'Vetzucht groter probleem dan honger'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nadir

Re: 'Vetzucht groter probleem dan honger'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:52

runningkawa schreef:
De regering
geen 19 % BTW maar 6 % op gezonde producten.

Gezonde producten betekend ook minder zieken dus minder ziektekosten.

Ik vrees dat ze die kosten dan wel weer ergens anders op verhalen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:01

Dat zal vast wel.
Maar zoals nu op de gezondheid van een mens verhalen, is wel erg slecht.

En laat bedrijven zich maar aansluiten als ze kunnen voor bijv een groen etiket of zo.
dat het betekend dat het om een gezond product gaat.

Want idd light is niet perse gezond.
En zo zijn er wel meer producten die het voorkomen hebben gezonde te zijn, zoals met schreeuwende letters geen vet, maar wel vol andere rommel.
Ik geef toe dat ik ook niet weet wat nu allemaal voortaan wel goed is en wat niet.
Maar dat lijkt me simpel op te lossen door gezonde producten een soort extra merke te geven wat ze op hun producten mogen zetten als het goed gekeurd is als gezond product.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 20:45

runningkawa schreef:
Maar dat lijkt me simpel op te lossen door gezonde producten een soort extra merke te geven wat ze op hun producten mogen zetten als het goed gekeurd is als gezond product.

Lijkt mij ook een goed plan.

Ik ben het wel met je eens hoor, maar ben bang dat we er weinig mee opschieten. Als je geld over houdt door gezonde producten te kopen en dit geld vervolgens weer ergens anders aan kwijtraakt (bijv. hogere belastig) heb je er niks aan gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 21:53

Jawel, een betere gezondheid.

als gezonde producten de helft goedkoper zijn dan dure, dan koop je die voortaan omdat je niet meer te besteden hebt.
Nu kopen veel mensen de rommel omdat die goedkoper is, omdat ze niet veel te besteden hebben.

Plus duidlijkheid door een merkje
Heb je soorten pudding die beide ongeveer even duur zijn, maar de een heeft een gezondheislabel en de ander niet, dan denk ik dat de meeste mensen wel die gezonde pakken.
Nu niet omdat ze niet weten welke de gezondste is.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 21:55

Groenten en fruit kun je relatief goedkoop scoren op de markt e.d.
Gezond eten hoeft helemaal niet duur te zijn.

Met gezond eten ben ik zelf goedkoper uit Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 21:56

Moet er wel een markt open zijn onder je vrijetijd, meestal is dat onder werktijd Lachen

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 22:01

runningkawa schreef:
Moet er wel een markt open zijn onder je vrijetijd, meestal is dat onder werktijd Lachen

Zaterdagmarkten heb je bijna in elke grote stad wel. Laten grote steden nou meteen zijn waar de meeste 'ongezond etende' mensen zitten. Dus da's geen excuus (onder werktijd) Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 22:04

Dan kun je wel merken dat ik uit een gat kom Haha! Bloos

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 22:30

Haha. Bij ons heb je ook eruuuug veel Turkse supers... Behoorlijk veel variatie aan groenten en heel goedkoop! Kilo tomaten voor 1 euro Lachen

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:12

Denk niet dat duurder maken van 'junkfood' gaat werken. Inderdaad, als ze het willen eten doen ze het toch wel.
Maak het gezonde eten wat goedkoper. Stond bijvoorbeeld gisteren in een benzinestation, het winkeltje. Op de toonbank lag een mand met zakken chips voor 75 cent per zak, en een mand appels voor 1 euro per appel. Tja, dan nemen mensen toch het goedkopere, ongezonde product.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:43

Citaat:
geen 19 % BTW maar 6 % op gezonde producten.

Het BTW-tarief voor oa voedsel is al jaren 6% in Nederland Knipoog

Ongezond voedsel duurder maken is economisch gezien makkelijker haalbaar dan gezond voedsel goedkoper maken, maar vetzucht tegengaan kan alleen als er een mentaliteitsverandering komt. Iemand die graag en vaak een vette hap eet zal dat ook doen als de prijs omhoog gaat.
Verder vraag ik mij af wie gaat bepalen wat gezond of ongezond voedsel is. Wat voor de ene persoon ongezond is kan voor een ander persoon wel gezond zijn.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 10:59

Mocca schreef:
Denk niet dat duurder maken van 'junkfood' gaat werken. Inderdaad, als ze het willen eten doen ze het toch wel.
Maak het gezonde eten wat goedkoper. Stond bijvoorbeeld gisteren in een benzinestation, het winkeltje. Op de toonbank lag een mand met zakken chips voor 75 cent per zak, en een mand appels voor 1 euro per appel. Tja, dan nemen mensen toch het goedkopere, ongezonde product.

Het is maar goed dat we daar onze boodschappen niet hoeven te doen Nagelbijten / Gniffelen
Appel voor een euro Gestoord

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:21

Ik vind de toenemende vetzucht echt een probleem wat nog moeilijk op te lossen is denk ik.
Het is zowel een kwestie van verkeerde mentaliteit als een kwestie van het gemak waarmee ongezong eten te koop is.
Zo wordt er veel gezegt dat kinderen steeds dikker worden. Maar dan vind ik het echt meer dan belachelijk dat je op elke gemiddelde middelbare school chocolade, chips en sauzijsenbroodjes kan krijgen, maar geen enkel 'normaal', minder calorierijk broodje.
Dat is toch belachelijk? Als je als scholier iets te eten op school wilt kopen, is dat bij voorbaat al te calorierijk!
Ik moet erg veel reizen, en daardoor wel eens eten op stations. Er is keuze genoeg, uit junk foot! Dat kost allemaal bijna niks. En tussen al die shops met 'slecht' eten vind je 1 winkel met broodjes gezond en dergelijke, waar je ook nog eens meer dan 2 keer zoveel geld kwijt bent! Ik snap dan wel dat de meeste mensen eerder voor een frietje gaan.

Mensen moeten meer de kans krijgen gezond voedsel te kunnen kopen, en het moet voor mensen mogelijk zijn te onderzoeken hoe veel calorien er in een product zitten. Zoals al werd gezegt; er kan wel op staan 50 % minder vet, maar vervolgens zijn er dan weer veel koolhydraten. Er moet meer juiste informatie verstrekt worden.

Alleen dan zullen mensen misschien gezonder gaan eten. Met het duurder maken van slecht eten schiet je niks op.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 23:49

ik, als student zijnde, merk nu dondersgoed dat gezond eten duur is! Koken voor 1 persoon is haast geen doen! N patatje halen is stukken goedkoper! Vind ik schandalig!

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 23:54

Machie schreef:
ik, als student zijnde, merk nu dondersgoed dat gezond eten duur is! Koken voor 1 persoon is haast geen doen! N patatje halen is stukken goedkoper! Vind ik schandalig!

Nouuu, dat moet je niet te hard zeggen hoor Tong uitsteken
Frietjes kosten hier 1,75 p/s. Daar kan ik voor 2 personen een behoorlijk lekkere schotel van maken Lachen

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 00:19

patatje: 1.10 Haha! daar kan ik geen schotels voor maken

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 00:27

Niet alleen in het benzinestation maar ook bij de ah is fruit in verhouding tot chips ontzettend duur. Zaterdag nog een losse banaan gekocht voor 60 ct en een appel kost ook al gauw 50 ct.

Ben het met machie eens dat gezond eten echt veel duurder is dan bijvoorbeeld een patatje.

Schimmelig als jij zo goedkoop gezonde schotels kan maken moet je mij toch eens vertellen hoe je dat doet. Mij lukt dat in ieder geval niet.

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 11:49

Citaat:

Beetje erg makkelijk, op alles zit een voedingswaardetabel, het lijkt me niet dat er veel mensen rondlopen die te dom zijn om zo'n ding te begrijpen. Ingrediënten lezen is ook een goeie.

Ik let in de supermarkt weleens op wie wat in z'n karretje gooit, maar ik vind het echt schrijnend om te zien hoe sommige mensen met echt teveel overgewicht boodschappen doen :/ Dan helpt zo'n label ook niet, iedereen weet dat je bij een gezonde lifestyle geen 3 pakken friet in de vriezer moet hebben en een voorraadkast gevuld met chips en koek.

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:10

Jamezy schreef:
Moeten we nu oppasser gaan spelen voor zij die hun eigen gezondheid niet kunnen bewaken? Heb ik weinig trek in. En ik heb nog minder zin in opdraaien voor de kosten!
De oplossing is niet voedsel goedkoper maken of niet... De oplossing is veganistisch eten! Ben je in één klap van èn de wereldhonger (geen platgebrande oerbossen voor veevoer meer & uiteindelijk stop je toch 25x zo veel in een dier als dat je er uiteindelijk uithaalt) èn de zwaarlijvigheid af!

Zie je wel dat je van dierlijke vetten dik word? Roep ik al jaren Tong uitsteken GO VEGAN!! Haha!

Hea ja, krijgen we met zijn alle een B12 tekort en bloed armoede...
En van plantaardige vetten wordt je net zo dik hoor Sigaar

Als aankomend voedingsdeskundige trek ik het me best wel aan hoe, voornamelijk kinderen, zich volproppen met troep en ene gewone komkommer niet lekker vinden.
Iemand de "documentaire" van Jamie Oliver gezien? Dat hij het voedsel in schoolkantine's wil verbeteren.
Nou heb respect voor de man hoor, want *jakh* wat die kinderen te eten kregen.

Ik denk dat het enige wat de overheid kan doen is voorlichten, misschien niet erg drastisch, maar een aantal flink confronterende commercials voor ouders die al die troep aan kinderen geven.
Of bij reclames van chips en dat soort dingen net als bij alcohol "geniet, maar met mate" Tong uitsteken

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:11

Machie schreef:

Patat is toch ook geen maaltijd, heb je alleen wat overvette aardappelen, voor 1.10 heb je ook best gewoon 200 gram aardappelen.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 14:12

lindsey schreef:
Niet alleen in het benzinestation maar ook bij de ah is fruit in verhouding tot chips ontzettend duur. Zaterdag nog een losse banaan gekocht voor 60 ct en een appel kost ook al gauw 50 ct.

Ben het met machie eens dat gezond eten echt veel duurder is dan bijvoorbeeld een patatje.

Schimmelig als jij zo goedkoop gezonde schotels kan maken moet je mij toch eens vertellen hoe je dat doet. Mij lukt dat in ieder geval niet.

Gewoon je producten een beetje slim inkopen Knipoog
Op de markt, bij de lokale Surinaamse-, of Turkse supermarkt. Dat scheelt zoveel in prijs! Daar kan zelfs mijn bonuskaart niet tegenop Haha!
Ik heb hier een aantal kookboeken liggen, dat helpt ook.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 14:13

scooby schreef:
Machie schreef:

Patat is toch ook geen maaltijd, heb je alleen wat overvette aardappelen, voor 1.10 heb je ook best gewoon 200 gram aardappelen.

Dat klopt helemaal, meer zelfs Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:16

Als ik naar de stad moet rijden daarvoor, moet ik mijn bezine en parkeer geld ook tellen Tong uitsteken

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 14:17

runningkawa schreef:
Als ik naar de stad moet rijden daarvoor, moet ik mijn bezine en parkeer geld ook tellen Tong uitsteken

Fietsen, lopen? Dat kost niks en is gezonder Nagelbijten / Gniffelen

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:19

Trouwens, junkfood met Albert Heijn gezond eten is niet bepaald te vergelijken, welke mafketel koopt der dan ook zijn eten bij de Albert Heijn, of een andere dure supermarkt.
Idd slim inkopen doen.

De kwaliteit maakt echt geen moer uit, appels van de Aldi zijn net zo lekker(oke niet altijd Tong uitsteken)
Al het geld dat mensen aan boodschappen aan "troep" uit geven heb je ook groente en fruit voor, misschien wat minder, maar je hoeft ook geen kilo's per dag te eten.