seksuele voorlichting voor kleuters

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Farouche

Re: seksuele voorlichting voor kleuters

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 09:44

ik vind het niks, kom op zeg het s nog maar een kleuter, hij weet amper het verschil tussen een jongen en een meisje, laat staan dat hij weet hoe er kindjes worden geboren.
echt onzin vind ik het, oke, ze willen het vroeg vertellen ivm met aids oid. Maar groep 7 ben je vast en zeker vroeg genoeg, wat moet zo een ukkie zich er nou bij voorstellen? Misschien weet ie nog niet eens hoe de onderkant van het andere gelscaht eruit ziet Gaaaap
vroeger heeft mijn moeder wel gezegt dat er niemand aan mag zitten (je snapt wel) en dat ik niet met vreemde mensen mag mee gaan, of een snoepje aannemen en dat soort normale dingen

ik blijf erbij dat ik dit dus helemaal niks, nada, noppes vind!

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 09:51

Farouche schreef:
ik vind het niks, kom op zeg het s nog maar een kleuter, hij weet amper het verschil tussen een jongen en een meisje, laat staan dat hij weet hoe er kindjes worden geboren.
echt onzin vind ik het, oke, ze willen het vroeg vertellen ivm met aids oid. Maar groep 7 ben je vast en zeker vroeg genoeg, wat moet zo een ukkie zich er nou bij voorstellen? Misschien weet ie nog niet eens hoe de onderkant van het andere gelscaht eruit ziet Gaaaap
vroeger heeft mijn moeder wel gezegt dat er niemand aan mag zitten (je snapt wel) en dat ik niet met vreemde mensen mag mee gaan, of een snoepje aannemen en dat soort normale dingen

ik blijf erbij dat ik dit dus helemaal niks, nada, noppes vind!

En dat is dus het alle eerste beginsel van seksuele voorlichting. Zoals iemand anders al zei zullen leraren echt niet ter plekke even laten zien wat seks is. Maar uitleg over het verschil tussen jongens en meisjes is dus al het begin.
Het kan als taak van de school zijn om de technische gedeelte over seks met de leerlingen te bespreken en het is de taak van de ouders om het gedeelte over gevoel bij de kinderen bij te brengen.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 09:51

In een land waar zoveel aids is moet je wat! Elke persoon waarvan je door voorlichting besmetting voorkomt is er 1 die het virus niet verder kan verspreiden.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 09:53

odetteke schreef:
Het is niet alleen voorlichting over seks, maar ook over drugs. Ik vind het niet meer dan normaal dat je een kind vertelt dat hij geen naald van de grond mag oprapen, nooit aan bloed mag zitten als het niet van jezelf is, dat het niet zo goed voor je is om te gaan lijmsnuiven en dat een meneer die met zijn hand in je onderbroek wil voelen een hele stoute meneer is! Dat soort dingen kan je een kleuter best vertellen op een leuke manier.

Helemaal mee eens!!

Citaat:
Farouche:

Sexuele ontwikkeling is een proces dat al volop in ontwikkeling is vanaf de kleutertijd. Heb jij nooit doktertje gespeeld of gegluurd bij iemand anders in de broek?
90 % van de mensen doen dat wel op kleuterleeftijd. Daar begint al het besef dat er verschil is tussen jongetjes en meisjes..( dat weten kleuters heeeel goed..) en dat het soms lekker is om te voelen aan je kruis...( menig theevisite gezien waar moeders knalrood aanloopt omdat dochter of zoon uitgebreid in het kruis tast )
Zij beleven dat niet als sex, dat maken wij ervan.

Het is zo naief om te denken dat de sexuele ontwikkeling iets is dat pats boem begint zodra de eerste haren verschijnen.
Die ontwikkeling behelst meer dan de gebruikelijke standjes en geile acties die men uithaalt zodra de hormonen gaan razen.
Het besef van het eigen lichaam, het respect daarvoor...en voor dat van anderen....de manier van benaderen, zich niet hoeven schamen, intimiteit, open durven stellen...

Waarom brengen mensen sex en de ontwikkeling die daarbij hoort toch alleen terug naar de daad en wat rand activiteiten?

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 09:54

Uiteraard, de besmetting kan zoveel kleiner worden als het gebruik van condooms normaal wordt gemaakt.
Hoeveel jongeren durven tegen meiden te zeggen dat als ze een condoom moeten gebruiken dat het meisje toch niet zo van hem houdt, of anders niets voelt of heus geen soa heeft. (de helft weet niet eens 3 soa's op te noemen)

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 10:08

Maar gelukkig hoeven kleuters dat nog niet te weten Haha!

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 10:12

odetteke schreef:
Maar gelukkig hoeven kleuters dat nog niet te weten Haha!

Nee, maar ik reageerde op het stukje van jou over India. Maar goed er kwam een stukje van een ander er tussen Haha!

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:46

jacimatho schreef:
Het besef van het eigen lichaam, het respect daarvoor...en voor dat van anderen....de manier van benaderen, zich niet hoeven schamen, intimiteit, open durven stellen...

En juist daarom wil ik dat mijn kind zelf vertellen en laten ervaren. Intimiteit leer je niet in een klas..... Dat doe ik zelf wel! Ik heb die taak als ouder zelf, die wil ik ook zelf.
Ik denk dat je als ouder je kind spelenderwijs dingen uitlegt, op een moment dat er bv een vraag komt of dat de situatier daar om vraagt. Dat is heel anders dan wanneer er in de klas over gesproken wordt, dat kan wel net een heel verkeerd moment zijn, dat een kind daar helemaal niet mee bezig is. Dus laat deze taak lekker aan de ouders! De tijd dat ouders op de 21 verjaardag van hun kind plots een een serieus gesprek denken te moeten hebben is allang voorbij.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:25

ShirleyA schreef:
En juist daarom wil ik dat mijn kind zelf vertellen en laten ervaren. Intimiteit leer je niet in een klas..... Dat doe ik zelf wel! Ik heb die taak als ouder zelf, die wil ik ook zelf.
Ik denk dat je als ouder je kind spelenderwijs dingen uitlegt, op een moment dat er bv een vraag komt of dat de situatier daar om vraagt. Dat is heel anders dan wanneer er in de klas over gesproken wordt, dat kan wel net een heel verkeerd moment zijn, dat een kind daar helemaal niet mee bezig is. Dus laat deze taak lekker aan de ouders! De tijd dat ouders op de 21 verjaardag van hun kind plots een een serieus gesprek denken te moeten hebben is allang voorbij.

In dit geval gaat het niet over het taboeloze Nederland waar alles met ouders bespreek is (of hoort te zijn) maar om India, een land met compleet andere gebruiken en verhoudingen tussen ouder en kind.

Laurens1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 22:41

euhm die kinderen weten toch totaal niet waar het over gaat.
Vind het nogal nutteloos om hen dan seksuele voorlichting te geven als ze nog denken dat baby's door de ooievaar gebracht worden...

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 03:32

Laurens1987 schreef:
euhm die kinderen weten toch totaal niet waar het over gaat.
Vind het nogal nutteloos om hen dan seksuele voorlichting te geven als ze nog denken dat baby's door de ooievaar gebracht worden...

En juist DAAROM moeten die kinderen voorlichting krijgen, omdat ze niet weten waar het over gaat en wat goed en slecht is en wat oorzaak en gevolg is!