Oostenrijkse Justitie onderzoekt dood goudvis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Oostenrijkse Justitie onderzoekt dood goudvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 10:06

Eindelijk word er ook nog eens aan de dieren gedacht Ja Hopen dat die man gepakt en berecht word. Zo'n zieke geest...

SDKuiper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 19:24

Ylana schreef:
Het eerste wat mijn man gisteren zei was, dat ze beter niet de stekker in het stopcontact hadden kunnen doen Nagelbijten / Gniffelen

hahaha hij heeft gelijk

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 12:28

ze hadden beter er voor kunnen zorgen dat de halve gare die met zijn tengels niet van het knopje af kon blijven een flinke klap stroom door zijn lijf kreeg toen hij die blender aanzetten. Kunst EN educatief verantwoord Haha!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 12:31

Dat het wordt onderzocht, vind ik opzich niet gek Bloos
Maar wie steekt de stekker nu in het stopcontact! Verward Ik neem aan dat de bedoeling was iets te laten zien dmv een vis in een blender, daar hoort een stekker in het stopcontact imo niet bij.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 12:49

Sinds dit bericht op Bokt ben ik aan het zoeken geslagen. Naar de naam van de man die ook iets maakte, met de zelfde gedachte er achter. Kan het alleen nergens meer vinden, en mijn aantekeningen boek van af gelopen jaar is plots kwijt.

Een man uit een scandinavisch land, dat weet ik nog. Vrij jong, en was het niet eens met de manier waarop de wereld met dieren om ging. Er gebeuren dagelijks zo veel verschikkelijke dingen met dieren, daar sta je gewoon versteld van.

Deze man kocht voor een prikkie een groot voskleurig paard. Hij en 2 andere personen waren gekleed in hele oude costuums en de lokatie van het hele gebeuren was op een uitgestrekt, mooi ijs en sneeuwlandschap.
Naast de oude costuums waren er ook hele oude martelwerktuigen en andere gereedschappen. De man in kwestie is toen langzaam op het paard in gaan steken en sneed de buik open. Dier ging langzaam dood, terwijl een van de andere personen op een viool er bij stond te spelen.
De gedachte er achter: Dagelijks gebeuren er dingen met dieren die men niet ziet, of niet wil zien.

Toen het dier eenmaal dood was is hij het helemaal uit elkaar gaan halen en heeft met een flinke zaag het hoofd afgezaagd. Het hoofd had hij op een stok gezet en is er 'stokpaardje' mee gaan spelen.
De gedachte er achter: Dagelijks gebeuren er 'grappige' dingen met dieren, die helemaal niet grappig zijn.

De laatste stap was het scheiden van stukken vlees, huid en ingewanden. Alles werd verzameld en per stuk in een glazen potje gestopt. Uiteindelijk werden al deze potjes op een rijtje in een kast gezet.
De gedachte er achter: Dagelijks zie je stukjes vlees in de supermarkt liggen, waarvan je niet wilt weten wat het dier er voor mee gemaakt heeft.

De performance is in een serie fotografisch vast gelegt. Kundig belicht en compositorisch erg sterk. De serie roep veel gedachtes op en je ziet het hele gebeuren van het begin tot het eind langs komen. De serie word afgesloten met een foto van de potjes.

Deze man werd opgepakt, en moest voor de rechter komen. Uiteindelijk is de man vrij gesproken vanwege de argumenten die hij aandraagde, de hele gedachte waarmee hij deze performance uitgevoerd had.

Tsja, in zo'n geval kun je zo'n man niet meer dan gelijk geven. Ja, er gebeuren dagelijks misselijk makende dingen met dieren, die de dieren niet verdienen. Middels de foto reeks wilde hij aan de wereld duidelijk maken hoe het gaat, en wat voor verschrikkelijke dingen er gebeuren.

Echter: hoe uit je zo iets?
Heel extreem, om de wereld op stelten te zetten?
Open, maar in een jasje gepakt, om misschien een beetje aandacht te hebben en meer niet?

Ik heb deze fotoreeks op enorm formaat bekeken, heb er namelijk ooit eens een college over gehad. Vandaar dat ik dit ook weet. (een aantal college betreft extreme kunst gehad met, ja soms ook, echt misselijk makende dingen.)

De gebeurtenis met dit visje is dus niet niet nieuw. Het gebeurd vaker, minder gruwelijk of juist nog gruwelijker.
En net als in mijn vorige stukje: Het is allemaal doordacht, hoe je het ook went of keert.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 14:02

Hmm idd een erg extreme kunstuiting.. ik snap het idee erachter, maar om daarvoor een onschuldig dier te martelen Scheve mond

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:03

Ik snap het idee er achter ook wel. Maar dan nog, je bent niet helemaal fris in je bovenkamer als je een dier doodmartelt. Of het nou "kunst" is of niet. En dan kan het dagelijks gebeuren, maar dat betekent nog niet dat je er zelf aan mee moet doen. Bah wat een idioot, die hadden ze van mij ook meteen op mogen sluiten. Of ook behandelen als dat paard, immers, er sterven dagelijks ook veel mensen op ellendige manieren. Kijken of meneer zich dan nog zo artistiek voelt.

SDKuiper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:28

Ellebel schreef:
Ik snap het idee er achter ook wel. Maar dan nog, je bent niet helemaal fris in je bovenkamer als je een dier doodmartelt. Of het nou "kunst" is of niet. En dan kan het dagelijks gebeuren, maar dat betekent nog niet dat je er zelf aan mee moet doen. Bah wat een idioot, die hadden ze van mij ook meteen op mogen sluiten. Of ook behandelen als dat paard, immers, er sterven dagelijks ook veel mensen op ellendige manieren. Kijken of meneer zich dan nog zo artistiek voelt.

helemaal mee eens!!

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:34

Als ik de toelichting van Fairie lees, dan begrijp ik wel waarom de kunstenaar dit zo heeft gedaan en ik vind het ook een leuk idee.
Raar, eigenlijk. Wij waren pas in het Kröller Müller en als je daar maar een vinger uitstak, kwam er al bewaking. Misschien een idee voor de vissen? Ieder een bodyguard? Haha!

__Martine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:37

Kun je na gaan: dan is dat visje nog niet eens zo zielig. Die was in één klap dood, maar dat paard niet. Die heeft veel meer pijn moeten lijden.

Ja vind ik ook, had er dan iemand bijgezet die daarop let.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:40

Ik vond dat idee van die gigantische schok wel een goeie eigenlijk. Dierenleed omzetten in mensenleed voor mensen die dierenleed willen veroorzaken Haha!