Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Marije_jiplover schreef:(batterij-huisvesting is binnenkort helemaal verboden, ik durf alleen even niet te zeggen per welk jaar precies, het is nu in elk geval al zo dat er bij nieuwbouw of verbouw geen batterijen meer mogen blijven bestaan).
Wiesje schreef:Bv de kippen in een legbatterij zijn net zo blij als kippen in een scharrelstal.
peelemeisje schreef:En door die rangorde verdedigen komt stress, en daardoor gaan ze aan elkaar zitten. Pikken enzo. Dus snavels eraf, is beter voor het welzijn. Ondanks dat het niet zo'n leuk idee is. Maar heb je weleens gezien hoe die kippen in een scharrelstal eruit zien? (zobiezo: die kippen vind ik er niet bepaald gezond uit zien..)
....
En het is idd verboden dat varkens alleen staan. Alleen zeugen, net voor dat ze biggen krijgen, en net voor het spenen van de zeugen, mogen ze apart staan. En waarom ze dan tussen die 4 hekjes staan? Tja. Anders drukken ze de biggen dood. En dat is denk ik nog zieliger.
picobello schreef:Persoonlijk vind ik de legbatterijen en de scharrelstallen beide een dieronterende praktijk. Kippen horen buiten te scharrelen naar wormpjes en niet in een kleine ruimte te worden geperst om maar zoveel mogelijk eieren te produceren.
AstraGirlie schreef:Dat doen ze zo ook met varkens en vele andere jammergenoeg...
Marije_jiplover schreef:Ik ben erg benieuwd wat ze in Barneveld verteld hebben dan. Want batterij-huisvesting is gewoon echt niet goed voor het dierwelzijn van de kip. Scharrelhuisvesting in de huidige situatie is ook niet per definitie goed, maar ik blijf erbij dat batterijhuisvesting dieronterend is.
En als je de dieren maar slecht genoeg gehuisvest ziet (bijvoorbeeld in andere landen) hebben ze het bij een paar kleine verbeteringen (zoals in NL bijv.) al gauw 'veel beter'. Hoewel de omschrijving 'een stuk minder slecht' eigenlijk beter past. Er moet gewoon in de meeste sectoren een hoop verbeteren om echt van goed dierenwelzijn te kunnen spreken.
tienus63 schreef:En over het scharrelkippenverhaal; kannibalisme komt bij scharrelkippen vele malen vaker voor dan bij batterij kippen. De batterij kippen leiden een veel minder stressvol bestaan, ze zien er daarom ook veel gezonder uit dan de meeste scharrelkippen met hun pikwonden.