Nashke schreef:
Helaas moet ik toegeven dat ik, tot nu toe, ook alleen maar slechte ervaringen heb met allochtonen.
Een stom voorbeeld: mijn vriend en ik zitten in de bioscoop. Achter ons komen Turkse jongeren zitten. Een ervan legt zijn voeten op de hoofdsteun van mijn vriend en stampt hem daarbij tegen zijn hoofd. Mijn vriend kijkt eens om (niet eens kwaad!) en die jongen begint dadelijk te dreigen dat ze hem eens onder handen zullen nemen. De hele film lang hebben ze tegen onze stoelen zitten stampen, vanalles op ons zitten gooien enz. En idd, toen de film gedaan was, zijn ze ons gevolgd naar de auto. Toen ik naar mijn gsm greep om de politie te bellen, zijn ze weggegaan.
En ik kan nog tal van andere voorbeelden opnoemen. Jij kan bijvoorbeeld als meisje niet meer alleen naar het station wandelen of je wordt lastig gevallen. Maar dan bedoel ik ook écht lastig gevallen. Ze benaderen je met een hele groep, sluiten je in en zitten overal aan je.
Hoewel ik altijd ruimdenkend probeer te zijn, vertroebelt dit soort dingen mijn beeld van allochtonen enigzins wel.
ja inderdaad. ik ga goed met een meisje om, die marrokaans is. ze is 22 of zo, getrouwd, kind, alles erop en eraan. maar zij is heel aardig. doet haar best op school, gewoon een normaal persoon. we kletsen ook altijd over haar cultuur en dingen waar ik in geloof.
maar ik betrap me erop en ik vind het heel erg, dat ik een afkeer creër jegens bepaalde mensen met een bepaalde afkomst. het zijn een aantal personen die het voor de rest verknallen. daarnaast vind ik het temprament van bepaalde groepen niet fijn. antillianen bijvoorbeeld, zijn zo snel aangebrand, ik vertrouw ze voor geen centimeter op straat. en zo gedragen ze zich ook. als je alleen maar kijkt kan je een stoot verwachten.
ik heb gewoon té veel nare dingen meegemaakt. neefje bijna neergestoken, vriendin van zus ingesloten en bedreigd, vriendin ingesloten en geslagen met een riem in haar gezicht door een groep, ik zelf ben bedreigd door een groep dat ze meer lek zouden steken etc.
en ik kan je vertellen: geen van alleen heeft ooit iets opgezocht. ze zoeken je zelf. en dat vind ik het nare. ik heb nooit iets opgezocht. geen van deze mensen. neefje droeg verkeerd shirt, meisje liep s'avonds alleen op straat, vriendin was de vriendin van een jongen die een andere jongen had geslagen die bij de klas zat bij een anderen jongen. (ik zei toch dat ze je opzoeken) ik was gewoon de klos, ik was op de verkeerde tijd in het toillet, dus konden ze me even pakken. als je alleen bent, pakken ze je. in al deze gevallen.
dus ja: ik kijk niet echt vrolijk naar groepen op straat. ik vind dat als mensen zich misdragen, ze inderdaad hun eigen land maar onveilig kunnen gaan maken. cijfers spreken voor zich.