tinkermeisje schreef:Ik ben zelf operatie-assistent, en dit lijkt me echt verschrikkelijk om mee te maken.
Het zogenaamde vastbinden van patiënten op de operatietafel is om te zorgen dat de patiënt niet van tafel valt tijdens de operatie of tijdens het wakker worden. Bij een ruggeprik is het gevoel wel uit het onderlichaam, dus kan het gebeuren dat een been van tafel glijdt. Om letsel te voorkomen wordt dus een band gebruikt.
De operatietafel is verrijdbaar, maar op de operatiekamer wordt hij op een zuil geplaatst en wordt de trolley met wielen eronderuit gereden. Dus in dit geval kon de tafel niet even snel naar buiten worden gereden. Door de brand scheen de afstandsbediening kapot gegaan, dus was de zuil onbedienbaar om de tafel op de trolley te krijgen. Maar zelfs al was dat niet zo, dan was denk ik de rijd toch te kort geweest om deze handeling uit te voeren.
Dat verschilt ook weer per ziekenhuis. Ik ben ook operatie-assistente en wij leggen vrijwel nooit patiënten vast en zeker niet bij een liesbreuk. In mijn opleidingsziekenhuis hadden ze idd ook tafels op een trolley, maar in mijn huidige zh staan de tafels al op de ok en kun je ze zo wegrijden. (nou ja, ze zijn wel redelijk zwaar!
) Maar als je een steekvlam krijgt met zuurstof dan heb je geen tijd meer om een patiënt te redden, verschrikkelijk dat zul je de rest van je leven niet meer vergeten. Wat ik begrepen heb is dat het personeel niet weg wou, maar echt gedwongen moest worden om zichzelf in veiligheid te brengen.