden, waarbij opgemerkt moet worden dat van de Engelse varianten nigger en negro, vooral de eerste, als erg stuitend wordt ervaren. Opvallend daarbij is dan weer dat in bepaalde Afro-Amerikaanse subculturen (rap, hip-hop) de urban-versie van het woord nigga juist weer als een soort onderlinge geuzennaam wordt gebruikt, terwijl de term van buitenstaanders (goeddeels ongeacht huidskleur) totaal niet geaccepteerd wordt.

Deze Amerikaanse gevoeligheden over het woord zijn niet zondermeer naar het Nederlandse taalgebied te transponeren. Hier wordt wel het Afrikaanse leenwoord nikker (of kaffer) doorgaans aan zeer negatieve gevoelens, racisme en discriminatie gekoppeld en als een echt beladen scheldwoord ingeschaald, maar voor velen is dat voor het woord 'neger' niet het geval. Dit wordt in Nederland en België door zeer grote groepen gezien als een gewone, onbeladen aanduiding voor mensen met een (zeer) donkere huidskleur, vergelijkbaar met de term blanke. Het is zelfs maar de vraag of zwarte in ons taalgebied niet eigenlijk een negatievere bijklank heeft - dit dus in tegenstelling tot de gevoelens hierover zoals die in met name de VS ervaren worden. Met name in Vlaanderen heeft zwarte de connotatie van een scheldwoord, weliswaar niet met de betekenis van neger maar wel van fascist of collaborateur.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:10

en zo zie je maar.

we moeten ons niet te druk maken over dit soort dingen. dan kunnen we eeuwig bezig blijven.

gewoon normaal doen tegen elkaar.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:33

Anoeska schreef:
Wikipedia over neger (ALTIJD handig!)

Bij sommigen in de Nederlandse samenleving (met name bij sommigen binnen de groepen met negroïde kenmerken) roept het woord 'neger' negatieve associaties op. Dit wordt dan toegeschreven aan een lange geschiedenis die racistische ondertonen kent, en daarvan niet meer los gezien kan worden. Zo werd het woord door de slavenhandeleren gebruikt om 'zwarte goederen' (slaven afkomstig uit Afrika) mee aan te duiden. Anderen argumenteren dat het woord, ook in dit verband, vooral gebruikt werd als feitelijke omschrijving van de donkere huidskleur en niet per sé denigrerend of racistisch was.

Met name in de VS, maar ook in sommige andere westerse landen, is een cultuur ontstaan waarbij woorden die op 'neger' lijken als niet politiek correct worden beschouwd. Afro-Amerikanen vinden het minder aanstootgevend om blacks of 'zwarten' genoemd te worden, waarbij opgemerkt moet worden dat van de Engelse varianten nigger en negro, vooral de eerste, als erg stuitend wordt ervaren. Opvallend daarbij is dan weer dat in bepaalde Afro-Amerikaanse subculturen (rap, hip-hop) de urban-versie van het woord nigga juist weer als een soort onderlinge geuzennaam wordt gebruikt, terwijl de term van buitenstaanders (goeddeels ongeacht huidskleur) totaal niet geaccepteerd wordt.

Deze Amerikaanse gevoeligheden over het woord zijn niet zondermeer naar het Nederlandse taalgebied te transponeren. Hier wordt wel het Afrikaanse leenwoord nikker (of kaffer) doorgaans aan zeer negatieve gevoelens, racisme en discriminatie gekoppeld en als een echt beladen scheldwoord ingeschaald, maar voor velen is dat voor het woord 'neger' niet het geval. Dit wordt in Nederland en België door zeer grote groepen gezien als een gewone, onbeladen aanduiding voor mensen met een (zeer) donkere huidskleur, vergelijkbaar met de term blanke. Het is zelfs maar de vraag of zwarte in ons taalgebied niet eigenlijk een negatievere bijklank heeft - dit dus in tegenstelling tot de gevoelens hierover zoals die in met name de VS ervaren worden. Met name in Vlaanderen heeft zwarte de connotatie van een scheldwoord, weliswaar niet met de betekenis van neger maar wel van fascist of collaborateur.

Het kan dus door een negeroide persoon wel degelijk gezien worden als scheldwoord. En dat jij dat nou niet vind milo wil niet zeggen dat een negeroide persoon dat ook niet vind.

En als dit in de slavenhandel al werd gebruikt en dat je even nagaat dat wij de grootste verschepers van slaven waren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:43

Ach ja dan nog, stomme turk is schelden en discriminatie en als er stomme hollander gezegd wordt moet dat kunnen. Overdreven gelul, pfffffff Rolleyes

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:46

faye schreef:
Ach ja dan nog, stomme turk is schelden en discriminatie en als er stomme hollander gezegd wordt moet dat kunnen. Overdreven gelul, pfffffff Rolleyes

Wie zegt dat dat moet kunnen stomme hollander??
Beide is gewoon een scheldwoord. Wat zit je nu weer te insinueren dan? Dat wij hun niet mogen uitschelden maar zij ons wel?? Huilen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:50

wat mij verbaast is dat er telkens nog om slavenhandel geroepen word.... en teruggegrepen

Roep ik tegen elke duitser die ik tegen kom, dat ze familieleden hebben gedood en mishandeld. Er zaten veel in het verzet bij ons.
Roep ik tegen elke amerikaan dat ze moordenaars zijn.

Die mensen hebben niet de atoombom gegooid, nog talloze mensen vermoord.
Die duitsers hebben mijn familieleden niet vermoord.
Noch heb ik aan slavenhandel gedaan. Maar toch komt het telkens terug....

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:56

katiavl schreef:
wat mij verbaast is dat er telkens nog om slavenhandel geroepen word.... en teruggegrepen

Roep ik tegen elke duitser die ik tegen kom, dat ze familieleden hebben gedood en mishandeld. Er zaten veel in het verzet bij ons.
Roep ik tegen elke amerikaan dat ze moordenaars zijn.

Die mensen hebben niet de atoombom gegooid, nog talloze mensen vermoord.
Die duitsers hebben mijn familieleden niet vermoord.
Noch heb ik aan slavenhandel gedaan. Maar toch komt het telkens terug....

Mwah jij doet dat misschien niet bij de duitsers, maar onze opa en oma's en soms ook nog onze vaders en moeders hadden heel wat meer moeite met de duitsers na de oorlog. Ze waren hier niet welkom en we gingen ook zeker niet naar duitsland op vakantie. De duitsers komen pas de laatste 15 a 20 jaar weer naar nederland toe.

En de naklap van de slavenhandel heeft heel wat langer geduurd. Oh ja ... watis ook al weer het bekendste woord uit de Nederlandse taal???? oh ja.. ''Apartheid''. In Amerika worden Negeroide mensen soms nog steeds niet als volwaardig burgers gezien.

Mjhah dit is weer een hele andere discussie.

Maar ik kan me wel voorstellen dat er donkere mensen zijn die zich aangevallen voelen door het woord Neger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:05

Ik niet, en dat het woord negerzoen niet meer mag vind ik helmeaal idioot! Net zoals die gekleurde pieten Rolleyes

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:09

ik gebruik het woord ook niet normaal gesproken, maar hoe had je dan dat ik die groep even snel ging omschrijven?

wij waren een stelletje alternativelingen, die andere groep waren donkere mensen die van gangsta rap houden en graag in groepen bezig waren. met nadruk op bezig. (intimideren etc.)
dat vind ik erger klinken dan neger.

jeetje wat een gedoe. ik ben helemaal niet racistisch of wat. heb ik dit weer.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:13

ma onze grootouders hebben het nog meegemaakt, en dan kan ik dat begrijpen. Als je die gruwel gezien hebt. Maar deze generatie heeft geen slavenhandel gezien hoor.

Sjah hoeveel anti holland uitlachende reclames zijn er op de belgische tv en radio? iemand die daar al over geklaagt heeft?

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:19

Cowboy55 schreef:

Rolleyes

En ik heb een kat met 2 witte pootjes.....om ook maar eens iets te noemen dat er geen bal mee te maken heeft.

De term neger is toch gewoon een rasaanduiding (het negroide ras), net als Aziaat of blanke/witte/Kaukasier. Niks racistisch aan. Dat wordt het pas als je generalistisch onderscheid gaat maken op basis van specifieke (vermeende) raskenmerken.

En waar ik vandaan kom is 'Hollander' trouwens wel degelijk een scheldwoord. Het staat synoniem voor 'grote mond, weinig inhoud maar wel overal met je harses vooraan staan te balken'. Het zal je dan ook niet verbazen dat wij onszelf in ons deel van het land 'Nederlander' noemen.....

Jemig, sinds wanneer bestaan er mensenrassen Bloos!

Het wordt eens tijd dat mensen elkaar niet aanduiden met allochtoon/hollander/turk/etc maar elkaar gewoon gaan zien als individu!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:22

waarom zouden er geen mensenrassen bestaan.
Antropologisch word dat aangeduid om verschil in skelet.

Negroide afkomst groter voorhoofd, andere hoek bij het kniegewricht.
En zo heb ik in elk ras allemaal anatomische verschillen.
Hondenrassen heb je toch ook? Aan een ras is niks ergs aan ze

Heeft zelfs niks mee racisme te maken. Alochtonen ook niet. Als ik naar noorwegen word ik ook als buitenlander gezien. Niks mis mee