Meer verwende kinderen dan pakweg 30 jaar terug?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurtoren

Re: Meer verwende kinderen dan pakweg 30 jaar terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:23

o ja mijn dochter wilde een eigen veulen en heeft daar alles voor over dat betekent dat al haar geld naar haar paardje gaat ze heeft zelfs haar scooter verkocht en wat kreeg ze laatst op school voor verwijt jij kan geen eigen veulen hebben want je daraagt geeneens merkkleren en als ze dat niet kan kan ze ook geen veulen hebben duhhhhhhh dus als je geen replay draag kan je geen paard veroorloven hoe bekrompen kan je zijn en hoe trots kan je zijn op je dochter apetrots dus Haha!

vuurtoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:30

@KiWiKo het gaat ook heel vaak goed maar ik heb meerdere oppaskids gehad en zag daar duidelijk verschil met een ouderwetse opvoeding ik heb ook niet de wijsheid in pacht en heb het ook moeten leren maar ik was gelukkig in de situatie dat ik kon thuisblijven bij mijn kinderen ik wil niet zeggen dat het slecht is om je kinderen op een kinderdag verblijf te hebben soms kan het niet anders en het zal ook vaak goed gaan maar ik heb nu deze ervaring laat ons eens weten hoe het jou af gaat dan kan ik daar ook weer van leren want ik sta overal voor open

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:33

ik ga met kinderen om als met paarden............ dit kan, dat niet....... hier is de grens......en ik ben geeen leuk mens als de grens er is.........

ook voor kinderen niet

vuurtoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:43

helaas voor mijn paard ben ik volgens mijn vriendin te zacht en voor mijn kinderen soms te hard ik moet mijn opvoeding meer op mijn paard toepassen maar ja daar moet ik weer nog veel over leren

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:08

Ben het wel mee eens aan ene kant.

maar als ik kijk naar de relatie tussen mijn moeder en mij. en ik zit nu juist in de puberfase. (denk ik?!) Het gaat echt super. we hebben weinig ruzie. natuurlijk hebbe we wel ruzie. maar ik heb het idee dat je je kind wel vrij moet laten. daarmee bedoel ik absoluut niet dat je ze alles moet geven wat ze willen. Er zullen vast wel meer verwende kinderen zijn. Maar vaak zijn kinderen verwend omdat ze rijke ouders hebben en die het geld allemaal wel kunnen missen en graag hun kind even lekker verwennen. Maar als je kijkt naar strenge ouders, hebben vaak. in mijn ogen dan. een slechtere band met hun dochter/zoon. En mijn moeder, die me juist heel vrij laat. heeft met ons alle 4(mij, m'n tweeling zus 14 j. broer 17, broer 16) een hele goede band.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 09:37

Vroeger was het: "kinderen die vragen, worden overgeslagen". Tegenwoordig is het zelfs vaak geen vragen meer maar opeisen, nou dan kunnen ze bij mij de boom in.
Mijn zus was er laast met haar dochter van zes. Die kleine heeft nu ook interesse in paarden. Sinds kort zit ze op paardrijles, maar ze had zich nu al bedacht dat ze in de toekomst wel op mijn paard kan rijden. No way dus! En al helemaal niet als ze dat als een vanzelfsprekendheid ziet. En sowieso laat ik niemand anders meer op mijn paard rijden, maar daar wordt niet eens naar gevraagd. Want volwassenen zijn er toch om de wensen van kinderen in te willigen en al HUN dromen uit te laten komen? Nou, ik ga liever nog even werken aan MIJN dromen Tong uitsteken .
Ik had als kind zoiets echt niet als een vanzelfsprekendheid gezien en ik had het niet rustig hardop verkondigd.
Maar tegenwoordig denken ze dat ze nog meer rechten dan volwassenen hebben en absoluut niet een van de plichten die volwassenen hebben.
Gelukkig gaat dat niet voor allemaal op, je hebt ook nog genoeg kinderen die wel fatsoen hebben en gevoel voor verhouding.
Ik hoop in ieder geval dat mijn zus haar een beetje in toom weet te houden en ze zich er niet onder laat schoffelen!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 10:30

vuurtoren schreef:
o ja mijn dochter wilde een eigen veulen en heeft daar alles voor over dat betekent dat al haar geld naar haar paardje gaat ze heeft zelfs haar scooter verkocht en wat kreeg ze laatst op school voor verwijt jij kan geen eigen veulen hebben want je daraagt geeneens merkkleren en als ze dat niet kan kan ze ook geen veulen hebben duhhhhhhh dus als je geen replay draag kan je geen paard veroorloven hoe bekrompen kan je zijn en hoe trots kan je zijn op je dochter apetrots dus Haha!

Vaak uit pure jaloezie zeggen ze de krankzinnigste dingen.
Juist omdat je geen replay draagt, kan je je een veulen veroorloven. Het is in het leven toch juist altijd OF, OF en niet EN, EN. Het draait continu om keuzes maken, voor de meesten onder ons ten minste.
Gelukkig zijn er ook nog pittige meiden die echt ergens iets voor over hebben.
Ik zal voor mijn eerste paardje wat w.c.'s hebben staan schrobben en piesvloeren hebben staan dweilen. Ik kreeg korting van de stalhouder, omdat ik daar al een aantal jaren had geholpen op stal en ook nog bleef helpen toen mijn paard daar stond. Anders had ik het nog niet gered, want ik zat nog op school.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 12:42

Er is al heel wat geschreven over het onderwerp, zie ik…
http://www.elsevier.nl/login/login_prev ... 6week%3D15
Opvoedkunde: Door en door verwend
Als kinderen altijd maar hun zin krijgen, gaan ze lijden aan het zogenoemde vertroetelde-kind-syndroom en worden ze volstrekt onhandelbaar
De kleine Rob, 5 jaar oud, is nu al een onuitstaanbaar ventje. Niet alleen weigert hij iets anders te eten dan patat met appelmoes, hij is ’s avonds ook niet voor 10 uur in bed te krijgen, loopt non-stop aandacht te vragen en terroriseert de boel als hij zijn zin niet krijgt. Hij vertoont kortom gestoord gedrag.
Wat is er mis? Rob lijdt waarschijnlijk aan wat de Canadese psycholoog Maggie Mamen het pampered child syndrome noemt: het vertroetelde-kind-syndroom. Dat wil zeggen dat hij in de eerste jaren van zijn leven al zo door en door is verwend dat hij dezelfde afwijkende gedragssymptomen vertoont als kinderen met ernstige psychiatrische stoornissen als bijvoorbeeld ADHD of anti-sociale persoonlijkheidsstoornis. Maar in zijn geval liggen er aan zijn gedrag geen neurologische afwijkingen ten grondslag, maar ernstige opvoedkundige fouten.
In haar boeiende boek The Pampered Child Syndrome (Jessica Kingsley Publishers) uit 2004 erkent Mamen dat het erg uit de mode is om nurture (opvoeding) in plaats van nature (aanleg) aan te wijzen als oorzaak van gestoord gedrag bij kinderen.
http://users.belgacom.net/bn665240/them ... _feb03.htm
Gevolgen van verwenning.
De gevolgen van verwenning zijn niet klein. Het is niet zo dat verwende kinderen al¬leen maar lastig zijn, neen, ze zijn ook echt ongelukkig. Verwende kinderen missen een aantal vaardigheden, missen essentiële zaken.

Een kind dat steeds verwend is geweest, mist competentiegevoel (zichzelf kennen, weten wat men aankan en wat niet). Dit competentiegevoel geeft zelfvertrouwen, dit geeft een zelfwaardegevoel. Verwende kinderen moeten dit missen want ze hebben niet geleerd zich in te zetten. Ze zijn onzeker en wantrouwig. Hebben angst die ze verbergen onder agressie en opstandigheid. Ze eisen steeds meer van de volwassenen om hun eigen onzekerheid te verbergen.
Het kind leert geen zelfredzaamheid en geen weerbaarheid en ontwikkelt geen competentiegevoel (= het gevoel van gevraagde opgaven aan te kunnen).

Een kind dat steeds wordt toegegeven leert geen grenzen kennen maar leert ook niet met de realiteit om te gaan. Het leert geen keuzes maken want de negatieve con¬sequenties van zijn keuzes worden steeds weer weggenomen door de ouders die zo bekommerd zijn dat hun kind niets tekort zou krijgen.
Het kind leert geen uitstel van behoeftebevrediging, leert niet omgaan met frustraties. Het leert geen onderscheid maken tussen gewenst en onge¬wenst gedrag (want de reactie van de ouders is steeds dezelfde).

Verwenning maakt ook dat een kind een aantal sociale vaardigheden mist. Het is op zijn wenken steeds bediend geworden en heeft nooit geleerd : « voor wat, hoort wat ».
Het heeft alleen geleerd hoe het van de volwassenen gedaan kan krijgen wat het wil. Het bezit een heel arsenaal van wapens om zijn zin door te drijven en het heeft geleerd dat ze heel zinvol en praktisch kunnen zijn.
De sociale weerbaarheid en de probleemoplossende vaardigheden blijven ver beneden wat we kunnen verwachten. Ook het zich verantwoordelijk voelen voor wat gebeurt, schiet tekort en het kind ziet zichzelf steeds weer als slachtoffer.

Naar anderen toe ontbreekt wederkerigheid en sociaal invoelvermogen, het verwende kind leeft erg egocentrisch en ondervindt steeds meer afwijzing van de anderen waardoor het zich nog meer eisend en agressief gaat opstellen.

Het kind heeft nooit geleerd een scheiding te verdragen, het heeft nooit geleerd zichzelf te behelpen, het kent zijn mogelijkheden niet want het heeft ze nooit leren ontdekken (behalve in enkele uitzonderlijke situaties die soms in schril contrast staan met hun leeftijdsgenootjes).
Naast een permanente ontevredenheid zien we steeds weer angst. Angst voor nieuwe situaties, nieuwe opdrachten, nieuwe uitdagingen, maar ook voor het in de steek gelaten te worden.

Verwenning heeft dus een zeer nefaste invloed op de ganse ontwikkeling zowel cognitief (zelfbeeld), als op het vlak van gevoelsbeleving en relaties. Al deze elementen versterken elkaar en leiden tot een steeds groter sociaal isolement met ongewenst gedrag als gevolg.

Opvoeden is echter een dynamisch proces. Het is niet omdat bepaalde periodes verkeerd zijn gelopen dat de opvoeding mislukt is. Opvoeden kan op elk ogenblik hernomen worden. Ik geloof in heropvoeding en effectieve hulp aan ontspoorde jongeren. Maar het is niet gemakkelijk.
We merken immers dat opvoeding een proces is van leiden en loslaten. Van bij de geboorte begint dat proces. Een zuigeling heeft 100% leiding nodig en kan helemaal niet aan zijn lot overgelaten worden. Maar eenmaal het kind volwassen is zal onze leiding 0% moeten zijn en het loslaten 100%. In de puberteit zou leiding geven en loslaten gelijk moeten zijn. Toch kunnen sommigen jongeren dat niet aan en moeten we meer leiding geven. Bij anderen, die meer vrijgevochten zijn, zal het willen opdringen van leiding alleen tot mislukken leiden. Maar leiding blijft het kind nodig hebben zolang niet alle stormen geluwd zijn, zolang het kind niet zijn eigen identiteit gevonden heeft!!!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:49

Himyar schreef:
vuurtoren schreef:

Vaak uit pure jaloezie zeggen ze de krankzinnigste dingen.
Juist omdat je geen replay draagt, kan je je een veulen veroorloven. Het is in het leven toch juist altijd OF, OF en niet EN, EN. Het draait continu om keuzes maken, voor de meesten onder ons ten minste.
Gelukkig zijn er ook nog pittige meiden die echt ergens iets voor over hebben.
Ik zal voor mijn eerste paardje wat w.c.'s hebben staan schrobben en piesvloeren hebben staan dweilen. Ik kreeg korting van de stalhouder, omdat ik daar al een aantal jaren had geholpen op stal en ook nog bleef helpen toen mijn paard daar stond. Anders had ik het nog niet gered, want ik zat nog op school.

Maar jullie benoemen ook weer het andere uiterste. Ik heb mijn paard gewoon zomaar gekregen. en ik zal dan veel krijgen van mijn ouders. en ik en mijn zus hebben samen 4 paarden, maar dat is omdat we verder willen in de sport. en 2 van de 4 paarden is zelf gefokt. En elke dag waardeer ik het dat ik dit gekregen heb. maar dat zal in vele hun ogen wel verwend zijn.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:58

Als ik naar mn eigen jeugd kijk (ik ben 32 dus kan goed oordelen over de stelling denk ik) dan denk ik zeker dat de jeugd steeds meer en meer verwend wordt...

Bij ons thuis:

- chips alleen in het weekend en samen delen en geen ruzie maken
- 1 glaasje fris per dag, anders drink je maar water of roosvicee
- altijd mensen met "U" aanspreken en mensen aankijken als je tegen ze praat
- Als grote mensen praten...... juistum
- Altijd mensen bedanken als je iets krijgt, ook al vind je het niet leuk of lekker
- Respect voor ouderen
- Brutale mond werd direct de kop in gedrukt
- Kinderen die vragen.... ook weer juistum

Als ik zie hoe dat nu gaat.... jeezus, wat kan ik mij daar aan ergeren:

- chips moet iedere dag, en delen? Laat me niet lachen!
- Liters fris gaan door de keeltjes
- Er wordt ge-jij't en ge-jouw't bij het leven
- Kinderen schreeuwen DWARS door je verhaal heen en geen normaal gesprek meer mogelijk door het gekrijs als ze niet ala minute reactie rkigjen
- Dank je wel? Wazzda???? Cadeautjes worden uit je handen gerukt en daarna in een hoek gesmeten
- Ouderen zijn nutteloos, en ouwe zakken
- Brutale mond? Daar wordt om gelachen, ze zijn zo "lekker wijs"he?
- Kinderen die vragen krijgen misschien niet altijd wat, maar door het gekrijs daarna, krijgen ze altijd wat ze willen Knipoog

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 13:12

Karoliefje_ schreef:
Maar jullie benoemen ook weer het andere uiterste.

Ik zie dat niet als een uiterste, aangezien ik sinds 1987 (toen ik mijn eerste paardje kocht met 17 jaar) al iedere cent voor mijn paard(en) zelf heb verdiend en voor heb gewerkt. En later, toen ik zelfstandig ging wonen, daarnaast mijn eigen woonruimte, auto etc. altijd zelf heb betaald, heb tien jaar alleen gewoond en ben nooit “gesponsord”. Ik betaalde kostgeld toen ik nog bij mijn ouders woonde en fulltime werkte (ik begon op mijn 19e fulltime te werken, had toen de MEAO gedaan). Heel gewoon, geen uiterste aan hoor, op eigen benen staan, financieel zelfstandig zijn en je eigen boontjes doppen.
Mijn ouders vonden paarden altijd maar niets, maar ze lieten me gelukkig wel bijna altijd de deur uit gaan naar de paarden. Ik wist aardig de schijn op te houden dat mijn schoolwerk er niet onder leed.
Veel mensen met kinderen kunnen zich overigens geen paard(en) veroorloven.
Laatst bijgewerkt door Himyar op 07-11-06 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:14

Ja er zijn zeker meer verwende kinderen, dat komt omdat ze van de meeste ouders alles maar mogen en dat er niks van gezegd word!!!

Ik vind het niet normaal dat sommige hun ouders voor alles en nog wat uitschelden en de mensen op straat en op school ook!! Abnormaal is dat...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:58

Ik roep dat veel stellen tegenwoordig kinderen nemen omdat het zo leuk staat op het bankstel.
Tijd en energie erin steken is moeilijk, en hebben ze ook geen zin in..
Een vriendinnetje van mijn dochter is vorig jaar haar moeder verloren, en pa laat haar maar aanwaaien.
Kind is vreselijk brutaal, kan niet behoorlijk eten, en noem maar op..

Het is niet zo dat daar de dure cadeaus (3dressuurzadels van Rossner) de opvoeding kunnen vervangen.
Het is natuurlijk makkelijker om niets te doen dan er tegenin te gaan.
Ik zie het dan ook als gemakszucht..

Vroegah als bv je kind de kast van de muur trok, kreeg hij /zij gewooon een lel op de kont.
Tegenwoordig houden de ouders de kast tegen en gaan in discussie, waarom deed je dat, had je daar behoefte aan Boos!

vuurtoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:08

@Karoliefje_
ja oke dat is wel verwend (maar ook wel super) maar ik denk dat je evengoed netjes en beleefd tegen je ouders moet zijn en ook je eigen stal moet uitmesten ook over jullie zullen mensen oordelen maar dat wil nog niet zeggen dat je ook verwend gedrag vertoond (hoop ik niet?)

tegenwoordig is het inderdaad zo himyar dat kinderen alles maar voor normaal aannemen en denken dat ze alles kunnen zeggen als je daar mee geconfonteerd word bij jonge kinderen zeg ik het wel altijd tegen de ouders dat ik niet vind dat ze zo tegen hun ouders of mij kunnen praten en dat het niet altijd vanzelfsprekend is dat ze overal hun zin in krijgen ik kan daar best wel hard in zijn maar ze weten wel wat ze aan mij hebben

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:13

Je komt inderdaad steeds meer verwende kinderen tegen. Denk dat het komt dat er tegenwoordig meer tweeverdieners zijn, er wordt gewoon minder tijd besteed aan kids dan 15 jaar geleden. Ook heb ik het idee dat ouders minder snel optreden, ze trekken veel minder snel de grens wat wel of niet mag.

Ik kan me nog een gesprek herinneren met mijn tante, ze beweerde dat kinderen een andere aanpak nodig hadden tegenwoordig, nl. beredeneren Verward. Dat bleef ze nog steeds volhouden, ook nadat haar kind haar achter elkaar klappen gaf in haar gezicht .

Ik ben van de oude garde, dus ik kreeg met de stok Tong uitsteken. Nou zeg ik niet dat dat DE oplossing zal zijn, maar een berispelijke tik kan geen kwaad. Respect voor ouderen heb ik tenminste meegekregen, hoe vaak zie je trouwens kinderen (dan heb ik het niet over peuters) opstaan voor ouderen in overvolle trams? Super triest

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 14:39

Van de 40 uur per week die ik werk, heb ik er altijd wel 10 gewerkt voor mijn hobby. De rest ging grotendeels op aan wonen, eten, kleding, gas, water, electra, mijn auto. En dan had ik (op een jaar na, maar dat autootje was oud en begaf het al snel) nooit eigen paardentransport (te duur) en wedstrijden rijden heb ik drie jaar af en toe gedaan. Maar dat is veelal zo’n gedoe naast je baan en alle andere beslommeringen en maakt het nog duurder en zonder vervoer en goede instructie is het ook verdraaid lastig.
Toen ik bij de eerste stal weg ben gegaan, heb ik verder altijd de volle mep aan stallingsgeld betaald, echter was ik veelal niet te beroerd om op zo’n stal eens te helpen met voeren, uitmesten, schilderen, paarden binnen te halen, het erf aanvegen of een schrikdraad omheining verzetten van de ene wei naar de andere.
Dus met andere woorden, het is altijd werken, werken, werken geweest en betalen, betalen, betalen. Simpelweg aanpoten dus en weinig tijd, geld en energie voor andere dingen dan je paardenhobby. Maar ik heb het er altijd graag voor over gehad.
Dat zie ik veel kinderen van nu echt niet zo snel meer doen voor hun hobby, je gaat er toch geen vakantie voor laten lopen?! Dan hebben ze maar liever geen paard. En dagelijks mest scheppen en zelf alles moeten regelen voor hun paard en trouw iedere dag door weer en wind er naartoe gaan daar hebben ze het liefst hun “personeel” voor (don’t we all Haha! ). Als het er op aan komt, dan blijkt het paarden fanatisme/liefde niet zo diep te zitten en is het meer een ego kwestie om interessant te kunnen doen of op te kunnen vallen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:23

Je hebt verwend in zoveel opzichten.

- Een kind dat ontzettend veel krijgt
- Of een kind dat gewoon eeuwig zijn zin krijgt.

bijvoorbeeld.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:32

Ik heb het gevoel dat mensen proberen goed gedrag te kopen door hun kinderen zoveel te geven. Daarbij komt voor die kinderen natuurlijk de gigantische groepsdruk van klasgenoten en vriendjes. Dat had je vroeger ook wel, maar een coole fiets was toen een fiets waarvan de bel het deed en die in een leuke kleur was geschilderd (eventueel zelf gedaan) nu leren kinderen dat je pas echt hip bent als je een lowrider hebt.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:11

vuurtoren schreef:
oppaskids

Ik heb het hele topic niet grondig gelezen, maar dit woordje samen met de "alles mogen van ouders", deden me aan iets denken wat een vriendin van me vorig jaar meemaakte.

Ze moest gaan oppassen op een meisje van 6(of 7?) jaar. Moeder had op voorhand gezegd dat ze al de zoveelste oppasser was. De anderen konden allemaal niet uit haar kasten blijven. Wat op zich al verdacht is, als alle oppassers in de kasten snuffelen. Moeder legt uit hoe laat kind moet gaan slapen en gaat weg.
Het is bedtijd, mijn vriendin vertelt het kind dat ze moet gaan slapen. Maar dat wil ze niet. Vriendin zegt dat ze maar heel rap haar bed in moet krijgt, roept kind terug: Nee ik ga niet! En als je me dwingt, dan ga ik in de kasten en dan zeg ik tegen mamma dat jij het gedaan heb!
Ik weet niet meer of ze haar uiteindelijk in bed had gekregen, maar ze is evengoed bedankt geweest voor bewezen diensten en nooit meer opnieuw gevraagd. Kans is dus vrij groot dat moeder weer een nieuwe oppasser had gevonden omdat de vorige 'in de kast zat te neuzen.'

Om maar even te illusteren hoe sommige ouders nogal met het 'mijn kind, schoon kind' idee rondlopen Haha! .

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:14

Dat is wel hele gemene chantage! In mijn oppastijd ging het niet verder dan dat een kind dat al was gevallen tijdens het oppassen riep: als ik niet nog een zak chips mag ga ik tegen mamma zeggen dat jij me op de grond gegooit hebt!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:13

Breek me de bek niet open zeg! De tijden veranderen, zeggen ze dan. En dan krijg je de volgende toestanden:
Mijn schoonmoeder wilde nog even haar verjaardag over doen met de kinderen. Dat wil zeggen, haar kinderen met kroost, en de kinderen van haar vriend met kroost. Nu woont 1 zwager met vrouw en kids in Florida, dus dat scheelde weer iets. MAar nu 3 stellen met ieder 2 kinderen. Verschrikkelijk wat een gedoe en drukte. Mijn schoonmoeder is gek op kinderen en loopt ze continu achteraan of ze nog chips willen o fwat drinken. Gelukkig kregen wij ook nog wat chips op tafel, had ik toch nog iets. Het was rumoerig dus ik kon niet echt gesprekken volgen. Het gezelschap bestaat op zich uit leuke mensen maar daar heb je niets aan met die koters in de buurt.

Een kind zat met zijn schoenen in de lederen stoel, en mijn honden mogen daarbinnen niet eens met elkaar stoeien op de vloer. ..... Van kids wordt alles getolereerd..... En maar continu vragen of ze iets te eten en te drinken willen hebben... Echt belachelijk!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 21:34

Voor sommigen zijn koeien heilig, voor anderen zijn kinderen heilig Cool .

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:15

Ik heb niet heel het topic gelezen maar hier mijn mening:
vroeger vroegen kinderen om dingen maar dan kregen ze het niet omdat er geen eld was. nu zijn ouders zo dat ze wachten totdat ze geld hebben (rond de 40 jaar) dan nemen ze kinderen met als gevolg dat het als wonderkindjes worden gezien. Deze krijgen alles en mogen vooral geen teleurstelling ondergaan. vandaar dat ze alles krijgen wat ze willen. Er is een psycholoog die enorm ouderwetse ideen over kinderen opvoeden had ... kinderen op water en brood ed... Bij sommige zou dat toch niet verkeerd zijn ... gniffel

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:46

Himyar schreef:
Voor sommigen zijn koeien heilig, voor anderen zijn kinderen heilig Cool .

Ik denk dat kinderen in deze maatschappij wel echt op een voetstuk geplaatst worden. En dat vind ik niet nodig.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 09:23

Ik kocht mijn eerste paardje (1500 Gulden, geen luxe sportpaard met papier dus) van geld dat in de lange vakantie tussen de Havo en de MEAO had verdiend door tien weken lang bij de Bijenkorf te werken. Het was al heel wat dat mijn ouders het uberhaupt toe stonden dat ik mezelf een paardje aan schafte! Het onderhoud betaalde ik van schoonmaakwerk. Een bak was er niet, ik kon alleen buiten rijden, maar wat was ik blij, niet normaal! Mijn autorijlessen betaalde ik zelf toen ik 22 was.
Zo blij en trots als je was met al die dingen waar je zelf voor had gewerkt en die je zelf met hard werken had bereikt. En zuinig dat je met je spullen was.
Die trots, blijheid, doorbuffelen en zuinigheid lijken tegenwoordig echt wel iets uit een andere eeuw.
Nu is het: I want it all and I want it now and let somebody else work and pay for it. En owee als ze niet direct op hun wenken worden bedient, dan worden ze link. Bbbbbrrrrrrr!