Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Urielle schreef:Met stip op 1 voor mij: van die mensen die over 4 rijstroken heen en weer gaan zigzaggen om maar zo snel mogelijk te zijn, vaak nog met bijpassend iedereen afsnijden en bumperkleven... (en ik probeer me dan nog in te denken dat zijn vrouw ligt te bevallen of dat iemands moeder op sterven ligt oid maar het is op de een of andere manier wel een bepaald type mensen altijd...)
Duke schreef:IMO is sowieso een groot deel van de files niet nodig. Deze worden veroorzaakt door langzaam rijdende en totaal niet vlotte mensen of juist door die zigzaggers waardoor iedereen op de rem moet trappen. Als iedereen lekker vlot doorrijdt, voorkomt dat een hoop (file)leed.
Shadow0 schreef:Duke schreef:IMO is sowieso een groot deel van de files niet nodig. Deze worden veroorzaakt door langzaam rijdende en totaal niet vlotte mensen of juist door die zigzaggers waardoor iedereen op de rem moet trappen. Als iedereen lekker vlot doorrijdt, voorkomt dat een hoop (file)leed.
Langzaam rijden is vaak niet het enige probleem, ongeduldig en abrupt rijden veel meer. Het verkeer moet vlot maar vooral ook vloeiend gaan. Op snelwegen is het bv niet de snelheid van de vrachtauto's opzich die files veroorzaken (want in het slechtste geval zou dan alles en iedereen 80 moeten rijden) maar het verkeer dat daar te slecht op inspeelt. Nu remmen mensen vaak vrij stevig voor (bv) een vrachtauto, en dat effect verplaatst zich door een hele rij auto's heen. Juist daardoor ontstaan gevaarlijke situaties en verkeersopstoppingen.
Door gewoon vloeiend te rijden en tijdig ruimte te geven als het nodig is, rij je misschien wel wat langzamer, maar je krijgt niet of minder de noodstops en bijbehorende files. Een hele ongeduldige rijstijl veroorzaakt OOK heel veel files.
Shadow0 schreef:Duke schreef:IMO is sowieso een groot deel van de files niet nodig. Deze worden veroorzaakt door langzaam rijdende en totaal niet vlotte mensen of juist door die zigzaggers waardoor iedereen op de rem moet trappen. Als iedereen lekker vlot doorrijdt, voorkomt dat een hoop (file)leed.
Langzaam rijden is vaak niet het enige probleem, ongeduldig en abrupt rijden veel meer. Het verkeer moet vlot maar vooral ook vloeiend gaan. Op snelwegen is het bv niet de snelheid van de vrachtauto's opzich die files veroorzaken (want in het slechtste geval zou dan alles en iedereen 80 moeten rijden) maar het verkeer dat daar te slecht op inspeelt. Nu remmen mensen vaak vrij stevig voor (bv) een vrachtauto, en dat effect verplaatst zich door een hele rij auto's heen. Juist daardoor ontstaan gevaarlijke situaties en verkeersopstoppingen.
Door gewoon vloeiend te rijden en tijdig ruimte te geven als het nodig is, rij je misschien wel wat langzamer, maar je krijgt niet of minder de noodstops en bijbehorende files. Een hele ongeduldige rijstijl veroorzaakt OOK heel veel files.
Kaatie schreef:Ik erger me eigenlijk niet zo in het verkeer, maar mijn bloed gaat werkelijk waar koken van mensen die nét 10 km/uur onder de maximum toegelaten snelheid rijden. Je calculeert in hoeveel tijd je nodig hebt om ergens te geraken, kom je nóg te laat door zo'n lanterfanter. Hoorndol word ik daarvan.
Verder kan ik me ook wel eens irriteren aan moeders in zo'n espace-wagen, volgepropt met kinderen, zwalpend van de muziekles naar de hockeyclub. Meestal rijden zij voorbeeldig, maar op een of andere manier vind ik dit zo'n clichématig tafereel dat ik me er wel eens aan durf te ergeren...