Mogelijke mishandeling van irakezen door Nederlandse leger..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kistaah

Re: Mogelijke mishandeling van irakezen door Nederlandse leg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:21

Ik denk dat wij sowieso geen weet hebben van de vreselijke dingen die gebeuren in het leger

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:24

Margreet schreef:
Nederlandse militairen worden tijdens hun opleiding ook getraind in "verhoord worden", hoe denk je dat dat gaat!? Juist... Nou moord en brand, wat vreselijk! Beter knuffelen die (potentiele) terrorist soms?
Typisch links om hier zo'n drama van te maken.

Haha!

Wie weet haal je met knuffelen wel veel meer uit zo'n terrorist Tong uitsteken

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:25

Beetje extra stevig knuffelen door een potige marinier misschien? Haha! Haha!

Van marteling/mishandeling is beslist geen sprake. Ja, het wordt ze oncomfortabel gemaakt, maar het is dan ook geen vakantie-oord voor irakeze toeristen met wat verkeerde handbagage...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:31

Margreet schreef:
Beetje extra stevig knuffelen door een potige marinier misschien? Haha! Haha!

Knuffelen met een marinier is hartstikke leuk hoor Ja
Grote kans dat de mariniers dat zelf alleen een noodzakelijk kwaad vinden Haha!
Maar goed, barrières breken vaak wel makkelijker door liefkozen dan door 'geweld'.... of dat bij de barrières waar de Nederlandse militairen tegenaan lopen van toepassing is, is natuurlijk de vraag.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:33

Ik word liever geknuffeld door een piloot Knipoog

Nou ja, tuurlijk is een zekere vorm van "dwang" nooit echt goed te praten, maar naar mijn mening wordt deze toestand gewoon zwaar overdreven in de media. Bovendien kon er ook nog wel eens sprake zijn van een doel dat de middelen heiligt...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:38

Wat is dat doel dan? Meespelen in een spelletje risk van Bush Rolleyes

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:41

Inlichtingen winnen misschien?

Bush heeft hier niks mee te maken. De praktijken van de Amerikanen zijn wel even van een andere orde dan een natte onderbroek en een donkere bril.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:20

Bush hier niks mee te maken? Nederlandse militairen zouden daar niet zitten als Bush niet weer zo'n fijne oorlog was begonnen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:26

Als... Als... Als... Zo weet ik er nog wel een paar.

Staat imo nog steeds volkomen los van de zwaar overtrokken reactie van de media.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:33

Jij begint over een doel dat de middelen heiligt Knipoog
Ik geef alleen maar aan dat het doel imo totaal onzinnig is en dus helemaal geen enkel middel heiligt Haha!
Wil niet zeggen dat ik van mening ben dat de gebruikte middelen fout zijn... voor zover ik heb begrepen zijn het middelen die ook gewoon in de militaire opleiding worden gebruikt en valt het daar ook niet onder mishandeling.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:36

En jij noemt een ander doel Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:39

Margreet schreef:
En jij noemt een ander doel Knipoog

Uiteindelijk moeten die inlichtingen toch gewonnen worden met een bepaald doel Haha!

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 15:33

Margreet schreef:
Nederlandse militairen worden tijdens hun opleiding ook getraind in "verhoord worden", hoe denk je dat dat gaat!? Juist... Nou moord en brand, wat vreselijk! Beter knuffelen die (potentiele) terrorist soms?
Typisch links om hier zo'n drama van te maken.

Heel veel van de gevangen in Irak zijn onschuldige burgers. De echte terroristen krijgen ze echt niet zomaar te pakken.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:39

Ga er maar van uit dat er heus wel gerede aanwijzingen zijn dat iemand iets weet voordat het diegene wat oncomfortabel gemaakt wordt...
Nederlandse militairen pakken heus niet moedwillig onschuldige burgers op.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:43

Margreet schreef:
Ga er maar van uit dat er heus wel gerede aanwijzingen zijn dat iemand iets weet voordat het diegene wat oncomfortabel gemaakt wordt...

Dat klopt. Zoals ik al eerder noemde, werkt ons leger radicaal anders dan de Amerikanen. Knipoog

En knuffelen werkt niet altijd een goed. Haha! Als mijn luchtmobieler me tijdens een ruzie gaat knuffelen word ik alleen maar giftiger. Haha! Haha! Haha!

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 15:44

Margreet schreef:

dat weet je toch niet. Wellicht zijn ze zo onzeker en bang daar dat ze elke irakees op de verkeerde plek maar oppakken.

Je weet het niet!

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:48

Whiz schreef:

dat weet je toch niet. Wellicht zijn ze zo onzeker en bang daar dat ze elke irakees op de verkeerde plek maar oppakken.

Je weet het niet!

Jawel, dat weet ik wel. In Nederland heb je zowel als militair als bij de politie grote kans dat je vervolgd wordt voor alles wat je doet, hoe rechtmatig je handelen ook was. Dus die jongens en meiden gaan echt niet in het wilde weg mensen oppakken. En ze zijn dermate goed getraind dat ze ook onder stress nog steeds kunnen presteren.
Worden er wel eens fouten gemaakt? Natuurlijk, het zijn ook maar mensen.
Maar leg mij eens uit hoe je, zonder de opleidingen en het werk van de militairen te kennen, zonder enige ervaring met hun werkwijzen en voornamelijk, zonder erbij te zijn geweest, kan oordelen over de situatie. Van de militairen wordt verwacht dat ze in moeilijke situaties beslissingen nemen, en dar maakt het imo sowieso erg moeilijk om er naderhand een oordeel over te vellen.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 15:51

MissJ schreef:
Whiz schreef:

Je weet het niet!

Jawel, dat weet ik wel. In Nederland heb je zowel als militair als bij de politie grote kans dat je vervolgd wordt voor alles wat je doet, hoe rechtmatig je handelen ook was. Dus die jongens en meiden gaan echt niet in het wilde weg mensen oppakken. En ze zijn dermate goed getraind dat ze ook onder stress nog steeds kunnen presteren.
Worden er wel eens fouten gemaakt? Natuurlijk, het zijn ook maar mensen.
Maar leg mij eens uit hoe je, zonder de opleidingen en het werk van de militairen te kennen, zonder enige ervaring met hun werkwijzen en voornamelijk, zonder erbij te zijn geweest, kan oordelen over de situatie. Van de militairen wordt verwacht dat ze in moeilijke situaties beslissingen nemen, en dar maakt het imo sowieso erg moeilijk om er naderhand een oordeel over te vellen.

Nou gelukkig heb ik in mijn naaste omgeving ook militairen dus ik spreek niet geheel vanuit onwetendheid.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:52

Whiz schreef:
Nou gelukkig heb ik in mijn naaste omgeving ook militairen dus ik spreek niet geheel vanuit onwetendheid.

Dan vraag ik mij toch af hoe jij bij uitspraken komt als:
Zijn we net zo Barbaars als anderen, enz enz.

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:10

MissJ schreef:
Whiz schreef:

Mijn oom heeft der als eerste lichting gezeten en kan hem nou niet bepaald een barbaar noemen!
Als ik moet kiezen tussen die irakezen een natte broek of me oom doe op een mijn etc stapt dan weet ik het wel...
Word allemaal weer heel erg overdreven denk ik!

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 16:27

MissJ schreef:
Whiz schreef:

uh dat staat er niet..

Er staat: Noemen wij anderen barbaars en achtergesteld. En dan staat er.. dan zijn we gaan haar beter dacht ik zo.

Maar goed dat moet dan ook maar in perspectief. Want het is nog niet geheel duidelijk wat er exact heeft plaats gevonden.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:28

Whiz schreef:
uh dat staat er niet..

Er staat: Noemen wij anderen barbaars en achtergesteld. En dan staat er.. dan zijn we gaan haar beter dacht ik zo.

Maar goed dat moet dan ook maar in perspectief. Want het is nog niet geheel duidelijk wat er exact heeft plaats gevonden.

Juist. Knipoog

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:40

Feit is dat wat in de media bestempeld wordt als "mishandeling en marteling" gewoon zwaaaaaar overtrokken is. Los van of het ok is of niet, dat is gewoon echt een verkeerde woordkeus en onnodige dramatiek.

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:32

hai hai
ik weet het ECHTE verhaal van de militairen zelf.... Het gaat om gevangen genomen irakezen die gepakt zijn omdat ze een aanslag wilden plegen om de nederlandse militairen... Echte rotzakken dus..
De gevangenen worden binnen gebracht: Ze krijgen een antiluis behandeling. Weigeren ze dit (netjes met een sopje en emmertje) dan zal er de luizenbehandeling door de militairen worden uitgevoerd, met de waterslag ja, een lekkere massage is er niet bij nee.
De gevangenen zitten gescheiden in cellen, kunnen niet met elkaar in contact komen. Echter worden ze 2 uur per dag 'gelucht' en tijdens dat luchten zal er harde muziek worden afgespeeld (van irakeze muziek tot klassiek) zodat ze niet met elkaar kunnen praten.
Over dat blinddoeken weet ik het fijne niet van, maar dat klinkt in mijn ogen ook niet onlogisch.
Kortom wat een overtrokken gedoe allemaal. Ik zie dit ZEKER niet als mishandeling, en er is niets fouts gedaan daar.
Let op: ik heb dit dus van een militair die daar die mensen gevangen nam in irak en dus niet van vage bronnen zodat de krant of andere media zou hebben....
Ik vind het wel weer frapant dat dit net NU in het nieuws moet komen, zo net voor de verkiezingen... terwijl de volkskrant dit allang wist van de bronnetjes.....Klinkt als een laatste redmiddel van de verliezende partijen, maar helaas ik denk dat die laatste redpoging mislukt is, gelukkig Lachen

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:28

Tuurlijk is dat een manier om ztemmen te winnen, ik vind het alleen walgelijk dat dit over de rug van de militairen moet.