Jonge meiden lijden onder schoonheidsideaal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Re: Jonge meiden lijden onder schoonheidsideaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 15:58

fourth schreef:
Ik ken een meisje van negen wat zichzelf te dik vindt, terwijl ze eerder veel te dun is. Dan zit ze echt een half uur met een paaseitje te spelen om te bedenken of ze het gaat eten of niet terwijl ze dr ieniemiene velletje van dr buik vastpakt en dramatisch doet over al haar vet...tja, triest en niet realistisch

Die gaat er aan, als dat NU al begint.....

Fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 19:59

Het klinkt hard, maar daar heb je eigenlijk wel gelijk in Desiree.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 20:07

Ik ben hartstikke onzeker over m'n uiterlijk, maar IMO komt dat niet door tv etcetera, dat heeft andere redenen.
Zo ben ik ooit in de brugklas elke dag gekleineerd geworden en uitgescholden met 'Fat ass' en 'MacDonalds.'
Terwijl ik nu foto's terugkijk en denk; 'Zo dik was ik toen nog niet eens.'

Goed, ik ben de dunste zéker niet.
Goed, ik ben de knapste zéker niet.
Maar ik ben wel mezelf, misschien met een dikke kont etcetera,
maar ik ben mezelf.
En dat kun je van veel dunne meiden niet zeggen.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 23:27

Het komt denk ik inderdaad door de media, je ziet alleen maar mooie, slanke, perfecte mensen voorbij komen op tv. Je gaat je daarmee vergelijken en voelt je meteen zo lelijk en dik.

@Urielle daar heb je ook weer gelijk is, beetje tegenstrijdig zo!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 14:15

MissHaffie schreef:
Ik ben hartstikke onzeker over m'n uiterlijk, maar IMO komt dat niet door tv etcetera, dat heeft andere redenen.
Zo ben ik ooit in de brugklas elke dag gekleineerd geworden en uitgescholden met 'Fat ass' en 'MacDonalds.'
Terwijl ik nu foto's terugkijk en denk; 'Zo dik was ik toen nog niet eens.'

nee maar je zelfvertrouwen is nu wel voorgoed aangetast, ook al weet je best dat je niet lelijk bent. Kun je niets aan doen. Ze moesten kennelijk wat te zeiken hebben en dan zeiken ze gewoon. Jammer dat ze niet beseffen wat een onnodige schade ze daarmee aanrichten.
Ik ben op de lagere school gepest. Ik ben niet dik, ook niet slank meer inmiddels. Ik ben ook niet lelijk, maar ik voldoe absoluut niet aan de norm. Ik ga daar niet wakker van liggen, en ik ga mezelf ook niets op de hals halen in de vorm van dieten en zo. Ik wil namelijk nog wel een leven hebben.

Maar ik had wel graag heel mooi willen zijn. Voor mooie mensen gaan deuren toch sneller open, ze zijn geliefder, ook al zijn ze niet lief (neem Jennifer Lopez bijvoorbeeld).

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 14:58

Desiree schreef:
Dat doen de videoclips allemaal op TMF en MTV en de reclame's. Dove wil er nu een beetje tegenin gaan, gelukkig.

Precies, alles is gephotoshopt. Mooier gemaakt dan het in werkelijkheid is en ja daar kan niemand aan voldoen.

Laatst zag ik ergens een foto van die presentatrice van TMF, gephotoshopt want in het glas waar ze naast stond was haar oksel helemaal niet perfect glad Nagelbijten / Gniffelen
Je word zo bedrogen....

joel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:26

Urielle schreef:
Wat is er dan bewezen Joel? Verward

nou bewezen... tjah wat is er nu juist bewezen...

het is gewoon zo dat ik ook wel veel meiden ken die zowat "slank" willen zijn om mooi te worden, en als ik hen vertel dat je niet mooier word door slank te zijn dan verklaren ze je voor gek, en als je dan uitlegt dat meiden teveel naar de media kijken om zich daarmee te vergelijken, ben je volgens hun sprookjes aan het vertellen... daarom vind ik het wel fijn dat het eens openlijk in de media komt of wa rhet artikel ook vandaan komt dat eht dus werkelijk ook zo is... dus voor mij is dat enkel maar een bevestiging van wat ik mijn vrindinnen wil duidelijk maken Lachen

iedereen is mooi op zijn/haar mannier, en dat is mijn eerste zin als iemand vraagt of hij/zij mooi is

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:28

Ik vind dat de jeugd er tegenwoordig teveel onder lijd. Waarom moet in godsnaam iedereen dun zijn, een cup D hebben. in truitjes lopen waar hun tieten bijna uitvallen. broeken dragen waarvan ze er bijna uitknappen. Ik snap het niet. Alleen maar om aandacht te krijgen, om mooi gevonden te worden?

Ikzelf was kwa gewicht wel bezig. Ik wilde dun blijven, je kent het wel. Maar ik ben blij zoals ik ben. En ik ben wel slank Lachen

Niemand is perfect!

joel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:52

Karoliefje_ schreef:
Waarom moet in godsnaam iedereen dun zijn, een cup D hebben. in truitjes lopen waar hun tieten bijna uitvallen.

vroeger kwam dat zelden voor, en geef toe... het kan soms wel eens aantrekkelijk ogen. daarom vroeger was dat zeldzaam en dat trok de jongens aan.. dus daar werken de meiden ook naartoe.. helaas trekt dat de gemiddelde jonge heer helemaal niet aan om als "liefje" te hebben, wel om naar te kijken, maar verder ook nietsmeer...

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 16:28

joel schreef:
Karoliefje_ schreef:
Waarom moet in godsnaam iedereen dun zijn, een cup D hebben. in truitjes lopen waar hun tieten bijna uitvallen.

vroeger kwam dat zelden voor, en geef toe... het kan soms wel eens aantrekkelijk ogen. daarom vroeger was dat zeldzaam en dat trok de jongens aan.. dus daar werken de meiden ook naartoe.. helaas trekt dat de gemiddelde jonge heer helemaal niet aan om als "liefje" te hebben, wel om naar te kijken, maar verder ook nietsmeer...

Juist, voor een nacht (of meerdere) is dat natuurlijk heel leuk. Maar uiteindelijk vallen zélfs jongens Knipoog op het innerlijk, datgene wat jou tot persoon maakt. En dat doet een D cup of maatje 32 niet!

joel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:27

jongens vinden tegenwoordig zelfs een afknapper wanneer je aan je lichaam gaat prutsen, ze zijn meer en meer op de "normale" meid aan het vallen,.. niet iedereen natuurlijk maar het is wel die richting heen aan het gaan.

valt toch op dat (sorry) "dikkere" meiden vaak sneller een vriend hebben dan de smalle prachtig gelijfde poppetjes...

en hetzij enkel omdat onze "dikkere" meid gewoonweg zichzelve is en verder scheit heeft aan wat de anderen denken over haar.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:40

Joel, jongen, je bent echt goed bezig met mijn ego (en die van andere 'normale meiden' ) op te krikken. Keep up the good work Haha! Clown

joel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:03

nou het is gewoon hoe ik erover denk, en tezien krijg hoe de schoonheid tegenwoordig lastiger "deftig" van straat geraken dan het meisje van de buuren Knipoog ik spreek vaak collega's chauffeurs, en een chauffeur zou erom bekend staan om enkel maar naar zulke poppetjes te kijken enzo... kijken wel... interesse... no way.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:06

Desiree schreef:
nee maar je zelfvertrouwen is nu wel voorgoed aangetast, ook al weet je best dat je niet lelijk bent. Kun je niets aan doen. Ze moesten kennelijk wat te zeiken hebben en dan zeiken ze gewoon. Jammer dat ze niet beseffen wat een onnodige schade ze daarmee aanrichten.
Ik ben op de lagere school gepest. Ik ben niet dik, ook niet slank meer inmiddels. Ik ben ook niet lelijk, maar ik voldoe absoluut niet aan de norm. Ik ga daar niet wakker van liggen, en ik ga mezelf ook niets op de hals halen in de vorm van dieten en zo. Ik wil namelijk nog wel een leven hebben.

Maar ik had wel graag heel mooi willen zijn. Voor mooie mensen gaan deuren toch sneller open, ze zijn geliefder, ook al zijn ze niet lief (neem Jennifer Lopez bijvoorbeeld).

Dat zeker, mijn zelfvertrouwen zal nooit meer veel voorstellen.
Als ik een complimentje krijg, geloof ik er geen zak van..

Hier insgelijks.
Ik zou zelf ook graag mooi zijn geweest..
Maar mooi zijn is niet alles.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:42

Helaas wel ja..
Een vriendin van me heeft nu ook anorexia.. en dat is echt iemand die into Paris Hilton figuurtjes is.
Dus ik ben er ook wel zeker van dat de media heel veel invloed heeft.

Zelf ben ik ook niet een van de mooiste: ik ben behoorlijk breed gebouwd en dat valt toch uit de toon bij de rest van m'n vriendinnen die allemaal maatje 32 hebben . Dat is soms toch wel even vervelend (ja, ik ben óók vrij onzeker over m'n lichaam), maar aan de andere kant ben ík degene die al jaren dezelfde vrienden heeft (en die ik dus ook echt 'vriend' kan noemen, ik heb overigens meer jongensvrienden dan meisjesvrienden), terwijl zij om de zoveel weken weer een andere 'best friend' hebben en de vorige totaal geen aandacht meer aan hun schenkt..

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:54

Die nieuwe reclame van Dove vind ik erg mooi. En zo hypocriet vind ik de reclame nou ook weer niet hoor, in een eerdere reclame hadden ze ook wat bredere modellen gebruikt. Weliswaar maken ze ook reclame voor cremes die je huid strak(ker) (schijnen? te) maken, maar daar is niks mis mee, er zullen ook wel slankere meiden die cremes gebruiken voor cellulitis e.d.

En in mijn ogen beinvloeden vooral de media wat het schoonheidsideaal is. Helaas zijn het vaak onbereikbare idealen: slanke taille, platte buik, mooie kont, geen cellulitis, grote borsten.. bestaat er een vrouw die van nature aan dit zelfbeeld voldoet? Lijkt me sterk. Maar dit zogenaamde ideaal beinvloedt wel vaak de wijze waarop meiden tegen zichzelf aankijken.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 23:00

Ik mag volgens mij echt blij zijn met mijn figuur en uiterlijk.
Ik ben niet lelijk. en mijn figuur is ook wel oke.
Ik wil niet arrogant overkomen maar ik heb nooit echt last gehad van dat ik mezelf compleet wou veranderen.
Ik denk dat als je gewoon pech hebt en je lichaamsbouw is niet zo als die van een model en je zit in je puberteit dan ben je genaaid.
De media geeft een schoonheidsideaal weer. en alles mensen volgen dit gewoon trouw op.
Maar dat was toch al veel langer bekend?

Ik zie het ook op school.
Meisjes die wat dikker zijn of gezegd zijn met pluis haar of veel puistjes die zijn gewoon stiller en wat meer in zichzelf.
Meisjes die slank en 'mooi' zijn zijn veel losbandiger.

Ik zeg enit dat dit voor eidereen geld. Maar het valt mij wel op.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 10:52

Kana schreef:
Ik wil niet arrogant overkomen maar ik heb nooit echt last gehad van dat ik mezelf compleet wou veranderen.

Dat heeft, vind ik, niets met arrogantie te maken. Maar met tevreden en zeker met/van jezelf.

In de pubertijd zijn de meesten gevoeliger voor invloeden van de media, bijna iedereen kijkt TMF, Americans Next Top Model, of leest de Celebrity of de Yes, waar verschillende meisjes met mooie maten en een mooie kop te zien zijn. Vaak worden mensen die er totaal anders of onzeker uitzien (spijtig genoeg) gepest, alleen maar omdat zij niet aan die media hype mee willen doen en liever zichzelf zijn of juist niet zichzelf kunnen zijn door invloed van anderen.

Ik denk trouwens dat het niet aan je uiterlijk ligt of je losbandig, druk, rustig of introvert bent, maar aan je karakter (en opvoeding) Tegen de tijd dat je klaar bent met de middelbare school / begonnen bent met een vervolgopleiding, leer je jezelf steeds beter kennen en wordt de onzekerheid steeds minder, vaak komt het met de leeftijd dat je doorhebt het van je sterke kanten moet hebben, en niet de slechte kanten moet willen verdoezelen (in ieder geval niet obsessief) Iedereen heeft goede en slechte kanten, nobody's perfect.
Tenminste, als ik naar mezelf en omgeving kijk, merk ik dat (bijna) iedereen in de middelbare schoolperiode (nu begint dit al op de basisschool) onzeker is en er vaak groepjesvorming plaatsvind, zodat zij zichzelf gewaardeerd voelen en zekerheid hebben. Nu ik er een jaar HBO op heb zitten merk ik dat ik zeker ben van mezelf (ook al lijk ik totaal niet op het ideaalbeeld van vele meisjes Haha!), mezelf beter heb leren kennen en ik heb lak aan wat anderen van mij denken, als ze me niet moeten zoals ik ben moeten ze me vooral met rust laten, dat doe ik andersom ook. Wanneer ik iemand niet mag, is dat om hoe diegene is en niet of hij blauw of grijs haar heeft, zwart of blank is. Ik merkte aan mezelf en m'n omgeving dat dat 3 jaar geleden (15 jr) wel wat anders was.

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 12:05

Plumeau2 schreef:
Het is al heel lang zo. 15 jaar geleden stond ook iedereen zich aan te stellen over grammetjes vet (en dan bedoel ik niet alleen die gels in het haar Knipoog ). In die tijd voelde ik me ook echt dik en durfde ik veel dingen niet te dragen vanwege 'die dikke kont'. Als ik tegenwoordig naar foto's uit die tijd terug kijk denk ik echt "Jee, wat jammer! Ik was gewoon een leuke meid!" Gelukkig zit ik nu een stuk beter in mijn vel, ook al ben ik het figuurtje uit die tijd zo'n 20 kilo geleden al kwijtgeraakt...

precies hier kan ik me in vinden !

Ik droeg toen ik 14 15 was altijd wijde truien enz omdat ik dacht dat ikte dik was
helaas was ik toen alleen was breed gebouwd omdat ik toen nog op topsport niveau trainde met fietscrossen dus dikke benen en brede schouders van de spieren maar ondertussen maat 38 taille en nog denken dat ik te dik was
Werd ook altijd gepest omdat ik eczeem had !

tegenwoordig ben ik iets aan de dikke kant maat 40 42 maar ja zo ben ik !
helaas voor de persoon die dat niks vind dan kijken ze maar de andere kant op

wilde dat ik er vroeger zo over dacht

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 12:17

Dat is gewoon allemaal de schuld van de media (t.v., bladen enzovoorts)

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 16:36

Oh daar kan ik wel over meepraten.

Ik heb zelf ook zon periode gehad, dat ik mezelf te dik vond, lelijk vond, de klein vond, de breed vond, dat ik teveel vet had, dat mn benen te groot waren.

En dat zit zowieso al in me, mijn moeder zei al ; 'je hebt altijd al over je benen gezeurd', maar het komt ook door wat je ziet in de bladen, op tv, in clips.
Je ziet niets anders dan vrouwe met mooie borstel, dunne beentjes, afgetrainde buiken.

En als ik dan naar mezelf kijk dan zie ik 2 keer zo brede bovenbenen, een vetrimpel op mijn buik en wat lovehendels. En dan heb je echt zoiets van Scheve mond Tje, ik ben wel dik zeg.

Maar ik ben dr eigenlijk wel deels overheen. Als ik niet lekker in mn vel zit, dan kan ik dr nog wel eens verdrietig om zijn dat ik nou niet dunne beentjes en een dun heupje heb.
Maarja, ik denk nu voortaan vooral ;
Ik geniet lekker van het leven, dat vetrimpeltje meer of minder zit er niemand in de weg.

Maar ik zie het ook echt wel om me heen. Bij een vriendin ; weet al de kalorien van alles uit haar hoofd, eet geen snoep, vind haarzelf te dik. Maar als je haar ziet is het echt een klein dun meisje.

En vaak hoor ik jongens zeggen 'ik heb liever iets om vast te houden'. Daar denk ik dan maar aan Knipoog

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 17:53

Nicolletje schreef:
Elke keer als ik dit lees, ben ik toch wel blij dat ik geen 14 meer ben en in de brugklas zit...
Ik vind het best erg dat uiterlijk in deze tijd zo opgewaardeerd wordt, en ik vraag me ook weleens af:
wie bepaalt de norm voor schoonheid?
Ik denk de media dan ofzo...

Uhm, ik was 14 en toen zat ik in de derde.
Ik lijd er niet onder (voor zover ik weet). Tja weetje, ik vind wel dat ik 'iets heb om vast te houden'. Maar echt dun zal ik ook nooit worden, ik heb het van mijn moeder, maar als ik van die magerige scharminkels zie die denken dat ze mooi zijn en waar elk botje uitsteekt, denk ik ook zo bij me eigen "Wtf schaam jij je niet ofzo Clown". Genoeg jongens die mij zo mooi vinden, want ech tdik ben ik ook niet. oeps dat klink arrogant Zij zijn groot en ik is klein!
Nee ik lijd er niet onder, m'n haar zou wel wat minder weerbarstig mogen zijn.
Maar hier in NL is het nog niets vergleken bij Oostenrijk(? of wat was het?) Die geven de helft van al hun salaris uit aan cosmetica.

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 20:47

Desiree schreef:
fourth schreef:
Ik ken een meisje van negen wat zichzelf te dik vindt, terwijl ze eerder veel te dun is. Dan zit ze echt een half uur met een paaseitje te spelen om te bedenken of ze het gaat eten of niet terwijl ze dr ieniemiene velletje van dr buik vastpakt en dramatisch doet over al haar vet...tja, triest en niet realistisch

Die gaat er aan, als dat NU al begint.....

Ik weet niet, ik heb t idee dat het ook wel interessant is om er dramatisch over te doen...maar aan de andere kant heeft ze wel weer een supermagere moeder die de ene keer weer bezig is met aankomen en de week daarop staan de afslankkuren weer in de kast Scheve mond Dat is echt een slecht voorbeeld.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 23:27

suus_ schreef:
Uhm, ik was 14 en toen zat ik in de derde.

Ow sorry Scheve mond
Ik ben inmiddels 33 en het is zo'n grote brei van herinneringen geworden dat ik het ook niet meer allemaal meer weet Scheve mond
Met 14 zat ik overigens nu ik erover nadenk ook in de 3e maar het was "bij wijze van.."

Er worden veel opmerkingen gemaakt over het huidige schoonheidsideaal <==> dun zijn, maar ik heb zelf wel eens het idee dat het verder gaat dan alleen maar dun zijn.
Ik heb wel het idee dat jonge meisjes er nu allemaal zo hetzelfde mogelijk uitzien (kan ik me niet herinneren vanuit 'mijn' tijd Bloos ) en dat je zelfs al afgerekend word als je ander haar/ minder mooie tanden of een minder mooie huid hebt..
Ik ben vroeger op de lagere school en in de brugklas ook zeker wel gepest met o.a. mijn pluishaar.
Maar dit onderzoek begint vanaf 15 jaar, en toen was ik wel onzeker enzo, en mode was ook toen erg belangrijk, maar toch, als ik nu naar 'de jeugd' kijk heb ik weleens het idee dat het allemaal veel harder en uiterlijkgerichter is dan 'vroeger'

Afbeelding

Afbeelding

Toch zie ik een duidelijk verschil in Daisy toen & nu Nagelbijten / Gniffelen

Mareska schreef:
Nu ik er een jaar HBO op heb zitten merk ik dat ik zeker ben van mezelf (ook al lijk ik totaal niet op het ideaalbeeld van vele meisjes Haha!), mezelf beter heb leren kennen en ik heb lak aan wat anderen van mij denken, als ze me niet moeten zoals ik ben moeten ze me vooral met rust laten, dat doe ik andersom ook. Wanneer ik iemand niet mag, is dat om hoe diegene is en niet of hij blauw of grijs haar heeft, zwart of blank is. Ik merkte aan mezelf en m'n omgeving dat dat 3 jaar geleden (15 jr) wel wat anders w

Ik kan het wel in je post vinden Ja maarrr jij hebt dus blijkbaar zelfvertrouwen gevonden om jezelf leuk genoeg te vinden..
Het lijkt me maar wat moeilijk, om dat in jezelf te vinden.
Ik heb er in elk geval wel veel moeite mee gehad, en nog steeds. Nu ik die beugel weer heb en wat gaten in mijn mond had (nu niet meer) merkte ik toch dat ik (door mijn onbewuste onzekerheid) toch weer anders bekeken werd...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 10:44

hey, interessant topic Ja
JLO een dikke kont Verward ik zie geneens een kont op die foto?

Ze pestten mij ook met mijn pluishaar vroeger en met eczeem in mijn gezicht, maar dat was incidenteel hoor. Op een keer kwam ik die jongen tegen die mijn pestte en hij heeft nu een vriendin Cool, die is me toch lelijk Haha!. Maakt mij verder niet uit, maar dan ik een lichte glimlach toch niet onderdrukken als ik terugdenk aan wat hij toen zei 'ik fiets alleen met lekkere wijven' Hij zat altijd meisjes te 'keuren' Gaaaap kennelijk heeft ie z'n eisen toch moeten bijstellen of ingezien dat buitenkant ook niet alles is Extreme duivel

Als ik nu TMF bekijk ben ik blij dat ik geen puber meer ben zeg Ziek. Ik heb in het onderwijs gewerkt en de sociale druk is wel degelijk groter geworden onderling over uiterlijk.