Liek_ schreef:Dat het niveau van de leraren omlaag gaat vind ik wel meevallen trouwens. Iedereen weet dat je eigenlijk niks leert van domweg stof uit je hoofd te leren.
Daar ben ik het niet mee eens. Uit het hoofd leren is voor veel dingen tamelijk suf en niet zo nuttig, maar een aantal dingen leer je vooral of alleen door gewoon stomweg stampen. (Tafels, definities, de vreselijke rijtjes en werkwoordsvervoegingen, etc)
Citaat:
Ik neem aan dat jullie ook allemaal wel weten dat je wél leert (en onthoudt!!!) door dingen zelf te doen, uit te zoeken en te presenteren aan anderen.
Ik denk dat je nu te kort door de bocht gaat. Mensen hebben verschillende leermethoden, de ene leert beter door goed te luisteren, een andere is vooral visueel ingesteld, sommigen leren beter van doen en zelf uitzoeken, maar er zijn er ook die de stof veel beter leren door hier gestructureerd doorheen te wandelen.
En ik denk dat het onderwijs ruimte moet bieden aan die verschillende leerstijlen, ipv er 1 tot ideaal te bestempelen en de rest niet meer te doen.
Veel tijd en aandacht bij zaken als zelf onderzoeken en presenteren gaat naar dingen die niet echt tot de diepte van de stof behoren. En ook dat heeft dus nadelen. Ervaringsgericht leren, projectgestuurd onderwijs, het is al evenmin een ideaalbeeld als het 'zitten, luisteren en kop dicht' van vroeger.