Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kyle schreef:Voor mij is religie nog altijd iets persoonlijks, iets waar je voor kiest, niet iets waar je mee geboren wordt omdat je in een bepaald land geboren wordt. Daarom vind ik die zij-wij mentaliteit niet goed. Zal ik me ook "aanpassen" en opeens katholiek worden???
Dat buiten beschouwing gelaten. Vrouwen mogen in de islam geen handen geven omdat het vies zou zijn (was dat niet alleen als ze handen gaven aan mannen?) Nu moet ik zeggen dat ik zelf ook geen voorstander ben van handen schudden en daarna sneeeeeeel mijn handen ga wassen als het toch gebeurt. Maar ik doe het wel, net zoals ik vind dat deze vrouw het zou moeten doen. Hand schudden is een algemeen aanvaarde gedragscode van beleefdheid. Zij zou die dus volgens mijn mening ook moeten aanvaarden.
Shadow0 schreef:pubelia schreef:en ik vind dat als je een docent ontslaat op hun geloof dan had je er eerder aan moeten denken dat ze een ander geloof heeft en wat dat teweeg kan brengen.
De docente is dus in de vakantie van houding veranderd, dat kun je vantevoren niet weten natuurlijk. En om dan bij voorbaat alle mogelijk-religieuzen maar vast uit te sluiten (want wie weet worden ze misschien ooit fanatiek) lijkt me ook niet echt de oplossing.
De docenten wordt overigens niet ontslagen vanwege haar geloof, maar (als het uitloopt op ontslag) vanwege haar gedrag en houding op school. En dat vind ik volkomen acceptabel.
Nathalie schreef:Maar om het over het aanpassen te hebben, er wordt wel altijd gezegd dat nederlanders zich ook aanpassen als ze op vakantie zijn.
Citaat:En over het eigen taal praten op straat.... Als ik met een Nederlandse over straat loop, praat ik ook gewoon Nederlands. Het is en blijft mijn moeder-taal en weet je hoe fijn het is om soms eens in je eigen taal te kunnen praten.
Shadow0 schreef:Waarom bijvoorbeeld mag je in ongeveer alles lopen (vacuumgetrokken lakleerlatex-pak, in zwarte rafels met spikey hondenriemen, in miniminirok, in fluoriserend roze joggingpakken) maar roept een hoofddoek zoveel weerstand op?
Schimmelig schreef:Omdat ''vacuumgetrokken lakleerlatex-pak, in zwarte rafels met spikey hondenriemen, in miniminirok, in fluoriserend roze joggingpakken'' uitingen van 'vrijheid' zijn en de hoofddoek een 'vrouw onderdrukkend symbool' is in onze westerse maatschappij.
Schimmelig schreef:Shadow0 schreef:Waarom bijvoorbeeld mag je in ongeveer alles lopen (vacuumgetrokken lakleerlatex-pak, in zwarte rafels met spikey hondenriemen, in miniminirok, in fluoriserend roze joggingpakken) maar roept een hoofddoek zoveel weerstand op?
Omdat ''vacuumgetrokken lakleerlatex-pak, in zwarte rafels met spikey hondenriemen, in miniminirok, in fluoriserend roze joggingpakken'' uitingen van 'vrijheid' zijn en de hoofddoek een 'vrouw onderdrukkend symbool' is in onze westerse maatschappij.
Shadow0 schreef:Schimmelig schreef:Omdat ''vacuumgetrokken lakleerlatex-pak, in zwarte rafels met spikey hondenriemen, in miniminirok, in fluoriserend roze joggingpakken'' uitingen van 'vrijheid' zijn en de hoofddoek een 'vrouw onderdrukkend symbool' is in onze westerse maatschappij.
Dat vind ik echt een kulargumentDat is namelijk net niet het idee van vrijheid, dat je anderen gaat verbieden om bepaalde symbolen te dragen. Dat klinkt meer naar het patroniserende communistische argument: "wij bepalen wel wat goed voor je is."
Ik zag trouwens vrijdag nog een non lopen... in vol ornaat. Inclusief habijt en hoofdbedekking
Lieke schreef:Waarom wegwezen? Er staat toch nergens dat ze geen Nederlandse is?
Ik vind het op zich ook wel vreemd dat iemand, iemand van een ander geslacht geen hand wil geven, maar zie dit echt niet als een belemmering van het gezamelijk leven met elkaar. Het is slechts een formele handeling.
Maar ik kan me idd voorstellen dat dit op school niet gewenst is ivm het juiste voorbeeld geven.
pubelia schreef:van de ene kant klinkt het logisch, maar ik ben het er niet mee eens dat je hierdoor niet meer je werk mag doen in nederland. Van de ene kant mag je nml geen rasistische opmerkingen maken van beide kanten niet, en ik vind dat als je een docent ontslaat op hun geloof dan had je er eerder aan moeten denken dat ze een ander geloof heeft en wat dat teweeg kan brengen. Ik vind ook dat als je een docent bent, en je doet je werk goed, dat je niet om zo'n belachelijke reden ontslaan hoeft te worden. als je een docent bent met een ander geloof in nederland ben je echt al wel goed genoeg geintergreerd. Ik vind het dus b*llshït dat ze er niet meer welkom is. De tieners die ze les geeft moeten oud en wijs genoeg zijn om te weten dat dat bij haar geloof hoort, je krijgt toch nog steeds maatschappijleer op school???
Kyle schreef:Nu moet ik zeggen dat ik zelf ook geen voorstander ben van handen schudden en daarna sneeeeeeel mijn handen ga wassen als het toch gebeurt. Maar ik doe het wel, net zoals ik vind dat deze vrouw het zou moeten doen. Hand schudden is een algemeen aanvaarde gedragscode van beleefdheid. Zij zou die dus volgens mijn mening ook moeten aanvaarden.
Shadow0 schreef:
Overigens: in onze supermarkt liggen halal frikandellen en ik vind dat echt super! Da's nou integratie, dat is nou echt een voorbeeld van aanpassen!
Jamezy schreef:Misschien heeft ze smetvrees...?
Citaat:Docente: handenschudden geen dagelijks gebruik
Uitgegeven: 13 september 2006 12:47
Laatst gewijzigd: 13 september 2006 13:15
UTRECHT - Het schudden van handen als begroeting is geen dagelijks gebruik in het onderwijs en vormt derhalve zeker geen belemmering om het lerarenberoep naar behoren uit te oefenen.
Bekijk video: Modem/ Breedband
Dat staat in een verklaring van de docente economie van het Vader Rijn College in Utrecht. De directie stuurde haar vorige week naar huis, omdat ze na de zomervakantie mannen geen hand meer wilde geven. Voorheen had ze daar geen problemen mee. Ze is sinds een jaar werkzaam op de school. De directie gaat de kwestie voorleggen aan de Commissie Gelijke Behandeling (CGB).
In haar verklaring zegt de docente dat haar besluit is gebaseerd op haar godsdienst, de islam. "Het feit dat ik mannen niet de hand schud, getuigt zeker niet van minder respect, integendeel, vanuit het perspectief van mijn godsdienst getuigt dit van een verheven vorm van wederzijds respect."
Integratie
Ze eindigt haar verklaring met de opmerking dat het belangrijk is dat integratie van beide kanten komt en dat geen assimilatie wordt geëist. De docente heeft de verklaring opgesteld in overleg met haar advocaat J. Jalandoni.
Hij wilde woensdag geen nadere informatie verstrekken. Ook niet over eventuele juridische stappen van zijn cliënte. "Alles ligt nog open", zei hij.
Commissie
De school heeft de zaak overigens nog niet formeel voorgelegd aan de commissie. Directeur Bart Engbers zei woensdag te verwachten dat dat nog deze week gebeurt. Hij wilde verder niet op de zaak ingaan.