Mening over varkenssector!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: Mening over varkenssector!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 22:41

Dat is niet waar, Wiesje, het dierenwelzijn in een legbatterij is wel degelijk aangetast (denk bijvoorbeeld eens aan de beschadigingen onder aan de poten van de hele dag op draadgaas zitten, nooit rechtop kunnen staan, omdat de hoogte van de kooi dat niet toelaat en zo kan ik nog wel meer dingen opnoemen). En op dit moment zijn de eieren in de winkel in Nederland alleen nog scharreleieren. De batterij-eieren die nog gelegd worden worden nu alleen nog gebruikt in bakkerijen en in koekjes etc. ze mogen in Nederland niet meer gewoon verkocht worden (batterij-huisvesting is binnenkort helemaal verboden, ik durf alleen even niet te zeggen per welk jaar precies, het is nu in elk geval al zo dat er bij nieuwbouw of verbouw geen batterijen meer mogen blijven bestaan).
En er kan met redelijk simpele en niet al te dure maatregelen een heleboel welzijn verbeterd worden in de huidige intensieve veehouderij. Vergeleken met andere landen, zitten de dieren in Nederland misschien al wel op rozen, maar dat wil nog niet zeggen dat de dieren het écht goed hebben!
Verder loopt Nederland redelijk voorop met de regels voor dierwelzijn, een positieve ontwikkeling vind ik! Maar het kan altijd nog beter. Alleen denk ik niet dat het concept van de biologische houderij heilig is. Zoals al eerder genoemd, is het gebruik van medicijnen aan strikte regels gebonden, die niet altijd even diervriendelijk zijn. Daarbij komt dat de dieren door de vrije uitloop grotere kans hebben door geïnfecteerd te raken met parasieten, die je dan weer amper mag bestrijden van de biologische regels. Kortom, we zijn er nog lang niet, het kan altijd beter!

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 22:50

Maar een kip in een scharrelstal moet de hele dag haar rangorde verdedigen. Daar vallen dan weer meerdere slachtoffers bij. Daar worden ze ook niet echt blij van. Daarbij blijft het een feit dat een kip die zich neit lekker voelt echt geen fatsoenlijk ei legt! En dat gebeurt in batterijen toch nog massaal.
Geloof dat het 2010 was, maar weet het niet meer zeker, weet inderdaad wel dat batterijen niet meer toegepast mogen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 22:54

Ik koop dus bewust legbatterij eieren.

Dat vind ik diervriendelijker

Ben je daar een kippie laag in rangorde hoef je maar een paar kippies van je af te houden.

maar ben je scharrel kippie, heb je een probleem, kun je er een paar duizend van je af houden.

Imo helemaal niet vriendelijker, maar mensen die nooit beide in het echt gezien hebben zullen kiezen voor scharrel, klinkt zo leuk...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 23:33

Marije_jiplover schreef:
(batterij-huisvesting is binnenkort helemaal verboden, ik durf alleen even niet te zeggen per welk jaar precies, het is nu in elk geval al zo dat er bij nieuwbouw of verbouw geen batterijen meer mogen blijven bestaan).

nou dat duurt anders nog wel even hoor... dankzij ons vriendelijke kabinet balkenende...

batterijen zijn nog toegestaan tot 2012!

nou lekker hoor zo'n batterij, je staat de hele dag op gaas, wordt knetter gek van je kunt totaal geen natuurlijk gedrag vertonen... geen nest, geen zitstok, door de stress kapot gepikt worden door je hokgenoten, niet fatsoenlijk rechtop kunnen staan... zeeeeeer diervriendelijk...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 23:35

Wiesje schreef:
Bv de kippen in een legbatterij zijn net zo blij als kippen in een scharrelstal.

Hier zit in mijn opzichte toch wel degelijk een verschil in... in een batterij heeft een kip totaal geen mogelijkheid om natuurlijk gedrag te vertonen... en dat vind ik toch echt een zeer slechte zaak. Het is niet voor niets dat de snavels van kippen gekapt moeten worden omdat ze elkaar anders compleet kapot pikken... gezonde situatie hoor!

het beste vind ik de combi tussen een scharrel en voliére huisvesting. Niet teveel kippen bij elkaar, niet een al te grote dichtheid, toch meer bewegings vrijheid, ruimte om een nest te maken en een zit stok en ook nesthokjes waar maar ruimte is voor 1 kip, zodat ze zich kunnen afzonderen van de rest als ze rust willen... klinkt mij toch een stuk diervriendelijker in de oren dan een hokje, waar ze met zijn drieën op elkaar zitten (de dichtheid is 450cm2 per kip! nou lekker bestaan! oftewel een hokje voor drie kippen is 1350 cm2... dit is een hokje van 30x45 centimeter!) op gaas, zonder stro, zonder whatever

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 08:50

Wij hebben in Barneveld (praktijkweek) zelf gehoord dat ondanks dat het misschien niet zo'n fijn idee is, een legbatterij toch het beste is. Heeft te maken met rangorde enzo. Als kipje laag in rangorde is bij een scharrelstal, kom dan maar eens bij het voer. Dan is het meeste voer al weg. En door die rangorde verdedigen komt stress, en daardoor gaan ze aan elkaar zitten. Pikken enzo. Dus snavels eraf, is beter voor het welzijn. Ondanks dat het niet zo'n leuk idee is. Maar heb je weleens gezien hoe die kippen in een scharrelstal eruit zien? (zobiezo: die kippen vind ik er niet bepaald gezond uit zien..)
Waarom denk je dat de staartjes bij de biggetjes eraf worden gehaald? Anders gaan ze ze bijten, en wanneer varkens eenmaal bloed ruiken, zijn ze gek. Overal waar je komt, of ze nou een groot hok hebben of niet, komt die rangorde voor.
En het is idd verboden dat varkens alleen staan. Alleen zeugen, net voor dat ze biggen krijgen, en net voor het spenen van de zeugen, mogen ze apart staan. En waarom ze dan tussen die 4 hekjes staan? Tja. Anders drukken ze de biggen dood. En dat is denk ik nog zieliger.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 08:57

@ peelmaisje. mooi gesproken. ik kan me hier helemaal in vinden.

Mijn vader is 20 jaar varkensfokker geweest. en idd doodliggen en staartbijten kan zo voorkomen worden. bij ons liepen wel de gespeende biggen in groepen. maar dan moest je wel goed opletten. de kleintjes moesten er van tussen anders zouden ze het niet halen. terwijl ze in hokken per 6 meer kans hebben. Zeugen stonden bij ons nog niet in groepen. maar nu spreek ik over 6 jaar geleden toen de groepshuisvesting net geintroduceerd werd.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 09:06

mijn opa had vroeger ook varkens .. de schuren staan er nog,en de hokken ook. Ik loop er vaak doorheen zonder het besef dat er varkens in zaten, want het zijn redelijk ruime hokken. Ik hoorde ook nooit zon varken gillen.. dat hoorde ik wel bij mensen in onze straat als we daar waren. dat noem ik een teken dat ze het niet leuk vinden. Waar mijn vz paard staat hebben ze ook varkens, maar het is daar allemaal oke, ik heb in alle keren dat ik daar geweest ben nog maar 2x een dier horen gillen. Ze worden daar zeker wel goed behandeld..

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 09:38

peelemeisje schreef:
En door die rangorde verdedigen komt stress, en daardoor gaan ze aan elkaar zitten. Pikken enzo. Dus snavels eraf, is beter voor het welzijn. Ondanks dat het niet zo'n leuk idee is. Maar heb je weleens gezien hoe die kippen in een scharrelstal eruit zien? (zobiezo: die kippen vind ik er niet bepaald gezond uit zien..)

....

En het is idd verboden dat varkens alleen staan. Alleen zeugen, net voor dat ze biggen krijgen, en net voor het spenen van de zeugen, mogen ze apart staan. En waarom ze dan tussen die 4 hekjes staan? Tja. Anders drukken ze de biggen dood. En dat is denk ik nog zieliger.

Daarom ook "schuil"hokjes waar maar 1 kip in kan... zodat ze zich terug kunnen trekken... en niet bij het voer kunnen komen? Dat is zo te voorkomen, gewoon het voer verspreid uitdelen... als er overal voer te vinden is, pikken de lage rang kippen echt wel genoeg mee! en jij denkt dat die snavels eraf bij de legbatterij niet hoeft? JUIST daar wel...

Ik vind de aller belangrijkste voorwaarde voor het houden van dieren dat die dieren hun natuurlijke gedrag zoveel mogelijk kunnen vertonen. Dit is in een legbatterij absoluut niet mogelijk! en de hoeveelheid ruimte die is ze hebben is belachelijk
Het is niet voor niets dat er zoveel lichamelijke klachten onder legbatterijkippen zijn. Botbreuken, zwakheid van spieren en gewrichten etc etc etc...

In mijn ogen weegt de rangverdediging van 1 kip (tja, zo werkt dat nou eenmaal in de natuur, survival of the fittest) echt neit op tegen het leed van al die andere kippen... en dat is prima te voorkomen door schuilhokjes met ruimte voor 1 kip in de ruimtes te brengen, zodat ze zich makkelijk kunnen terug trekken als ze rust willen..

En de varkens hebben het echt zo gek nog niet... inderdaad de zeugen hebben rond de geboorte van de varkens weinig ruimte... maar dat is inderdaad ter voorkomen van het doodliggen.. (dat de zeug dus bovenop haar biggetjes gaat liggen... Niks mis mee... Even beetje krap voor de zeug, maar niet constant der hele leven lang.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 10:20

ik vond het ook altijd mooi als we dan de zeugen gingen verhuizen. dus van de gewone stal naar de kraamhokken. Dan gingen ze echt rennen en gekke sprongen maken. Ook had mijn vader eens voor de gein een zeug met een paar biggetjes op de wei gezet. dat beest ging gelijk de brandnetels opeten. maar goed heb nooit het idee gehad dat ze slecht hadden.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 10:46

Kippen in de legbatterij hebben het wel degelijk slechter dan in een voliere of scharrelstal. Ze hebben daar geen mogelijkheden tot natuurlijk gedrag en wordt wel degelijk ook op gepikt, kippen zo dicht bij elkaar doen dat uit nature. Waarom worden de bekken anders afgebrandt? In een scharrelstal zijn er al meer voorzieningen aanwezig (grind, nesthokken, ...)
en ja, daar moeten ze ook hun plaats bewijzen, net zoals in de batterij. Maar dan hebben ze tenminste geen continu draad en karkassen onder hun poten...
Ik koop alleen eieren van kippen met vrije uitloop, en dan meestal nog eieren van mijn vriend zijn kippen, die in de tuin mogen rondcrossen. Is eerlijk gemaakt Lachen

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 11:31

Om antwoord te geven op de vraag die iemand stelde: ja ik koop altijd biologisch vlees. Zelf eet ik geen vlees maar mijn vriend wel. Eieren koop ik niet want ik heb zelf een aantal kippen.
Mijn kippen komen uit de bioindustrie. Ze hebben gekapte snavels. Die stakkers waren een dik jaar oud en waren niet goed genoeg meer voor de industrie en gaan dan naar de slacht als dank voor geleverde diensten. Ze leggen nog elke dag een ei!
Persoonlijk vind ik de legbatterijen en de scharrelstallen beide een dieronterende praktijk. Kippen horen buiten te scharrelen naar wormpjes en niet in een kleine ruimte te worden geperst om maar zoveel mogelijk eieren te produceren.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 11:32

Dat doen ze zo ook met varkens en vele andere jammergenoeg...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 11:53

picobello schreef:
Persoonlijk vind ik de legbatterijen en de scharrelstallen beide een dieronterende praktijk. Kippen horen buiten te scharrelen naar wormpjes en niet in een kleine ruimte te worden geperst om maar zoveel mogelijk eieren te produceren.

Er zijn veel scharrel en voliere situaties waar de kippen een vrije uitloop hebben. Bovendien wordt er bij scharrelstallen niet zoveel mgoelijk kippen in een ruimte gepropt. Om je kip een scharrelkip te mogen noemen moeten ze voldoenaan bepaalde normen en een van die normen is een bepaalde dichtheid per kip en die is zowiezo al een stuk meer dan de dichtheid in een legbatterij... bovendien hebben ze veel meer bewegingsvrijheid...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 11:55

AstraGirlie schreef:
Dat doen ze zo ook met varkens en vele andere jammergenoeg...

En ook bij varkens moet er een bepaalde hoeveelheid ruimte zijn... de varkens hebben eht echt zo slecht neit in nederland...

De legbatterijkip vind ik een heeeeeeeeel ander verhaal...

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 13:07

Inderdaad. Ik zou willen dat mensen eens in een varkensstal keken voordat ze meteen gaan roepen van: Ik vind het zo zielig enzo. Want ik moet zegen: ik had zo'n gevoel dat de varkens het veel slechter hadden. Maar nu ik een aantal bedrijven heb gezien, moet ik zeggen dat ze 't niet echt vreselijk hebben. Ik weet zeker, dat er mensen zijn die 't nog slechter hebben!!!

Maarr: We hebben 't hier nog altijd over varkens he...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 14:48

Als het om diervriendelijkheid denk ik dat alle consumptie dieren in Nederland een dierwaardig bestaan hebben.

Tuurlijk zou het mooi zijn als alle varkens lekker buiten zouden kunnen lopen, maar in Nederland is daar simpel weg geen ruimte voor en ik vraag me af of een Vinex wijk blij is met 200 scharrelvarkens in de aangrenzende weilanden; stank -en geluidsoverlast.

Ik denk dat diervriendelijkheid meer in de manier zit waar en hoe een varken wordt geslacht.
Slachterijen doen er alles aan om de stress bij de te slachten dieren tot een minimum te beperken, want dat gaat immers tenkoste van de vleeskwaliteit, maar de meeste dieren in de grote slachthuizen ondergaan veel meer stress dan wanneer ze geslacht worden bij de plaatselijke slager.

En dat is precies de reden waarom ik alleen vlees koop bij de ZELFslachtende slager, hij kent zijn beesten, het slachten gebeurt rustig wat de vleeskwaliteit en de diervriendelijkheid ten goede komt.

Ik heb zelf bij een zelfslachtende slager gewerkt, en ik heb er over verbaasd hoe rustig de koeien en de varkens waren terwijl hun vriendjes een paar meter verderop werden gedood en verder verwerkt.
Ze zeggen dat dieren bloed ruiken en daar bij vandaan willen, ik heb het nog nooit meegemaakt.

En over het scharrelkippenverhaal; kannibalisme komt bij scharrelkippen vele malen vaker voor dan bij batterij kippen. De batterij kippen leiden een veel minder stressvol bestaan, ze zien er daarom ook veel gezonder uit dan de meeste scharrelkippen met hun pikwonden.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:30

Naar mijn mening is al het dierhouden voor de massaconsumptie not done Koe

Niet enkel omdat het dieronvriendelijk en onnodig is, maar exploitatie van dieren maakt inbreuk op hun geestelijke en lichamelijke welzijn en gaat meestal gepaard met vrijheidsberoving, mishandeling en het doden van dieren. Er worden in Nederland jaarlijks meer dan 450 miljoen landbouwdieren gedood; voor de overgrote meerderheid geldt dat ze een ellendig leven hebben geleid van gemiddeld slechts tien procent van hun normale levensduur.

Lees vooral dit eens: http://www.veganisme.org/gi/g37/g37_p14.htm en http://www.veganisme.org/index.php?nieuws=366

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:05

Ik ben erg benieuwd wat ze in Barneveld verteld hebben dan. Want batterij-huisvesting is gewoon echt niet goed voor het dierwelzijn van de kip. Scharrelhuisvesting in de huidige situatie is ook niet per definitie goed, maar ik blijf erbij dat batterijhuisvesting dieronterend is.

En als je de dieren maar slecht genoeg gehuisvest ziet (bijvoorbeeld in andere landen) hebben ze het bij een paar kleine verbeteringen (zoals in NL bijv.) al gauw 'veel beter'. Hoewel de omschrijving 'een stuk minder slecht' eigenlijk beter past. Er moet gewoon in de meeste sectoren een hoop verbeteren om echt van goed dierenwelzijn te kunnen spreken.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 20:14

Marije_jiplover schreef:
Ik ben erg benieuwd wat ze in Barneveld verteld hebben dan. Want batterij-huisvesting is gewoon echt niet goed voor het dierwelzijn van de kip. Scharrelhuisvesting in de huidige situatie is ook niet per definitie goed, maar ik blijf erbij dat batterijhuisvesting dieronterend is.

En als je de dieren maar slecht genoeg gehuisvest ziet (bijvoorbeeld in andere landen) hebben ze het bij een paar kleine verbeteringen (zoals in NL bijv.) al gauw 'veel beter'. Hoewel de omschrijving 'een stuk minder slecht' eigenlijk beter past. Er moet gewoon in de meeste sectoren een hoop verbeteren om echt van goed dierenwelzijn te kunnen spreken.

helemaal mee eens. Ik heb ook soortgelijke studie als barneveld gedaan maar dan in belgië, en ik heb het zoals marije zegt geleerd.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 10:30

Vandaar dat batterij kippen zoveel misvormingen aan de voeten en botproblemen hebben, niet te spreken over geestelijke misvorming...Ik heb zelf 2 kippen uit legbatterij gehaald via school, en die zagen er echt niet zo gezond uit als jullie hier roepen hoor...Bij scharrelhuisvesting (alhoewel ook zeer druk bezet) hebben ze tenminste nog nest en scharrelgelegenheid. Lijkt me toch leuker zitten dan bij elkaar gepropt in een draadgaas kooi.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 10:35

..
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 11:06

tja, je zal je verbazen hoeveel procent van de genen van varkens overeenkomen met die van de mens. Het exacte percentage weet ik niet, maar ik weet wel dat het heel heel veel is!

Het is niet voor niets dat ze juist van het varkenshart aan het proberen zijn het bij mensen te implanteren...

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 12:24

Blij dat als ik hier door de stallen loop alleen maar blij knorrende varkens en biggen zie lopen Lachen

Echt, beesten worden absoluut niet slecht gehouden in nederland, je wilt niet weten hoeveel regels er zijn.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 12:46

tienus63 schreef:
En over het scharrelkippenverhaal; kannibalisme komt bij scharrelkippen vele malen vaker voor dan bij batterij kippen. De batterij kippen leiden een veel minder stressvol bestaan, ze zien er daarom ook veel gezonder uit dan de meeste scharrelkippen met hun pikwonden.

http://www.schutters.net/phpBB2/viewtop ... egbatterij

Heel erg gezond jaja..... Verdrietig