De doodstraf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Monchou

Re: De doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 16:32

Ik ben het met veel mensen hier uit het topic eens *LOL* Vind het niet kunnen. Je hebt gewoon het recht niet om andermans leven te nemen. Dus ook inderdaad niet als staat.

In het boek de Gevangene, van John Grisham, word ook een man ten onrechte ter dood veroordeeld. Is een waargebeurd verhaal. Scheve mond De politie zoekt met moordzaken waar mensen zich erg druk over maken, soms gewoon een zondebok.

Ook is het zo, dat mensen zich dingen in kunnen beelden, die ze opslaan als herinnering. (Laatst nog in de Quest gelezen.) Dus zo kunnen er mensen zijn die (bewust of niet) vals getuigen.

Nee Vind het niet kunnen.

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 16:38

Ik ben tegen de doodstraf.

Ten eerste kun je bijna nooit 100% bewijzen dat iemand onschuldig is. Het komt wel eens voor dat ze er na 10 jaar achterkomen dat de verkeerde in de gevangenis zit, wat doe je als die persoon de doodstraf had gehad???

Daarnaast vind ik dat je onder geen beding andere mag vermoorden om welke reden dan ook, de enige die je echt straft zijn de nabestaande niet de dader zelf.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 16:59

Je kunt er nooit 100% zeker van zijn dat iemand schuldig is.

In amerika zijn alleen al 26 gevallen waarbij een onschuldige de doodstraf heeft gekregen. En DIT zijn alleen nog maar de gevallen waarbij het 100% zeker is door aanvullend bewijs!! Laat staan hoeveel gevallen er nog zijn waarbij ze niet het onomstotende bewijs hebben kunnen aantonen.

Daarbij vind ik dat je geweld niet oplost met geweld en een moord niet oplost met een moord. Wij zijn wij om te beslissen over leven en dood?!

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 17:00

MelOdYs_Star schreef:
nielsd schreef:
Het hoeft niet duur te zijn. Een kogel door de kop en klaar. Kost niet zoveel hoor...

Haha tja, ik denk dat ze het in Nl, netjes willen houden Knipoog dus met een spuitje.

Waarom is een spuitje voor een paard dan wel betaalbaar? Net zo dodelijk. Ik snap niet dat de doodstraf zo duur is en geloof dat ook niet.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 17:02

ik kan het me ook niet helemaal voorstellen dat het echt zo duur is.
maar ik denk dat er gewoon kosten aanzitten waarvan wij niet weten dat die er zijn...
ik heb zo maar een voorgevoel (die best verkeerd kan zijn) dat het waar is dat het zo veel kost...!

kim91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 17:05

Ik ben tegen de doodstraf!,,
Je weet nooit of het echt zo is,,

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 19:28

Ik ben aan de ene kant voor de doodstraf. Omdat er gewoon zoveel criminelen rondlopen/vastzitten. Ik vind alleen wel dat er dan keihard bewijs moet zijn dat diegene echt schuldig is en dat dus niet onschuldig de dood in word gejaagd (om het zomaar te noemen).
Maar ook al zijn ze schuldig, er zijn er die er gewoon van leren en die in de maatschappij terugkeren als nette mensen. Maar er zijn er natuurlijk ook die weer hetzelfde begaan, die mogen van mij echt dood, want daar heb je gewoon niets aan en als ze de rest van hun leven in de gevangenis doorbrengen dan kosten ze allemaal onnodig geld.
EN dan heb je nog verschil in moord, je hebt mensen die moorden omdat ze gestoord zijn of haatgevoelens hebben tegenover het slachtoffer OF je hebt mensen die moorden uit zelfverdediging.

Ik denk overigens wel dat als de doodstraf er zou zijn, mensen ernstige delicten plegen, omdat ze dan zelf dood willen.

De conclusie: ik ben voor als er hele duidelijke afspraken over zijn!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 20:02

MelOdYs_Star schreef:
nielsd schreef:
Het hoeft niet duur te zijn. Een kogel door de kop en klaar. Kost niet zoveel hoor...

Haha tja, ik denk dat ze het in Nl, netjes willen houden Knipoog dus met een spuitje.

electro-stoel kan ook leuk zijn *LOL*

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 20:09

Of gewoon een kogel in het been, even lekker pijnleiden Tong uitsteken
neeh,,grapje. Opzich ben ik dr tegen, maar soms heeft iemand het echt verdient
Die daders zouden om de zelfde manier om 't hoekie moeten gaan als hun slachtoffers

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 20:18

Ik ben er opzich ook tegen ivm niet 100%zeker zijn, maar soms verdient iemand het wel...

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 20:52

Omdat: ik vind dat wij het recht niet hebben te beslissen over andermans leven, in feite zijn we dan dus moordenaars.
En ik vind ook dat je het nooit 100 % zeker kan weten.
Plus gun ik het sommige mensen veel meer om lekker hun hele leven in een celletje van 2 bij 2 te blijven zitten Lachen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 20:55

Ik ben op zivh niet vor de doodstraf. Maar voor kindermisbruikers zou ik wel een uitzondering willen maken....

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 22:06

sunrise, helemaal gelijk, ik ben ook tegen...... alleen als ze aan een van mijn kinderen komen ben ik waarschijnlijk weer voor...ohh

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 23:02

Als iemand aan mijn kind komt, mag 'ie van mij eraan gaan. Ik vrees dat ik dan zelfs al niet voor mezelf meer kan instaan. We hebben momenteel weer zo'n mafketel in de buurt en dan gaat je bloed echt koken, hoor.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 23:05

Jee Nadya heb jij zo'n gek in de buurt, hoe ga je daar mee om ?

Harvumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 23:07

Ik heb hier gemengde gevoelens bij. Aan de ene kant ben ik voor mits er geen twijfel bestaat dat de dader de dader niet is. Aan de andere kant ben ik tegen, omdat er tegenwoordig veel mensen onschuldig vast zitten.
Aan de andere kant zijn er ook mensen die dood willen, zoals ik geloof ik ergens eerder in dit topic gelezen had, als bijv. een man van zijn leven af wil, maar mag de buurman niet, kan hij die man iets aandoen, en daar de doodstraf voor krijgen. Hij zit hier dus niet mee. Eigenlijk zouden ze voor díe mensen martelwerktuigen terug moeten brengen (of ben ik nou saddistisch om dit te denken).

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 23:10

ik heb dubbele mening:

voor : je bent meteen van de criminelen af.. zij hebben iemands leven beroofd en hebben zelf het recht niet om te leven..

tegen: Ze leiden niets. Ze moeten zelf de pijn voelen die de familie of het slachtoffer zelf heeft gevoeld..

Mijn mening: Martelen.. of zonder verdoving castreren ( bij verkrachting)

Harvumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 23:14

Jolandaa_ schreef:

Mijn mening: Martelen.. of zonder verdoving castreren ( bij verkrachting)

Vind ik dus ook!!!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 23:39

garny95 schreef:
Jee Nadya heb jij zo'n gek in de buurt, hoe ga je daar mee om ?

Ja, we hebben weer een kinderlokker in onze buurt. Een paar maanden geleden is er een 6-jarig meisje lastig gevallen op een speelplaatsje, maar gelukkig kwam haar vader naar buiten. En een paar dagen geleden is er een jongetje lastig gevallen in het park achter ons huis. Nog niets ernstigs gebeurd, maar er lopen dus wel degelijk enge types rond. Wij, als ouders, houden alles goed in de gaten en de kinderen hebben nu meestal toezicht van een van ons.
Ik kan je vertellen dat als iemand mijn dochter 1 haar krenkt, hij echt een probleem heeft. Zeker aangezien ze in dit land te weinig doen met die types! WAT? Ze laten ze zelfs met verlof gaan...... en dan ontsnappen!!!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 23:47

Ik ben absoluut een groot tegenstander van de doodstraf, waarom:

Het is onomkeerbaar

Ik vind het moreel onjuist. Niemand heeft het recht een ander mens van het leven te beroven (muv zelfverdediging). Wat die ander ook gedaan heeft, een ander mens heeft niet het recht om diegene van het leven te beroven. Wij zijn ook maar mensen en kunnen mijn inziens niet bepalen dat een ander mens moet sterven, hoe onmenselijk zij zich ook gedragen hebben.

Door de doodstraf uit te voeren keur je het doden van een mens goed.

Je lost er niets mee op.

Hetzelfde geld voor mij voor elke vorm van martelen.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 21:19

Maar om even een voorbeeld te nemen: de man door wie Jesse vandaag is VERMOORD? (Voorlopig) zonder reden, zomaar uit het niets, een onschuldig kind van acht jaar!
Wat moet je daar dan mee?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 21:24

Ik heb wel een goed idee over wat je met die afschuwelijke dader mag doen, wat mij betreft...... Boos!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 14:15

Ik ben voor het doden van mensen die gruwelijke daden hebben gedaan (want in therapie of gevangenis houden kost heel veel geld), maar het probleem is inderdaad dat het eigenlijk alleen kan als je er absoluut zeker van bent dat je de juiste dader hebt. Er zijn door de geschiedenis heen, heel wat onschuldige mensen gedood ls straf. Onlangs zijn er nog een heel bosje mensen vrij gekomen, omdat ze nu door DNA proeven konden bewijzen dat ze het niet gedaan konden hebben.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 14:24

Nou sorry hoor, maar al die TBSers die steeds met verlof gaan en dan weer doorgaan met waar ze gebleven waren, mogen van mij een spuitje. Je hebt ook niet het recht om andermans leven zo te verknallen.

Om dan nog even in de sinterklaasstemmig te blijven, een klein liedje Clown

Hoor wie klopt daar kind'ren,
Hoor wie klopt daar kind'ren.
Hoor wie tikt daar zachtjes tegen 't raam.
't Is een TBSer zeker,
die verdwaalt is zeker.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 14:24

ik ben wel voor de doodstraf.
maar een moeilijke zaak zal het altijd blijven.

die gasten zitten anders een paar jaar vast,krijgen goede therapie en een luxe cel,ze krijgen een betere na behandeling dan het slachtoffer als die nog leeft.
het slachtoffer heeft al levenslang als die niet vermoord is.