Sonja; omgangsvormen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Esmeralda

Re: Sonja; omgangsvormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 11:42

joh netjes op je beurt wachten bij de kassa Vork . Kan je het even heel krom vertellen, wat er zaterdag gebeurde bij mij in de winkel. Het was echt heel druk, we waren met 3 man achter de kassa en 3 die achter boeketten stonden te draaien waarvan 2 voor de klanten bezig waren. Gaat de telefoon, een meneer, die vraagt joh kan ik over 10 min een boeket ophalen. dus euh ik doe me best, maar het is nogal druk in de winkel, Zegt die man, Ja dat zie ik zie ik!!!! Clown Gewoon te bedondert om in de rij te staan, staat gewoon net effe buiten de winkel te bellen. Nou val je je dan door de mand of niet. Hij had een mega rood hoofd toen hij de bloemen kwam halen Bloos

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 11:44

Echwel schreef:
Het is denk ik eerder dat iedereen tegenwoordig haast heeft, en/of druk druk druk, dat men de omgangsvormen gemakshalve achterwege laten

Nou nee, dat is niet helemaal wat ik bedoel.

Een paar voorbeelden: een vrouw (geen idee van de leeftijd, maar ruim over de 30, dus volwassen) heeft een strip te weinig gestempeld in de bus. De buschauffeur zegt dat en wil de ontbrekende strip bijstempelen. De vrouw gaat volledig over de rooie: "En wie denk je wel dat je bent, en dat pik ik niet, en we gaan niet weg tot dit is opgelost, en denk maar niet dat ik het hierbij laat zitten..." Beleefd? Dacht ik niet.

Ander voorbeeld: in een vrijwel lege bus zit een jongetje op de hoge stoel (zitplaats bestemd voor mindervaliden). Er komt een wat oudere vrouw de bus binnen, die rukt dat jongetje van z'n stoel, "zo, dat zal je leren op te staan voor ouderen".

Nog een voorbeeld. In een speelgoedwinkel staat een kind te kijken naar iets in de schappen, en een oudere mevrouw struikelt er bijna over. Die gaat volledig los tegen dat kind, dat het verd** wel moet uitkijken en eens een beetje respect moet hebben voor oudere mensen en... (Toen heb ik me er toch maar even mee bemoeid, trouwens)

Ook de manier waarop de politie soms wordt aangesproken...

Nou ja, dat soort incidenten dus... ik heb er nog wel een paar meegemaakt (en ja, ook in het oosten). Daarmee geef je niet echt een voorbeeld van respectvol omgaan met elkaar lijkt me. Met tijdswinst heeft het ook niets te maken: met name bij het eerste incident was gewoon afstempelen echt sneller geweest.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 11:52

Het enige wat ik tegenkom zijn ouderen die de deur voor je neus laten dichtvallen als je net naar binnen wil
Maar vaak zijn dat de vakantiegangers..
Ik ben altijd blij als de vakantieperiode voorbij is, en de Annies enSjonnies met hun kinderen weer weg zijn, alleen breekt dan de opa en oma vakantie aan.
Nou daar ben je idd ook niet blij mee.

Veel mensen hier in het dorp hebben het er dan over dat er word gescholden, ruzie gemaakt, en de onbeleefdheid hoogtij is.

En ook idd naar de mevrouw die bij de Aldi achter de kassa zit word niet even beleefd gedaan.

Daarom zie ik het misschien als verschil tussen oost en west.

Ik weet wel dat mijn dochter hier op school dus alle beleefdheidsvormen aanleert, en dat vanuit huis ook moet doen, want mijn snotneusje, moet wel als reële volwassene de wereld in.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:44

Ik ben nu 16, maar mij is ook altijd geleerd oudere/onbekende mensen met u aan te spreken. Je en jij alleen als het gezegt wordt "je mag best je zeggen hoor". Mijn ouders willen allebei dat ik ze met je aanspreek, mn vriendinnen en vriendje "moeten" dat ook.. dan word er gezegd "zo oud ben ik nog niet hoor".

Ik vind wel dat het een deel respect uitstraalt, hangt er natuurlijk vanaf hoe je t brengt, maar in de meeste gevallen is het toch wel respect voor anderen.

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 09:59

Ik ben nu 17, en spreek puur uit fatsoen onbekenden/ouderen met 'u' aan.
Als ik iemand wat beter ken en diegene dan liever jij/je genoemd wordt; prima.
Maar in eerste instantie spreek ik ze gewoon in een beleefdheidsvorm aan, een beetje respect mag wel. Lachen

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 10:23

luxx schreef:
.
mij is door mijn oma geleerd dat respect niet zit in u zeggen, zij noemde als voorbeeld dat je zou kunnen zeggen 'oma ik vind u een trut' dan heb je wel u gezegd maar verder heb je nog niks.
zij hoorde dus liever 'ik vind je lief'.
mijn moeder heeft dat ook zo geleerd.
.

Hier ben ik het volkomen mee eens. Respect zit echt niet in het woordje u of jij. Wat dat betreft is de engelse taal handiger daar heb je alleen maar You.

Klanten op mijn werk noem ik wel standaard u. Ouderen ook wel omdat die generatie dat nu eenmaal belangrijk lijkt te vinden en ach ik ben de beroerste niet.

Mensen die ik niet ken vanaf een jaar of dertig noem ik ook wel u maar daar glipt vaak een jij tussendoor omdat ik het eigenlijk niet heel belangrijk vind of het nu jij of u is.

Iemand die door de "snotneuzen" van de kassa niet mij jij aangesproken wil worden snap ik dus ook niet. Ik ben 37 maar tegen mij mag iedereen jijen en jouen. Graag zelfs. Die opmerking getuigd ook van weinig respect tegenover de caissiere.

Iemand die overal en altijd graag met u aangesproken wil worden en dat ook kenbaar maakt daar krijg ik associaties bij van je boven de ander verheven voelen en je beter voelen.
Beetje zielig vind ik dat eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 10:58

Bij mij is het "u zeggen" er ook behoorlijk ingeslagen, dat is bij veel mensen ook wel anders heb ik gemerkt.

Om even op TS terug te komen: vaak worden er bij dat soort programma's vooraf afspraken gemaakt of men elkaar tu- of vousvoyeert. Meestal kiest men 1 lijn, dus of alle sprekers zeggen u tegen elkaar, of niet. Waarschijnlijk heeft men daarom hier voor tutoyeren gekozen omdat JP anders ook Jantje met "u" aan had moeten spreken.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 11:34

Wat ik trouwens wel erg vind... Ik ben nu 16 maar ik word toch regelmatig aangesproken met "mevrouw" en "u".. Hallo zo oud ben ik nog ook weer niet. Meestal blijf ik wel netjes, probeer mn lach in te houden en zeg maar dat ze best je mogen zeggen.

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:37

Zep schreef:
Om even op TS terug te komen: vaak worden er bij dat soort programma's vooraf afspraken gemaakt of men elkaar tu- of vousvoyeert. Meestal kiest men 1 lijn, dus of alle sprekers zeggen u tegen elkaar, of niet. Waarschijnlijk heeft men daarom hier voor tutoyeren gekozen omdat JP anders ook Jantje met "u" aan had moeten spreken.

Dat is interessant om te weten Ja dat maakt wel een hoop duidelijker eigenlijk....

Ik heb de betreffende aflevering overigens niet gezien, maar behoor ook tot de groep (30+ overigens Bloos ) die zich behoorlijk kan verbazen over de omgangsvormen die tegenwoordig soms gehanteerd worden.

Behalve het tutoyeren (wat een heleboel mensen geheid zouden afleren wanneer ze eens een tijdje zaken zouden doen met het buitenland) stoort het mij ook, dat de zeldzame keren dat ik met de trein reis, er echt heen hond op staat wanneer er oudere mensen (en dan bedoel ik 70+ hoor!) de trein binnen komen.
Als ik half Nederland door moet reizen baal ik er ook van de de NS niet voldoende treinstellen aankoppelt om alle passagiers te laten zitten, maar dat betekent toch niet dat ik die mensen maar moet laten staan? Pfffff, ik begin me nu alweer boos te maken Boos!

Leuk om te lezen dat de meeste mensen die hier reageren in ieder geval niet zo zijn Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 17:54

Tender schreef:
Behalve het tutoyeren (wat een heleboel mensen geheid zouden afleren wanneer ze eens een tijdje zaken zouden doen met het buitenland)

Dat betwijfel ik, volgens mij worden de meeste internationale businessgesprekken in het Engels gevoerd, en dan is er geen onderscheid tussen 'je' en 'u'.

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:05

Dat is waar, maar zoals TS al aangaf is dat in Frankrijk anders en ik heb in het verleden veel zaken gedaan met Duitsland en daar ligt het toch ook echt anders.

Niet alles internationale handel gaat automatisch in het engels,
maar toegegeven: engels is wat dat betreft wel een makkelijke taal Haha!