Het niveau van leraren daalt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Olympia

Re: Het niveau van leraren daalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 23:19

hmm ik ga dit ook even als Pabostudent bekijken.

Ik ben eerste jaars, we worden op het moment in het diepe gegooid, omdat het allemaal nog nieuw is. Het niveau van de lessen vind ik ook vrij laag, het staat gelijk aan wat ik op het MBO spw heb gehad. Precies hetzelfde.

Net zoals bij Mik, hebben de meeste leerkrachten bij mij zelf de pabo gedaan en een aantal jaar voor de klas gestaan in het basisonderwijs en geven nu les aan ons...

Ook vind ik dat er heel weinig regels zijn op de pabo, je kan zoveel lessen missen, er wordt toch niks aan gedaan.. Dus als je geen zin hebt, ga je gewoon niet... Nagelbijten / Gniffelen

Van mij mogen de regels best strenger en moet je voor mij part een toelatingstoets maken.. Ja

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 14:51

Ik doe de lerarenopleiding geschiedenis, ben nu derdejaars.

Mijn docenten zijn enorm goed. Vrijwel allemaal ook gedoctoreerd aan de universiteit, ervaring in het werkveld van docent en als historicus. Ik kan er zeker niet over klagen. Ik weet wel dat de eis was om de LO op HBO-niveau te hebben afgerond en minimaal 5 jaar werkervaring op het middelbaar onderwijs te hebben maar het docententeam bij ons is dus veel hoger opgeleid.

Wat ik jammer vind is dat ik zelf het gevoel heb dat ik theoretisch goed wordt klaargestoomd maar het lesgeven in de praktijk dus idd op mijn stages leer. Er zou meer aandacht mogen zijn voor didactiek en pedagogiek imo en ik had al 2x een half jaar voor de klas gestaan voor er aandacht werd besteed aan lesgeven aan kinderen met leer- en gedragsproblemen etc.

Binnen mijn vak moet er nog geconcurreerd worden om een baan, daarom ken ik persoonlijk ook geen mensen die nog niet bevoegd voor de klas staan. Als derdejaars ben ik blij een stageplek te kunnen vinden, ik word echt nog niet aangenomen als docent (helaas) Haha! Bij andere vakken is dat idd wel anders, maar ik ken op dat vlak alleen LIO's die op hun stageschool nog een aantal uur bijwerken en daarna daar aangesteld worden.

Klachten die ik veel voorbij hoor komen binnen de vakgroepen geschiedenis is de voortdurende aanpassingen van de overheid, waardoor elke keer de lesmaterialen en lesinhoud weer aangepast moeten worden en er nauwelijks ruimte is tot verbetering van opgebouwde lessen.

Een tweede punt is de bureaucratisering van het werken in het onderwijs: meer tijd kwijt zijn met vergaderen en papierwerk dan met lesgeven en contact met de leerlingen.

Op stage zie ik tot dusver geen verschil in enthousiasme. Ik leer van de ervaring van de 'oude rotten in het vak', zij leren van mij over nieuwe werkvormen, lesgeven met oog op KIVH en het gebruik van apparatuur in je lessen. En daar genieten beide partijen van.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 19:29

Ik ben het er mee eens,

een leraar die ik tijdens de les kan verbeteren op zijn taal gebruik, woorden die absoluut niet in het woordenboek voorkomen. gewoon nederlands dat je niet zo hoort te spreken. leraren die verschrikkelijk slecht uitleggen. Mede door een leraar die niet goed kon uitleggen, zelf de balle ervan snapte zit ik nu onder mijn eigen niveau. Omdat ik geen ster in wiskunde ben, en natuurscheikunde stond ik daar onvoldoende op. het was overigens ook nog eens mijn mentor. Ik had over kunnen gaan als ik zo'n wiskunde leraar had zoals ik nu heb.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 19:54

Als eerstejaars pabo-studente merk ik zeker dat het niveau van de (aankomende) leraren daalt. Dit ligt zeker niet altijd aan de studenten, in mijn optiek stellen de pabo's gewoon te lage eisen.

Neem nu de eigen vaardigheidtoetsen voor Nederlands en Rekenen. Dit zijn toetsen op groep 8+ niveau, en je moet deze toets in het eerste jaar halen om je Propedeuse te halen.
Je krijgt hiervoor 3 kansen, en dan nóg vallen er studenten af.

Dan is er de beruchte Wiscat toets, door het OCW verplicht gesteld aan alle PABO studenten in het eerste jaar.
Middels deze toets word je rekenvaardigheid op groep 8 niveau getoetst. Haal je de test niet, kun je de PABO verlaten, en mag je ook op een andere PABO niet meer toegelaten worden.

banketstaaf? Niet meer dan normaal lijkt me, want hoe kun je kinderen leren rekenen als je het zelf niet eens kunt? Clown

Nu zit er ook wel een verhaal achter het lage niveau van vele pabo-studenten.
Er vanuit gaande dat een groot deel van de HAVO komt, een kleiner deel van het VWO en van het MBO (SPW, Onderwijsassistent etc), valt te stellen dat de studenten al minstens 5 jaar NIKS met rekenen meer gedaan heeft.
Op het VWO heb ik vanaf de brugklas gebruik gemaakt van een rekenmachine, dus álles wat ik op de basisschool geleerd heb en uit het hoofd deed, is in vergetelheid geraakt.
Absoluut geen excuus voor het feit dat er zóveel mensen afvallen overigens Knipoog

Als de PABO mij niet genoeg diepgang biedt, zoek ik die zelf. Ik verdiep me dan wel in onderwerpen, in bepaalde vakken en pluis dingen voor mezelf uit. Natuurlijk kan ik straks als juf zijnde met 1 zoekactie op google de vraag van een kind beantwoorden, maar de uitdaging zit 'm toch in het beschikken over zoveel mogelijk kennis en júist die eigen kennis met kinderen te delen?
Ik vraag me serieus af wat je anders in het onderwijs doet Verward

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 20:00

Maethoriel schreef:
Natuurlijk kan ik straks als juf zijnde met 1 zoekactie op google de vraag van een kind beantwoorden, maar de uitdaging zit 'm toch in het beschikken over zoveel mogelijk kennis en júist die eigen kennis met kinderen te delen?
Ik vraag me serieus af wat je anders in het onderwijs doet Verward

Mensen gaan met hele verschillende instellingen het onderwijs in. De ene leerkracht is beter op het didactische vlak, en vindt dat ook leuker, de ander is meer geinteresseerd in pedagogische kwaliteiten. Niet dat er dan geen docenten zijn waarvan ik me afvraag waarom ze docent geworden zijn hoor Lachen
Maar het overdragen van kennis is helemaal niet het enige in het onderwijs, en zal dus ook door verschillende mensen verschillend gewaardeerd worden. Dat hoeft helemaal niet verkeerd te zijn, want er zijn verschillende groepen en verschillende vakken.

Ik ben het overigens wel met je eens dat een docent een behoorlijke kennis hoort te bezitten hoor. En ook rekenen en taal moet er echt behoorlijk inzitten. Maar over de rest van de inhoudelijke kant kan flink gediscussieerd worden Lachen

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 20:08

Uiteraard zijn er verschillende aspecten aan het beroep die het zo leuk maken om voor de klas te staan.
Waar ik inderdaad op doelde is dat je als docent zijnde gewoon bepaalde dingen hóórt te weten, ongeacht of je één bepaald vak op het voortgezet geeft of dat je op een basisschool werkt Ja

Als ik soms hoor van studenten dat ze nóóit de krant lezen (of überhaubt lezen), zelden het nieuws volgen en zich niet interesseren in actualiteiten...hoe kun je dan goed algemeen ontwikkeld zijn?

Tuurlijk hoeft een docent geen wandelende encyclopedie te zijn, maar van sommigen is het niveau van algemene ontwikkeling écht verbazingwekkend laag

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 22:26

Het lijkt me dat je van elke HBO-er of WO-er mag verwachten dat ze gezien de functies waar ze voor leren een behoorlijk algemene ontwikkeling hebben Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 00:28

Ik ben eerstejaars student aan de HU en volg de lerarenopleiding biologie. Zoals het er nu voor staat haal ik alle punten van het eerste blok op mijn sloffen en ik heb eigenlijk nog helemaal niks gedaan. Ik denk overigens wel dat dat komt omdat ik al een HBO opleiding deels heb gevolgd en al een aantal jaar heb gewerkt. Ik weet niet beter! Alle dingen die we nu leren weet ik al, maar dat zal vast niet voor iedereen gelden.

Het echte moeilijke is de biologie zelf omdat we een ontzettend dik engels bioboek hebben. Zeker omdat het erg veel vaktaal is en er geen woordenboeken beschikbaar zijn is het nog al eens puzzelen wat er precies in het boek staat. Maar dat dwingt je dus wel om je echt te verdiepen in de stof omdat je het anders simpelweg niet snapt. Ook vind ik wel dat er voldoende verdiept wordt; i.p.v. te leren dat de fotosynthese suiker en zuurstof oplevert moet ik gewoon de hele fotosynthese kennen, dus inclusief de hele licht en donkerreactie (en dat valt niet mee Haha!). Dat zijn dus allemaal dingen die ik nooit uit zal hoeven leggen, maar ik moet het wél kennen anders haal ik mijn punten gewoon niet!

Dat het niveau van de leraren omlaag gaat vind ik wel meevallen trouwens. Iedereen weet dat je eigenlijk niks leert van domweg stof uit je hoofd te leren. Ik neem aan dat jullie ook allemaal wel weten dat je wél leert (en onthoudt!!!) door dingen zelf te doen, uit te zoeken en te presenteren aan anderen.

Mensen zouden eens wat minder krampachtig vast moeten houden aan vastgeroeste ideaalbeelden, die al lang niet meer ideaal zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 11:26

Liek_ schreef:
Dat het niveau van de leraren omlaag gaat vind ik wel meevallen trouwens. Iedereen weet dat je eigenlijk niks leert van domweg stof uit je hoofd te leren.

Daar ben ik het niet mee eens. Uit het hoofd leren is voor veel dingen tamelijk suf en niet zo nuttig, maar een aantal dingen leer je vooral of alleen door gewoon stomweg stampen. (Tafels, definities, de vreselijke rijtjes en werkwoordsvervoegingen, etc)

Citaat:
Ik neem aan dat jullie ook allemaal wel weten dat je wél leert (en onthoudt!!!) door dingen zelf te doen, uit te zoeken en te presenteren aan anderen.

Ik denk dat je nu te kort door de bocht gaat. Mensen hebben verschillende leermethoden, de ene leert beter door goed te luisteren, een andere is vooral visueel ingesteld, sommigen leren beter van doen en zelf uitzoeken, maar er zijn er ook die de stof veel beter leren door hier gestructureerd doorheen te wandelen.

En ik denk dat het onderwijs ruimte moet bieden aan die verschillende leerstijlen, ipv er 1 tot ideaal te bestempelen en de rest niet meer te doen.

Veel tijd en aandacht bij zaken als zelf onderzoeken en presenteren gaat naar dingen die niet echt tot de diepte van de stof behoren. En ook dat heeft dus nadelen. Ervaringsgericht leren, projectgestuurd onderwijs, het is al evenmin een ideaalbeeld als het 'zitten, luisteren en kop dicht' van vroeger.