Wakker Dier en stemmen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

Re: Wakker Dier en stemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:07

gootje12 schreef:
Hee MR MIchiel,koeien zouden eigenlijk helemaal niet van hun kalfjes gescheiden moeten worden.Dat vind ik zoiezo al dieronterend.Als je ziet hoe gelukkig zo`n koe is met d`r kalfje ,zou je dat met mij eens zijn.Maar ja ,de hele wereld is oneerlijk tegen mens en dier.
Ik stem op die partij ,die ervoor zorgt,dat er een hele andere regering komt.

Ik zou maar geen melk meer drinken en geen kaas meer eten als ik jouw was. Want als de kalveren bij de koeien blijven, kunnen deze producten niet meer op de markt komen.

gootje12 schreef:
Ja ,hou maar op.Het is voor de paarden tegenwoordig ook geen lolletje meer.Er moet weer eens een actie komen tegen al die transporten van slachtpaarden.En de grote markten,zoals Utrecht,daar wordt je ook misselijk van.

Transport van slachtpaarden zal blijven. Dus willen dat dit verboden wordt, is onrealistisch. Er moet juist voor gezorgd worden dat dit transport uitgevoerd wordt door erkende veetransporteurs die netjes de regels naleven. Dan hebben we al heel wat gewonnen. En met de markt in Utrecht is niets mis. Ben je er wel eens geweest dan?

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:55

Zep schreef:
Er worden hopen biggen onverdoofd gecastreerd, niet alleen die die in de HEMA rookworst gaan hoor... Scheve mond

En waarom hoor je daar zo goed als niemand over, terwijl bij het halalvlees iedereen over de rooie ging?

Sorry voor het offtopic...

Ik stem niet op de PvdD, ik ben een dierenvriend, maar er zijn dingen die ik stukken belangrijker vind in dit land.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:05

Patij voor de dieren wilt ook bepaalde facetten van de paardensport aan banden leggen. Daar ben ik (en de meeste van jullie) niet blij mee.
Ik stem denk ik PvdA. Die hebben ook goede standpunten met betrekking op dierenwelzijn. Ik laat dit punt wel meetellen in mijn keuze

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:46

Misser schreef:
Zep schreef:
Er worden hopen biggen onverdoofd gecastreerd, niet alleen die die in de HEMA rookworst gaan hoor... Scheve mond

En waarom hoor je daar zo goed als niemand over, terwijl bij het halalvlees iedereen over de rooie ging?

Sorry voor het offtopic...

Ik stem niet op de PvdD, ik ben een dierenvriend, maar er zijn dingen die ik stukken belangrijker vind in dit land.

Zie mijn reactie eerder in het topic.. Dat is gewoon normaal.. En daar hebben de biggen ook binnen een bepaalde tijd geen last van..

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:57

Maar dat lijkt me toch behoorlijk pijn doen... Meer iig dan binnen enkele seconden doodbloeden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:42

Vergelijk het met als je jezelf in je vinger snijd.
Het doet zeer, maar niet onoverkomelijk

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 14:21

Waarom doen we onze huisdieren dan wel verdoofd castreren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 14:24

Omdat we deze pas castreren als alles volgroeid is.
Dus pas bij een jaar.
Dan is alles veel groter.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 14:24

Dat is niet waar. Je kunt je kat bijvoorbeeld al veel eerder dan op 1 jaar castreren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 14:28

Kan, maar de meeste doen dat niet.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 14:30

Bij biggen is het binnen een paar dagen.. Dus je kan je voorstellen hoe groot die "ballen" dan zijn..
En ze hebben er uitgebreid onderzoek naar gedaan en daar kwam geen uit dat het niet uitmaakte, waarom zou je dan al die moeite gaan doen om de biggen te verdoven terwijl het in een paar sec. voorbij kan zijn!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 14:31

En volgens mij worden de meeste hengsten als jaarling of twenter gecastreerd. Ik zou dat niet echt volgroeid willen noemen.
Maar goed, eindeloze discussie kan dit worden. Ik ben tegen het onverdoofd castreren van varkens, maar ik ben wel tegen een heleboel dingen die beesten worden aangedaan om het vlees zo goedkoop mogelijk te houden.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 14:33

Biggen verdoven levert meer stress en problemen op voor de biggen dan het castreren zelf.. Zelf lijkt het mij het prettigst voor de beer wanneer hij gewoon zijn zaakje houd Tong uitsteken Maarja als het vlees dan niet meer te eten is en het ontzettend stinkt.. Wanneer ze de andere ingrepen ook meenemen tegelijkertijd vind ik een verdoving wel het overwegen waard (staart en oren couperen en tanden verwijderen)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 14:36

Van Wikipedia:
Mannelijke biggen worden vaak gecastreerd omdat daarmee het ontstaan van de zogenaamde berengeur, een onaangename geur van het slachtvlees, voorkomen kan worden. In Nederland worden vrijwel alle mannelijke biggen (jaarlijks 7 miljoen) onverdoofd gecastreerd. Hiertegen wordt geprotesteerd door dierenbeschermers. Alternatieven zijn:

het accepteren van vlees met afwijkende geur
jonger slachten, voordat de berengeur kan optreden
detectie van berengeur aan de slachtlijn
het toepassen van een injectie (immuno-castratie) die berengeur voorkomt
het toepassen van verdoving bij de castratie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 14:46

1 lijkt me een goede, maar maak de consument dat maar eens wijs.
2, eigenlijk worden ze ook geslacht voor die leeftijd.
Maar de zogenaamde achterblijver, is wel eens te oud en dan heb je nog kans op de geur, en dan zeuren er weer een hoop mense.
3 geen idee hoe simpel dat gaat, geef ik dus geen mening over.
4, dan word er weer gezeurd dat we troep eten omdat geent is
5, geeft meer stres dan direct castreren. En de spuit geven duurt net zolang als de castratie. En ook een prik is niet gevoelloos.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 16:16

napie schreef:
Patij voor de dieren wilt ook bepaalde facetten van de paardensport aan banden leggen. Daar ben ik (en de meeste van jullie) niet blij mee.

Waar staat dat dan, ik heb het in het partijprogramma niet terug kunnen vinden.
Maar misschien heb ik niet goed gelezen?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:14

PattyOosten schreef:
1: het accepteren van vlees met afwijkende geur
2: jonger slachten, voordat de berengeur kan optreden
3: detectie van berengeur aan de slachtlijn
4: het toepassen van een injectie (immuno-castratie) die berengeur voorkomt
5: het toepassen van verdoving bij de castratie

1: Ik kan je als ervaringsdeskundige vertellen: je wordt er echt niet blij van als je een hamlap met berendgeur in je pan hebt liggen. Huisgenootje had dat een keer, de hele keuken stonk ernaar en mijn huisgenootje heeft de eerste twee uur geen trek gehad om verder eten klaar te maken zonder het berenvlees.
2: Wat RK zegt is inderdaad waar, de meeste dieren worden geslacht voordat ze berengeur verspreiden. De achterblijvers zijn het die op latere leeftijd geslacht worden en voor eventuele berengeur zorgen.
3: Volgens mij is dat vrij moeilijk. Je ruikt het bijna altijd pas op het moment van verhitting. Je kunt moeilijk het vlees van alle beren voor verhitten om te testen of er wel of geen berengeur inzit. Als ze hier een goede methode voor kunnen ontwikkelen, is dit denk ik de beste optie.
4: Zoals RK ook al zegt, dit wil de consument ook niet, omdat er dan 'troep in zit' en de consument wil geen 'troep' eten.
5: Verdoven is niet per definitie minder stressvol voor de biggen dan onverdoofd castreren, het is hier al vaker genoemd. De biggen moeten allemaal een keer vaker worden opgepakt en krijgen twee prikken, in elke testikel 1. Dit is al enorme stress voor zo'n diertje. Overigens wordt er op de boerderij van diergeneeskunde wel verdoofd gecastreerd. Dit heeft er mee te maken dat de studenten (co-assistenten) het castreren meestal doen en die zijn er nog niet zo handig in, waardoor het niet zo snel gaat als wanneer een getrainde veehouder het doet (het zijn ook iedere week nieuwe lichting studenten). Het is hier ook betrekkelijk makkelijk uit te voeren, er is nl makkelijker een dierenarts beschikbaar, nl de begeleider van de co=assistenten, om het verdoven te doen (of toezicht te houden dat de studenten dit doen).

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 19:49

Partij voor de dieren, ik hoop dat ze niet doorslaan. Straks is het nog dieronvriendelijk om paard te rijden. Het welzijn van dieren is belangrijk en daar mag zeker op gelet en aan verbeterd worden, maar het welzijn van mensen blijft voor mij toch boven dieren staan.
Voor wat betreft het onverdoofd casteren, soms is een verdovingen pijnlijker en stressvoller dan het te verhelpen probleem.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 23:01

ik ben bezig met het overhalen van mn ouders; voor partij van de dieren! Lachen

xx_Merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:40

Ik mag nog niet stemmen maar als ik het wel zou mogen zou ik op partij voor de dieren stemmen , ik vind diervriendelijkheid erg belangrijk en ik zou er daarom ook op stemmen omdat de meeste mensen meer aan zichzelf denken..

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:39

Op de partij van de dieren zou ik NOOIT stemmen, dan stem ik liever niet.
En organisaties als Wakker Dier zeggen niet de waarheid maar laten altijd een vertekend beeld zien van dingen die niet meer gebeuren, fotos op de site die niet realistisch zijn.
De partij van de dieren kan trouwens over niets anders praten. Lekker als zo iemand mag mee regeren. Daar gaat een land zeker van vooruit...

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:58

Partij voor de dieren zou ik ook nooit stemmen. Best om goed te zijn voor dieren, maar de mens staat nu eenmaal boven het dier, en dat kan ik bij die partij niet echt merken Bloos

Heb die wijzer even bekeken, en ook al zou ik me er niets van aantrekken; mijn partij komt het beste uit de test Lachen Is toch weer mooi meegenomen, ja toch?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:14

_Diesel schreef:
Partij voor de dieren zou ik ook nooit stemmen. Best om goed te zijn voor dieren, maar de mens staat nu eenmaal boven het dier, en dat kan ik bij die partij niet echt merken Bloos

Hoezo de mens staat boven het dier Verward
Als dit al zo zou zijn, dan mag van de 'oppermachtige' mens verwacht worden dat ze het voor dieren (zwakkeren) opnemen....
Helaas is hier bij maar weinig partijen (en mensen) iets van te merken.

Ik zeg ook niet dat het een prima partij is hoor, maar ze hebben wel een duidelijke mening over dierenwelzijn.
Dit kun je van andere partijen moeilijk beweren.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 17:22

manie schreef:
maar ze hebben wel een duidelijke mening over dierenwelzijn.

Nou ben ik het niet met je eens hoor, er zijn wel degelijk een aantal partijen die heel duidelijk zijn over hoe zij tegenover dierwelzijn staan...

en jah, ze zijn duidelijk over dierenwelzijn, maar daar houd het dan ook bij op... nederland draait om meer dan alleen maar dieren...

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 18:31

manie schreef:
_Diesel schreef:

Hoezo de mens staat boven het dier Verward
Als dit al zo zou zijn, dan mag van de 'oppermachtige' mens verwacht worden dat ze het voor dieren (zwakkeren) opnemen....
Helaas is hier bij maar weinig partijen (en mensen) iets van te merken.

Ik zeg ook niet dat het een prima partij is hoor, maar ze hebben wel een duidelijke mening over dierenwelzijn.

De mens is qua hersenen ed. beter ontwikkeld dan het dier; wij moeten dus inderdaad voor de dieren zorgen. Maar ook in de voedselketen staat de mens bovenaan (iig bij de dieren waar het hier in Nederland om gaat dan, ik zeg niet dat wij boven de leeuwen staan ofzo Knipoog )

Maar je hoort mij niet zeggen dat de mens daarom de dieren maar moet laten stikken (zo komt jou reactie op mij over) maar wel dat ik liever op een partij stem die Nederland zou kunnen regeren met meer oog voor de mensen dan voor de dieren.