Caviastad - Knuffelige kinderhandjes worden cavia's fataal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Animal_ABC

Re: Caviastad - Knuffelige kinderhandjes worden cavia's fata

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:31

Kinderen beseffen dikwijls niet wat ze doen.
Op de kinderboerderij waar ik vroeger werkte, had een kindje een cavia in haar broekzak gestoken en er daarna weer uitgetrokken. Gevolg: cavia dood...
Dikwijls laten ze de beestjes vallen, per ongeluk of om ze "op de grond te zetten", ook slecht voor beestjes Boos!
Het gaat hier vooral om toezicht houden (ouders en verantwoordelijke van de dieren) en leren hoe ze met een dier om moeten gaan...

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:52

Ik heb gewerkt bij de Wegafarm in Leeuwenborg en geloof mij maar die mensen doen alles met de beste intenties!!! Dus niet direct oordelen!

Je kunt niet de Wegafarm hier de schuld van geven! Die mensen hadden gewoon het idee dat het leuk zou zijn voor kinderen om cavia's te kunnen aaien. Maar de mentaliteit van de kinderen van tegenwoordig is veranderd! Sommige vinden het leuk om dieren te schoppen,knijpen en slaan, op de één of andere manier beleven ze daar plezier aan. respect voor dieren word tegenwoordig steeds minder bijgebracht.

Ouders spelen ook een belangerijke rol in de opvoeding en hebben een controlerende functie! Je laat niet je jonge kind alleen bij dieren, je moet toezicht houden, kijken of alles goed gaat. Ik zie bij veel kinderen dat de mentaliteit is veranderd. Dat zie je vooral bij 4 t/m 10 jarigen. Nou klink ik misschien als een oude muts maar ik werk in de dierverzorging, ben soms nauw met bezoekers (publiek) betrokken, dus ook kinderen en ouders, en dan zie je soms dingen voorbij komen....

Ik geloof niet dat Joop (eigenaar van Wegafarm) heeft gedacht laten we ééns wat cavia's daar neerzetten en kijken wat er gebeurt. Absoluut niet! Die man wil graag een educatie overbrengen naar kinderen toe, ze nauw betrekken met de dieren. Maar helaas laten ouders hun kinderen vaak lopen, gaan zelf binnen aan de koffie zitten en houden geen toezicht en zeker bij kleine kinderen zou dat wel moeten. Als ouders gewoon een beetje opgelet hadden, hadden ze ook kunnen zien dat hun kinderen bezig waren met het pletten van cavia's.

Misschien is dit nu (zeker in deze tijd) geen goed idee om kinderen nauw te betrekken bij dieren en het welzijn daarvan. Vroeger werden kinderen er vaak wel nauw bij betrokken, maar dopor een verandering van mentaliteit en opvoeding is dit misschien geen goed idee meer.

Maar ga nou alsjeblieft niet roepen dat de Wegafarm een slecht bedrijf is dat niet goed is voor zijn dieren, als er één ding is wat ik daar geleerd heb is het wel respect voor dieren! De hoeven bekappen, meehelpen met geboorte,melken,voeren,hok opstrooien etc. die dieren hebben het goed dat weet ik wel.

En als ze geen respect voor die dieren hadden, waarom dan de andere 7 cavia's weer terugbrengen? Want dat hebben ze ook direct gedaan! En inderdaad het is vervelend dat dit gebeurt is, maar soms doe je iets met de beste intentie's en loopt het anders dan verwacht zonder dat je dat met opzet doet! En de mensen van Wegafarm hebben goed eintenties gehad!

Dus Think before you act!!!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:46

Achgossie arme diertjes! Je moet ook niet die kinderen eraan laten zitten! Alleen kijken en als je wilt knuffelen gewoon onder toezicht van de ouders! En dan moeten ze ook echt opletten en ingrijpen als ze iets fout doen!

En ja helaas is het zo dat sommige kinderen dieren zonder respect behandelen, ik vind dan dat die ook niet op een kinderboederij of wat dan ook met dieren horen rond te lopen!

Echt zo erg voor die cavia's!

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 13:47

snuffelhues schreef:

Dat is geen excuus. Verklaar ze ontoerekeningsvatbaar en geef ze TBS Knipoog

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:50

Sorry Sony, maar in deze situatie zijn de werknemers net zo goed verantwoordelijk te houden als de ouders zelf.
jij schuift het alleen in de schoenen van de ouders.
Nogmaal: het personeel is verantwoordelijk voor de dieren, de ouders voor de kinderen en beide hebben gefaalt!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:55

SONY schreef:
Je kunt niet de Wegafarm hier de schuld van geven! Die mensen hadden gewoon het idee dat het leuk zou zijn voor kinderen om cavia's te kunnen aaien. Maar de mentaliteit van de kinderen van tegenwoordig is veranderd! Sommige vinden het leuk om dieren te schoppen,knijpen en slaan, op de één of andere manier beleven ze daar plezier aan. respect voor dieren word tegenwoordig steeds minder bijgebracht.

En dáárom had er iemand van de Wegafarm toezicht moeten houden.

SONY schreef:
Misschien is dit nu (zeker in deze tijd) geen goed idee om kinderen nauw te betrekken bij dieren en het welzijn daarvan. Vroeger werden kinderen er vaak wel nauw bij betrokken, maar dopor een verandering van mentaliteit en opvoeding is dit misschien geen goed idee meer.

Ik vind dat je kinderen juist wél met dieren nauw moet laten "werken". Jong geleerd is oud gedaan.
Maar wel mét toezicht!
Ja, de ouders hebben hier een behoorlijke fout gemaakt. Maar ik vind dat Wegafarm hier ook schuld treft.
Wanneer je besluit een caviastad te maken zorg je toch dat je altijd één van je eigen mensen aanwezig hebt om toe zicht te houden...?!?
Niet elke ouder is even verantwoordelijk.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 14:22

SONY schreef:
En als ze geen respect voor die dieren hadden, waarom dan de andere 7 cavia's weer terugbrengen? Want dat hebben ze ook direct gedaan! En inderdaad het is vervelend dat dit gebeurt is, maar soms doe je iets met de beste intentie's en loopt het anders dan verwacht zonder dat je dat met opzet doet! En de mensen van Wegafarm hebben goed eintenties gehad!

Dus Think before you act!!!

Respect voor dieren… Het gaat toch niet helemaal volgens plan, dus dan maar linea recta terug naar de fokker? Die zal er blij mee geweest zijn, 7 tweedehands getraumatiseerde cavia’s; die zullen vast snel een nieuw baasje hebben... Misschien goed bedoelt, maar een beetje stompzinnig. Dat 'think before you act' lijkt me dus meer op hen van toepassing, dan op ons Clown

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:29

Jamezy schreef:
snuffelhues schreef:

Dat is geen excuus. Verklaar ze ontoerekeningsvatbaar en geef ze TBS Knipoog

Ik doel hierbij op -6 jarigen, de leeftijd waar mijns inziens de meeste ongelukken met dieren gebeuren. Deze kinderen beseffen niet dat het om een levend wezen gaat dat ook pijn kan hebben en bij een verkeerde behandeling kan sterven. Daarom is het aan ouders en begeleiders om toezicht te houden en de kinderen te leren omgaan met dieren, dat is volgens mij ook de bedoeling van zo'n caviapark... als er dan onvoldoende begeleiding is, ouders die hun verantwoordelijkheid niet opnemen, of teveel kinderen tegelijk... tja...

Dit is absoluut geen verwijt naar Wegafarm, ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is!

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 16:04

snuffelhues schreef:
Ik doel hierbij op -6 jarigen, de leeftijd waar mijns inziens de meeste ongelukken met dieren gebeuren. Deze kinderen beseffen niet dat het om een levend wezen gaat dat ook pijn kan hebben en bij een verkeerde behandeling kan sterven. Daarom is het aan ouders en begeleiders om toezicht te houden en de kinderen te leren omgaan met dieren, dat is volgens mij ook de bedoeling van zo'n caviapark... als er dan onvoldoende begeleiding is, ouders die hun verantwoordelijkheid niet opnemen, of teveel kinderen tegelijk... tja...

Dit is absoluut geen verwijt naar Wegafarm, ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is!

Bij mij rijst dan weer de vraag; waarom dergelijke kwetsbare dieren gebruiken? Konijntjes en cavia's zijn klein en pluizig, maar houden er allebei niet erg van om opgepakt en geaait te worden, laat staan met de lompheid die kinders (-6 en dus motorisch nog niet goed ontwikkelt) er op nahouden. Inderdaad, een keertje te hard knijpen en dàg beestje! Bovendien mogen de beestjes uit verdediging niet bijten of krabben, want dan ligt de schuld direct bij het dier.

Wat leren kinderen hier van, of zouden ze hiervan moeten leren?

Ja, de maatschappij is aan het verharden, maar dat moeten ze @ Wegafarm dan toch ook wel merken? Daarom ben ik ook tegen het aanbieden van dieren op Internet, waar iedere onverlaat naar hartelust dieren (welke soort dan ook) kan kopen of verkopen. Een nestje is snel gefokt ("leuk, een keer een nestje van je poes of hondje!"), maar wat er verder met de dieren gebeurt, zal sommige mensen wellicht een rotzorg zijn.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 16:45

Vanessa24 schreef:
Sorry Sony, maar in deze situatie zijn de werknemers net zo goed verantwoordelijk te houden als de ouders zelf.
jij schuift het alleen in de schoenen van de ouders.
Nogmaal: het personeel is verantwoordelijk voor de dieren, de ouders voor de kinderen en beide hebben gefaalt!

De werknemers waren hier eigenlijk verantwoordeljke voor de dieren.
IK ben ook verantwoordelijk voor mijn dieren. En ik sta niet toe dat iedereen er van alles mee uitvreet.
De ouders zijn verantwoordeljk voor hun kinderen. Ieder z'n rol. Dit houdt in dat geen van partijen vrijuit gaat.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 17:09

Eigenlijk hadden naast de ouders, ook de werknermers moeten toekijken, vooral in de beginperiode. Daar ben ik het ook mee eens. Op een kinderboerderij bij mij in de de buurt heeft een jongetje een kuikentje ook per ongeluk doodgeknepen, niemand van de ouders die er wat van zegt.... Waar gaan we naar toe...

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:33

Er zijn zoveel ouders die niet snappen dat je kleine kinderen niet zelfstandig met dieren moet aan laten klooien.... aaien mag, maar wel onder begeleiding!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 23:57

op mijn stageplek hebben we een kleinschalige kinderboerderij, en ik merk echt dat elk kind anders met de dieren omgaat. de meeste zijn heel zachtaardig.
maar ik heb 3 weken geleden een jong geitje uit de handen van een 10 jarige moeten redden, die het arme beest in snelle vaart in het rondte draaide en hem wilde weggooien zoals bij discuswerpen Nagelbijten / Gniffelen
geit gered en kind straf gekregen, die snapt nu eindelijk dat beesten OOK gevoel hebben.
Toch blijven we steeds de kinderen naar de boerderij doen, ze moeten gewoon leren respect te hebben voor dieren, want die kinderen zijn wel de opvoeders van de toekomst Ja

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 10:13

KLOPT! werknemers moeten ook opletten! Maar er staat dus wel overal vermeld dat ouders toezicht moeten houden. En dat gebeurt vervolgens niet. En geloof me er lopen heus wel werknemers rond, maar die moeten ook werken en kunnen niet de hele dag erbij gaan staan, op een manege ga je ook niet de hele dag bij de boxen staan om op te letten voor eventuele penny's.

Jullie hebbben ook wel gelijk hoor, maar bekijk het ook even van de andere kant. Zoals ik al zei soms doen mensen dingen met de beste intenties alleen loopt het anders dan gepland. Niemand wil graag die cavia's opzettelijk pijn doen, zeker mensen van een kinderboerderij niet!

Toch vind ik dat de ouders een hele belangerijke rol spelen. Kijk weet je wat het is, ouders dumpen de kinderen tussen de dieren met een flesje melk, en een handje vol voer. En de ouders gaan gezellig binnen in het restaurant zitten keuvelen onder het genot van een kopje koffie en een stukje gebak. En waar zijn de kinderen? Juist die rennen gillend rond, het is een kinderboerderij geen creche! En dan moeten de werknemers al goed opletten op die kinderen, want de ouders doen het niet.

Inderdaad dit is een heel vervelend incident en mag zeker niet weer gebeuren. Maar beide partijen zijn fout, maar begrijp wel dat de Wegafarm nooit iets met opzet heeft willen doen....

Groetjes Knipoog

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 10:15

Maar als je dus van te voren weet dat er geen toezicht gehouden kan worden door medewerkers, omdat ze uiteraard wel meer hebben te doen. Waarom starten ze er dan mee? Ik bedoel, ze weten toch ook dat niet iedere ouder zich verantwoordelijk voelt voor hun eigen kroost, en zeker met kleine kwetsbare dieren moet je extra voorzichtig zijn.

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 10:20

Ja Vanessa je hebt ook wel gelijk. Maar er zijn zoveel kinderboerderijen met dergelijke knuffelhoeken, daar zal het ook lang niet altijd goed gaan trouwens.

Er word wel toezicht gehouden, maar je kan niet overal altijd op dezelfde plek zijn. En er word de ouders geattendeerd dat ze op moeten letten. Tja en dat doen ze dus niet, of ze staan erbij en kijken ernaar, bizar gewoon wat je soms ziet.

En uiteindelijk is elk dier kwetsbaar, of het nou gaat om een poesje,geitje,kip of wat dan ook. Maar cavia's zijn sociaal en ej ziet op meerdere plekken een caviastad, zo ook bij de dierentuin in emmen, waar het idee vanaf is gekeken overigens.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 10:23

Ik kan me nog herinneren toen ik klein was, dat wij ook een knuffelhoek hadden met konijnen en cavia's.
Daar was altijd iemand aanwezig en als het druk was, wel meerdere mensen. Maar ook ouders die hun eigen maar ook andermans kinderen in de gaten hield.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 10:24

Jemig zeg, geen woorden voor... Het is toch meer dan logisch dat er toezicht bij is!
Arme cavia's Boos!

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 10:25

Kleine kinderen kun je (mijn mening), enkel alleen laten met grotere volwassen dieren (die je minder makkelijk fijn knijpt en waar je niet op 'zitten' kan).
Kleine kinderen zijn gewoon motorisch nog niet helemaal, dus zachtjes doen is 'moeilijker'. ''Aai, aai'' is al snel 'hark, hark''. Een volwassen geit trekt dat beter dan een cavia.
Schaf die 'knuffelhoeken' maar af voor kiddo's onder de 10 Lachen

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 10:27

Schimmelig schreef:
Kleine kinderen kun je (mijn mening), enkel alleen laten met grotere volwassen dieren (die je minder makkelijk fijn knijpt en waar je niet op 'zitten' kan).
Kleine kinderen zijn gewoon motorisch nog niet helemaal, dus zachtjes doen is 'moeilijker'. ''Aai, aai'' is al snel 'hark, hark''. Een volwassen geit trekt dat beter dan een cavia.
Schaf die 'knuffelhoeken' maar af voor kiddo's onder de 10 Lachen

Absoluut, en dat niet alleen, bij grotere dieren zijn ouders ook veel alerter. Een groter dier kan immers ook schade aan het kind aanrichten, bij een klein diertje is dat niet tot nauwelijks aanwezig.
Maar toch vind ik dat ze moeten leren omgaan met kleine dieren, het is alleen verstandig dat ze het niet zelf vasthouden, en dat ze moeten leren om te aaien met 1 vinger. (zoals ik dat vroeger moest doen)

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 12:33

Zoals ik al eerder zei Vannesa je hebt voor een groot deel ook gelijk... maar beide partijen zijn fout, niet alleen de kinderboerderij natuurlijk Rolleyes

Maarja, het is gebeurd... zeer vervelend.. het zal niet weer gebeuren in ieder geval. Knipoog

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 12:35

Vreselijk...

Arme cavia's... Ach gut Maarja imo was het toch een dom idee...

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 12:36

Nou nou dan zijn er een heleboel dierentuinen en kinderboerderijen (en ja sommige hebben GEEN toezicht) die ook meedoen aan dat domme idee...

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 13:08

Dan zijn die ook vreemd bezig. Hier hebje dat soort dingen niet, de kinderen kunnen de dieren niet pakken oid.

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 14:12

Ik vind een knuffelhoek een prima idee! Er zijn tal van kinderboerderijen die zoiets hebben. Heb nog nooit op grote schaal van dit soort incidenten gehoord.

Dieren in een hok laten vind ik juist veel slechter. Op die manier leren kinderen nog niet met beesten omgaan. En het leuke van een kinderboedrij is toch juist om dieren aan te kunnen raken en dichtbij te zien. Als ik dieren in een hok wil zien ga ik wel naar de dierenwinkel of dierentuin.

In dit geval had er een medewerker aanwezig moeten zijn bij de dieren. Die bepaald hoeveel mensen er in het hok gaan. Doordat de medewerker niet goed heeft opgelet zijn er te veel kinderen en volwassenen in het hok gekomen. De medewerker hoort ook de persoon te zijn die de dieren oppakt en op schoot zet (en dus niet de ouders!). Veel volwassenen weten niet goed hoe ze dieren goed op moeten pakken met als resultaat een gestreste caaf die niet gevangen wil worden.

Dat kleine kinderen niet goed met dieren om kunnen gaan is onzin. Je moet het ze gewoon leren. Dus eerst rustig op de grond zitten en dan een dier in de armen leggen. En vertellen wat ze moeten doen. Veel kinderen van die leeftijd kunnen zich niet inleven in dieren. Dat moet je leren! Veel van deze kinderen komen uit de stad en hebben niet vanaf jonge leeftijd dieren om zich heen gehad (zoals veel bokkers). Voor hen is dit niet vanzelfsprekend en daarom is begeleiding nodig.

De medewerkers van de boerderij treft hier dus meer blaam dan de ouders.