Waarom zo onverdraagzaam?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eleionomae

Re: Waarom zo onverdraagzaam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:55

lies schreef:
Jij beweert toch dat het een feit is?
En ja, iedereen denkt vanalles over elkaar. Maar als we nu weer eens ophouden met gewoon maar alles hardop te zeggen wat we denken, wordt de sfeer al een stuk aangenamer.

Goed, dat deed ik nu toch ook?
Laten we even lekker on-topic blijven

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:24

Frouk schreef:
lies schreef:
Een feit? Nou, kom maar op met die onderzoeksresultaten dan..

Goed hier, ga ik verder niet meer op in. Iedereen denkt vanalles over elkaar, dat lijkt me wel duidelijk. wil je resultaten zien, ga die zelf maar even zoeken Lachen

gewoon geen onzin uitkramen als je het niet kunt onderbouwen.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:27

Whiz schreef:
Frouk schreef:

Goed hier, ga ik verder niet meer op in. Iedereen denkt vanalles over elkaar, dat lijkt me wel duidelijk. wil je resultaten zien, ga die zelf maar even zoeken Lachen

gewoon geen onzin uitkramen als je het niet kunt onderbouwen.

haha en net was lies het nog met me eens dat zij net zo over ons dachten als wij over hun, onderbouwend genoeg lijkt mij, maar als jullie de andere kant van dit soort verhalen niet willen horen, blijf dan lekker in je eigen wereldje, want hoogstwaarschijnlijk zullen mensen altijd zo blijven denken.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:40

Nashke schreef:

Helaas moet ik toegeven dat ik, tot nu toe, ook alleen maar slechte ervaringen heb met allochtonen.
Een stom voorbeeld: mijn vriend en ik zitten in de bioscoop. Achter ons komen Turkse jongeren zitten. Een ervan legt zijn voeten op de hoofdsteun van mijn vriend en stampt hem daarbij tegen zijn hoofd. Mijn vriend kijkt eens om (niet eens kwaad!) en die jongen begint dadelijk te dreigen dat ze hem eens onder handen zullen nemen. De hele film lang hebben ze tegen onze stoelen zitten stampen, vanalles op ons zitten gooien enz. En idd, toen de film gedaan was, zijn ze ons gevolgd naar de auto. Toen ik naar mijn gsm greep om de politie te bellen, zijn ze weggegaan.
En ik kan nog tal van andere voorbeelden opnoemen. Jij kan bijvoorbeeld als meisje niet meer alleen naar het station wandelen of je wordt lastig gevallen. Maar dan bedoel ik ook écht lastig gevallen. Ze benaderen je met een hele groep, sluiten je in en zitten overal aan je.
Hoewel ik altijd ruimdenkend probeer te zijn, vertroebelt dit soort dingen mijn beeld van allochtonen enigzins wel.

ja inderdaad. ik ga goed met een meisje om, die marrokaans is. ze is 22 of zo, getrouwd, kind, alles erop en eraan. maar zij is heel aardig. doet haar best op school, gewoon een normaal persoon. we kletsen ook altijd over haar cultuur en dingen waar ik in geloof.
maar ik betrap me erop en ik vind het heel erg, dat ik een afkeer creër jegens bepaalde mensen met een bepaalde afkomst. het zijn een aantal personen die het voor de rest verknallen. daarnaast vind ik het temprament van bepaalde groepen niet fijn. antillianen bijvoorbeeld, zijn zo snel aangebrand, ik vertrouw ze voor geen centimeter op straat. en zo gedragen ze zich ook. als je alleen maar kijkt kan je een stoot verwachten.

ik heb gewoon té veel nare dingen meegemaakt. neefje bijna neergestoken, vriendin van zus ingesloten en bedreigd, vriendin ingesloten en geslagen met een riem in haar gezicht door een groep, ik zelf ben bedreigd door een groep dat ze meer lek zouden steken etc.
en ik kan je vertellen: geen van alleen heeft ooit iets opgezocht. ze zoeken je zelf. en dat vind ik het nare. ik heb nooit iets opgezocht. geen van deze mensen. neefje droeg verkeerd shirt, meisje liep s'avonds alleen op straat, vriendin was de vriendin van een jongen die een andere jongen had geslagen die bij de klas zat bij een anderen jongen. (ik zei toch dat ze je opzoeken) ik was gewoon de klos, ik was op de verkeerde tijd in het toillet, dus konden ze me even pakken. als je alleen bent, pakken ze je. in al deze gevallen.

dus ja: ik kijk niet echt vrolijk naar groepen op straat. ik vind dat als mensen zich misdragen, ze inderdaad hun eigen land maar onveilig kunnen gaan maken. cijfers spreken voor zich.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:17

Frouk schreef:
haha en net was lies het nog met me eens dat zij net zo over ons dachten als wij over hun, onderbouwend genoeg lijkt mij, maar als jullie de andere kant van dit soort verhalen niet willen horen, blijf dan lekker in je eigen wereldje, want hoogstwaarschijnlijk zullen mensen altijd zo blijven denken.

Dat heb je dan wel verkeerd begrepen. Ik zei; Iedereen denkt vanalles over elkaar. Maar a; hoeft dat niet negatief te zijn, b; heb ik niet over 'hunnie' maar over iedereen en c; vind ik dat ook al denk je negatief over iemand, dat je dat niet altijd uit hoeft te spreken. En je hoeft zeker geen hele groep over 1 kam te scheren.

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:47

Moderatoropmerking:
Ook hier vraag ik om je mening te onderbouwen en te komen met fatsoenlijke berichten. Oneliners zijn in dit topic kunnen onmogelijk een gefundeerde mening weergeven.

KeeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:01

lies schreef:
Jij beweert toch dat het een feit is?
En ja, iedereen denkt vanalles over elkaar. Maar als we nu weer eens ophouden met gewoon maar alles hardop te zeggen wat we denken, wordt de sfeer al een stuk aangenamer.
Fantastisch idee!! Tenminste, als je Nederland en zijn maatschappij (verder) kapot wilt maken.

Er moet meer tolerantie komen misschien, maar niet dit soort acties. Wij zouden in een vrij land moeten leven. Waarom is dan niet iedereen vrij? Omdat er zoveel verschillende mensen in dit land wonen. Je moet de manier van denken aanpassen, daar ben ik het mee eens, maar op zo'n manier? Nee. Op een positieve manier! Positief = meer. Meer tolerantie. Daarbij, moet 'je' de manier van denken aanpassen of moeten alle Nederlands dat met elkaar doen? Gewoon lekker gebroederlijk. Lekker een illusie, ja. Ja? Zeker weten. Dat maakt niet uit. Er moet iets veranderen, maar wel op ene positieve manier of in een positieve richting!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-06 09:38

Ik kan me ook wel voorstellen dat je, als je in een grote stad woont, op andere manieren wordt geconfronteerd met allerlei nationaliteiten en geloven. Ik woon zelf in een kleine stad, maar wel met 37 nationaliteiten (waar de site van de gemeente al niet handig voor is!). Maar ook hier is er overlast. Maar die overlast wordt veroorzaakt door zowel autochtone als allochtone jongeren. Natuurlijk botst het ook hier regelmatig qua cultuur en opvatting. Maar moet je daarom sowieso àlle buitenlandse mensen over één kam scheren, daar gaat het mij om. Laat iedereen gewoon lekker in zijn waarde. Als er een moskee bijkomt, prima, ik heb daar geen last van. Halal-vlees? Ook al geen last van. Een Moslimziekenhuis? Wederom geen last van. Leg me nu eens uit welke last je daarvan kunt hebben? De mensen die hier zo tegen zijn, roepen er over dat Nederland zijn eigen identiteit op deze manier verliest. Maar met wat juist die mensen tegenwoordig roepen, wil ik als "rasechte Nederlandse" helemaal niet geïdentificeerd worden!

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 09:43

chevax schreef:
Ik kan me ook wel voorstellen dat je, als je in een grote stad woont, op andere manieren wordt geconfronteerd met allerlei nationaliteiten en geloven. Ik woon zelf in een kleine stad, maar wel met 37 nationaliteiten (waar de site van de gemeente al niet handig voor is!). Maar ook hier is er overlast. Maar die overlast wordt veroorzaakt door zowel autochtone als allochtone jongeren. Natuurlijk botst het ook hier regelmatig qua cultuur en opvatting. Maar moet je daarom sowieso àlle buitenlandse mensen over één kam scheren, daar gaat het mij om. Laat iedereen gewoon lekker in zijn waarde. Als er een moskee bijkomt, prima, ik heb daar geen last van. Halal-vlees? Ook al geen last van. Een Moslimziekenhuis? Wederom geen last van. Leg me nu eens uit welke last je daarvan kunt hebben? De mensen die hier zo tegen zijn, roepen er over dat Nederland zijn eigen identiteit op deze manier verliest. Maar met wat juist die mensen tegenwoordig roepen, wil ik als "rasechte Nederlandse" helemaal niet geïdentificeerd worden!

Ik kom ook uit een kleine stadje. Ons kent ons .. zeg maar. Maar hier gaan alle nationaliteiten gewoon met elkaar om. Hier bestaat een vriendengroep uit verschillende mensen met verschillende etnische achtergronden.

In de grote steden echter zie je veel meer cluster vorming zowel allochtoon als autochtoon. Ik denk dat als je dat veranderd en je meer mengt en interesseert in anderen het al een stuk beter zou werken.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-06 09:47

er wordt hier ook behoorlijk dialect gepraat en ik moet er altijd om lachen als ik dan een buitenlands iemand die nog niet zo goed Nederlands kan zo'n typisch Axels (ik woon dus in Axel) woord hoor gebruiken.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 09:55

chevax schreef:
er wordt hier ook behoorlijk dialect gepraat en ik moet er altijd om lachen als ik dan een buitenlands iemand die nog niet zo goed Nederlands kan zo'n typisch Axels (ik woon dus in Axel) woord hoor gebruiken.

Haha ik ken buitenlanders die drents, twents en brabants praten.. Geweldig om te horen. + een indonesisch meisje die vloeiend Fries praat. Heel weird om te zien.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-06 10:08

hahaha, we hebben het wel altijd over buitenlanders die de taal niet willen leren, maar ja, je moet het eerst kunnen verstaan. En ik versta vaak zelf de échte Axelaars (waaonder mijn man) niet! Knipoog

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 10:47

als je antwoord wil op je vraag: "waarom zo onverdraagzaam?"
Start dan misschien eerst een topic: "waarom zijn "alochtonen" zo onverdraagzaam tegenover ons?"
Misschien vind je dan je antwoord Knipoog

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 10:49

Nashke schreef:
Start dan misschien eerst een topic: "waarom zijn "alochtonen" zo onverdraagzaam tegenover ons?"

Hoe kom je er bij dat allochtonen (met twee ll) zo onverdraagzaam zijn tegen over ons???

MissQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 10:54

Whiz schreef:
Nashke schreef:

Hoe kom je er bij dat allochtonen (met twee ll) zo onverdraagzaam zijn tegen over ons???

wat kleine voorbeelden hoor; Theo van Gogh, World Trade Center, Madrid, Londen etc etc.
Groetjes,
MissQ

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 10:56

@missq
dat zijn moslims en niet alle allochtonen zijn moslims... sterker nog de meerderheid is niet moslim... pfffffffff

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 11:00

Whiz schreef:
Nashke schreef:

Stel ik jou even dezelfde vraag: Hoe kom jij er bij dat wij zo onverdraagzaam zijn tegenover hun? Clown nadenkertje Vork Haha!

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 11:01

Ik ben het eens met wat oa Nashke zegt.
Ik heb er echt geen problemen mee als een turkse vrouw voor mij in de rij staat en niet uit haar woorden komt. (oké, ik erger me er wel aan als ik haast heb maar dat zou ik bij een Nederlander of wat dan ook, ook doen)
Ik zit met een moslima in de klas, ontzetend leuke meid, heel gezellig niks mis mee, altijd de pauzes samen.
Maar dat ik 's avonds niet alleen naar huis durf te fietsen, omdat er overal groepjes jongeren van buitenlandse afkomst langs de weg staan die dingen tegen je roepen, en vervolgens als je er niet op in gaat achter je aan komen en je uitschelden voor prutsmuts oid omdat je niet op hun nogal (grove) advances ingaat vind ik toch echt niet prettig.
Er is hier in de buurt een discotheek waar veel jongeren van buitenlandse afkomst komen. Nou vind ik de muziek die ze daar draaien ook wel eens leuk voor een avond. Dus ik ga daar heen met mijn vriend. Maar na een half uur gaan we weer weg omdat ik daar continu lastig wordt gevallen door jongens die gaan lopen dreigen naar mijn vriend, omdat ik niet op hun advances in wil gaa. een voorbeeld. Ik sta met mijn drankje in mijn hand met mijn vriend te dansen en wordt aangesproken: "Hey schatje, wil je wat drinken?" "Nee dank je, ik heb nog. " ja kapsones wijf en ik zal die vriend van je binnekort wel even pakken als je niet normaal tegen me gaat doen" En dan in nog wat meer woorden...
Bij ons voor de Mac Donalds staat politie bewaking, deze plek werd uitgekozen als favoriete hangplek en je kon er na 8 uur 's avonds gewoon echt niet meer normaal heen.
Een goede vriendin van mij woont in een achterstands wijk, die kan 's avonds niet eens de hond uit laten.
En tuurlijk zijn er ook nederlanders die zulke dingen doen, maar ik ben ze in de omgeving waar ik woon nog niet in deze mate tegen gekomen.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 11:07

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 11:12

Ik denk zeker dat dit er ook mee te maken heeft.
En dat dit komt door het niet goed beheersen van de nederlandse taal.
Als je de taal niet goed beheerst hoe kun je dan op school mee komen?
Met als gevolg dat je onder je niveau presteert.
Een heel radicaal voorbeeld:
Een jongeren is heel slim, maar doordat hij de dus de taal niet goed beheerst is het voor hem niet mogelijk om op zijn eigen niveau (bijvoorbeeld VWO) scholing te volgen. Hij/zij belandt op het VMBO (niks mis mee) maar raakt gefrusteerd want het is gewoon te makkelijk. Gevolg: Hij/zij denkt: Ik krijg toch de kans niet, het heeft allemaal toch geen zin , ik kan net zo goed wat anders gaan doen.
En beland in een bende bij wijze van spreken, even heel zwart wit geschetst.

MissQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 11:15

Whiz schreef:
@missq
dat zijn moslims en niet alle allochtonen zijn moslims... sterker nog de meerderheid is niet moslim... pfffffffff

Natuurlijk heb je gelijk, maar ga eens na wanneer de onverdraagzaamheid deze vormen heeft aangenomen.
Niet toen de gastarbeiders kwamen hoor, toen was nederland het meest open land ter wereld. De onverdraagzaamheid is gekomen toen de aanslagen begonnen.
groetjes,
MissQ

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 11:16

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 11:19

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 11:20

En overigens zie ik bij de andere statistiek dat personen van de nederlandse antillen en aruba de meeste misdrijven plegen. Hmm deze zijn toch niet moslim.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 11:22

Het ging toch ook niet om moslims maar om allochtonen in het algemeen?