Docente weigert mannen hand te geven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kyle

Re: Docente weigert mannen hand te geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 17:26

Voor mij is religie nog altijd iets persoonlijks, iets waar je voor kiest, niet iets waar je mee geboren wordt omdat je in een bepaald land geboren wordt. Daarom vind ik die zij-wij mentaliteit niet goed. Zal ik me ook "aanpassen" en opeens katholiek worden???
Dat buiten beschouwing gelaten. Vrouwen mogen in de islam geen handen geven omdat het vies zou zijn (was dat niet alleen als ze handen gaven aan mannen?) Nu moet ik zeggen dat ik zelf ook geen voorstander ben van handen schudden en daarna sneeeeeeel mijn handen ga wassen als het toch gebeurt. Maar ik doe het wel, net zoals ik vind dat deze vrouw het zou moeten doen. Hand schudden is een algemeen aanvaarde gedragscode van beleefdheid. Zij zou die dus volgens mijn mening ook moeten aanvaarden.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 17:29

Maar ik kan ook nergens vinden dat ze geen Nederlandse nationaliteit heeft, want dan kan ze ook moeilijk wegwezen. Tong uitsteken

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 17:32

Kyle schreef:
Voor mij is religie nog altijd iets persoonlijks, iets waar je voor kiest, niet iets waar je mee geboren wordt omdat je in een bepaald land geboren wordt. Daarom vind ik die zij-wij mentaliteit niet goed. Zal ik me ook "aanpassen" en opeens katholiek worden???
Dat buiten beschouwing gelaten. Vrouwen mogen in de islam geen handen geven omdat het vies zou zijn (was dat niet alleen als ze handen gaven aan mannen?) Nu moet ik zeggen dat ik zelf ook geen voorstander ben van handen schudden en daarna sneeeeeeel mijn handen ga wassen als het toch gebeurt. Maar ik doe het wel, net zoals ik vind dat deze vrouw het zou moeten doen. Hand schudden is een algemeen aanvaarde gedragscode van beleefdheid. Zij zou die dus volgens mijn mening ook moeten aanvaarden.

Vrouwen mogen wel handen geven aan mannen in de islam. Knipoog
En dat weet ik, omdat heel m'n familie moslim is. Haha!

Er word vaak misverstanden gemaakt tussen extreem islamieten en de gewone islamieten.
Vaak lezen de extreem islamieten de Koran verkeerd, omdat ze gewoon alles verkeerd opvatten. Knipoog

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 18:15

Shadow0 schreef:
pubelia schreef:
en ik vind dat als je een docent ontslaat op hun geloof dan had je er eerder aan moeten denken dat ze een ander geloof heeft en wat dat teweeg kan brengen.

De docente is dus in de vakantie van houding veranderd, dat kun je vantevoren niet weten natuurlijk. En om dan bij voorbaat alle mogelijk-religieuzen maar vast uit te sluiten (want wie weet worden ze misschien ooit fanatiek) lijkt me ook niet echt de oplossing.

De docenten wordt overigens niet ontslagen vanwege haar geloof, maar (als het uitloopt op ontslag) vanwege haar gedrag en houding op school. En dat vind ik volkomen acceptabel.

ik blijf toch bij mij mening...

torette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 18:28

Ik vind dit een dubbele kwestie, aan de ene kant vind ik dat iedereen zijn of haar geloof gewoon moet kunnen praktiseren, we leven tenslotte in een vrij land.

Aan de andere kant leven we in Nederland met Nederlandse normen en waarden.
Als docent heb je een voorbeeld functie, ook op een islamitische school! Ook deze kinderen krijgen een plaats in de Nederlandse maatschappij!

Mijn uiteindelijke mening is dus toch dat zij zich zal moeten aanpassen en anders inderdaad een andere baan zoeken!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 18:30

Torette: het gaat om een docente van een openbare school, niet van een islamitsche school.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 21:49

Ik wil hier toch even op reageren.
Ik woon in een Islamitisch land en ook wij geven hier gewoon handjes. Knipoog

Maar om het over het aanpassen te hebben, er wordt wel altijd gezegd dat nederlanders zich ook aanpassen als ze op vakantie zijn. Ik zie toch echt anders. Er zijn altijd mensen die zich wel aanpassen maar het grootste deel doet dat niet. Ze weten absoluut niks van de cultuur af en maken daardoor vaak fouten. (je hebt hier, om maar een voorbeeld te noemen, bijvoorbeeld dezelfde handgebaren maar ze betekenen heel wat anders.... kleine moeite om zulke dingen even op t zoeken op internet zodat je niemand discrimineerd, maar het wordt niet gedaan)
En over het eigen taal praten op straat.... Als ik met een Nederlandse over straat loop, praat ik ook gewoon Nederlands. Het is en blijft mijn moeder-taal en weet je hoe fijn het is om soms eens in je eigen taal te kunnen praten.

Maar er wordt hier absoluut niet gezegd dat die nederlanders hier zich eens aan zouden passen. In NL wordt hier wel een probleem van gemaakt, beetje jammer.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 22:00

Nathalie schreef:
Maar om het over het aanpassen te hebben, er wordt wel altijd gezegd dat nederlanders zich ook aanpassen als ze op vakantie zijn.

Haha! Je bedoelt dat het niet aanpassen is als je je eigen zak aardappelen mee neemt? Als men lallend over straat loopt en Andre Hazes gaat brullen midden in de nacht? Of als je in discussie gaat met de portiers van de kerken in (bv) Italie omdat je het belachelijk vindt dat je niet in mega-korte rok de kerk binnen mag?

Tssss. Weer een illusie naar de maan.

(Maar eh... het gerucht gaat dat dat helemaal geen Nederlanders zijn, maar Duitsers, die toevallig heel goed Nederlands spreken. Die mensen die zich in het Franse skioord zo aan het misdragen waren, dat waren geen Nederlanders. Dat ze allemaal oranje petjes en rood-wit-blauwe vlaggen hadden was ongetwijfeld toeval.)

Citaat:
En over het eigen taal praten op straat.... Als ik met een Nederlandse over straat loop, praat ik ook gewoon Nederlands. Het is en blijft mijn moeder-taal en weet je hoe fijn het is om soms eens in je eigen taal te kunnen praten.

EVIL!!! Ik praat op vakantie toch echt alleen maar in de taal van het vakantieland. En ik ben al naar Tsjechie geweest en Polen en Slovenie, naar Frankrijk en Italie, het is maar goed dat ik alle Europese talen vloeiend spreek. Stel je voor, anders zou je niet eens op vakantie kunnen gaan...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 22:10

ik ben het ook eens met ene boel bovenstaande reacties
je moet je aanpassen naar het land waar je leeft
als ik in een islamitisch land besluit te gaan wonen
enb dara is het normaal/gebruikelijk/nodig dat ik een hoofddoek draag
prima...dan draag i een hoofddoek
maar dat verwacht ik ook van de mensen die in dit land gaan leven
pas je aan aan het land , en verwacht niet dat iedereen zich aan jou aanpast

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 22:37

Zoals gezegd, op een school, en zeker een openbare, vind ik het een andere zaak.

Maar aan welke zaken van dit land moet ik me precies aanpassen? Nederland is een land met veel vrijheid en veel variatie, en over wat hoort en niet verschillen de meningen nog al eens. Dus waar pas je je bij aan? Waarom bijvoorbeeld mag je in ongeveer alles lopen (vacuumgetrokken lakleerlatex-pak, in zwarte rafels met spikey hondenriemen, in miniminirok, in fluoriserend roze joggingpakken) maar roept een hoofddoek zoveel weerstand op?

Overigens: in onze supermarkt liggen halal frikandellen en ik vind dat echt super! Da's nou integratie, dat is nou echt een voorbeeld van aanpassen! Ja

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 23:07

Shadow0 schreef:
Waarom bijvoorbeeld mag je in ongeveer alles lopen (vacuumgetrokken lakleerlatex-pak, in zwarte rafels met spikey hondenriemen, in miniminirok, in fluoriserend roze joggingpakken) maar roept een hoofddoek zoveel weerstand op?

Omdat ''vacuumgetrokken lakleerlatex-pak, in zwarte rafels met spikey hondenriemen, in miniminirok, in fluoriserend roze joggingpakken'' uitingen van 'vrijheid' zijn en de hoofddoek een 'vrouw onderdrukkend symbool' is in onze westerse maatschappij.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 23:21

Schimmelig schreef:
Omdat ''vacuumgetrokken lakleerlatex-pak, in zwarte rafels met spikey hondenriemen, in miniminirok, in fluoriserend roze joggingpakken'' uitingen van 'vrijheid' zijn en de hoofddoek een 'vrouw onderdrukkend symbool' is in onze westerse maatschappij.

Dat vind ik echt een kulargument Lachen Dat is namelijk net niet het idee van vrijheid, dat je anderen gaat verbieden om bepaalde symbolen te dragen. Dat klinkt meer naar het patroniserende communistische argument: "wij bepalen wel wat goed voor je is."

Ik zag trouwens vrijdag nog een non lopen... in vol ornaat. Inclusief habijt en hoofdbedekking Ja

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 02:15

Gewoon onslaan die lerares, simpel zat.....
Het is hier de gewoonte iedereen een hand te geven....
Dus aanpassen of wegwezen.
Maakt niet uit wie het is, Moslim, Christen, Johova, Bagwan....what ever.....
In Europa gelden onze normen, dus aanpassen...kan je dat niet....ga dan naar ergens waar ze wel die regels hebben en volgen.
Bij ons is een hand geven een teken van fatsoen! Zo simpel is het.
Wij moeten eens stoppen met die onzin, niet meer ons voegen naar andere dingen, waarom zouden we?
Laatst bijgewerkt door Bas232 op 11-09-06 02:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 02:18

Schimmelig schreef:
Shadow0 schreef:
Waarom bijvoorbeeld mag je in ongeveer alles lopen (vacuumgetrokken lakleerlatex-pak, in zwarte rafels met spikey hondenriemen, in miniminirok, in fluoriserend roze joggingpakken) maar roept een hoofddoek zoveel weerstand op?

Heeft er niets mee te maken, zelfs die Latex figuur zal gewoon een hand geven, net als ieder ander.
Maar ik denk niet dat je een openbare funktie kan blijven houden als je in zoiets loopt.
Iemand met een openbare funktie heeft een voorbeeld funktie, dus de geldende normen...kan je dat ineens niet meer, pech gehad.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 09:45

Shadow0 schreef:
Schimmelig schreef:

Dat vind ik echt een kulargument Lachen Dat is namelijk net niet het idee van vrijheid, dat je anderen gaat verbieden om bepaalde symbolen te dragen. Dat klinkt meer naar het patroniserende communistische argument: "wij bepalen wel wat goed voor je is."

Ik zag trouwens vrijdag nog een non lopen... in vol ornaat. Inclusief habijt en hoofdbedekking Ja

Nou ik vind het geen kul hoor Shadow. De gedachten die bij mij naar boven komen als ik een vrouw bij 30+ graden in 'bedrukkende kleding' zie lopen zijn meestal van ''aaah, wat zielig; zal ze het niet warm hebben dan?? Van wie moet zij die kleding dragen?? Zou zij daar echt zelf voor gekozen hebben''.
Als ik iemand in ''vacuumgetrokken lakleerlatex-pak, in zwarte rafels met spikey hondenriemen, in miniminirok, in fluoriserend roze joggingpakken'' zie lopen denk ik dat dat een eigen keuze is en inderdaad zullen deze mensen je vaak altijd een handje geven (niks religieus onderdrukkends aan dus, dat laatste) Lachen

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 10:24

Ik vraag me dus ook af, waar die verandering van de docente vandaan komt?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 12:27

Lieke schreef:
Waarom wegwezen? Er staat toch nergens dat ze geen Nederlandse is?
Ik vind het op zich ook wel vreemd dat iemand, iemand van een ander geslacht geen hand wil geven, maar zie dit echt niet als een belemmering van het gezamelijk leven met elkaar. Het is slechts een formele handeling.
Maar ik kan me idd voorstellen dat dit op school niet gewenst is ivm het juiste voorbeeld geven.

Het is een formele handeling die typisch is voor gedrag in onze maatschappij en onze cultuur. In Nederland hoort het nu eenmaal zo.

pubelia schreef:
van de ene kant klinkt het logisch, maar ik ben het er niet mee eens dat je hierdoor niet meer je werk mag doen in nederland. Van de ene kant mag je nml geen rasistische opmerkingen maken van beide kanten niet, en ik vind dat als je een docent ontslaat op hun geloof dan had je er eerder aan moeten denken dat ze een ander geloof heeft en wat dat teweeg kan brengen. Ik vind ook dat als je een docent bent, en je doet je werk goed, dat je niet om zo'n belachelijke reden ontslaan hoeft te worden. als je een docent bent met een ander geloof in nederland ben je echt al wel goed genoeg geintergreerd. Ik vind het dus b*llshït dat ze er niet meer welkom is. De tieners die ze les geeft moeten oud en wijs genoeg zijn om te weten dat dat bij haar geloof hoort, je krijgt toch nog steeds maatschappijleer op school???

Dit is geen ontslag op grond van geloof. Er zijn zat moslims die er geen problemen mee hebben om iemand een hand te geven of het nou een man of een vrouw is.
Deze personen drijven het geloof te ver door, zover dat het tenkoste gaat van de gebruiken in onze cultuur. Dat is een gebrek aan respect naar ons toe. Wij moeten ons ook aanpassen in hun landen en bepaald gedrag wat hier normaal is, is daar ook ongepast. DAn hou je je daar aan en ga je niet je eigen regels handhaven. Wij mogen dat toch ook verwachten?

Kyle schreef:
Nu moet ik zeggen dat ik zelf ook geen voorstander ben van handen schudden en daarna sneeeeeeel mijn handen ga wassen als het toch gebeurt. Maar ik doe het wel, net zoals ik vind dat deze vrouw het zou moeten doen. Hand schudden is een algemeen aanvaarde gedragscode van beleefdheid. Zij zou die dus volgens mijn mening ook moeten aanvaarden.

Als je mensen geen hand geeft, zul je toch beschouwd worden als een ongemanierde pummel. Het is geen aanvaarde gedragscode van beleefdheid maar een aangemeten gedragscode van beleefdheid. Het hoort zo.

En Nathalie, vakantiegangers krassen na een paar weken weer op naar hun eigen land. Intussen heeft Turkije dan weer een hoop geld aan deze mensen verdiend. Dat is toch een iets andere insteek. MAar verder staan nederlanders wel er om bekend dat het boerenhufters zijn. Ongemanierd en onbeschoft. DAt is geen reputatie om trots op te zijn.

Shadow0 schreef:

Overigens: in onze supermarkt liggen halal frikandellen en ik vind dat echt super! Da's nou integratie, dat is nou echt een voorbeeld van aanpassen! Ja

Je verwart aanpassen hier hopeloos met pure commercie. Denk je nou echt dat als die dingen onvoldoende verkocht werden, dat ze in de schappen lagen? Kijk maar naar het iets duurdere biologische vlees. Wordt ook nauwelijks verkocht in supermarkten. WAnt ze zeggen dat er onvoldoende markt voor is. En dit is ook nog eens omgedraaide integratie: autochtone die zich aanpassen aan allochtonen (o foei, ik heb het woord gebruikt, de PvdA'rs zullen nu wel boos om me zijn....).

Ronnoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 08:56

Geloofsovertuiging, wat een onzin Misselijk Inconsequent gedrag is het. Ik weet niet wie dat er bij haar in heeft gepraat maar onzin is het. We leven hier in een westerse maatschappij met bijbehorende normen en waarden, waaraan zij zich eerst ook wel gehouden heeft. Om nou na een zomervakantie ineens zich hier vanwege geloofsovertuiging niet meer aan te houden, dat gaat er bij mij niet in. Dit komt op mij wel heel erg hypocriet over. Ik kan me volstrekt inleven in de schooldirectie wat betreft het ontslag, met zulke niet-integere mensen valt gewoon niet samen te werken, je weet absoluut niet meer wat je aan ze hebt.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 09:21

Jamezy schreef:
Misschien heeft ze smetvrees...? Knipoog

Of gewoon een hekel aan mannen Ja

Desiree; Integratie kan je niet omdraaien.

Net als Vanessa vraag ik me af hoe deze vrouw opeens tot deze 'ommekeer' is gekomen. Verder vind ik het behoorlijk triest dat er in een dergelijk topic opeens weer belachelijke uitspraken worden gedaan omtrent allochtonen die helemaal NIETS met het topic te maken hebben. Sterker nog; in het nieuwsbericht staat niet eens of het gaat om een allochtoon.
Ik vind het wel typisch dat het bericht over Neonazi's in Belgie ongeveer 10 reacties krijgt, waar ook nog eens instaat dat het logsich is dat er neonazi's zijn Verward ) en een bericht als deze springen sommigen bovenop, want jaaaaaa, we mogen weer 'buitenlander-bashen' Go jij! Go jij!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 11:52

Integratie kan je WEL omdraaien. Integreren is namelijk vanuit een nieuwe cultuur ingetegreren in de bestaande cultuur. En niet andersom!

Verder weet ik niet welke uitspraken er hier belachelijk zijn en ik zie niets verkeerds in dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 11:58

Een hand geven is gewoon een nederlandse manier van beleefd gedrag en uit respect uit voor de gesprekspartner. Om nu iemand met toegestoken hand te negeren door je handen in je zak of achter je rug desnoods langs je lichaam te laten hangen, is als een afwijzing tot rond uit onbeschofd gedrag. Ik vind het terecht dat een docent die weigert zo een simpele uiting van beleefde begroeting te weigeren, geen kennis over hoeft te dragen. Het komen tot zo een besluit komt van uit een diepere gedachte en terecht dat die school tot de conclusie is gekomen dat de inborst van die persoon niet meer strookt met het uitgangspunt van die school. Het wordt steeds gekker in Nederland. Eerst gejij, nu al een klap op de schouder ter begroeting van je meerdere??

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:00

Nee dat is het niet. Integreren moet van twee kanten komen.
Als het van 1 kant komt heet het assimileren.

Ik doel op bv de uitspraken van Bouncebabe die begint over allochtonen in een bus die in hun eigen taal spreken. Wat heeft dat nu met het topic te maken??

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:15

Integreren hoeft niet van 2 kanten te komen. Vanuit de andere cultuur heet dat integreren. VAnuit de bestaande cultuur heet dat laten en accepteren. MAar dat wil niet zeggen dat men ALLES moet accepteren omdat de ander niet integreert.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 14:07

Citaat:
Docente: handenschudden geen dagelijks gebruik

Uitgegeven: 13 september 2006 12:47
Laatst gewijzigd: 13 september 2006 13:15
UTRECHT - Het schudden van handen als begroeting is geen dagelijks gebruik in het onderwijs en vormt derhalve zeker geen belemmering om het lerarenberoep naar behoren uit te oefenen.

Bekijk video: Modem/ Breedband

Dat staat in een verklaring van de docente economie van het Vader Rijn College in Utrecht. De directie stuurde haar vorige week naar huis, omdat ze na de zomervakantie mannen geen hand meer wilde geven. Voorheen had ze daar geen problemen mee. Ze is sinds een jaar werkzaam op de school. De directie gaat de kwestie voorleggen aan de Commissie Gelijke Behandeling (CGB).

In haar verklaring zegt de docente dat haar besluit is gebaseerd op haar godsdienst, de islam. "Het feit dat ik mannen niet de hand schud, getuigt zeker niet van minder respect, integendeel, vanuit het perspectief van mijn godsdienst getuigt dit van een verheven vorm van wederzijds respect."

Integratie

Ze eindigt haar verklaring met de opmerking dat het belangrijk is dat integratie van beide kanten komt en dat geen assimilatie wordt geëist. De docente heeft de verklaring opgesteld in overleg met haar advocaat J. Jalandoni.

Hij wilde woensdag geen nadere informatie verstrekken. Ook niet over eventuele juridische stappen van zijn cliënte. "Alles ligt nog open", zei hij.

Commissie

De school heeft de zaak overigens nog niet formeel voorgelegd aan de commissie. Directeur Bart Engbers zei woensdag te verwachten dat dat nog deze week gebeurt. Hij wilde verder niet op de zaak ingaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 14:17

Als ze als docente met islammannen te maken heeft, vind ik het heel beleefd als ze hem geen hand geeft en hem op hun manier groet, maar als het een boerenpummel is, is het van de zotte. Maar ik neem aan dat ze ook gesluierd les geeft? Of zou ze zo liberaal zijn dat ze westers gekleed gaat, zonder hoofddoek, maar geen handje meer geeft??