Zware boekentas velt brugklasser

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chocopasta

Re: Zware boekentas velt brugklasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 14:13

Had het al gelezen, enorm sneu voor die jongen.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:46

Gossie.. Arme brugpieper Nagelbijten / Gniffelen
Als mijn tas te zwaar was naar mijn doen pleurde ik altijd de helft eruit Haha!

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:13

VeirL schreef:
Mijne weegt meestal iets van 3 kilo, ik heb er nooit wat in zitten. Nagelbijten / Gniffelen

De mijne ook ,Omdat ik de helf van mijn boeken altijd vergat Knipoog

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 17:49

Tis eigenlijk wel triest. Kinderarbeid werd verboden hoofdzakelijk wegens de last op het kinderlichaam, dus moesten kinderen naar school. Nu moeten ze bijna elke dag meer gewicht mee sjowen dan volwassenen volgens de Arbowet mogen tillen. Mogen we misschien blij zijn dat we naar school kunnen, in tegenstelling tot arme of oorlogs gebieden, maar in een rijke maatschappij zoals wij zou het toch triest zijn dat aan het einde van de opleiding de leerlingen met hernia's rondlopen.

Alle brugpiepers zouden bij wijze van protest allemaal hun boeken thuis moeten laten liggen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 20:51

Ik weet idd nog wel dat die tassen in de brugklas altijd enorm zwaar wogen.
Hoe hoger de klas hoe lichter de tas... zo was het vaak bij ons.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 21:02

echt sneu hoor kan het me goed voorstellen, ik zie een kameraad(je) van mn broertje ook zo wat gebeuren die is zo klein dat je alleen de tas ziet wandelen.een jongen van 14 heb altijd medelijden met um als ik hem zie lopen over straat.

ik begin dit jaar aan de opleiding spw4 hopelijk word dat weinig boeken mee nemen op een dag(heb al rug klachten)

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 22:13

Aah goss.
Ik zie ze nu ook lopen bij ons op school, ze komen tot mijn navel en dan zon enorme kiplingtas die helemaal volgepropt zit achterop.
1 duwtje en dat bruggertje rolt om Ach gut

Debortje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:39

ahhh. Ach gut

ik neem altijd de boeken mee waarvoor ik hw had Ja
de rest laat ik in me kluis.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 12:08

HET VERVOLG:

Citaat:
PvdA wil maximumgewicht voor schoolboeken

Uitgegeven: 25 augustus 2006 08:28
Laatst gewijzigd: 25 augustus 2006 10:30
AMSTERDAM - DEN HAAG - Schoolboeken mogen voortaan niet zwaarder zijn dan zeshonderd gram per stuk. Dat stelde Tweede Kamerlid Mariëtte Hamer van de PvdA vrijdag. Zij vindt die 'zeulnorm' nodig, omdat middelbare scholieren veel te vaak zware tassen moeten dragen.

De PvdA vindt dat uitgevers en scholen bewuster moeten omgaan met de boekenlast waar vooral leerlingen uit de eerste drie klassen van de middelbare school mee worden geconfronteerd.

Het is niet alleen slecht voor hun rug, het is ook gevaarlijk, zo bleek deze week toen een brugklasser in Groesbeek met een zware rugzak op de fiets over de kop ging en zwaargewond in het ziekenhuis belandde. Hamer had haar plan toen al klaar.

Gewicht

Overigens heeft uitgeverij Wolters-Noordhoff al normen ingesteld. Het gewicht van studieboeken loopt daar op van zeshonderd gram per boek voor de brugklas tot zevenhonderd voor derdeklassers.

Hamer vindt dat docenten hun leerlingen beter moeten adviseren welke boeken ze thuis kunnen laten. Er moet een einde komen aan situaties waarin kinderen allemaal werkboeken mee moeten slepen om een pagina huiswerk te laten zien, stelt de politica. Docenten moeten ervoor zorgen dat dat weer in een schriftje kan. Uitgevers worden ook opgeroepen om meer digitale lesstof aan te bieden.

Duur

Dat laatste heeft nog andere voordelen. De werkboeken met opdrachten waarin kinderen moeten schrijven, kunnen maar een keer gebruikt worden en zijn daardoor duur. De kosten van studieboeken zijn de PvdA ook al jaren een doorn in het oog. Net als vorig jaar zal de partij ook dit jaar weer pleiten voor het invoeren van verplichte boekenfondsen op scholen die het ouders mogelijk maken studieboeken te huren.

Onderzoek wijst volgens Hamer uit dat er dan bewuster met de boeken wordt omgegaan en dat het ouders veel geld scheelt. Tot nu toe wilde minister Maria van der Hoeven (Onderwijs) daar niet de nodige 200 miljoen euro per jaar voor uittrekken.

Geld

Hamer heeft de moed niet opgegeven en zal haar voorstel bij de behandeling van de begroting voor 2007 nog een keer indienen. Bedoeling is om het geld voor het fonds in vier jaar op te bouwen tot 200 miljoen.

tandenfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 13:51

EEn laptop wellicht een goed idee? Is net zo duur als al die boeken. Geen pennen enz meer. Waar is de moderne tijd???? Ps mijn tas was bijna altijd leeg werd wel es naar huis gestuurd om boeken te halen.

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 14:22

Jeetje wat ziek. Nagelbijten / Gniffelen Ik weet ook wel dat als ik m'n tas achterop had dat m'n stuur gewoon trilde onder het gewicht en dan had ik nog niet eens al m'n boeken mee. Scheve mond Echt ziek.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:37

tandenfee schreef:
EEn laptop wellicht een goed idee? Is net zo duur als al die boeken. Geen pennen enz meer. Waar is de moderne tijd???? Ps mijn tas was bijna altijd leeg werd wel es naar huis gestuurd om boeken te halen.

Wou ik al net gaan zeggen, hoe zit dat met de digitale oplossingen. En CF kaart kan tegewoordig al 4 GB aan en kosten de helf minder dan 1 studieboek. Dan heb je nog de mogelijkheid van huiswerk maken via internet op een pagina van de school, dart op een server draait. kortom, digitale mogelijkheden te over. Dat gezeul met boeken is echt niet meer nodig.

Overigens heb ik zoiezo de indruk dat we in NL papierverslaafd zijn. Als je kijk hoeveel post en rekeningen je nog in de brievenbus krijgt van instantie ed. Kan toch gewoon via de mail enzo. KPN en @home bv doen dat bij mij al.

knollebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:42

mijn tas op school woog altijd zo rond de 14 kilo! echt beulerij gewoon!

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:45

Ik ga m'n schooltas ook een keer wegen, wil nou wel weten hoeveel de mijne dan weegt.. Lachen

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 12:47

Moest stiekum wel even lachen hoor.. Clown Zie het al helemaal gebeuren..
Mijn standaard-tas-inhoud is eten, pennen, agenda, papier en zo heel af en toe eens een boek.
Vaak gewoon met anderen meekijken. Ja Veel beter voor je rug Haha!

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:35

Mijn tas gevuld met alle boeken weegt ook rond de 14/15 kilo.
Ben ik even blij met m'n kluisje!

[edit] En dan doe ik 3VWO.

Clinnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:39

hebben jullie dan geen kastjes?
hmmm... mijn boekentas weeg misschien 3 kilo.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:41

@ymneuss: Wat heeft dat ermee te maken? Ik ga over naar 4 vwo en zo zwaar zijn m'n boeken ook weer niet, sommige mensen nemen al hun boeken mee naar huis, terwijl ze die niet allemaal nodig hebben. Ik kijk altijd in m'n agenda wat ik mee naar huis kan nemen en wat ik op school kan laten en dat werkt prima. Lachen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 21:56

Oei ik heb het gelezen. Arme jongen Ach gut

joel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 22:31

ik herinnerde mij ook mijn boekentassen hoor, en ja daa rheb ik vaak last van gehad, daarom da tik maar de helft meezeulde, er is in belgië daar een protest voor geweest waardoor de tassen nietmeer te zwaar zoude mogen zijn.. maa rof dat ook zo is tegenwoordig geen idee... maar het is soms echt wel over het geode heen hoor die tassen...

Lientjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:09

Oej, ik wens die jongen veel sterkte Ach gut die tassen vind ik vaak ook te zwaar, ze moeten die boeken maar dunner maken ofzoo, je hebt nu al snel 10 kilo aan je rug hangen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:59

Brugklassers moeten niet met boeken sjouwen, die horen thuis op hun bureau !
Brigklassers horen zich te ontwikkelen en dienen zich meer bezig te houden met bv PAARDEN !
(dat vond ik altijd al een discrepantie in het onderwijs)

O.k. ik geef toe, een klein grinnikje... maar een meelijwekkend griniikje voor de trouwe beroemde brugklasser... de trouwe boekensjouwer !
Dan te bedenken dat men tegenwoordig in een PC tijdperk leeft, een lap top is veel lichter.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 15:07

mmm...ik zou dat werkelijk haten. Iedere dag met een laptop naar school. Weet je wel hoe vermoeiend leren van een pc eigenlijk wel niet is? Veel meer dan van simpel papier en pen.Als ik echt iets moet lezen, niet zo snelsnel, dan print ik het echt af.

Overigens is de gemiddelde emmer water die je naar je paard brengt even zwaar Vork .

Ik voor het delen van boeken! Vergt wel goede samenwerking, maar dat moet te doen zijn.

manonetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 15:17

jeetje hoeveel boeken had hij wel niet mee! ik laat altijd de helft op school liggen en tussendoor steeds in m'n kluis..

ik moet er niet aan denken dat ik met zo'n zware tas achterover val Bloos

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 15:45

wel sneu jah... maar ik (en vele anderen) die moesten vroeger ook met een zware tas naar school en daar deden ze ook niets aan.
Ach ja, daar hebben ze kluisjes voor tegenwoordig of je neemt minder boeken mee.