Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
katiavl schreef:ik ben te dik door men cronische ziekte aan men darm. Ik eet gezonder dan de meeste (lees bio soep en gestoomde groenten en kip) Daar bestaat meestal mijn dieet uit. Ook eet ik weinig.
Maar dan zou ik volgens jou redenering gestraft worden door iets waar ik zelf niet aan kan doen. En ook niet erg prettig vindt.
Wie gaat aan mij zien dat ik daardoor te dik ben, en niet door eten?
Dinopino schreef:Dat zou zeer zeker te veel bemoeienis zijn. En men kijkt dan gewoon naar de centen. Mensen die te lang te dik te kort zijn hebben aanpassingen nodig in het ziekenhuis bij sommige behandelingen. Dat wordt te duur dus laat ze maar betalen.
Mijn grootste angst is dat het budget van het ziekenhuis zo ingekrompen wordt dat men moet kiezen wie te redden. De dikke persoon, de roker, de bejaarde, of toch de jongen uit de penetraire inrichting?
orri schreef:Tja ik vind wel dat alcoholisten, rokers, anorexia en boulemia patienten, mensen met obesitas -- op het punt dat ze of zo zwaar zijn dan hun gewrichten het niet aan kunnen of organen het begeven --- en diabetici die diabetes hebben ontwikkeld door een eigen verkeerd leefpatroon, een verhoogde premie mogen betalen, als daar tegenover staat dat mensen die niet iets destructiefs met zichzelf doen en misschien voornamelijk voor anti-conceptie of een luchtweginfectie misschien eens 2x jaar hun huisarts spreken een verlaagde premie mogen betalen.
Berdien schreef:Ben ik het wel mee eens orri.
Als iemand moedwillig overgewicht heeft, en moedwillig te veel drinkt/rookt etc etc, dan vind ik wel dat je daarvoor de consequenties voor mag dragen ja. Waarom zouden andere mensen voor jouw "onwil" op moeten dragen?
Ik ken iemand die moddervet is, diabetes heeft, de wereld aan ziektekosten kost voor z'n insuline, en ondertussen wel alles eet wat hij niet zou moeten eten(bewust) en ondertussen speelt hij stoer met z'n insuline pompje. Moet ik daarvoor betalen?
Als de ziektekosten zouden stijgen doordat NL steeds vetter wordt, en dat zie ik wel gebeuren, wat dan? Dan betaalt iedereen meer, voor de dikke mensen. Te dikke mensen zijn gewoon duur voor de maatschappij, niet alleen vanwege de ziektekosten, maar ook vanwege aanpassingen die in het gewone leven moeten komen. Denk aan ruimere zitplaatsen etc.
Bovenstaande is niet beledigend bedoeld!
katiavl schreef:en waar zitte de mensen die gezond leven en toch ziek worden?
Jennyzz schreef:Wat een onzin.
Wie bepaalt er dan wat dik is of niet?
Dat is toch voor iedereen verschillend?
katiavl schreef:ik ben te dik door men cronische ziekte aan men darm. Ik eet gezonder dan de meeste (lees bio soep en gestoomde groenten en kip) Daar bestaat meestal mijn dieet uit. Ook eet ik weinig.
Maar dan zou ik volgens jou redenering gestraft worden door iets waar ik zelf niet aan kan doen. En ook niet erg prettig vindt.
Wie gaat aan mij zien dat ik daardoor te dik ben, en niet door eten?
Lenn schreef:Jennyzz schreef:Wat een onzin.
Wie bepaalt er dan wat dik is of niet?
Dat is toch voor iedereen verschillend?
Nogmaals het is een denkbeeldig scenario en ik ben er niet in geïnteresseerd of het mogelijk is, maar of het moreel verantwoord is.
jeske333 schreef:Waarom niet een positieve impuls..???
Bijvoorbeeld:
Men betaald een vaste premie per jaar, per persoon. Dan zou je een bepaald percentage korting kunnen krijgen als je niet rookt, en bv onder een bepaalde bmi zit.
Natuurlijk zijn er mensen die door een ziekte of aandoening last hebben van overgewicht, maar die zouden dan een speciale korting kunnen krijgen op verklaring van de huisarts.. de overigen die er wel wat aan kunnen doen maar er dus erg makkelijk over denken betalen dan de volle mep.. zo stimuleer je het gezonde leven, ipv overal meer voor moeten betalen..
Vonnie84 schreef:Ik ken een gezin.
Moeder: zit om de haverklap bij de dokter. Heeft altijd wat. En krijgt bergen medicijnen.
Vader: heeft niets.
Dochter: heeft ook vanalles. En krijgt constant medicatie voor haar astma.
Zoon: heeft ook vanalles. Krijgt 2 soorten medicatie, die echt hoog in de prijzen lopen.
Allen roken niet!
Ons eigen gezin:
4 personen, waarvan er 2 roken. Wij alle 4 zien echt zelden tot nooit de dokter en slikken geen medicijnen.
En toch zouden wij meer moeten betalen, omdat wij met 2 man roken. En betalen dus ondertussen voor zo'n ander gezin?????
Ik vind dat er meer dan genoeg belastingcenten binnenkomen op sigaretten.
Gewoon iedereen even veel betalen
Dinopino schreef:@vonnie Dus jij vind het wel moreel verantwoord wanneer men niet de rokers aanpakt, maar wel de mensen die meer gebruik maken van het zorgstelsel dan gezonde maken. Een soort 10 ritten kaart. sorry uw maximum is bereikt u moet bijbetalen.
Citaat:Een soort 10 ritten kaart. sorry u maximum is bereikt u moet bijbetalen.
runningkawa schreef:Citaat:Een soort 10 ritten kaart. sorry u maximum is bereikt u moet bijbetalen.
Dat is er al.
Want dan moet je je nu ook al verzekeren met een duurder pakket. Anders word het niet vergoed of maar een klein deel.
Net alsof je kiest om minder gezond te zijn...
Lenn schreef:Vonnie84 schreef:Ik ken een gezin.
Moeder: zit om de haverklap bij de dokter. Heeft altijd wat. En krijgt bergen medicijnen.
Vader: heeft niets.
Dochter: heeft ook vanalles. En krijgt constant medicatie voor haar astma.
Zoon: heeft ook vanalles. Krijgt 2 soorten medicatie, die echt hoog in de prijzen lopen.
Allen roken niet!
Ons eigen gezin:
4 personen, waarvan er 2 roken. Wij alle 4 zien echt zelden tot nooit de dokter en slikken geen medicijnen.
En toch zouden wij meer moeten betalen, omdat wij met 2 man roken. En betalen dus ondertussen voor zo'n ander gezin?????
Ik vind dat er meer dan genoeg belastingcenten binnenkomen op sigaretten.
Gewoon iedereen even veel betalen
Hi
Oke er zijn altijd uitzonderingen, maar je kunt er niet omheen dat mensen die roken/ overgewicht hebben gemiddeld meer kosten op medisch gebied.