kan een kind met een ouder opgroeien?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Re: kan een kind met een ouder opgroeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:38

Whiz schreef:
laetitia schreef:
Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 5 jaar was. Mijn moeder was diep ongelukkig bij mijn vader en volledig afhankelijk van hem.

Ik en mijn tweelingbroer hebben dankzij mijn moeder een hele goede start gehad in het leven. Zij is met ons van Curacao terug naar NL verhuisd, alleen met ons gaan wonen in een nieuwbouwijk met startende gezinnetjes en heeft op haar 35e een studie opgepakt en is daarna voor ons gaan werken.

Het was niet altijd even makkelijk, vooral financieel, en ze was zelf ook weleens down door de situatie maar zij heeft ons laten zien dat het kan en dat je niet afhankelijk van iemand anders hoeft te zijn.

Van haar heb ik geleerd dat je je eigen geluk maakt. Mijn vader zag ik in het begin niet omdat hij nog op Curacao woonde en het contact werd toen hij in NL ging wonen mondjes-maat beter. Ik zal nooit zo'n band met hem opbouwen als de band die ik met mijn moeder heb maar ik heb dat ook niet nodig. Ik krijg genoeg liefde van haar...

ja maar dat is dus eigenlijk niet eerlijk van haar. Zij heeft jullie van daar meegenomen en hij had het nakijken. Wellicht had hij ook wel zo'n band met zijn kinderen willen opbouwen maar is dat hem op deze wijze gewoon niet gegund.

Aangezien hij 2 dagen na de bevalling alweer naar Afrika vertrok en mijn moeder alleen met een tweeling achterliet en verder mijn moeder ook nooit geholpen heeft is dit zijn eigen keuze geweest...Dus ja je kan ook een 2-ouder gezin hebben maar dan moeten ze er wel alle 2 ZIJN! Hoe vaak is het niet zo dat uiteindelijk de moeder voor alles opdraait en pa-lief zich nergens mee bemoeit?

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:41

Tjah ik weet hoevaak dat is. Ik ben met twee ouders opgegroeid en ik zou absoluut niet zonder ze kunnen. Ik ben ook echt een papa's kindje.

Ik denk wel dat mensen met 1 ouder prima opgroeien. Maar ik weet zeker dat het met twee liefhebbende ouders bijelkaar toch beter is voor de kinderen.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:42

Chubby schreef:
Ik denk dat je samenvattend kunt zeggen dat kinderen vooral gebaat zijn bij een stabiele en liefhebbende omgeving. Of dat nu gaat om een twee-oudergezin dat met z'n allen samenwoont, een twee-oudergezin wat niet bij elkaar woont, een samengesteld gezin (nieuwe partner van een ouder, homoseksueel koppel) of een een-oudergezin (overlijden van een ouder, BOM moeder of onbekende vader)..

OK dan! Afgod

Veiligheid, stabiliteit, Rust-Reinheid-Regelmaat; hoe je het beestje ook maar noemt, maar DAT heeft een kind nodig.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:48

TanteMiesje schreef:
Chubby schreef:
Ik denk dat je samenvattend kunt zeggen dat kinderen vooral gebaat zijn bij een stabiele en liefhebbende omgeving. Of dat nu gaat om een twee-oudergezin dat met z'n allen samenwoont, een twee-oudergezin wat niet bij elkaar woont, een samengesteld gezin (nieuwe partner van een ouder, homoseksueel koppel) of een een-oudergezin (overlijden van een ouder, BOM moeder of onbekende vader)..

OK dan! Afgod

Veiligheid, stabiliteit, Rust-Reinheid-Regelmaat; hoe je het beestje ook maar noemt, maar DAT heeft een kind nodig.

Inderdaad! Dat is het belangrijkste en is dat in de vorm van een papa/mama of alleen papa of alleen mama of desnoods alleen oudere zus dat maakt echt niet uit volgens mij!

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:49

[LZP] > [NM]

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:02

tuurlijk kan een kind met 1 ouder opgroeien, kijk of ze er blijer van worden dat is de vraag...
ik ben sinds me 11de samen met me moeder overgebleven om het zo maar te zeggen, en kan toch zeggen dat het niet meevalt! mijn moeder liet mij gewoon me gang gaan en had nergens regeltjes voor, terwijl regels voor een 11jarige best belangrijk zijn... ook de aanmoediging en positieve dingen hoor ik nooit! en zoals ik dit terug lees ben ik gewoon ouderloos Ach gut
ieder kind heeft echt een positieve en stabiele leefomgeving nodig! een huis waar een kind echt thuis komt en of dat bij 2 ouders is of bij 1 ouder dat maakt denk wenig uit...ik zie liever 1 ouder die super voor het kind gaat, dan 2 ouders die constant elkaar in de haren vliegen en het kind laten barsten...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 16:15

Liever een één oudergezin met rust dan een twee oudergezin waarbij de ouders totaal niet meer met elkaar overweg kunnen. En bedoel je met twee oudergezin de biologische ouders of kan dat ook een samengesteld gezin zijn?

In feite zijn wij een één oudergezin maar aangezien ik al bijna drie jaar een partner heb hebben mijn kinderen een stiefvader die ook van ze houdt en er voor ze is.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 17:55

Natuurlijk kan dat. Vriendin van mij is het levende voorbeeld.

Haar ouders zijn gescheiden toen ze vijf jaar was, moeder belg, vader Duitser. ze woonde eerst in Duitsland en is terug naar België gekomen, haar vader bleef achter in Duitsland. Ze zag haar vader alleen maar tijdens de vakanties, de volledige opvoeding heeft ze van haar moeder gekregen die nooit hertrouwd is geweest.

Nu is ze 18 jaar, heeft in haar jeugd nooit een misstap begaan, was een voorbeeldige middelbareschool student, heeft nog steeds de 'juiste' vrienden en is nu begonnen aan een studie in de hogeschool. Ze heeft overigens een super band met haar moeder.

Kan je van zo iemand zeggen dat het slecht is geweest haar te laten opgroeien in een een-ouder gezin? Naar mijn weten niet, en zijzelf heeft het ook nooit erg gevonden. In tegendeel, ze heeft een veel minder goede band met haar vader en vindt het zelf veel leuker om door een ouder opgevoed te worden, dan door twee die constant ruzie maken en van mening verschillen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 17:56

Dat opgroeien dat zal best lukken, maar of het fijn is? Ik zou er niet aan moeten denken eigenlijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 18:00

Charos: ik heb van mijn 12e alleen met mijn moeder gewoond en ik heb het nooit een probleem gevonden.

(Sterker nog, als 1-ouder-1-kind-gezin heb je toch een wat andere band en doe je ook andere dingen, en dat heeft voor mij wel heel goed uitgepakt. Daarnaast heeft het me geleerd dat je voor jezelf kunt zorgen.)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 18:01

Ik ben ook heel gelukkig met mijn twee ouders en ik zou me ook niet kunnen voorstellen dat ik er maar door eentje opgevoed werd.

Maar als het fijn is? Volgens mij wel, ik heb mijn vriendin nochtans nooit horen zeggen 'ik wil twee ouders'. Ze is altijd heel tevreden geweest met de situatie en heeft zich zeker nooit minder gevoeld dan kinderen die wel twee ouders hadden Lachen .

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 18:24

Ik ben ook een levend voorbeeld. Woon al vanaf mijn 10e bij mijn vader alleen. Een jaar na de scheiding kreeg hij een nieuwe vriendin, maar die heeft zich nooit heel erg bemoeit met de manier van opvoeden. Ik ben nu inmiddels bijna 20, zit lekker in mijn vel en studeer. Ben nooit het slechte pad opgeweest oid.. Dus het kan wel Ja

En ik heb trouwens niet het idee dat ik heel veel heb gemist zonder moeder.. Kan het prima met mijn pa vinden.. Ja

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 19:58

@Charos,
Om jezelf als voorbeeld te noemen.
Jij bent ook nog jong. Er is een kindje op komst.
*Hoe zeg ik dit...*
Verwacht je dat je echt oud wordt met de vader van je kindje? Er kan zóveel gebeuren...!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 20:30

Fijn? het ene kind heeft het heel erg fijn in een 2-ouder gezin omdat alles in harmonie is maar het andere kind is doodongelukkig omdat pa en ma spanningen hebben. Het ene kind heeft het heel erg fijn zo alleen met zijn of haar vader of alleen met moeder omdat de band zo sterk is, het andere kind heeft het juist niet fijn omdat hij of zij toch iemand mist.

Ik vind dus dat je niet kan zeggen dat de ene situatie wel goed is en de andere niet. het ligt echt aan de unieke situatie van het gezin zelf af.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 22:34

Het kan zeker! Ik ben een alleenstaande moeder van een geweldig ventje van 6 jaar. zijn 'vader' vond een kind niets toen ik zwanger bleek en laat t nogal afweten, dus dan doe ik het wel alleen. Thimo kent zijn 'vader' wel al is dat een mega l*l omdat hij soms met tussenposen van 1,5 weer even 'zijn' kind wil zien..... Dit sta ik niet meer toe omdat hij na 2 maanden weer jaren uit ons leven verdwijnt. Ik wil voorkomen dat hij Thimo nog meer kwetst!
Ik moet zeggen dat mijn zwangerschap zo mooi was dat ik t vertrek vd 'vader' niet als erg verdrietig heb ervaren. Mijn zoontje is heel erg gewenst en zeer geliefd! Ik denk ook dat daar het punt zit waar t in t leven omdraaid: liede en een warm nest. Thimo is echt t mooiste in mijn leven en omdat ik met hem heel gelukkig ben ervaart hij zijn leven ook als heel gelukkig en leuk. Het is een vrolijk jochie, makkelijk en gezellig. twijvels over of hij bemint wordt heeft hij dan ook niet. We hebben t heel leuk samen.
Ik zal niet zeggen dat t altijd makkelijk is een kind in je eentje opvoeden (komt ook nog bij dat ik een eigenbedrijf heb en 2 paarden) maar ik ben heel gelukkig zoals het nu loopt en dat geef je een kind mee. Ik doe veel samen met hem en daar genieten we alle 2 van. Op school gaat hij ook meer dan goed.
Ik zou dus niet weten waarom een kind niet op zou kunnen groeien met 1 ouder. Ik vind ons een top-gezin.

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 22:46

Het is maar precies wat je gewend bent Lachen

Ik heb altijd alleen met mijn moeder gewoond en geleefd. Heb er geen hinder van gehad en ik weet gewoon niet beter. Dat heb ik te danken aan mijn moeder die haar taak super goed heeft vervuld.
Ik denk(weet) wel dat het bij tijden erg zwaar is voor een alleenstaande moeder, maar met een fijne back-up van vrienden en vriendinnen (evt. ouders) kan je er heel wat van maken. Zolang je het belang van het kind voorop stelt (en dat betekend ook tijd nemen voor jezelf!) en er voor zorgt dat het kind zich goed kan ontwikkelen, kan ik niet zeggen dat een twee-oudergezin beter is.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:33

Ik ben in een twee-oudergezin opgegroeid, en om eerlijk te zijn: ik had gewild dat ze nooit samen waren gekomen.
Beiden hadden ze al kinderen uit een vorig huwelijk. En dat werd al met al alleen maar ruzie. Dus nee, een twee-oudergezin is niet altijd beter. In de perfecte situatie misschien wel, maar in veel ook niet. Ik zou veel gelukkiger opgegroeid zijn als mijn ouders waren gescheiden, dat weet ik zeker.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:24

Ik vind dat een kind prima op kan groeien met een ouder.
Mits de omstandigheden goed zijn en er voldoende tijd en aandacht voor het kind is.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:40

Danielle1988 schreef:
...Ik zelf denk dat het voor een kind beter is om met de vader en de moeder op te groeien. Ik studeer pedagogiek...
Beetje een kortzichtige stelling voor iemand die pedagogiek studeert.
Het beste voor een kind is een stabiele, warme en veilige gezinssituatie, of dat nu met 1 of 2 ouders in huis is.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:46

mijn ouders gingen uit elkaar toen ik twee was. ik ben bij mn moeder opgegroeid, vader is hertrouwt en heeft 2 nieuwe kids. Ik zag mn vader wel met regelmaat (maar zo gauw ik hiermee mocht stoppen heb ik dat voor een behoorlijke periode gedaan, inmiddels is contact weer goed)
ik ben erg blij dat mijn ouders uit elkaar gingen! Voor mijn moeder is het moeilijker geweest dan voor mij (qua financien, 2 kinderen enz) maar ik weet zeker dat dit de beste optie was. Wat had ik gemoeten met 2 ouders die niet met elkaar kunnen samenleven en constant gedonder in huis?

ok, moet zeggen, mn jeugd was niet altijd even stabiel, maar mijn moeder heeft er alles aan gedaan dit zo goed mogelijk te laten lopen voor mn broer en mij en gezien het feit dat we allebei vwo hebben afgerond, nu universiteit zitten en sociaal gewoon een leuk leven hebben denk ik dat we niet mogen klagen.

natuurlijk kan een kind dus met 1 ouder opgroeien. In mijn geval zelfs liever. Ik had het nooit volgehouden met mn pa (hoe graag ik m ook mag hoor) en ma.. daarvoor zijn we allemaal echt zo ontzettend veel te verschillend, dat had aan alle kanten gebotst en allemaal maar ellende betekend.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:43

Ann schreef:
Danielle1988 schreef:
...Ik zelf denk dat het voor een kind beter is om met de vader en de moeder op te groeien. Ik studeer pedagogiek...
Beetje een kortzichtige stelling voor iemand die pedagogiek studeert.
Het beste voor een kind is een stabiele, warme en veilige gezinssituatie, of dat nu met 1 of 2 ouders in huis is.

Helemaal waar! Mijn oom (drs pedagogie! en die zou t toch wel weten...) is het hier ook helemaal mee eens. Hijzegt als de ouder (s) zich goed voelen is dat t beste voor t kind! Iemand die gelukkig is geeft dat geluk door.
Uit ervaring weet ik dat je als alleenstaande ouder heel gelukkig kan zijn. Omdat ik alleen ben heb ik er wel heel veel over nagedacht en er met mijn oom over gesproken. Hierdoor heb ik me erg gesterkt gevoeld. het ideaal plaatje kan ik mijn kind niet geven maar wel een heel fijn veilig en warm leven.

Danielle1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-06 09:05

Gelukkig gaat het idd heel vaak goed. Ook hier op bokt lees ik een heleboel positieve verhalen. Wel komt in een studie naar boven dat van de kinderen die door een ouder worden opgevoed (in dit geval door de moeder) een groter percentage in een sociaal isolment raakt, en vaker dan normaal emotionle en gedragsproblemen hebben. Natuurlijk kan een alleenstaande ouder ook heel gelukkig zijn, en een kind natuurlijk ook. En ik ben het ook eens met Ann dat een stabiele warme en veilige situatie het beste voor een kind is. Een gelukkig 1 ouder gezin is beter dan een 2 oudergezin waarin constant conflicten en ruzie;s zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 10:51

Hier nog een levend voorbeeld. Ouders gescheiden toen ik bijna 6 jaar was, ik schijn gezien te hebben (maar dat weet ik niet meer) dat mijn vader mijn moeder in elkaar sloeg als ukkie. Nog een jaar om de week in het weekend bij mijn vader geweest, in praktijk werd ik bij kennissen gedumpt en na een jaar hoefde mijn vader me niet meer te zien. Ik moet er niet aan denken dat zoiets was doorgegaan tot mijn 18e! Ik weet ook niks meer van voor mijn 6e en dat zal niet voor niets zijn.

Overigens denk ik dat je idd van je moeder en van je vader dingen mee krijgt (moeder bijv. strenger/vader losser, moeder zorgender/vader speelser om wat cliches te noemen) maar die krijg je van je hele omgeving mee. In theorie zou het dan dus geweldig zijn om in een leefgemeenschap te gaan wonen Haha!

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 23:12

Ik ben ook opgevoed door mijn moeder (en enigst kind). ze zijn gescheiden toen ik een jaar of 5 was, en hadden heel erg ruzie. ze roddelden ook wel over elkaar. (niet dat ik daar veel besef van had). Ik heb er wel verlatingsangst aan overgehouden in relaties. Heb op mijn 15e al een relatie gekregen die 8 jaar heeft geduurd, maar de laatste 3 jaar voelde ik al niks meer voor die jongen maar als hij het uit wilde maken werd ik hysterisch. Het was ook geen relatie maar ik voelde me op een of andere manier vertrouwd met hem in de buurt (hij woonde de laatste paar jaar bij mijn moeder en mij). Bij mijn huidige vriend heb ik dat ook, is ook een tijdje niet goed gegaan en toen hij weg wilde gaan werd ik weer hysterisch (tot zelfmoordneigingen aan toe Bloos )...

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 23:51

Ann schreef:

Had een hele reactie in mijn hoofd, maar eigenlijk sla je met deze opmerking de spijker op zijn kop.

Ik heb er ruim 1,5 jaar geleden voor gekozen om te scheiden van de vader van mijn dochter. Omdat IK doodongelukkig was met hem en dat had een negatieve weerga op onze dochter.

Ik heb destijds voorgesteld dat we een co-ouderschap zouden doen. Paps in kwestie had er wel oren naar. Maar helaas, (wat ook 1 van de redenen was dat ik weg wilde bij hem) verandert hij elke 5 minuten van mening, is er niet op te bouwen (is manisch-depressief) en koos er uiteindelijk voor om 90 km verderop te gaan wonen.

Ik ben er van overtuigd dat mijn dochter (en ik) het beter hebben met z'n 2-tjes dan toen we nog met haar vader erbij in 1 huis woonden...