Paus betrokken bij verbergen Sexueel Kindermisbruik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

orban

Re: Paus betrokken bij verbergen Sexueel Kindermisbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 20:26

Hier verschiet ik dus ook niet van!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 20:51

Triest natuurlijk. Hier zit nog veel werk voor de katholieke kerk aan te komen om een doorzichtigere organisatie te worden, die duidelijk kan aangeven hoe de ontspoorden binnen de eigen organisatie berecht moeten worden. Ook hier is weer bewezen dat ook priesters mensen zijn met fouten. Ik snap de wens wel om ze waardigheid te geven, maar met de slechten krijgen ook de goeden een slechte naam. Ik ga er nog steeds van uit dat de overgrote meerderheid van priesters het werk naar beste geweten doen.

Maar goed, ik heb geen idee hoe dit zich verhoudt met zaken als het biechtgeheim. De katholieke misdadiger die zijn misdaad opbiecht bij meneer pastoor, die het dan vervolgens niet mag vertellen wegens het biechtgeheim. Daarmee zit je met een kip en ei verhaal. Zou de crimineel komen opbiechten als hij/zij wist dat de pastoor het door zou vertellen aan de politie?

De morele plicht van de pastoor is dan toch om de crimineel erop te wijzen dat zichzelf aangeven de allerbeste optie is, zeker als die vergiffenis zoekt (wat iemand in een biechtstoeltje doet). Zo zou ook de katholieke kerk aan hun "ontspoorden" moeten melden dat ze hun zonden moeten aangeven en verder hun ambt als priester op moeten geven.

De religie zit dan wel met een feit dat God mensen hun eigen wil gaf. Als die persoon het niet bekend wil maken, dan is het de vraag of het aan de kerk is om het misdrijf wereldkundig te maken. Wel kan de kerk -zonder opgaaf van redenen eventueel- de persoon ontheffen van zijn taak als priester.

Dus: om de kerk af te doen als een bende "gore oude kereltjes" is wel erg kortzichtig en vooral dom. De macht van de kerk? Die ligt eerder in het martelaarschap, op de manier zoals Gandhi dat later ook deed. Christenen die met veel plezier voor de leeuwen werden gegooid omwege hun geloof. Daar hebben ze macht aan ontleend.

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 14:27

Nu krijgt het christendom nog een even slechte naam als de Islam. Het eerste woord wat in me opkomt is: 'machtsmisbruik'. 2de: 'bah'.. Dat snap je toch niet, dat dit werkelijk kan gebeuren?

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 14:19

vind het sowieso n hele maffia op zich dat pausengedoe Duivel

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 16:36

Whiz schreef:
Ach ja.. die hele kerk zit vol met misbruiken, pedofilie en andere obscenen idiote bezigheden. En de kerk is de grootste meester in het in de doofpot stoppen van dingen. Afschaffen die sectes daar!
dat is nou ook de reden dat ik absoluut NIET godgelovig ben Knipoog
en die "zwaar" gelovigen mogen toch een keer weer naar de kostschool terug om een nieuwe opvoeding te krijgen.
zoiets doe je gewoon niet Boos!