Als je weigert jezelf te legitimeren, wat gebeurt er dan ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Margreet

Re: Als je weigert jezelf te legitimeren, wat gebeurt er dan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:43

Lia_ schreef:
Nee, dat mag niet....
Zou ook wel heel erg flauw zijn.

Ik had het ook over een flauwe agent Knipoog

Maar gelukkig maar dat dat iig niet zo is!

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:47

Margreet schreef:
Maar in theorie kun je bij een verkeerscontrole dus een dubbele boete krijgen als je een flauwe agent treft? Eentje voor het niet bij je hebben van je rijbewijs en eentje voor het niet kunnen tonen van ID (een en hetzelfde document in dit geval).

nee dat mag niet... je rijbewijs is een geldig legitimatie bewijs.. en daar kunnen ze je maar 1 boete voor geven... dat hebben ze allemaal gelijk getrokke.. voorheen was rijbewijs niet kunnen tonen 30 euro en id 50 dat kwam natuurlijk niet overeen en hebben ze nu gelijk gemaakt dus is gewoon 50 euro 1 boete

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:49

Lia_ schreef:
Margreet schreef:
Maar in theorie kun je bij een verkeerscontrole dus een dubbele boete krijgen als je een flauwe agent treft? Eentje voor het niet bij je hebben van je rijbewijs en eentje voor het niet kunnen tonen van ID (een en hetzelfde document in dit geval).

Nee, dat mag niet....
Zou ook wel heel erg flauw zijn.
Wat ik zelf meestal doe is de betrokkene even een familielid ofzo laten bellen die even zijn/haar ID langs kan komen brengen.

bij een controle doe ik dat niet... bij een aanhouding wel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:50

Ik doe geen verkeerscontrole's Knipoog

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:57

hhaha wat doe jij dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:07

Regionaal hondengeleider

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:10

gaaf dat is leuk... zie je niet vaak trouwens een vrouw Tong uitsteken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:36

D'r gaan zo wel weer een hoop fabels de wereld in Lachen

Van http://www.regering.nl/actueel/0-42-1_42-53413.jsp (die ik toch wel als betrouwbare bron zie)

1. Sinds 1 januari 2005 moet iedereen in Nederland van 14 jaar en ouder een geldig identiteitsbewijs kunnen laten zien als de politie of andere toezichthouders daarom vragen. Wie zich niet kan identificeren, riskeert een boete.

2. De politie of andere toezichthouders mogen niet willekeurig om identificatie vragen. Daarvoor moet een geldige reden zijn. Het moet nodig zijn bij de uitoefening van taken, bijvoorbeeld bij verkeerstoezicht, hulpverlening, opsporing van strafbare feiten of handhaving van de openbare orde.
Opm van mij: hier zit dus wel enige rekbaarheid in: wat is 'nodig'?

3. Identificatie is mogelijk met een geldig paspoort, een identiteitskaart of een vreemdelingendocument. Ook het rijbewijs is een geldig identiteitsbewijs, behalve in een aantal situaties waarin gegevens over de verblijfstatus en de nationaliteit van belang zijn.
Opm van mij: Dit zal dus wel het punt zijn waar Joost tegenaan is gelopen?

Voor meer informatie: lees alsjeblieft de pagina, en daar staan ook links naar verdere informatie (wanneer je rijbewijs wel en wanneer het niet geldig is als ID bijvoorbeeld)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:47

Wat raar dat punt 3 dan wel goed was bij controle op illegale mensen bij de tomatenkwekerij.

Of praatte ik Brabants genoeg? Tong uitsteken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 19:02

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 16:56

Hmm, voor wat betreft mijn rijbewijs dat niet voldoende was. Ik heb dus een Europees rijbewijs (we hadden 7 jaar geleden al een plastic kaartje van de EU). Ik denk dat de volgende zaken van toepassing zijn:

1) Als woonplaats staat op mijn rijbewijs Järvenpää, Finland
2) De Europese bepalingen stellen dat je in het buitenland altijd een geldig reisdocument mee moet hebben
3) Een rijbewijs is geen reisdocument, maar "slechts" een identiteitsbewijs.

Het kromme verhaal is dus dat mijn Finse ziekenfondskaart met een fotootje al genoeg was geweest, aangezien dat het Finse identiteitsbewijs is en als zodanig ook erkend als reisdocument. Ik had die marechaussee op Schiphol toch wel eens willen zien met dat ziekenfondskaartje Haha! Kans is dat ik wel wat problemen had gehad, maar dat ze me uiteindelijk niks hadden kunnen maken.

Het kromste van het hele verhaal is dat ik uitgezet zou worden door de marechaussee en ik in Finland mijn nieuwe paspoort had aan moeten vragen. Dat vond ik nog wel het toppunt van burocratie. En wat dat betreft denk ik dat het een doelstelling van iedere regering zou moeten zijn: 50% van alle ambtenaren die met dit soort burocratie te maken hebben weer op de arbeidsmarkt plaatsen door een goede stroomlijning van het ambtelijk apparaat. Dat spaart de burger een heel stuk ergernis en tijd en de staat een hoop geld. En werk is er meer dan voldoende in Nederland.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 17:03

Ik heb het gister idd aan mijn broertje nagevraagd ( die is agent in opleiding ) en die zei dat ze je niet zomaar mogen vragen naar je ID, er moet een rede voor zijn en je mag dan ook niet zomaar een boete krijgen zonder aanleiding!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 17:06

Eerlijk gezegd heb ik mijn paspoort of rijbewijs vaak niet bij me. Als ik ga hardlopen, ga ik echt mijn documenten niet meenemen Haha!
En ook als ik naar mijn paard ga, laat ik ze vaak thuis liggen. Gelukkig staat 'ie niet ver van huis, maar toch.... Ik maak me ook eigenlijk helemaal geen zorgen dat ze me aanhouden.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 17:10

Zomaar gecontroleerd worden mag inderdaad niet zonder aanleiding.

Een rijbewijs is niet zoals joost zegt, een identiteitsbewijs, maar een legitimatie. Daar zit een klein verschil tussen.

Sinds 01-10-2006 is je rijbewijs ook geldig in het buitenland als volledige legitimatie. Dwz het nieuwe rijbewijs. Hier is het ook voor gemaakt, en het nieuwe rijbewijs is in héél veel landen (weet niet uit mijn hoofd welke) identiek.

Overigens wordt een rijbewijs afgegeven ná 1 oktober 1996 geaccepteerd als legitimatie, daarvoor niet (Onlogisch. Er wordt mij bij burgerzaken herhaaldelijk gezegd, ná 01-10-1996. Maar wie rijdt er nu met een eerdere Clown Die is dan al verlopen)

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 17:12

Overigens heb ik mn id amper bij me. Als ik met pauze ga bijv. of gewoon naar school, ligt eraan of ik mn portemonnee mee heb.

Ik heb de mazzel dat de politie mij kent via mn werk Clown ze kennen mijn identiteit dus ook Clown

En mocht er echt wat gebeuren en ik heb niks bij me kan ik mn collegas vragen of ze een kopie van mn id-aanvraag faxen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 18:11

joostvangestel schreef:
Het kromste van het hele verhaal is dat ik uitgezet zou worden door de marechaussee en ik in Finland mijn nieuwe paspoort had aan moeten vragen. Dat vond ik nog wel het toppunt van burocratie.

Ehm, waarom eigenlijk? Ik bedoel - ik ben het helemaal niet eens met dat gepaniekzaai rondom identificatieplicht etc, maar aangezien er allerlei veiligheidsmaatregelen moesten en zouden komen lijkt me dit ergens wel logisch. Als jij niet voldoet aan de eisen is het toch logisch dat je uitgezet wordt? (Vraag maar aan Rita Verdonk...)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 19:25

Shadow0: ik ben wel gewoon Nederlands staatsburger, dus als we ook al Nederlands staatsburgers uit gaan zetten, dan is er iets heel goed mis. Als Nederlands staatsburgers niet eens meer aan de eisen voldoen, dan krijgen we dit land héél snel leeg Knipoog

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 19:37

Kuiken schreef:
Justy schreef:
Volgens mij is de hele ophef rond de identificatieplicht juist ontstaan doordat ze dus inderdaad iedereen zomaar mogen aanhouden om te vragen naar een identificatiebewijs. Ik meen dat er in ieder geval een boete staat op het je niet kunnen identificeren.

Klopt, ik ben verleden maand aangehouden tijdens het hardlopen.. Ik had geen ID bij me (zou niet weten waar ik die had moeten laten!!) Wel een bekeuring voor gekregen Boos! Boos!

Wat deed jij dan verkeerd?? Als je niks fout deed dan mogen ze niet om een ID vragen. Zou een mooie boel worden.

Je mag wel altijd de agent vragen om zich te legitimeren, zodat je zeker weet dat je met een echte agent te maken hebt. Ze zijn verplicht hieraan mee te werken Haha!

Globetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:55

Je hebt toch ook het recht om hem binnen 24u op het bureau te komen en hem te laten zien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 21:20

Bij die inval bij de kwekerij moest je dan mee naar het buro en mocht idd iemand anders het binnen een bepaalde tijd komen brengen.
Maar niet jijzelf Lachen

Globetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 00:33

Ah ok dan moet je iemand anders hem laten brengen. Ik heb hem ook nooit bij me behalve als ik soms naar het cafe of als ik uitga. Ik heb dan ook een passpoort. Erg onhandig met meenemen.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 01:08

Kan soms ook je eigen val zijn he... het niet bij hebben van je ID. Vork
Best lastig zoeken.. je thuis of familie als je tegen het asfalt ligt, niet goed geworden bent, buiten bewustzijn bent bijv.

Je hoeft echt niet per definitie iets 'fout' te doen, wil de politie je om je ID vragen. Dit kan nl om heeeel veel redenen.

Gewoon bij je hebben, goed voor jezelf, het is verplicht en scheelt in de beurs Knipoog

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 08:59

Globetje schreef:
Je hebt toch ook het recht om hem binnen 24u op het bureau te komen en hem te laten zien?

dat zou helemaal mooi zijn nee zo werkt dat niet... dat zou betekenen dat niemand een id bij zicht hoeft te dragen want je mag hem toch binnen 24 uur laten zien.. klopt niet

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 09:01

Cyntje schreef:
Ik heb het gister idd aan mijn broertje nagevraagd ( die is agent in opleiding ) en die zei dat ze je niet zomaar mogen vragen naar je ID, er moet een rede voor zijn en je mag dan ook niet zomaar een boete krijgen zonder aanleiding!

klopt ze mogen niet zomaar aan een voorbijganger vragen hey mag ik je id.. maar met bijv een algemene verkeerscontrole wel... en dan hoef je niets gedaan te hebben... Dus het hangt er een beetje van af..
Jeugd die ergens aan het hangen zijn... hoeven nog niets gedaan te hebben... maar de id word wel vast gelegd... zo zijn er wel wat uitzonderingen..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 11:17

Branca schreef:
Kan soms ook je eigen val zijn he... het niet bij hebben van je ID. Vork
Best lastig zoeken.. je thuis of familie als je tegen het asfalt ligt, niet goed geworden bent, buiten bewustzijn bent bijv.

Ik heb in mijn portemonnee een briefje zitten met mijn naam, maar ook telefoonnummer van mijn ouders, info over donorzijn en medicijngebruik. Lijkt me handiger dan een paspoort.

Citaat:
Gewoon bij je hebben, goed voor jezelf, het is verplicht en scheelt in de beurs Knipoog

De kans dat ik mijn paspoort verlies, of dat het beschadigd of gestolen wordt, is me te groot. En da's nog duurder dan de boete. Lachen