Nederlandse militair pleegt zelfmoord in Afghanistan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:57

.
Laatst bijgewerkt door raket op 08-07-25 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Stopcontact

Re: Nederlandse militair pleegt zelfmoord in Afghanistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:06

Firedancer schreef:
Volgens mij heb je als militaire instelling (lees= het leger) dus heel stevig gefaald in het selecteren en begeleiden van je personeel.

Stoere jongens onder elkaar, he? Niet mogen falen of kwetsbaar mogen zijn, he? Geen kritiek mogen hebben op de organisatie noch de missie waarvoor je daar gestationeerd zijn, toch.....

Wat mij betreft mag defensie zich diep gaan schamen.

Pardon? Millitairen leggen ZELF een eed af. Waarin zij dus zweren zich trouw te blijven aan Defenisie. Defensie moet zich niet gaan schamen! Dat zou jij moeten doen!

Ga zelf maar eens lekker in het leger zitten, dan merk je hoe het is, en dan mag je oordelen.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:21

Firedancer schreef:
Volgens mij heb je als militaire instelling (lees= het leger) dus heel stevig gefaald in het selecteren en begeleiden van je personeel.

Stoere jongens onder elkaar, he? Niet mogen falen of kwetsbaar mogen zijn, he? Geen kritiek mogen hebben op de organisatie noch de missie waarvoor je daar gestationeerd zijn, toch.....

Je vergeet dat het mensen zijn, geen moordmachines. Er is niets zo veranderlijk als de mens.
Ook militairen hebben gevoel en soms kan het zijn dat die gevoel hun te veel wordt.
Er rust een gigantische last op hun schouders, ik zou niet in hun schoenen willen staan.

Sorlede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:23

bah wat eng. mijn nicht en haar vriend zitten allebei daar. moet er niet aan denken dat een van hun het zou zijn. mijn nicht doet zoiets niet, haar vriend ken ik niet goed genoeg voor, maar dan zou ik toch wel al ingelicht zijn. bah verschrikkelijk zeg. als je het niet aankan,ga je toch naar huis,dan wordt je maar ontslagen maar dit , bah.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:25

Ik denk niet dat je naar huis kan, ik weet niet eens of er wel begeleiding is tijdens dit soort situatie's.

Sorlede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:28

ik bedoel die man wat zelfmoord heeft gepleegd, dat wist hij vantevoren dus dat hij het daar niet aankon, dan besluit je toch dat je dan naar huis gaat, toch geen zelfmoord daar. en je dierbaren dan.

JoanneArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:30

Firedancer schreef:

Weet je wat voor een begeleidng er is op zo;n missie, niemand heeft wat gemerkt en dat is meestal als mensen zelfmoord willen plegen of plegen.
In zo'n missie worden de deelnemers continu in de gaten gehouden....

Wens de familie leden veel sterkte toe.....

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:37

protonja schreef:
ik bedoel die man wat zelfmoord heeft gepleegd, dat wist hij vantevoren dus dat hij het daar niet aankon, dan besluit je toch dat je dan naar huis gaat, toch geen zelfmoord daar. en je dierbaren dan.

Volgens mij is het onmogelijk om je op dit soort situaties voor te bereiden. Natuurlijk wordt je getraind en weet je hoe je moet reageren op bepaalde situaties. Maar je weet nooit van te voren of je iets aan kan of niet, dat weet je pas als je daar bent. En ik denk dat dit niet op de een of andere dag uit de lucht komt vallen, het sluimert langzaam erin.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:39

protonja schreef:

Het jammere is, dat als je op missie bent, dat je niet van de ene dag op de andere dag naar huis kunt gaan.
De mensen die daar nu zitten hebben het, volgens mij, heel moeilijk daar. Ook de familie leden die nu thuis zitten hebben het moeilijk.

Ik wil alle nabestaanden van deze militair sterkte toewensen. Ook wil ik iedereen die daar famillie, vrienden, kennissen daar hebben zitten, en iedereen die daar zelf zit, sterkte toewensen. Dit is een moeilijke periode voor iedereen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:42

Ja het is echt heel erg! Maar volgens mij heb je daar zoveel te zien! Zoveel erge dingen! Je moet echt heel erg sterk in je schoenen staan!

Je hoort ook vaak dat militairen als ze een tijdje terug in Nederland zijn, dat ze dan zelfmoord plegen, omdat ze het dan pas beseffen!

Het is echt heel erg!

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 13:47

Tja, je zit daar niet in een vakantiegebied, dus ze maken allerhande ellende mee.
En nee, je kan niet zo maar naar huis. Maar toch vraag ik me af of ze geen maatregelen nemen als duidelijk wordt dat het echt uit de hand loopt met iemand. Want je bent dan in mijn ogen niet alleen een gevaar voor jezelf, maar je kan je collega's op zo'n moment, als je zelf niet meer goed functioneert, ook ik gevaar brengen.
Maargoed, dan moet het wel duidelijk zijn dat iemand het echt niet meer trekt.....Scheve mond

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:50

@linda 1986, Dit klopt. Je hoort ook dat heel veel Libanongangers alcoholisten zijn geworden. Dit omdat ze alle afschuwlijke dingen die ze hebben gezien weg kunnen drinken. Merk dit ook bij m'n buurman. Hij is geen alcoholist maar drinkt wel veel. Ook heeft hij het er nog heel moeilijk mee. Ik ben blij dat mij vader, toen die nog in de dienst zat, nergens naar uit werd gezonden, waar echt ooglog was.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:15

.
Laatst bijgewerkt door raket op 08-07-25 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:30

Frozenstar schreef:
Firedancer schreef:

Pardon? Millitairen leggen ZELF een eed af. Waarin zij dus zweren zich trouw te blijven aan Defenisie. Defensie moet zich niet gaan schamen! Dat zou jij moeten doen!

Ga zelf maar eens lekker in het leger zitten, dan merk je hoe het is, en dan mag je oordelen.

Juist, militairen leggen een eed af en defensie heeft zorgplicht voor diegenen die bij hen werkzaam zijn.

Het leger is wel een cultuurtje van stoere jongens onder elkaar en hoegenaamd niet kwetsbaar zijn. Ach, ze kunnen wel roepen dat je mag of moet praten over je ervaringen, maar als iemand stuk zit zal die dat echt niet zo snel zeggen.

Er zitten echter een heleboel mensen tussen die niet aan dat "ideaal beeld" wat er van ze verwacht wordt kunnen voldoen. Ze zijn daar psychisch niet toe in staat, hebben dingen mee gemaakt die diepe indruk op ze gemaakt hebben zowel tijdens een missie of prive.... etc.

Hoe denk je dat je legercommandant op een gemidelde militair zal reageren als deze zal aangeven psychische problemen te hebben? Echt niet met open armen. Kijk ook maar eens naar die nieuwe wervingsactie van de luchtmacht, die zo vriendelijk spreekt over al die militairen die afgehaakt zijn omdat ze niet naar Afghanistan wilden. Tussen de regels proef je toch echt dat ze niet echt super positief over die mensen denken, watjes zijn het, geen echte militairen.

Nee hoor, je bent super vrij om je angsten, verdriet en twijfels te bespreken als je in het leger zit..... not. Daarom acht ik Defensie hiervoor mede verantwoordelijk.

Ik zeg niet dat ze de alleen verantwoording hebben voor de dood van deze jongen, hij heeft het uiteindelijk zelf gedaan. Maar in tegenstelling tot wat eerder geschreven is vind ik zelfmoord dus geen lafheid. Het is juist misplaatste LEF.

Zou deze jongen dezelfde moed en lef die hij nodig had om zichzelf van het leven te beroven (en dat kost MOED hoor!), wat zou hij dan allemaal wel niet hebben kunnen bereiken. Alleen hij zag die mogelijkheden niet, daarin heeft het leger dus in mijn ogen schromelijk gefaald. Zo iemand had daar nooit mogen zitten.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:37

Vanessa24 schreef:
Je vergeet dat het mensen zijn, geen moordmachines. Er is niets zo veranderlijk als de mens.
Ook militairen hebben gevoel en soms kan het zijn dat die gevoel hun te veel wordt.
Er rust een gigantische last op hun schouders, ik zou niet in hun schoenen willen staan.

Nee, je leest verkeerd. JUIST omdat het mensen zijn moeten ze begeleid worden! Knipoog

Ik bedoel dus niet dat het leger de verkeerde mensen heeft aangenomen, maar dat juist omdat het mensen zijn het zo belangrijk is om ze met eerbied en respect te behandelen en dat als mensen problemen hebben ze daarmee op een fatsoenlijke manier geholpen worden.

Bij deze militair is dat duidelijk niet gebeurt, anders had hij 1. daar niet gezeten en 2. geen zelfmoord gepleegd tijdens die missie.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:43

Dan bedoelen we in ieder geval hetzelfde, dat is in ieder geval uit de wereld Knipoog
Maar ik weet zo net nog niet of hij daar dan niet had gezeten, en of zelfmoord wel of niet was gebeurt als er (betere) begeleiding was geweest.
Je kunt niet altijd in iemands hoofd kijken, sommige zijn echt meester in het verbergen van hun gevoelens en geheimen. Ook voor geoefende begeleiders kan het eruit hebben gezien dat het oke met hem was.

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:56

Ik vind zelfmoord niet laf, ik denk dat je daar juist heel veel lef voor moet hebben. Het lijkt voor veel mensen laf omdat het net lijkt alsof die persoon de makkelijkste weg kiest. Maar ik denk zelf, dat die persoon die zelfmoord pleegt, zo in de war is en zo slecht in z'n vel zit, dat dat de enigste weg lijkt, dan worden alle andere wegen/opties onzichtbaar. Maar dit is was IK vind. Gewoon mijn perceptie.

Maar ik wens alle nabestaande zeker veel sterkte met dit verlies.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:58

MelOdYs_Star schreef:
Ik vind zelfmoord niet laf, ik denk dat je daar juist heel veel lef voor moet hebben. Het lijkt voor veel mensen laf omdat het net lijkt alsof die persoon de makkelijkste weg kiest. Maar ik denk zelf, dat die persoon die zelfmoord pleegt, zo in de war is en zo slecht in z'n vel zit, dat dat de enigste weg lijkt, dan worden alle andere wegen/opties onzichtbaar. Maar dit is was IK vind. Gewoon mijn perceptie.

Ik ben het hier dus echt wel mee eens!

Je moet er echt wel heel veel lef voor hebben! En als je dat doet moet je echt wel heel erg in de war zijn!

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:59

MelOdYs_Star schreef:

Zo denk ik er ook over, het lijkt me verschrikkelijk als je beseft dat dit de 'enige' uitweg is.

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:03

Ik heb er zelf ook aan gedacht, vaak, in het verleden, ik was zo in de war & blind voor de buitenwereld, ik zag alleen me eigen suggestie, maar ik had gelukkig niet genoeg lef. Want nu heb ik die gedachten niet meer zo sterk. Als ik genoeg lef had gehad, had ik het wel gedaan. Dus vandaar dat ik vind dat zelfmoord absoluut geen laffe acties zijn.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:03

Same here.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 17:11

Wat denken jullie van dat hij gewoon heel bang was?
Er is zondag toch ook een (mislukte) aanslag gepleegd?
Misschien was hij wel bang, en wou hij niet door de Taliban omkomen..

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 17:13

het kan ook gedwongen zelfmoord zijn mensen

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 17:15

Kun je na gaan hoe 'leuk'het daar is, en wat wij niet te horen krijgen als Nederlandse burgers....

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 17:18

ushi schreef:
Kun je na gaan hoe 'leuk'het daar is, en wat wij niet te horen krijgen als Nederlandse burgers....

Dat bedoel ik..
En dan nog zoveel mensen die gelijk hun oordeeltje klaar hebben. Over dat het laf is enzo.
Nou, ga daar zelf maar eens zitten. Ze moeten niet voor niks een maand nog met iemand praten nadat ze daar geweest zijn.