stelling: Ouders moeten zelf weer gaan opvoeden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Re: stelling: Ouders moeten zelf weer gaan opvoeden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 19:16

Over 10 jaar zit de ene helft van Nederland in de bak en de andere helft werkt er of bouwt er één.

samyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 19:39

Ik vind het een goed idee om het geld wat ze willen steken in kinderopvang anders te besteden. Eigenlijk net zoiets als kinderbijslag. Per kind krijg je een bepaald bedrag, wat in pricipe toereikend moet zijn voor kinderopvang. Als je besluit thuis te blijven om zélf voor je kind te zorgen kan je dat geld gewoon "in je zak" steken. Als je niet wil stoppen met werken of minder wil werken, dan maar geen kinderen, neem dan maar een furby. Als je geen tijd hebt is dat geen probleem, als je wel tijd hebt is het nog leuk ook.

Zelfs in de winkel merken wij dat kinderen slecht(er) opgevoed zijn. Wij als winkelpersoneel moeten kinderen vertellen dat ze niet overal aan mogen komen en zeker geen aparaten uit elkaar mogen halen. Vaak is het zelfs zo dat je van de ouders dan commentaar krijgt, omdat je je niet met hun kinderen moet bemoeien. Ik laat toch echt de winkel niet verbouwen door kinderen die niet opgevoed zijn... Bovendien worden er ook regelmatig kinderen bij ons in de dierenwinkel gedropt omdat pa en ma in het rommelparadijs naast ons aan het snuffelen zijn. Lekker, met een drukke weg voor de deur en met warm weer de achterdeur open waar open water is. Bovendien vinden sommige kinderen het nodig om tikkertje te doen in de winkel. Erg fijn als je net met een nogal dominante of speelse hond bezig bent. Vooral honden die niet aan kinderen gewend zijn, die hebben we toch ook regelmatig in de winkel. Willen het liefst een hapje kind nemen. Maar o wee als je er wat van zegt. Of je krijgt een grote be van het kind zelf, of de ouders komen wel even verhaal halen. Belachelijk! Wij staan op het punt kinderen zonder ouders niet toe te laten in de winkel, laat ze maar buiten op de weg blijven staan. We hebben een bord aan de deur: Honden welkom mits uitgelaten en (kort) aangelijnd. Het liefst zouden we honden willen vervangen door kinderen.

Wanneer hoor je nog dat kinderen thuis na school opgewacht worden door moeder (of vader) met een kopje thee of limonade en een koekje? Gezellig samen even de dag doornemen? Ouders hebben zelf geen eens tijd voor een kopje thee. Ze moeten altijd wel wat. Geen tijd en aandacht voor de kinderen, waar begin je dan aan? Bovendien denk ik dat ook een heel aantal ouders niet weet hoe ze moeten opvoeden. Slaan hoeft daarbij niet, alhoewel ik het ook niet helemaal nodig vind om een opvoedende tik te verbieden bij de wet. Ook ik heb wel eens een tik gehad. En ik moet zeggen, volkomen terecht! Ik ben er echt niet slechter van geworden. Mensen zijn niet duidelijk meer in de opvoeding. Geef aan waar de grenzen liggen en wees consequent! Dan weet het kind waar het aan toe is en zal veel evenwichtiger opgroeien. Daar schort het ook heel veel aan tegenwoordig.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 19:44

Het verband tussen werkende ouders en criminele kinderen zie ik niet zo. Ik zie meer een probleem bij de toenemende individualisering van de maatschappij en het gegeven dat kinderen via tv en internet tegenwoordig al heel vroeg overal van op de hoogte zijn.

Persoonlijk ben ik er heel erg blij mee dat vrouwen tegenwoordig het recht hebben om gewoon buitenshuis te kunnen gaan werken. Een vrouw is meer dan alleen maar echtgenote, moeder en huisvrouw zoals vroeger, ze is een persoon geworden. Waar ik wel moeite mee heb is het feit dat de maatschappij ingericht schijnt te worden naar tweeverdieners, m.a.w. werken is geen recht meer maar wordt een plicht. Dat is jammer, ik denk dat er heel vele ouders zijn die graag beiden 3 of 4 dagen zouden gaan werken maar die dat financieel gewoon niet trekken.

Overigens ging ik zelf in mijn tijd al 5 dagen per week naar de buitenschoolse opvang en dat hoeft zeker niets af te doen aan de opvoeding die je thuis meekrijgt. Ik wist prima wie mijn moeder was (joh Clown ) en ook welke normen en waarden ik meekreeg. Ook mijn 'opvanggenootjes' waren gewoon hele normale kinderen, allemaal netjes opgevoed.

Wat in mijn tijd nog wel was en tegenwoordig echt niet meer: Je ouders waren aan te spreken op jouw gedrag. Als ik in de buurt rottigheid uit durfde halen (deed ik natuurlijk nooooit) dan kon een verbolgen buurtbewoner verhaal komen halen. Tegenwoordig krijg je van de ouders een klap op je bek als je durft te suggereren dat hun Jantje bij jou een bal door de ruit heeft getrapt. Kinderen weten dat en spelen dat uit.

Een bepaalde generatie heeft heel sterk het idee gehad dat kinderen de maximale vrijheid moesten krijgen om zich te ontplooien. Dat zijn imo de rotkinderen die je nu ziet. Zij hebben nooit geen grenzen aangegeven gekregen. Die trend is volgens mij al lang weer voorbij (gelukkig).

Maar voor mij staat dat dus los van thuisblijfouders of werkende ouders.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 19:51

door wel te werken (50%) vind ik juist dat ik een goed voorbeeld aan mijn kinderen geef. Dat ik onafhankelijk ben, en zelfstandig kan leven.
Op de dagen dat ik werk is of mijn man thuis, of opa en oma passen op. De naschoolse opvang heb ik nog niet gebruikt, maar ik sta er ook niet negatief tegenover.

Het was trouwens geen keus om te blijven werken, om financieel niet al te veel af te takelen was het gewoon hard nodig.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 22:16

Ik werk in de Albert Heijn,
en als je ziet hoe vreg die kinderen zijn tegen hun ouders,
hoe oud ze maar zijn, 4 of 8 maakt niet uit, zo vreg als de straat!

Echt niemnad kan tegenwoordig meer opvoeden, echt belachelijk!
Ik ben blij dat mijn ouders mij en mijn broer fatsoendelijk hebben opgevoed!

Waar ik met mijn hoofd niet bijkom is dat een kind van 7!!! zo met klasgenootjes omgaat Verward ...
En dat kinderen een paard zo opfokken en het als het ware uit elkaar
zien vallen .. ronduit belachelijk, De mens kan tegenwoordig naar mijn
mening echt niet meer opvoeden! Het zou afgelopen moeten zijn met al die onzin

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 22:34

wat is vreg als ik vragen mag.
en wat denk jij dat de oorzaak is dat ouders ineens niet meer kunnen opvoeden?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 22:58

Eventjes een beetje duits erbij halen, "frech" en dat betekent brutaal of onbeschoft.
Maar het klopt, kinderen mogen alles zeggen tegen de ouders en er volgen geen sancties. Gevolg: kinderen denken dat dat normaal is.

Ouders zouden best kunnen opvoeden maar ze zijn er te lam voor.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 23:00

jep ligt aan de opvoeding ...........

en verder niks meer aan toe te voegen

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 23:06

Desiree schreef:
Eventjes een beetje duits erbij halen, "frech" en dat betekent brutaal of onbeschoft.
Maar het klopt, kinderen mogen alles zeggen tegen de ouders en er volgen geen sancties. Gevolg: kinderen denken dat dat normaal is.

Ouders zouden best kunnen opvoeden maar ze zijn er te lam voor.

Dat bedoelde ik dus inderdaad met vreg, excuses ik wist niet dat het een limburgs woord was Lachen

Ik weet niet waarom de ouders niet meer kunnen opvoeden/ de oorzaak ervan
Maar ik vind steeds meer kinderen onbeschoft, arrogant en egoïistissch overkomen
Ze krijgen veel te snel hun zin, ze zijn verwend en verwaand.
Dat lijkt me toch wel aan de manier van opvoeden liggen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 23:33

Ik ben het ermee eens dat ouders de kinderen behoren op te voeden.

Maar je kunt je kinderen heel goed duidelijk maken wat goed of niet goed is, je eigen normen en waarden, en dan nog zijn/komen er momenten dat je ze niet in de hand hebt. Wat moet je dan. Ze opsluiten, slaan, sancties opleggen enz. Opvoeden is het moeilijkste wat er is. Je denkt het goed te doen, maar het pakt anders uit.

Iemand iets verwijten is makkelijk, maar eenmaal zelf ouder, dan praat je anders. En naarmate je langer ouder bent, dus grotere kinderen hebt, wordt het moeilijker.

Ikzelf stam uit een tijd dat je geen eigen mening had als kind Clown , mijn kinderen heb ik daardoor "bewust" weer tegenovergesteld behandeld, maar ook dat heeft weer zo z'n keerzijde Clown .

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 23:57

Vroeger kon je als moeder tot hun 12de jaar thuis blijven met de kinderen voordat je verplicht naar werk moet gaan zoeken. Tegenwoordig is dat met 10 weken!!!

De ouders hebben vooral de eerste 3 jaar van het kinderleven de grootste invloed op het kind en de opvoeding, daarna gaat de buitenwereld een steeds grotere rol spelen.

Ik heb een tijd gewerkt in een winkel toen mijn jongste ook begon met de basisschool, daardoor moesten ze naar een naschoolse opvang. Bij beiden had dit grote invloed op hun schoolprestaties. Ik werd er door de leerkrachten op gewezen dat ze zich afvroegen of er iets verandert was in de thuis situatie omdat de kinderen achteruitgingen qua prestatie. Ik moest 's ochtends van huis voordat ze naar school waren en ik was 's avonds pas thuis om ze in bed te stoppen. De achteruitgang in hun schoolprestaties vond ik dermate belangrijk genoeg om na 6 maanden te stoppen met werken. De leraren hebben toen ook weer vooruitgang bemerkt in hun concentratie en schoolprestaties. En ze scoren tot op de dag van vandaag ontzettend goed op school!

Ik heb nu anderhalf jaar een online winkel die ik run vanuit huis, ik kan dat combineren met de kinderen en naarmate ze ouder worden steeds verder uitbreiden en meer tijd besteden aan mijn bedrijf. De kinderen tonen er ook interesse voor en hebben besloten later ook een eigen bedrijf te willen Knipoog (en dan willen dat ik voor ze kom werken voor een riant salaris *LOL* )

Het is overigens ook bewezen dat kinderen van moeders die onregelmatige diensten draaien, nachtdiensten etc. een achterstand in de ontwikkeling oplopen. Of de vader onregelmatig werkt heeft weer geen extra effect.

Ouders moeten de tijd nemen om hun kind op te voeden en hun kinderen te leren kennen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 23:59

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de cijfers zijn in bijvoorbeeld de Scandinavische landen, waar werkende ouders en kinderopvang (waaronder buitenschoolse opvang) heel normale en geaccepteerde verschijnselen zijn.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 00:01

maar toch.....ik blijf erbij, er is niets zo belangrijk voor een kind als een stabiele en veilige thuissituatie......waar het kind tot rust kan komen, zijn/haar verhaal kwijt kan, en dan niet pas 's avonds na zessen, maar als de school uit is.
kinderen hebben meer baat bij aandacht dan bij dure spullen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 00:04

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 02:00

[LPZ] > [NM]

ikke24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 09:13

Misschien is het voor die kinderen juist een schreeuw om aandacht, want: Neagtieve aandacht is ook aandacht! Ik ben het ermee eens dat een kind niet 5 dagen per week 8 uur lang op een kinderdagverblijf zit. Als beide partners (als die aanwezig zijn) allebei 1 dag minder gaan werken of 1,5 dan hoefde het kind maar 2/3 dagen naar het dagverblijf en dat kan volgens mij wel, maar 5 dagen vind ik echt veel te veel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 10:08

Het is de schuld van de ouders. Lijkt me duidelijk. Het is altijd de schuld van de ouders. Ouders hebben immers maar 1 doel: zo veel mogelijk van de kinderbijslag profiteren en geen moeite doen.

Verder zijn ze te soft. Ze durven de kinderen niet meer in het kolenhok te donderen (nou hebben we dat ook niet meer, maar dat zijn details, daar is vast wat op te verzinnen) of een fatsoenlijke afstraffing te geven, gewoon ouderwets met riem of rieten stok. Pas als de rode striemen zichtbaar zijn maak je indruk!

Verder snap ik ook echt niet dat kinderen soms de verkeerde kant op gaan, in een maatschappij die zo vriendelijk en verstandig is als de onze. Overal om zich heen zien ze lichtende voorbeelden hoe je sociaal met elkaar omgaat, hoe je beleefd reageert als een agent je (misschien ten onrechte) aanspreekt op gedrag, hoe je conflicten oplost zonder schelden. En toch vervallen de kinderen in wangedrag, zijn het eigenlijk kleine terroristen met als grootste doel zoveel mogelijk onschuldige burgers te pesten, en ik denk zelfs dat Al Qaeda erachter zit.

ikke24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 13:40

mama werkt, papa werkt en de 2 uurtjes dat de kinderen hun per dag zien, gaan ze echt geen strenge opvoeding geven. Dan krijgen ze cadeautjes en zeggenpapa en mama als dekinderen lastig zijn: ja jullie hebben ons gemist he????
Ik heb in zo;'n gezin gewerkt, belachelijk gewoon. En in de weekenden: kregen de kids een oppas, want papa en mama werkten toch zo hard en wilden ook wat tijd aan zichzelf besteden. echt belachelijk. Ik kan me ook nergens meer ontspannen, in de stad hoor je zeurende en huilende kinderen, bij mij achterom, overal waar ik ben hoor ik zeurende en huilende kinderen!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 13:47

M'n zusje is au pair in zo'n gezin.

Meisje is nu 4 en mijn zusje is haar 3e au pair.

M'n zusje heeft haar beter onder controle dan haar ouders.
Als het meisje boos is gaat ze zelf op de trap zitten voor de time-out.
Ze weet dus prima waar ze aan toe is bij m'n zusje.

De ouders compenseren hun schuldgevoel over het weinig thuis zijn met niet consequent zijn.
Meisje mag de ene keer wel wat de andere keer niet.
Ondanks haar jonge leeftijd weet ze haar ouders ook perfect tegen elkaar uit te spelen.

En nu is het draakje nog maar 4...

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 16:14

Shadow0 schreef:
Het is de schuld van de ouders. Lijkt me duidelijk. Het is altijd de schuld van de ouders. Ouders hebben immers maar 1 doel: zo veel mogelijk van de kinderbijslag profiteren en geen moeite doen.

Verder zijn ze te soft. Ze durven de kinderen niet meer in het kolenhok te donderen (nou hebben we dat ook niet meer, maar dat zijn details, daar is vast wat op te verzinnen) of een fatsoenlijke afstraffing te geven, gewoon ouderwets met riem of rieten stok. Pas als de rode striemen zichtbaar zijn maak je indruk!

Verder snap ik ook echt niet dat kinderen soms de verkeerde kant op gaan, in een maatschappij die zo vriendelijk en verstandig is als de onze. Overal om zich heen zien ze lichtende voorbeelden hoe je sociaal met elkaar omgaat, hoe je beleefd reageert als een agent je (misschien ten onrechte) aanspreekt op gedrag, hoe je conflicten oplost zonder schelden. En toch vervallen de kinderen in wangedrag, zijn het eigenlijk kleine terroristen met als grootste doel zoveel mogelijk onschuldige burgers te pesten, en ik denk zelfs dat Al Qaeda erachter zit.

Wat een onzin! Die kinderbijslag is echt geen vetpot als je dat soms denkt! En waar is het in godsnaam voor nodig om je kind af testraffen door hem pijn te doen!
Slaat helemaal nergens op deze reactie, je zult wel geen kinderen hebben en hoop ook voor je dat je ze nooit krijgt...

Verder vind ik dat er wel erg makkelijk over gedacht wordt.
Weleens gedacht aan alleenstaande moeders? Moeten die dan maar een paar uur per week werken zodat ze elke dag bij hun kind kunnen zijn als deze uit school komt? De huur en de nuon betalen ze dan maar gewoon niet? Het is hier in Nederland moeilijk genoeg je hoofd boven water te houden!

Ik ben het er wel mee eens dat je een kind niet 5 dagen per week van 0900 tot 1800 naar de opvang brengt.

Verder vind ik dat kinderen gewoon heel consequent opgevoed moeten worden, beetje respect bijbrengen is niet verkeerd.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 18:05

Volgens mij was het stukje van Shadow0 sarcastisch bedoeld...

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 18:22

Stennisje schreef:
Volgens mij was het stukje van Shadow0 sarcastisch bedoeld...

Ja dat klopt ze heeft me er al een pb over gestuurd, had nogniet eerder mee gediscussierd dus wist niet dat zij al verschillende pogingen gedaan had om duidelijk te maken dat ook ouders hun best doen en weleens een foutje maken.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 18:32

Tuurlijk maken ouders wel foutjes.

Mijn moeder was altijd thuis als ik uit school kwam, maar heb nooit echt met haar kunnen praten.
Alleen over oppervlakkige dingen.
Ik weet dat ze van me houden, ik weet dat ik terecht kan als er wat is, zolang het maar niet op emotioneel gebied is.

Ik heb ze zeker in m'n puberteit een rottijd bezorgd, ik was zeker niet makkelijk.
Maar ondanks alles ben ik wel goed terecht gekomen, eigen huisje, werk en geen strafblad.

Ik denk dat er bij kinderen die echt het verkeerde pad opgaan, meer mis is in het gezin dan een paar foutjes van de ouders.

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 18:43

Wat jij schrijft dat had ik letterlijk kunnen schrijven...

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 19:15

dat stukje over alleenstaande ouders......besef wel dat die het nog moeilijker hebben dan echtparen. immers, niet alleen de opvoeding en het bijeengaren van een inkomen komt neer op de schouders van een alleenstaande ouder, maar ook de huishouding en alles wat daar bij komt kijken.
en aangezien iedereen van deze regering moet werken....vandaar ook al die subsidie's op de kinderopvang.....wanneer komt zo'n ouder dan toe aan opvoeden?? vaak wordt er net genoeg verdiend om het gezin draaiende te houden. naast het werk moet dan de huishouding gedaan, de tuin enz...

hiermee zeg ik dus niet dat kinderen van alleenstaande ouders opgroeien voor galg en rad, maar als zelfs werkende ouders met hun tweeen al amper aan hun kind toekomen.....