Dikke mensen moeten meer premie betalen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Dikke mensen moeten meer premie betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:57

ik ben te dik door men cronische ziekte aan men darm. Ik eet gezonder dan de meeste (lees bio soep en gestoomde groenten en kip) Daar bestaat meestal mijn dieet uit. Ook eet ik weinig.

Maar dan zou ik volgens jou redenering gestraft worden door iets waar ik zelf niet aan kan doen. En ook niet erg prettig vindt.
Wie gaat aan mij zien dat ik daardoor te dik ben, en niet door eten?

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 20:03

katiavl schreef:
ik ben te dik door men cronische ziekte aan men darm. Ik eet gezonder dan de meeste (lees bio soep en gestoomde groenten en kip) Daar bestaat meestal mijn dieet uit. Ook eet ik weinig.

Maar dan zou ik volgens jou redenering gestraft worden door iets waar ik zelf niet aan kan doen. En ook niet erg prettig vindt.

Ik ben juist tegen 'de stelling' Knipoog

En jij zou dan in het ingebeelde scenario een uitzondering zijn omdat jij er echt niks aan kan doen. Het zou dan gaan om mensen die structureel en moedwillig teveel eten.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:10

Dat zou zeer zeker te veel bemoeienis zijn. En men kijkt dan gewoon naar de centen. Mensen die te lang te dik te kort zijn hebben aanpassingen nodig in het ziekenhuis bij sommige behandelingen. Dat wordt te duur dus laat ze maar betalen.

Mijn grootste angst is dat het budget van het ziekenhuis zo ingekrompen wordt dat men moet kiezen wie te redden. De dikke persoon, de roker, de bejaarde, of toch de jongen uit de penetraire inrichting?

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 20:20

Dinopino schreef:
Dat zou zeer zeker te veel bemoeienis zijn. En men kijkt dan gewoon naar de centen. Mensen die te lang te dik te kort zijn hebben aanpassingen nodig in het ziekenhuis bij sommige behandelingen. Dat wordt te duur dus laat ze maar betalen.

Mijn grootste angst is dat het budget van het ziekenhuis zo ingekrompen wordt dat men moet kiezen wie te redden. De dikke persoon, de roker, de bejaarde, of toch de jongen uit de penetraire inrichting?

Vind jij het ingrijpen in rookgedrag ook teveel bemoeienis?

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 20:28

orri schreef:
Tja ik vind wel dat alcoholisten, rokers, anorexia en boulemia patienten, mensen met obesitas -- op het punt dat ze of zo zwaar zijn dan hun gewrichten het niet aan kunnen of organen het begeven --- en diabetici die diabetes hebben ontwikkeld door een eigen verkeerd leefpatroon, een verhoogde premie mogen betalen, als daar tegenover staat dat mensen die niet iets destructiefs met zichzelf doen en misschien voornamelijk voor anti-conceptie of een luchtweginfectie misschien eens 2x jaar hun huisarts spreken een verlaagde premie mogen betalen.

Jij wil dan dus drie niveaus:
een premie voor mensen die veel kosten met zich meebrengen
een premie voor mensen die gemiddelde kosten met zich meebrengen
een premie voor mensen die weinig kosten met zich meebrengen

Want jij wil minder betalen dan de mensen die veel kosten met zich meebrengen.
Maar, je betaalt toch automatisch minder (dan de ander) zodra de ander (de 'ongezonde') meer betaalt?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:30

en waar zitte de mensen die gezond leven en toch ziek worden?

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 20:32

Berdien schreef:
Ben ik het wel mee eens orri.
Als iemand moedwillig overgewicht heeft, en moedwillig te veel drinkt/rookt etc etc, dan vind ik wel dat je daarvoor de consequenties voor mag dragen ja. Waarom zouden andere mensen voor jouw "onwil" op moeten dragen?
Ik ken iemand die moddervet is, diabetes heeft, de wereld aan ziektekosten kost voor z'n insuline, en ondertussen wel alles eet wat hij niet zou moeten eten(bewust) en ondertussen speelt hij stoer met z'n insuline pompje. Moet ik daarvoor betalen?
Als de ziektekosten zouden stijgen doordat NL steeds vetter wordt, en dat zie ik wel gebeuren, wat dan? Dan betaalt iedereen meer, voor de dikke mensen. Te dikke mensen zijn gewoon duur voor de maatschappij, niet alleen vanwege de ziektekosten, maar ook vanwege aanpassingen die in het gewone leven moeten komen. Denk aan ruimere zitplaatsen etc.
Bovenstaande is niet beledigend bedoeld!

Gelukkig, iemand die wat uitzoomt. Stel dat dit, dan dat, maar mag dat.

Alleen zijn dikke mensen wel duurder? Als ze eerder sterven en het zo schijnt te zijn dat mensen die 'gezond' oud worden duurder zijn omdat ze langer een uitkering nodig hebben?

Ik zou daar graag een berekening of een grafiek ofzo van zien, die zullen er toch wel zijn?

katiavl schreef:
en waar zitte de mensen die gezond leven en toch ziek worden?

Die kunnen het niet helpen en hen valt dus ook niks aan te rekenen.

Jennyzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:33

Wat een onzin. Bloos!
Wie bepaalt er dan wat dik is of niet?
Dat is toch voor iedereen verschillend?

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 20:34

Jennyzz schreef:
Wat een onzin. Bloos!

Nogmaals het is een denkbeeldig scenario en ik ben er niet in geïnteresseerd of het mogelijk is, maar of het moreel verantwoord is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:39

katiavl schreef:

Dat wilde ik net aanhalen
Er zijn meer mensen dan je denkt die te veel wegen doordat ze iets anders hebben.
Die zou je dan dubbel straffen.
En omdat ze toevallig ziek zijn
en omdat ze daardoor meer wegen.

Groot verschil imo met roken en drinken.
Daar krijg je geen last van doordat je een andere ziekte hebt, dat is puur een eigen beslissing.

Jennyzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:39

Lenn schreef:
Jennyzz schreef:
Wat een onzin. Bloos!

Nogmaals het is een denkbeeldig scenario en ik ben er niet in geïnteresseerd of het mogelijk is, maar of het moreel verantwoord is.

Dan ben ik het er niet mee eens en vind het al helemaal niet moreel verantwoord.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:40

Vroeger rookte ik,ik was graatmager.
Stopte met roken,kwam wel 30 kg aan,reden spijsvertering stilgevallen,en na vele zieknhuis test blijkt ze niet in gang te raken(ben al 5 jaar gestopt met roken.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:46

Waarom niet een positieve impuls..???

Bijvoorbeeld:
Men betaald een vaste premie per jaar, per persoon. Dan zou je een bepaald percentage korting kunnen krijgen als je niet rookt, en bv onder een bepaalde bmi zit.
Natuurlijk zijn er mensen die door een ziekte of aandoening last hebben van overgewicht, maar die zouden dan een speciale korting kunnen krijgen op verklaring van de huisarts.. de overigen die er wel wat aan kunnen doen maar er dus erg makkelijk over denken betalen dan de volle mep.. zo stimuleer je het gezonde leven, ipv overal meer voor moeten betalen..

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:47

Hoor nu net op t nieuws dat er in Nl steeds meer extreem dikke mensen zijn/ komen...
Tja extreen dikke mensen mogen v mij wel meer premie betalen, die lopen nl een hogere kans op hart en vaat ziekten. Dan heb ik t niet over de iets dikkere mensen maar de echte extreem dikke. Dat is nl altijd t gevolg v veeeeel te veel eten en dat moet dan maar op eigen rekening. Rokers mogen v mij helemaal meer betalen daar die ook nog een andere mensen hun gezondheid schaden.
Van mij mag t dus wel, maar t lijkt me heel lastig te realiseren.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:47

nee het is niet moreel verantwoord. Het gaat om het individu en die is uniek en die heeft recht op verzorging tegen een betaalbare prijs. De staat doet dan aan discriminatie.
Rokers betalen al aan de staat voor hun rookgedrag dus daar kan je ze niet o
p afrekenen.
Wat ik van hore zeggen heb is dat rokers jaarlijks de staat heel veel geld spaart. Ze gaan namelijk eerder dood en dat scheelt pensioen.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 20:49

jeske333 schreef:
Waarom niet een positieve impuls..???

Bijvoorbeeld:
Men betaald een vaste premie per jaar, per persoon. Dan zou je een bepaald percentage korting kunnen krijgen als je niet rookt, en bv onder een bepaalde bmi zit.
Natuurlijk zijn er mensen die door een ziekte of aandoening last hebben van overgewicht, maar die zouden dan een speciale korting kunnen krijgen op verklaring van de huisarts.. de overigen die er wel wat aan kunnen doen maar er dus erg makkelijk over denken betalen dan de volle mep.. zo stimuleer je het gezonde leven, ipv overal meer voor moeten betalen..

In jouw systeem zou er in totaal minder geld binnen komen en dat is niet te doen, er is al zo weinig geld voor de zorg.

Jij bent het er dus wel mee eens dat 'moedwillig ongezonden' meer premie moeten betalen? Dat ze vrij mogen bepalen hoe ongezond ze leven maar daar wel de consequenties voor moeten dragen..?

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:49

Ik ken een gezin.
Moeder: zit om de haverklap bij de dokter. Heeft altijd wat. En krijgt bergen medicijnen.
Vader: heeft niets.
Dochter: heeft ook vanalles. En krijgt constant medicatie voor haar astma.
Zoon: heeft ook vanalles. Krijgt 2 soorten medicatie, die echt hoog in de prijzen lopen.
Allen roken niet!

Ons eigen gezin:
4 personen, waarvan er 2 roken. Wij alle 4 zien echt zelden tot nooit de dokter en slikken geen medicijnen.

En toch zouden wij meer moeten betalen, omdat wij met 2 man roken. En betalen dus ondertussen voor zo'n ander gezin?????
Ik vind dat er meer dan genoeg belastingcenten binnenkomen op sigaretten.
Gewoon iedereen even veel betalen Ja

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:52

Dat geld kunnen ze vast wel weer ergens anders vandaan halen.. dan doen ze toch wel..

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:53

@vonnie Dus jij vind het wel moreel verantwoord wanneer men niet de rokers aanpakt, maar wel de mensen die meer gebruik maken van het zorgstelsel dan gezonde maken. Een soort 10 ritten kaart. sorry u maximum is bereikt u moet bijbetalen.
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 09-11-06 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 20:54

Vonnie84 schreef:
Ik ken een gezin.
Moeder: zit om de haverklap bij de dokter. Heeft altijd wat. En krijgt bergen medicijnen.
Zoon: heeft ook vanalles. Krijgt 2 soorten medicatie, die echt hoog in de prijzen lopen.
Allen roken niet!

Ons eigen gezin:
4 personen, waarvan er 2 roken. Wij alle 4 zien echt zelden tot nooit de dokter en slikken geen medicijnen.

En toch zouden wij meer moeten betalen, omdat wij met 2 man roken. En betalen dus ondertussen voor zo'n ander gezin?????

Hi Afbeelding
Oke er zijn altijd uitzonderingen, maar je kunt er niet omheen dat mensen die roken/ overgewicht hebben gemiddeld meer kosten op medisch gebied.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 20:55

Dinopino schreef:
@vonnie Dus jij vind het wel moreel verantwoord wanneer men niet de rokers aanpakt, maar wel de mensen die meer gebruik maken van het zorgstelsel dan gezonde maken. Een soort 10 ritten kaart. sorry uw maximum is bereikt u moet bijbetalen.

Dat heeft ze niet gezegd.
Maar dat zou inderdaad volledig onethisch zijn, haha. Niemand kiest er per slot van rekening bewust voor om ziek te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:56

Citaat:
Een soort 10 ritten kaart. sorry u maximum is bereikt u moet bijbetalen.

Dat is er al.
Want dan moet je je nu ook al verzekeren met een duurder pakket. Anders word het niet vergoed of maar een klein deel.

Net alsof je kiest om minder gezond te zijn...

Ik denk dat de mensen die niets hebben, eens in de handjes moet klappen en eens gaan beseffen hoeveel geluk ze hebben.
En beseffen dat je wereld er morgen anders uit kan gaan zien.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 20:58

runningkawa schreef:
Citaat:
Een soort 10 ritten kaart. sorry u maximum is bereikt u moet bijbetalen.

Dat is er al.
Want dan moet je je nu ook al verzekeren met een duurder pakket. Anders word het niet vergoed of maar een klein deel.

Net alsof je kiest om minder gezond te zijn...

Oke maar anderzijds is het toch ook raar om anderen op te schepen met jouw kosten?
Het blijft lastig.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:00

Lenn schreef:
Vonnie84 schreef:
Ik ken een gezin.
Allen roken niet!

Ons eigen gezin:

Hi Afbeelding
Oke er zijn altijd uitzonderingen, maar je kunt er niet omheen dat mensen die roken/ overgewicht hebben gemiddeld meer kosten op medisch gebied.

maar die kosten op den duur weer minder omdat die eerder dood gaan.. Knipoog
sad but true

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:00

Kosten maken ze zelf al genoeg

Niet op kunnen klimmen in een baan, dus ook geen loonsverhoging enz.
Dingen die niet vergoed worden, dus betalen uit eigen zak
Het is daar al duur genoeg voor.
Moet dat dan nog meer?

Nogmaals, gezonde mensen hebben niet door wat ze hebben.
Daar komen ze wel achter als het ook eens goed mis is (wat ik niet voor ze hoop)