Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Mocht één van mijn kinderen ooit met strafwerk thuiskomen dan moet het wel gigantisch onredelijk zijn voordat ik de leraar in het ongelijk zal stellen. Je ondermijnt op die manier zo gigantisch zijn positie, want je kinderen leren daarmee dat ze zich niks van de leraar aan hoeven te trekken want pa of ma lost dat toch wel voor ze op.
Citaat:Mocht één van mijn kinderen ooit met strafwerk thuiskomen dan moet het wel gigantisch onredelijk zijn voordat ik de leraar in het ongelijk zal stellen. Je ondermijnt op die manier zo gigantisch zijn positie, want je kinderen leren daarmee dat ze zich niks van de leraar aan hoeven te trekken want pa of ma lost dat toch wel voor ze op.
Yvonnelind schreef:Als je leerkracht bent, dan heb je niet 1 kind, niet 2, 3 of zelfs wel 5; nee, je hebt er zeker een stuk of twintig en soms wel 30!!
Citaat:Je bent echter een SCHOOL en geen internaat of jeugdzorg instelling voor kinderen met gedragsproblemen.
Citaat:Je wilt de kinderen iets leren. Onderwijs, daar gaat het om op een reguliere school.
Shadow0 schreef:Natuurlijk wil je kinderen iets leren. Maar niet alleen taal en rekenen, maar ook zoveel andere dingen leer je en geef je mee aan de kinderen in de klas. Ook sociale ontwikkeling is leren. Ook het functioneren in een groep is leren. Het nadenken over verschillen tussen kinderen, tussen omgevingen, dat is allemaal leren. Opvoeding, begrijpen welke regels je moet gehoorzamen en wat er gebeurt als je dat niet doet, het is allemaal leren. Een school is zoveel meer dan taalregeltjes en rekensommetjes.
En als een docent dat niet tot zijn/haar taak vindt horen, dan is docent misschien niet het meest geschikte beroep voor hem/haar.
Shadow0 schreef:
Ja, en soms nog wel meer. En?
Shadow0 schreef:(Off-topic, helaas wordt dit steeds lastiger, en blijven er steeds meer leerlingen die eigenlijk op een internaat of jeugdzorg-instelling zouden horen toch in het onderwijs. En blijven leerlingen die thuishoren op het speciaal onderwijs te lang op het reguliere onderwijs. Te weinig plek, te weinig geld, te lange wachtlijsten. En als docent heb je steeds de keuze: helemaal laten barsten en zeker weten dat er niets terecht komt van de kinderen, of toch maar proberen er het beste van te maken en roeien met de riemen die je hebt.
Veel leerlingen krijgen gewoon niet de zorg die ze nodig hebben omdat die zorg er niet is!)
Shadow0 schreef:Natuurlijk wil je kinderen iets leren. Maar niet alleen taal en rekenen, maar ook zoveel andere dingen leer je en geef je mee aan de kinderen in de klas. Ook sociale ontwikkeling is leren. Ook het functioneren in een groep is leren. Het nadenken over verschillen tussen kinderen, tussen omgevingen, dat is allemaal leren. Opvoeding, begrijpen welke regels je moet gehoorzamen en wat er gebeurt als je dat niet doet, het is allemaal leren. Een school is zoveel meer dan taalregeltjes en rekensommetjes.
En als een docent dat niet tot zijn/haar taak vindt horen, dan is docent misschien niet het meest geschikte beroep voor hem/haar.
Shadow0 schreef:Ook denk ik dat het niet zoveel zin heeft om de hele tijd met een beschuldigend vingertje naar elkaar te gaan wijzen: "Hun schuld want zij...", "Ja maar de school...", "Ja, maar de ouders..."
Dan weet je in elk geval dat de kinderen nooit een voorbeeld krijgen van volwassen omgaan met elkaar en verschillen van mening.
Shadow0 schreef:(Dat betekent niet dat ik dus vind dat de ouders niets hoeven te doen - maar dat was vast al duidelijk uit mijn vorige reacties)
Even terzijde: vanwaar de vele uitroeptekens en hoofdletters? Is er iets bijzonders?
Yvonnelind schreef:Ik hoop dat het nu óók voor jouw duidelijk is wat ik bedoel.
Yvonnelind schreef:Ik moet een beetje in mezelf lachen om de mensen die hier roepen dat school wel mee moet opvoeden, omdat de kinderen daar ook veel tijd doorbrengen...
Als je leerkracht bent, dan heb je niet 1 kind, niet 2, 3 of zelfs wel 5; nee, je hebt er zeker een stuk of twintig en soms wel 30!!
.
Yvonnelind schreef:De ouders hebben de eindverantwoordelijkheid.