Balkenende wil leerplicht verlagen naar 3 jaar.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Balkenende wil leerplicht verlagen naar 3 jaar.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 13:20

joostvangestel schreef:
Waar ik me feitelijk het meest aan stoor is dat er in Nederland geen warme maaltijd aan de kinderen wordt aangeboden voor de lunchpauze. Ze worden praktisch naar huis gestuurd wat dan weer een hele hoop onzin meebrengt.

De warme maaltijd tussen de middag is al een tijdje uit de mode hoor Lachen
Of kinderen wel of niet kunnen overblijven hangt ook van de school af. Op montessorischolen blijven de kinderen in principe altijd over en wordt er gezamelijk gegeten (maar niet warm, vziw).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 13:21

sowieso mag de kwaliteit van het schooleten omhoog, denk ik?

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 13:22

Ik ben het er ook niet mee eens! Ik vind dat de peuterspeelzaal een vrijwillige keuze moet zijn van ouders. Niet iets dat persé moet. Ok, ik moet toegeven, kinderen die op een peuterspeelzaal/kinderdagverblijf hebben gezeten zijn een stuk makkelijker als ze op de basisschool beginnen. (makkelijker voor de leerkracht bedoel ik dan.. aangezien het kind de situatie al een beetje kent). Maar ze zijn te klein om 3 dagen in de week verplicht ergens heen te moeten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 13:23

Is het tegenwoordig niet meer in dan om het luchpaketje als ouder zijnde mee te geven?
Dan weet je toch of het kwaliteit is.

Over het verlagen van de leeftij.
Ene kant snap ik het wel.
Vooral voor de kinderen van mensen die niet goed Nederlands spreken een pluspunt.
Maar aan de andere kant, ze zijn nog zo klein

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 13:25

runningkawa schreef:
Is het tegenwoordig niet meer in dan om het luchpaketje als ouder zijnde mee te geven?

Nee, de meeste kinderen gaan volgens mij tussen de middag naar huis en eten daar. Dat was in elk geval zeker zo toen ik op de basisschool zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 13:27

Nee, dat begrijp ik dan, maar het gaat mij over de overblijvers.
Anders hoe je niks te zeggen over de kwaliteit Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 13:33

Mijn god, 3 jaar Lips are sealed Dan hoor je toch nog lekker thuis, bij de oppas of op de creche te zijn? En als je af en toe een dagje iets wil doen met je 3 jarige moet dat toch gewoon kunnen? Alsof een 3 jarige echt baat heeft bij een leerplicht van zo'n jonge leeftijd! Het word steeds gekker hier, van mij mag die balkellende echt weg hoor Boos!

Over die luchpakketjes tja, waarom zou de school ervoor moeten zorgen? Anders krijg je toch alleen maar vieze rotzooi en zijn we op dezelfde lijn als Engeland waar de kinderen iedere dag gefrituurde rotzooi krijgen zonder ook maar enige voedingswaarde dan vet. Vandaar ook het vele overgewicht op die scholen. En daarbij is het in Nederland normaal om tussen de middag koud en licht te eten omdat wij 's avonds een warme zwaardere maaltijd eten. Dat doen ze in veel landen juist andersom. Als ouder zijnde kan je volgens mij idd beter een lekker broodje meegeven voor de overblijf zodat je weet wat ze binnenkrijgen.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 13:35

woofie schreef:
de peuterspeelzaal is prima, 1 a 2 ochtenden of middagen per week.....
maar leerplicht als je pas 3 bent?? er zijn heel veel 3 jarigen die nog niet helemaal zindelijk zijn, die tussen de middag behoefte hebben aan een tukje....
en het allerbelangrijkste, die gewoon behoefte hebben aan mama.

Ben ik het helemaal mee eens.

Bovendien zorgen de ouders die graag voor hun eigen kind wil zorgen en het dus niet vanaf zijn geboorte full time dumpen op een creche/kinderdagverblijf er echt wel voor dat hun kind niet allerlei achterstanden oploopt.

Een belangrijke reden waarom dit plan wordt ingevoerd is omdat allochtone ouders vaak in hun eigen taal met hun kind communiceren. Wat natuurlijk ook logisch is maar waarom zou een nederlands kind de dupe moeten worden van de taalachterstand van een bijvoorbeeld Turks of Marrokaans kind.

Dus de mogelijkheid om vanaf je 3e naar school te gaan is prima maar het moet niet verplicht worden gesteld. 4 jaar is vroeg genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 13:38

lindsey schreef:

Een belangrijke reden waarom dit plan wordt ingevoerd is omdat allochtone ouders vaak in hun eigen taal met hun kind communiceren. Wat natuurlijk ook logisch is maar waarom zou een nederlands kind de dupe moeten worden van de taalachterstand van een bijvoorbeeld Turks of Marrokaans kind.

Dat is idd een van de redenen, ik dacht er ook net aan. Maar waarom zouden autochtone kindjes dan eerder naar school moeten omdat een deel van de allochtone Nederlanders te belazerd zijn om hun kind iets bij te brengen? Dat is zo scheef in de politiek, constant word er maar aangepast omdat het met allochtonen te maken heeft. Maarja, laten we hopen dat er nog meer redenen achter zitten ipv alleen deze.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 13:40

Mag ik de stelling eens omdraaien:

"De regering stelt voor om dagopvang gratis te maken. Als enige tegenprestatie wordt wel verwacht dat alle kinderen bij de dagopvang verschijnen."

Ik heb geruchten gehoord dat dagopvang in Nederland een tikkeltje duurder is dan in Finland (€200). Schoolplicht maakt dagopvang automatisch ook gratis.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 13:55

joostvangestel schreef:
Mag ik de stelling eens omdraaien:

"De regering stelt voor om dagopvang gratis te maken. Als enige tegenprestatie wordt wel verwacht dat alle kinderen bij de dagopvang verschijnen."

Ik heb geruchten gehoord dat dagopvang in Nederland een tikkeltje duurder is dan in Finland (€200). Schoolplicht maakt dagopvang automatisch ook gratis.

Het zal me worst wezen of het gratis is Boos! . Ik ben speciaal gestopt met werken omdat ik mijn kindjes de eerste jaren een bepaalde (ouderwetse) basis mee wilde geven. Ik heb dan ook de volle periode genoten van mijn dochtertjes, lekker veel met ze bezig geweest en intensief samen dingen gedaan. Samen hebben we herinneringen opgebouwd die ze nooit meer vergeten, lekker spontaan een ijsje eten, stukje fietsen als het zonnetje schijnt. En dan vanaf ongeveer 2 jaar, 2 ochtenden per week een aantal uurtjes naar de peuterspeelzaal.

Bewezen is dat herinneringen voor het derde levensjaar bijna allemaal verdwijnen, vanaf 3 jaar leg je herinneringen vast die later als je volwassen bent nog aanwezig zijn. Gun ouders en kinderen dat belangrijke jaar dan ook samen, als ze daar zelf voor kiezen...

Ik vind het ronduit belachelijk, kinderen met een taal achterstand zullen er altijd zijn, dat heeft m.i. niks te maken met een jaartje eerder naar school gaan, want de hersenen van een drie-jarige zijn vaak nog niet eens ver genoeg ontwikkeld om daar al een voorsprong mee behalen. Het heeft dus gewoon geen zin

Volgende stap: volwassen met 16 jaar? Zodat ze lekker snel het huis uit kunnen worden geschopt Verward ???

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 14:05

Charos schreef:
Ik denk dat elke moeder dat zelf wel kan bepalen en ik vind niet dat de regering zich daarmee moet gaan bemoeien.

Ik denk dat de regering er zich ook niet mee zou bemoeien als iedere ouder dat zelf kon bepalen. Waarom zijn er dan toch zoveel jonge kinderen met een enorme taalachterstand? Of een andere achterstand? Vaak omdat die ouders hun kinderen dat soort belangrijke zaken gewoonweg niet aan KUNNEN bieden. En soms niet eens doorhebben dat het zo belangrijk is.
Denk aan allochtonen waarvan de kinderen van vier geen woord nederlands spreken. Denk aan familie Tokkies die de kinderen geen sociale normen bijbrengen, etc.

Ciara87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 14:19

ben het helmaal eens met Remy, het is toch te belachelijk voor woorden. kinderen moeten al zoveel van zeg je 4de tot je 16de wordt er van je verwacht dat je altijd maar je best doet, je leventje alleen om school draait en dat je keuzes gaat maken die invloed hebben op de rest van je leven. laat kinderen en ouders toch lekker van elkaar genieten zolang het nog kan en er nog tijd voor is.

wat betreft die achterstand dat los je niet op met een jaartje eerder naar school, kinderen van 3 zijn gewoon nog niet zover, dat soort problemen los je alleen op door ouders voortelichten en sociale problemen los je ook niet zo even op de eerste opvoeder blijven de ouders en wat de kids thuis zien nemen ze mee en houden ze bij zich of ze nou met 3 of met 4 jaar naar school gaan.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:04

Laten we even wel wezen: ik ben ook geen voorstander van teveel plichten hier. Waar beter naar gezocht mag worden zijn passende maatregelen. Als ik horrorverhalen hoor over een dagopvang die €1000 in de maand kost, dan denk ik dat men heel fout bezig is, evenals het domweg verplichten van andere kinderen die een goed alternatief in familieverband geboden wordt.

Overigens ben ik dan ook nog voorstander dat thuisblijvers een extra premie krijgen, omdat ze het zorgstelsel minder belasten. Het kan dus best zo zijn dat het verschil tussen thuiszorg en dagopvang nog tegen de 1000 Euros blijft. In Nederland hebben we overigens een vrij luxe situatie, omdat veel echtparen nog de keus hebben om een van de beide ouders thuis te laten. Dat is niet financieel haalbaar in veel andere Europese landen.

De problematiek van kinderen die bewust buiten de samenleving gehouden worden (= geen Nederlands leren) blijft daarmee bestaan. In feite zou er zelfs iets met nationaliteit gedaan kunnen worden. De taal niet machtig zijn is gelijk aan niet Nederlander zijn. Overigens in Finland is het zo dat jongens die de dienstplicht niet willen voldoen (dus ook geen vervangende dienstplicht) het risico lopen dat de nationaliteit ontnomen wordt (mits ze een andere nationaliteit hebben).

Het argument dat kinderen veel moeten is mijns inziens niet echt relevant. Of dat ouders bepalen wat ze moeten of de school, ze bepalen niet zelf wat ze doen. Behalve misschien bij de Tokkies dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:05

En dan krijgen kinderloze zeker 1000 per maand omdat ze het zorgstelsel nog minder belasten??

Zo werkt Nl niet, mensen belonen.
De plukken waar ze kunnen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:07

Nou RK... dat vind ik niet zo'n gek idee hoor Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:08

Ik praat ook helemaal niet voor eigen zak hoor Schijnheilig

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:16

Ik zei net tegen mijn moeder dadelijk ben je geen kleuterjuf meer maar alleen nog maar luiers aan het verschonen...
Ik vind het ook niet zo'n goed idee
Toen ik stage liep bij de kleuters zie je wel hoe zwak en hoeveel begeleiding die kinderen nodig hebben.
Daar kunnen scholen vaak helemaal niet eens aan voldoen!
Laat staan 3-jarige..
Laat die kinderen lekker kind zijn naar school kunnen ze hun hele leven nog vind ik.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:20

Maar wanneer gaan jullie in Nederland dan gemiddeld naar school? Want hier is 3 jaar de gewoonte, ookal is 6 pas verplicht. Ik heb het laatst nog aan een kleuterjuf gevraagd, wat zij erover vond moest het verplicht worden. En zij antwoordde: "Tsja, ik kan er moeilijk over oordelen wat er gebeurd als kinderen niet daar de kleuterschool gaan. Want ik heb nog nooit of zeer zelden meegemaakt dat een moeder zijn kind niet brengt. Iedereen komt hier vanaf 3 jaar. Sommige deeltijds omdat ze nog een dutje hebben ofzo, maar de overgrote meerderheid komt gewoon dagelijks naar school. Meer en meer ouders brengen hun kind al vanaf 2.5 zelfs. "
Hier in het dorp kennen we dus gewoon niet anders dan dat kinderen al op die leeftijd naar school gaan Lachen .

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:23

3 jarige 2 a 3 dagdelen naar een opvang kan volgens mij geen kwaad zolang t maar bij spelen enz blijft. dan is t juist goed sociale contacten en een eventuele ontdekkig plus hulp bij taalachterstand. maar niet te vaak en met mogelijkheid een x te verzuimen.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:28

Mijn broertje en zusje, nu 10 jaar, allebij doen het goed op school. Vanaf een jaartje of 3 zijn ze 1 ochtend en 1 of 2 middagen per week naar de kleuterschool geweest. Gewoon spelen met andere kids. Vanaf 4 jaar naar de basisschool. Mijn moeder werkt niet. Is thuis voor de kinderen. Ze hebben dus thuis hun opvoeding en leren op school Lachen

Ik vind dat het probleem in Nederland meer is dat leraren kinderen moeten opvoeden ipv dat ze les kunnen geven. Dit zie ik genoeg bij mn broertje en zusje in de klas. Kinderen die niet luisteren en zich misdragen. Kinderen van 10!! jaar. Ik vind het belachelijk. Het onderwijs is niet geweldig in nederland en dat komt volgensmij ook doordat leraren teveel moeten opvoeden ipv les geven.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:40

Klopt ook idd.
Vaak ben je meer politie als leerkracht hoor!

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 16:31

xKatleentjex schreef:
Maar wanneer gaan jullie in Nederland dan gemiddeld naar school? Want hier is 3 jaar de gewoonte, ookal is 6 pas verplicht. Ik heb het laatst nog aan een kleuterjuf gevraagd, wat zij erover vond moest het verplicht worden. En zij antwoordde: "Tsja, ik kan er moeilijk over oordelen wat er gebeurd als kinderen niet daar de kleuterschool gaan. Want ik heb nog nooit of zeer zelden meegemaakt dat een moeder zijn kind niet brengt. Iedereen komt hier vanaf 3 jaar. Sommige deeltijds omdat ze nog een dutje hebben ofzo, maar de overgrote meerderheid komt gewoon dagelijks naar school. Meer en meer ouders brengen hun kind al vanaf 2.5 zelfs. "
Hier in het dorp kennen we dus gewoon niet anders dan dat kinderen al op die leeftijd naar school gaan Lachen .

Maar in België is het toch sowieso meer en al langer normaal om je kind naar de creche te brengen enz.?

Ik vraag me tegenwoordig eerlijk gezegd weleens af waarom sommige mensen nog kinderen nemen...
Edit: laatste zin is een reactie in het algemeen.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 18:17

Hier in de krant staat btw "speelplicht"? Verward

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:06

runningkawa schreef:
En dan krijgen kinderloze zeker 1000 per maand omdat ze het zorgstelsel nog minder belasten??

Nee, want die zetten geen toekomstige belastingbetalers cq. pensioenbetalers op de wereld Knipoog