Moeten Allochtonen zich aanpassen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moeten allochtonen zich aan passen?

Nee, hoeft niet.
6 (0%)
Nee, hoeft niet.
6 (0%)
Ja, maar ze mogen wel bepaalde gebruiken houden, bv.Ramadan.
298 (31%)
Ja, maar ze mogen wel bepaalde gebruiken houden, bv.Ramadan.
293 (30%)
Ja, ze moeten zich helemaal aanpassen.
170 (17%)
Ja, ze moeten zich helemaal aanpassen.
169 (17%)
Geen mening.
3 (0%)
Geen mening.
3 (0%)

Totaal aantal stemmen: 948

Nagini

Re: Moeten Allochtonen zich aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 21:11

amsolusa hoezo vind je het een vreemde enquete?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 21:13

sronnie: mijn opleiding gaat niet over koken, het is er een onderdeel van. Het was bedoelt als voorbeeld dat ik het kan begrijpen, mensen begrijpen het om mijn redenen ook, dus waarom niet om hun redenen. (okee alleen het niet aanraken van varkensvlees, het niet op komen dagen vind ik ook niet okee) Het ging niet zozeer om mijn opleiding.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 21:47

Ah oke dan heb ik het verkeerd begrepen Judith, sorry.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 22:43

Oreo schreef:
Allochtonen moeten zich aanpassen, vrijwillig en anders verplicht. Op het moment gaat het echt de verkeerde kant op het (te) tolerante Nederland............

Amen!

Ghani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 23:59

ShirleyA schreef:
Oreo schreef:
Allochtonen moeten zich aanpassen, vrijwillig en anders verplicht. Op het moment gaat het echt de verkeerde kant op het (te) tolerante Nederland............

Amen!

Ben het hier ook wel mee eens!
Je past je gewoon aan! klaar. Als ik naar Turkije emigreer, en daar slachten ze op islamitische wijze, dan eet ik het vlees op islamitische wijze en ga ik niet een slager beginnen waar Westers-geslacht-vlees te koop is.
(even vb he.....)
Maar ik vind het belachelijk dat wij ons hier zouden aanpassen aan gebruiken uit een ander land. Neem bv de ramadan.. Ze willen een westerse feestdag gaan inwisselen voor de ramadan. Maar.. hoe doen ze het dan met werk en school? Wij westerlingen, willen 2 kerstdagen vrij en niet 1 kerstdag werken, zodat Islamiten de ramadan kunnen vieren..

Vind het echt belachelijk! .

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 00:06

zeker weten dat al die buitenlanders zich maar moeten aanpassen aan de nederlandse wetregels.
als wij naar hun land gaan moeten wij dat immers ook met hun regels, zo niet sta je zo een keer voor de rechter, dus dat moeten zij ook maar doen.
ook de geloofsregels moeten veranderd worden zoals zo'n boerka/hoofddoek moet verboden worden.
ik kan daar echt heel erg kwaad op die buitenlanders worden.
laat ze anders maar opdonderen naar hun eigen land.
in nederland moet je je aan de nederlandse regels/wetten houden dus doe dat dan ook

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 09:31

Tja, ik ben zelf ook 11 jaar allochtoon geweest. Mijn vrouw is op dit moment technisch gesproken ook allochtone, aangezien ze uit Finland komt.

We merken dat er een enorme druk is op haar om zich aan te passen. Zo is het in Finland de gewoonte om schoenen uit de doen bij de voordeur. Veel mensen storen zich daar kennelijk aan. Daarnaast zijn er legio Nederlandse gebruiken waar ze feitelijk niets van begrijpt. Er is dus wel een mate van aanpassing. Ze spreekt overigens vloeiend Nederlands, maar wij spreken regelmatig op straat en in winkels ook Fins. Gewoon, omdat we vinden dat niet iedereen hoeft te begrijpen waar we het over hebben. Ook in Finland spraken we vaak Nederlands onderling.

Het is ook moeilijk om dat soort regels algemeen in te stellen. Er zijn bijvoorbeeld veel mensen in het land die van Amerikaanse of Britse afkomst zijn en geen Nederlands spreken. Dat is ook een stuk slordigheid van de Nederlanders zelf. We geven wat te snel in met Engels spreken. Daardoor hebben die mensen vaak geen keuze. Wat dat betreft zijn aanpassingsregels altijd moeilijk om breed toe te passen zonder dat er een bepaalde groep allochtonen direct gediscrimeerd wordt.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 10:11

sronnie schreef:
Ze zullen zich maar moeten aanpassen aan de Nederlandse gebruiken. Ramadan kan opzich nog wel, maar tot op bepaalde hoogte.
2 allochtonen jongens (moslim dus) bij mij in de klas wouden met de ramadan niet naar praktijk lessen komen i.v.m. dat je gewoon soms dingen moet proeven. Ook wouden zij deze dagen geen varkensvlees aanraken.

Maar ook aan de bus kan ik me mateloos aan irriteren aan gebrabbel wat ik dus niet versta. Je bent in Nederland en spreek dan wanneer je buiten bent ook gewoon 'onze' taal, dat men binnen eigen huis vaderlandstaal wilt spreken vind ik tot daar aan toe.

Als je in 6 zinnen (pakweg 100 woorden) zelf 6 spelling- en/of stijlfouten maakt is het misschien niet slim een ander op zijn taal aan te spreken....

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:54

Ja ze moeten zich aanpassen, maar tot op bepaalde hoogte. Ze mogen natuurlijk hun eigen gebruiken houden. Ik heb ook geen probleem als mensen een vreemde taal naast mij spreken of een hoofddoekje op hebben. Een burka vind ik niet kunnen. Ik vind wel dat er geen aparte scholen ed moeten zijn. Allemaal op dezelfde school, dan leer je ook elkaars gebruiken. Zo denk ik.

Als ik naar het buitenland zou verhuizen, zou ik ook nog wel mijn eigen taal spreken en mijn eigen feestdagen vieren.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:57

Ik zat te twijfelen tussen optie 2 en 3. Ik heb uiteindelijk voor 3 gekozen omdat ik vind dat op dit moment Nl veel te tolerant is. Ik ben niet tegen de ramadan, maar het werk en school en alle andere normen en waarden in Nl mogen daar niet onder leiden. Ik ben wel tegen het dragen van een hoofddoek. Zeker in functies waarbij je zichtbaar bent voor de buitenwereld. Wat ze thuis doen is prima, maar ik vind dat religie in welke vorm dan ook niet een ander mag beïnvloeden als deze daar niet om vraagt.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 12:01

Niet om je aan te vallen hoor merilyn, maar ik vraag me wat af.

Ik zie vaak genoeg mensen met enorme kruisjes om hun nek onder hem mum ik ben christen. Ik erger me daar aan. Maar dat is ook uiting van religie dus ik kan dr niks van zeggen vind ik. Waarom van een hoofddoek zo'n probleem maken? Nagelbijten / Gniffelen

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 12:05

Natuurlijk moeten allochtonen zich aanpassen wanneer ze in Nederland komen wonen, maar hun eigen gebruiken etc mogen ze zeker behouden. Zo hebben wij Nederlanders ook allemaal onze eigen gebruiken en religies. Samen moeten we een leefbaar Nederland nastreven, waar we gewoon in een multiculturele samenleving kunnen leven. Die hebben we nu niet, de buitenlanders worden nog steeds gediscrimineerd, waardoor zij zich gaan afzetten tegen deze maatschappij, waardoor wij weer de buitenlanders scheef aankijken, het is een vicueuze (hoe schrijf je dat??) cirkel geworden...

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 13:17

Ja, ze moeten zich aanpassen, lijkt me logisch. Dit betekent echter niet dat ze al hun gebruiken moeten laten varen, je kunt je ook prima aanpassen en wel een hoofddoek dragen bijvoorbeeld.

Alleen in openbare functies moet er helemaal aangepast worden, dus geen hoofddoek bij een rechter, politieagent etc. Je draagt niet voor niks een uniform, je hoort geheel neutraal te zijn.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:13

Princess_ schreef:
Niet om je aan te vallen hoor merilyn, maar ik vraag me wat af.

Ik zie vaak genoeg mensen met enorme kruisjes om hun nek onder hem mum ik ben christen. Ik erger me daar aan. Maar dat is ook uiting van religie dus ik kan dr niks van zeggen vind ik. Waarom van een hoofddoek zo'n probleem maken? Nagelbijten / Gniffelen

Ben ik ook tegen. Sterker nog ik zet me af tegen alle vormen van religie, jehova's en hun regels, gereformeerden en hun regels, etc bah de rillingen lopen over mijn rug. Maar in dit topic ging het over o.a. hoofddoekjes niet zozeer kruisjes. Dus ik hou me aan het onderwerp.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 15:35

Ghani schreef:

Ben het hier ook wel mee eens!
Je past je gewoon aan! klaar. Als ik naar Turkije emigreer, en daar slachten ze op islamitische wijze, dan eet ik het vlees op islamitische wijze en ga ik niet een slager beginnen waar Westers-geslacht-vlees te koop is.
(even vb he.....)
Maar ik vind het belachelijk dat wij ons hier zouden aanpassen aan gebruiken uit een ander land. Neem bv de ramadan.. Ze willen een westerse feestdag gaan inwisselen voor de ramadan. Maar.. hoe doen ze het dan met werk en school? Wij westerlingen, willen 2 kerstdagen vrij en niet 1 kerstdag werken, zodat Islamiten de ramadan kunnen vieren..
Vind het echt belachelijk! .

dit vind ik dus echt belachelijk.. ik bedoel maar dit is nederland een westers land, wat hier niet aan doet. Wij zijn om het even ruim te nemen '' christenen/Protestanten'' geen Islamieten..
ik bedoel je kan toch niet 2e kerstdag afschaffen? dat word echt te gek voor woorden..

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:37

Ja ze moeten zich aanpassen door de taal te beheersen. Dat ze een ander geloof hebben, prima lekker zo houden. Hoofddoekjes, prima, heb ik geen last van. Ook in het openbaar mag dat van mij best. Je kunt nl niet zeggen dat moslims niet meer met hoofddoekjes mogen lopen en christenen wel met kruisjes ed. Iedereen mag van mij zn eigen geloof hebben MAAAARRRR ze moeten het niet opdringen aan anderen. Loop er maar bij zoals je zelf wilt, geen probleem. Zolang ik het maar niet hoef Haha! Nederland wil graag een multiculturele samenleving zijn dus ook verschillende geloven. Die moeten mensen dan van elkaar respecteren Lachen

en over feestdagen: Ik heb weinig met het christendom, dus weinig met die feestdagen. maar deze feestdagen horen wel bij nederland. Die kun je dus niet gaan veranderen imo. Wel vind ik dat moslims vrij moeten kunnen krijgen voor hun suikerfeest. Kost ze dan een vrije dag Lachen

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:43

Weet je wat me opvalt hier? Mensen ergeren zicht echt alleen maar aan moslims, dus die kan je moeilijk allochtonen noemen, omdat niet iedere moslim een allochtoon is, zoals ik dus!!

Je kan moeilijk een hoofddoek verboden maken, dat vind ik dus echt belachelijk, het een geloof en geen cultuur.

Niemand vindt het erg als sommige strenge christenen alleen maar een rok dragen en ze vinden het ook niet erg als ze allemaal vrij mogen krijgen met kerst.

De moslims werken gewoon met kerst, maar met ramadan niet.
Ik weet dat dit Nederland is, maar het is een vrij land.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:44

Machie schreef:
Ja ze moeten zich aanpassen door de taal te beheersen. Dat ze een ander geloof hebben, prima lekker zo houden. Hoofddoekjes, prima, heb ik geen last van. Ook in het openbaar mag dat van mij best. Je kunt nl niet zeggen dat moslims niet meer met hoofddoekjes mogen lopen en christenen wel met kruisjes ed. Iedereen mag van mij zn eigen geloof hebben MAAAARRRR ze moeten het niet opdringen aan anderen. Loop er maar bij zoals je zelf wilt, geen probleem. Zolang ik het maar niet hoef Haha! Nederland wil graag een multiculturele samenleving zijn dus ook verschillende geloven. Die moeten mensen dan van elkaar respecteren Lachen

en over feestdagen: Ik heb weinig met het christendom, dus weinig met die feestdagen. maar deze feestdagen horen wel bij nederland. Die kun je dus niet gaan veranderen imo. Wel vind ik dat moslims vrij moeten kunnen krijgen voor hun suikerfeest. Kost ze dan een vrije dag Lachen

Ik ben het helemaal met je eens!!! Haha! Haha!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:45

Machie schreef:
Hoofddoekjes, prima, heb ik geen last van. Ook in het openbaar mag dat van mij best. Je kunt nl niet zeggen dat moslims niet meer met hoofddoekjes mogen lopen en christenen wel met kruisjes ed.

Anderzijds moet er dan natuurlijk geen aangifte worden gedaan van discriminatie als iemand met een hoofddoek of een keppeltje word afgewezen voor een baan. Ik vind dat een werkgever mag eisen van zijn werknemers (of het nu in een supermarkt of bij het ministerie van justitie is) dat er geen uiterlijk vertoon van religie is.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:48

klopt. Alleen is het zo jammer dat uiting van religie alleen bij moslims zo'n probleem is Scheve mond

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:49

yousra schreef:

Dat lijkt me heeel moeilijk te realiseren, omdat het overgrote deel van de werkgevers en nemers graag met de kerst vrij wil. Veel werk kan er in de meeste bedrijven op deze dagen niet verzet worden.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:51

odetteke schreef:
[***] schreef:

Dat lijkt me heeel moeilijk te realiseren, omdat het overgrote deel van de werkgevers en nemers graag met de kerst vrij wil. Veel werk kan er in de meeste bedrijven op deze dagen niet verzet worden.

Nou echt niet, mijn beide ouders werken gewoon met kerst en nee ze hebben geen eigen bedrijf. Knipoog

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:54

Ik zegt ook in heel veel gevallen: kantoren zijn dicht, winkels zijn dicht etc. Met kerstmis draaien alleen de diensten door die redelijk onmisbaar zijn, of hun geld juist op die dagen moeten verdienen.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 15:54

Misschien klinkt het stom, maar bij ons in de klas (we hebben toevallig geen ''buitenlanders'' in de klas)
maar dat zou het zelfde zijn als de buitenlande meisjes mogen bijv. wel een hoofdoekje op, maar wij als meisjes/jongens mogen geen pet op..

natuurlijk heeft een pet niet met geloof te maken, maar toch hoor ik dat veel op school..
vaak hoor ik dan ''Ja die mag wel een hoofddoek op, en ik krijg straf omdat ik mn pet niet af wil doen.. ''

daarom vond ik toen die rechtzaak over die twee meisjes ook een beetje belachelijk.. (geloof dat het erom ging dat de meisjes geen hoofddoek opmochten)

@ Yousra..
Ja ik weet het niet, niet iedereen is zo natuurlijk.. maar toch merk ik vaak als het om kleding ofzo gaat dat het de moslims aangaat.. (ik zie persoonlijk niet heel veel Afro-Amerikanen met hoofddoeken ofzo)

maar het maakt me niet uit, uit welk land je komt, bijvoorbeeld praten in een buitenlandse taal in een openbaar gebouw vind ik niet kunnen, laatst was het zelfs in het gemeentehuis..

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:57

verschil tussen hoofddoek en pet: pet onmeent een deel van het gezicht, ogen zie je gewoon veel slechter met een pet op en met een hoofddoek is dat niet het geval Lachen