Mag werkgever roker weigeren!?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Re: Mag werkgever roker weigeren!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 15:37

Wij zouden het liefst ook alleen maar niet rokers in onze omgeving hebben en dus ook het personeel niet rokend. Voor ons is dat echter echt niet haalbaar. Je kunt toch moeilijk zeggen je hotelgasten mogen wel roken maar het personeel niet. Dan meet je met 2 maten. Tel daarbij op dat het grootste gedeelte van het horeca personeel rookt en dan komt het er op neer dat je nauwelijks werknemers meer kunt vinden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:07

Perlina schreef:
Ik kan me voorstellen dat je bij gelijke geschiktheid dan liever een niet-roker aanneemt.

In het algemeen kan ik me er erg aan storen dat veel rokers het idee hebben dat ze het recht hebben om te roken.

In welke post lees jij dat rokers menen het recht te hebben op elk moment tijdens werktijd te gaan roken Verward

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:13

Nergens, ik zeg alleen dat ik me er in het algemeen aan kan storen dat veel rokers het idee hebben dat ze het recht hebben om te roken.
Karl66 schreef:
op elk moment tijdens werktijd

Hier leg je me iets in de mond wat ik nooit gezegd heb, ook nooit bedoeld trouwens. Ik doelde op roken in het algemeen, bijvoorbeeld op het station. Veel rokers zijn een soort van beledigd dat ze nu alleen maar bij die rookpalen mogen roken.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:13

Volgens mij hebben ze bij de Mc Donalds daar wel een regeling voor. Als het personeel wil roken moeten ze uitklokken. Die minuten worden dus niet uitbetaald.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:14

Maar wat heeft dat met roken en werken te maken?

Dat jij een hekel aan rokers hebt, prima, dat is aan jou. Maar waarom zou een nietroker dan een betere werknemer zijn?

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:17

Nu heb ik opeens een hekel aan rokers? Lijkt me beter om deze (onderlinge) discussie niet voort te zetten, het wordt er niet gezelliger op zo en ik denk ook niet dat het de rest van het topic ten goede komt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:20

Ach ik was gewoon nieuwsgierig waarom jij vindt dat je bij gelijke geschiktheid beter een nietroker in dienst kan nemen.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:22

Nou ben ik een roker, maar ik ga niet ieder uur roken hoor! Alleen in mn pauzes, die alle anderen ook hebben! Dat kan toch ook als regel ingesteld worden, dat er onder werktijd niet gerookt mag worden? Op mijn werk is dat geen regel, maar aangezien ik de enige roker ben, vind ik zelf dat t niet kan, en ik weet ook zeker dat ik er wel op aangekeken zou worden.

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:27

Omdat ik vaak lees (niet alleen hier maar ook wel eens in de krant, tijdschriften) dat niet-rokende werknemers zich er vaak aan ergeren dat mensen die wel roken vaak een rookpauze nemen. En ik denk niet dat dat de sfeer op de werkvloer ten goede komt.

Wat de vorige reacties betreft, van mij en van jou: ik denk dat jij je reacties op een bepaalde manier plaatst om reacties uit te lokken. Vaak prik ik daar wel doorheen (vaders doet het ook altijd zo) maar nu voelde ik me een beetje aangevallen. Was dus niet zo Lachen

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:30

[quote="M3isSi3j

Als ik 2 gigantisch goede kandidaten hebt, ga ik toch voor de niet roker ipv de roker.. Simpelweg omdat ik me er dood aan erger, ook al maak je er goede afspraken over. Je kan zeggen dat je het niet accepteerd dat ze buiten hun pauzes om gaan roken, maar dan krijg het als je naar de auto loopt: ff sneel een peuk int hoofd zodat ze vervolgens stinkend naast je in de auto zitten..

Rokers hebben een bepaalde mentaliteit waar ik me aan erger! Ik ben iemand die heel veel sport, altijd gezond eet, geen alcohol drinkt en niet rookt.. Ik kan mensen die zich hier niet druk om kunnen maken soms gewoon niet uitstaan! Daarbij vind ik die stank (geld helemaal voor rokers die ook nog eens aardig aan de koffie zitten en verder niet drinken.. die zweten gewoon koffie en nicotine uit) ook niet representatief!
[/quote]

Wat voor mentaliteit zou ik volgens jou hebben dan?? Ik sport ook, eet meestal wel gezond en maak me zeker wel druk om mijn gezondheid...en ik rook, waar ik echt niet trots op ben, maar het stoppen valt me erg zwaar...Je scheert iedereen wel ontzettend over een kam zeg!! Oh ja, over dat stinken: mijn collega's hebben het niet eens door als ik buiten heb gerookt, krijg dan ook regelmatig de vraag of ik nog wel rook. Ik vind sommige mensen die (veel) koffie drinken ook stinken trouwens, maar om me nou aan ze te ergeren of wat te roepen over hun levensstijl...

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:33

euhm, ging iets niet goed met quoten, dus alleen het laatste stukje is van mij, de rest is gequote Lachen

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:42

Perlina schreef:
Omdat ik vaak lees (niet alleen hier maar ook wel eens in de krant, tijdschriften) dat niet-rokende werknemers zich er vaak aan ergeren dat mensen die wel roken vaak een rookpauze nemen. En ik denk niet dat dat de sfeer op de werkvloer ten goede komt.

Wat de vorige reacties betreft, van mij en van jou: ik denk dat jij je reacties op een bepaalde manier plaatst om reacties uit te lokken. Vaak prik ik daar wel doorheen (vaders doet het ook altijd zo) maar nu voelde ik me een beetje aangevallen. Was dus niet zo Lachen

Ik denk dat meer met werkmentaliteit dan met roken te maken heeft. Hoogstens valt het meer op als het een roker met een slechte werkmentaliteit is. De roker loopt in zo'n geval naar buiten voor een sigaretje, de nietroker met een map onder z'n arm naar de andere kant van het gebouw voor een opmerking die hij in een halve minuut per mail had kunnen maken.

Wat mijn manier van reageren betreft, ik vond jouw eerste post een onbeargumenteerde opmerking met betrekking tot rokende werkers, vandaar dat ik graag je achterliggende redenen wilde weten.

Naatje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:58

Hier nog een roker.... Rook ook een sigartetje op mijn werk, maar haal deze tijd altijd in en werk ongeveer een half uur langer dan mijn niet rokende collega's.
Bovendien is acht uur non stop achter je beeldscherm ook niet goed voor je gezondheid (RSI).
Ik ben dus blij als ik af en toe even een schone geest op kan doen en ff een peukie te roken buiten!
Ik zou het erg onredelijk vinden als je wordt afgewezen omdat je rookt, kwaliteiten lijken mij belangrijker, roker of niet.

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 17:03

Dat zal zeker vooral met mentaliteit te maken hebben. Ik vraag me af of het roken in plaats van lopen/koffie halen ed komt, of dat dat erbij komt. Ik heb nl geen idee, ga nog naar school. En als iedereen even lang een extra verkapte pauze inlast, dan zullen mensen daar wel behoeft aan hebben, misschien zou dat dan gewoon toegestaan moeten worden. Pling

MissSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 17:22

Hier een niet-roker die tussen veeeel rokers zit op de afdeling.
Vind ik allemaal prima, zolang dat ( zoals bij de meeste bedrijven ) in pauze gebeurd : dus 3x per dag.
Maar bij ons is het zo geregeld ( mede omdat onze `bazen` ook roken... ) dat de rokers ieder uur wegmogen voor een sigaretje... Zij zijn dus al gauw ieder uur 10 minuten weg. En dat is idd 60 min. op een dag. Nu zul je mij niet snel horen klagen hoor, maar als ik er zo over nadenk is dat niet helemaal eerlijk tegenover de niet-rokers. Knipoog
Geef groot gelijk aan de rokers dat ze daar gebruik van maken Haha! Want op andere afdelingen is het wel zo dat ze maar 3x per dag mogen roken.

Over dat 8 uur beeldschermwerk ( even off-topic ) : daar hebben wij speciale programma`s voor, die aangeven wanneer je computerpauze moet nemen. Deze staat er dus ook op bij de rokers, die dus NOG een keer die pauze erbij hebben Clown

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 17:26

MissSunshine, wat doe jij dan in de tijd dat degenen die roken een rookpauze nemen? Ga je dan ook ff wat anders doen, of werk je dan door?

MissSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 17:35

Ik houd me eigenlijk netjes braaf aan de pauzes die mijn computer aangeeft, en de lunchpauze... Haha! Dus werk gewoon door idd..
Natuurlijk heb ik ook weleens een klets-moment of even koffie halen of naar de wc, maar die tijd die ik daaraan besteed haalt het niet bij die rookpauzes.
Braaf eigenlijk van mij Knipoog

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 17:41

ik vind het belachelijk!
ik hou mij netjes aan mijn pauze van 15 minuten in de morgen 30 minuten lunch en 15 minuten in de middag.

ik drink mijn koffie in het 'rookhok' en bij lunch zorg ik dat ik heb gegeten binnen 15 minuten zodat ik nog even kan gaan roken . heb ik mijn tijd verkletst dan helaas , niet roken ....

en ieder uur tien minuten pauze... mocht ik willen .... niet te geloven .
alsof er zo'n regel nodig is om je rokende personeel aan het werk te houden ..
dat zegt niks over de rokende werknemers, maar meer over de werknemers die roken en veel te veel pauzes nemen om te roken.

weer een typisch voorbeeld van generaliseren ....

MissSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 17:52

@ LP-tje, bedoel je dat IK alle rokers over 1 kam scheer zeg maar? Of begrijp ik je even verkeerd? Knipoog

Vind het gewoon netjes zoals jij het aanpakt, en denk dat dat ik de meeste bedrijven zo wel gaat.
Vind het bij ons ook een beetje overdreven. ( oke, beetje erg Clown )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 17:57

LP-tje, de rokers zoals jij vallen niet op, maar de rokers die de hele dag staan te paffen des te meer en dat zijn er helaas te veel. Die vinden dat ze er recht op hebben. Een sigaret duurt ongeveer een minuutje of 8 a 10 en de notoire roker, rookt idd elk uur een sigaret, ga maar eens opletten.

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 17:58

misssunshine : alleen als je zegt dat 'alle'rokers meer pauze's nemen .
ik had het niet tegen jou persoonlijk hoor , maar ik hoor het op mijn werk ook weleens en heel toevallig vergeet altijd iedereen dat ik een roker ben Knipoog ( goh zou dat komen omdat ik altijd netjes optijd terug ben van mijn pauzes :p, hahaha)
ik heb het inderdaad op vershcillende plaatsen gehoord.
er zijn bedrijven die bij rokers een aantal vakantie dagen per jaar in te nemen i.v.m. het roken
ja kom op hoor het probleem ligt hier niet bij het roken mensen het probleem ligt bij de mentaliteit, zijn ook zat niet rokende werknemers die te lang en te vaak gaan zitten voor een pauze , of zie ik dat verkeerd Tong uitsteken

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 18:02

russel schreef:
LP-tje, de rokers zoals jij vallen niet op, maar de rokers die de hele dag staan te paffen des te meer en dat zijn er helaas te veel. Die vinden dat ze er recht op hebben. Een sigaret duurt ongeveer een minuutje of 8 a 10 en de notoire roker, rookt idd elk uur een sigaret, ga maar eens opletten.

ja die vinden dat ze er recht op hebben , maar ze vergeten dat een 8 urige werk dag betekend dat je 8 uu rmoet werken end at je 2 keer een kwartier pauze hebt .
je zou dat kunnen verdelen over 3 keer tien minuten als je overlegt met je collega's die zouden het bij mij niet erg vidnen omdat ze weten dat ik dan ook echt 10 minuten weg ben en daarna weer hard aan de slag ga.
mischien is het ook een beetje de setting waar ik werk .
op mijn werk , tja daar kan je gewoon niet ieder uur gaan roken ....
je kan natuurlijk wel steeds telaat terug komen , en die mensen zijn er zeker! maar ik vind het gewoon heel erg vervelend dat er dan zo'n regel moet komen waar dan de goede onder de slechte lijden...

MissSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 18:06

Dat zie je helemaal niet verkeerd Haha!

Bedoelde ook niet alle rokers, maar ALLE rokers bij mij op de afdeling Knipoog ( met uitzondering van 1 die, net als jij, netjes 3 keer per dag gaat ).
In de rest van het bedrijf is het gewoon netjes geregeld : 3x per dag en dan in je pauze.

Nu ik dit zo type besef ik wel hoe erg het eigenlijk gesteld is op onze afdeling, heb zo het idee dat sommige mensen daar vergeten dat ze eigenlijk komen om te werken Clown
( nog klein voorbeeldje : eerst half uur lunchpauze nemen, dan weer inklokken en dan nog ff sigaretje... ongelofelijk he )
Maar het ligt idd aan de mentaliteit van de personen. En dat geldt voor zowel rokers als niet rokers.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 18:08

Mijn vader is er wel blij mee als werkgever, als hij effe weg is, beginnen ze te roken in het gebouw, en je zou het precies zien als de arbo op de stoep staat om te controleren. Nagelbijten / Gniffelen

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 18:11

ik irriteer me ook aan zulk soort mensen Knipoog
tuurlijk vandaag ook iemand die een half uur heeft zitten roken in de pauze van een kwartier Tong uitsteken
maar daar moet toch op een 'normale manier'wat van gezegt kunnen worden...
of in het contract vast gelegd dat je 3 pauzes hebt ( staat in je cao coa wordt vermeld in je contract ) dus eigenlijk mogen ze je gewoon aanspreken....
waarom aparte regels maken als ze er eigenlijk al zijn.
als ze van mij vakantie dagen gaan inpikken of als ik langer moet gaan werken , tja sorrie maar dan ga ik die tijd die ik langer moet blijven of minder vakantie krijg toch echt pauze nemen hoor Tong uitsteken

je hebt rechten en plichten als je werk : je recht is je pauze en je plicht is je werk te doen Tong uitsteken hou je je daar niet aan waarschuwing , hou je je er nog niet aan , hup der uit!