Krijgen mensen steeds minder fatsoen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Melia

Re: Krijgen mensen steeds minder fatsoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 17:45

Lenneke_ schreef:
Het lijkt mij zo gaaf om eens een paar weken ergens heen te gaan waar je prakitisch niks hebt. Alleen echte basisdingen om te overleven.
Ik denk dat je daarna zoveel meer waardering hebt voor alles.

expeditie robinson, is dat misschien wat? Vork

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 18:04

joel schreef:
vrouwen hedendaags willen geen kinderen meer omdat ze "last" zijn daar heb ik al eerder me mening over gedaan, maar als ze er zijn, en ze zijn lastig dan kopen ze maar, en geven ze hun maar hun goesting om zo van het gezeur vanaf te zijn, waar leren de kinderen dan nog respect...

En waar zijn de vaders in dit verhaal?

joel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 18:10

persoonlijk wil ik kinderen en zal ik me ook ergeren aan de last ervan, maar dat ik op dat moment papa wordt genoemd compenseerd voor mij alles.

over de vaders in het verhaal kan ik niets zeggen omdat ik daar geen mening over heb, of niks van gehoord heb, dus dan zwijg ik er ook maar over. maar het is wel algemeen bekend, dat vrouwen in kwestie wel meer met het kind bezig zijn dat de papa he.. denk ik toch?

heb hier op bokt.? ofwel op een ander forum eens een topic gekend met de vraag "wie wil er kinderen" en vrijwel alle vrouwen die op dat/dit forum zaten zijden hetzelfde,
-ik ga mijn vrijheid en plezier niet afstaan om wenende kinderen te gaan betuttelen,
-kinderen? niks dan last mee, neen wil ze niet..

zo ging het maar verder, dan begin ik toch zo mijn twijfels te hebben, de meeste vrouwen waren zowat tussen de 20 en 27, ook zaten er paar 11 tot 20 jarigen bij, maar azo negatief praten...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 18:41

Ach, toen ik een jaar of tien was zei ik dat ik alleen een man wilde om boodschappen voor me te kunnen doen later. En toen ik een jaar of 20 was, dacht ik alleen aan feesten, mannen waren voor de fun, en kinderen jankende lastige dingen. En toen ik 25 was, ben ik zelfs nog eens bij mijn vriend weggegaan omdat hij geen kinderen wilde en ik wel Clown

Mensen veranderen Knipoog En gelukkig gaan mijn vriend en ik gemiddeld wel evenveel bezig zijn met de kleine, ik overdag en hij 's avonds als ik ga rijden.

Mijn moeder vertelde pas trouwens een verhaal, die was gaan winkelen. Ze liep door de V&D of de HEMA, en er loopt een grote brede vent met een jongetje van een jaar of 9. Je kent de gangpaden in een warenhuis, daar kunnen precies 2 personen door, van elke kant een. Dus er komen mensen aan van de andere kant, dat jongetje gaat achter zijn vader lopen en zodra de mensen voorbij waren blaft de vader tegen het jongetje: 'Zie ik nu dat jij je eigen laat wegdrukken? Zij zijn niks beter dan ons hoor!! Laat ik het niet meer zien!!' Tot zover de opvoeding weer Clown

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 19:07

Desiree schreef:
Respect voor alles. Hoe kun je eten weggooien terwijl er in bepaalde wereld delen mensen naar eten snakken? Ik vind dat je dat t.o.v. hen niet kunt maken. MAar daar heb ik altijd moeite mee gehad. Vroeger op de middelbare school zag ik vaak weggegooide boterhammen. Toen kon ik dat zelf al niet.

Nee, niet eens met deze uitspraak. Als mensen dat tegen mij zeggen, dan vraag ik ze altijd of ze willen dat ik mijn voedsel ga opsturen Vingers aflikken

Bovendien leef ik in een westers land dus maak ik gebruik van de mogelijkheden.

Verder ben ik van mening dat je echt oogst wat je zaait. Maar het zijn tegenwoordig niet meer alleen veel respectloze jongeren, ook oudere mensen kunnen er wat van...

Madelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 19:23

En dus gooi je zomaar eten weg? Ipv dat je minder gekocht had of iets anders moet missen? Dat vind ik zonde en respectloos...

In het buitenland (vooral in Frankrijk; misschien ook wel in Nederland, maar daar kom ik niet zo vaak in de 'grote steden' Clown ) zie je wel iets moois. Veel mensen leggen dan eten dat ze anders weg zouden gooien, op de grond naast de prullenbak, voor de zwervers. Vind ik een heel mooi gebaar.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 19:36

als ik eten over heb gooi ik het gewoon weg ja.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 21:19

Echwel schreef:

Waar ik mijzelf ook aan erger is dat op alle koks en gelijkwaardige opleidingen al het eten wat bereidt is nadat het opgemaakt en klaar is, wordt weggegooid.
In mijn ogen kun je bejaardenhuizen en daklozen hier nog heel blij mee maken..

DAar heb ik dus ook zo'n moeite mee! Eigenlijk moeten ze dat allemaal verschepen naar het dichtstbijzijnde tehuis voor daklozen.

joel schreef:
over de vaders in het verhaal kan ik niets zeggen omdat ik daar geen mening over heb, of niks van gehoord heb, dus dan zwijg ik er ook maar over. maar het is wel algemeen bekend, dat vrouwen in kwestie wel meer met het kind bezig zijn dat de papa he.. denk ik toch?
Maar hun verantwoordelijkheid is er niet minder om.

joel schreef:
heb hier op bokt.? ofwel op een ander forum eens een topic gekend met de vraag "wie wil er kinderen" en vrijwel alle vrouwen die op dat/dit forum zaten zijden hetzelfde,
-ik ga mijn vrijheid en plezier niet afstaan om wenende kinderen te gaan betuttelen,

zo ging het maar verder, dan begin ik toch zo mijn twijfels te hebben, de meeste vrouwen waren zowat tussen de 20 en 27, ook zaten er paar 11 tot 20 jarigen bij, maar azo negatief praten...

Maar die zijn nu juist eerlijk. Het is beter om zo te redeneren en niet aan kinderen te beginnen, dan het toch maar te doen (want het hoort er bij) en er dan geen energie in te willen stoppen en eigenlijk zo min mogelijk van het oude leven op te willen geven.

Ik wil mijn huidige leven helemaal niet opgeven, ik begin dus niet aan kinderen. Het is alles of niets: je begint er aan en je gaat er voor 100% voor en doet het niet met minder. En anders doe je het helemaal niet. MAar van dat halve gedoe van mensen die alles willen maar niets op willen geven, daar komen nu juist die onopgevoede kinderen vandaan.

JustNanno schreef:

Ik niet. Ik eet het op, of ik neem het gewoon niet mee.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 21:52

Bij het antwoord dat bejaarden huizen veel voedsel weggooien, wil ik dan even vertellen.
Dat de kwaliteit van dat eten niet te vergelijken is met het eten van koksopleidingen enz.

De gemiddelde bejaarde heeft jaren geen koud buffet met alles erop en eraan gegeten.
En zeker in verpleeghuizen niet.

joel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 22:13

Desiree schreef:
joel schreef:
Maar hun verantwoordelijkheid is er niet minder om.

zeg ik niet en beweer ik ook niet.
Desiree schreef:
joel schreef:

Maar die zijn nu juist eerlijk. Het is beter om zo te redeneren en niet aan kinderen te beginnen, dan het toch maar te doen (want het hoort er bij) en er dan geen energie in te willen stoppen en eigenlijk zo min mogelijk van het oude leven op te willen geven.

Ik wil mijn huidige leven helemaal niet opgeven, ik begin dus niet aan kinderen. Het is alles of niets: je begint er aan en je gaat er voor 100% voor en doet het niet met minder. En anders doe je het helemaal niet. MAar van dat halve gedoe van mensen die alles willen maar niets op willen geven, daar komen nu juist die onopgevoede kinderen vandaan.

ik wil maar zeggen Desiree, dat men tegenwoordig enkel denken "just me, miself and I" en verder niks anders, ik zou me leven ook niet opgeven, maar ik zal het wel aanpassen aan de kleine die er dan is, en ja er zullen dingen moeten vallen.
en ik noem een kind van jezelve geen tijdsverspilling, en ik noem het al helemaal nietzo dat het je leven afpakt, als je een kindt hebt, dan noem ik dat kindt mijn leven, en dan zal de rest mij worst wezen. er gaat niets boven (voor mij) vader figuur zijn. de liefde van een kindt aan zijn ouders is toch geen tijdsverlies, of levenruïnerend iets.. vaak denken ze er wel zo over.

(ach heb een kinderdroom, dus niet op letten verder Knipoog)

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 09:16

Desiree schreef:

JustNanno schreef:

Ik niet. Ik eet het op, of ik neem het gewoon niet mee.

Dat is natuurlijk onzin...Als ik mijn eten niet op kan moet ik mezelf maar ziek eten, 'want al die arme kindertjes in afrika zullen er zo blij mee zijn' Sigaar Dacht het dus niet, eten gaat gewoon de ton in. Ik eet er geen boterham minder om tenminste, en schuldig voelen doe ik me al helemaal niet.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 11:33

Maar als je iets te eten krijgt van iemand gooi je het dan snel weg als diegenen even weg is?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 12:19

joel schreef:
ik wil maar zeggen Desiree, dat men tegenwoordig enkel denken "just me, miself and I" en verder niks anders, ik zou me leven ook niet opgeven, maar ik zal het wel aanpassen aan de kleine die er dan is, en ja er zullen dingen moeten vallen.
en ik noem een kind van jezelve geen tijdsverspilling, en ik noem het al helemaal nietzo dat het je leven afpakt, als je een kindt hebt, dan noem ik dat kindt mijn leven, en dan zal de rest mij worst wezen. er gaat niets boven (voor mij) vader figuur zijn. de liefde van een kindt aan zijn ouders is toch geen tijdsverlies, of levenruïnerend iets.. vaak denken ze er wel zo over.

(ach heb een kinderdroom, dus niet op letten verder Knipoog)

DAt is voor iedereen anders. Ik zou het gevoel hebben dat mijn leven afgenomen werd, maar ik heb ook nooit een kinderwens gehad. Het is er gewoon niet. WAarom niet? WEet ik niet. Waarom zijn de bananen krom.... Dingen zijn zoals ze zijn en die kun je niet veranderen. Jij ziet het als iets waardevols, en dat zie ik heus ook wel. MAar ik heb mijn honden. Niet te vergelijken zullen velen zeggen. Aan de ene kant is dat ook zo, want met een hond heb je toch nog meer vrijheid. Aan de andere kant is dat niet zo, want beiden vragen liefde, zorg en verantwoordelijkheid. Het is niet dat ik egoistisch ben dat ik geen kinderen wil. HEtgeen ik kinderen te bieden zou hebben, geef ik nu immers ook, alleen is het aan mijn 2 honden.
En het feit dat ik geen kinderen wil, maakt nog altijd niet dat ik egoistischer ben dan mensen die wel kinderen willen. En ik ben ook niet asociaal, want ik heb meer fatsoen dan de mensen beschreven in het verhaal van de TS. Ik veracht geen goedkope supermarkten want ik begrijp wat het is om zuinig te moeten zijn, en dat is geen keuze maar een must voor velen. En ik heb respect voor mensen als het hun lukt om van weinig rond te komen, ZONDER in de schulden te komen. En ik gooi ook geen eten weg, tenzij het bedorven is (tegenwoordig gaat het vaak naar de kippen, is ook voor hen heel goed). Daarnaast koop ik vaak kleren in de uitverkoop en is het uitdaging voor mij om leuke kleren te kopen voor weinig geld.

JustNanno schreef:

Dat is natuurlijk onzin...Als ik mijn eten niet op kan moet ik mezelf maar ziek eten, 'want al die arme kindertjes in afrika zullen er zo blij mee zijn' Sigaar Dacht het dus niet, eten gaat gewoon de ton in. Ik eet er geen boterham minder om tenminste, en schuldig voelen doe ik me al helemaal niet.

Tsja, dan steken wij heel verschillend in elkaar. WAnt ik voel me er niet prettig bij om eten weg te gooien.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 12:35

wacht even, volgens mij hebben we het nl over 2 verschillende dingen...bedoel jij eten gekocht in de supermarkt dat je dant eveel hebt gekocht?
ik bedoelde namelijk op een iets te grote maaltijd die ik dan weg zoui gooien...

In de supermarkt koop ik nooit teveel, ga liever een keer vaker namelijk...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 12:47

Ik heb het over boterhammen die je meeneemt van huis om een voorbeeld te nomen. het eten dat ik te veel koop gaat in de diepvries maar ik heb ook ngo veel liefhebbers hier die het ook lusten. Kippen lusten namelijk alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:37

Er zijn wel gelegenheden waar het overschot aan eten, mits het natuurlijk volgens de volksgezondheid nog opnieuw gegeten mag worden, dus verpakte belegde broodjes, taarten in de koelkast e.d. juist wel naar de bejaardentehuizen worden gebracht. Zelf getuige van geweest Tong uitsteken Ook gaan de bloemstukken e.d. naar bejaardentehuizen, ziekenhuizen.

Dan hebben we nog de befaamde voedselbank, daar gaat het overtollige eten naar toe van de supermarkten die het niet meer vers mogen aanbieden. Ook gaat hiervan weer naar kinderboerderijen, dus het fruit/groente en brood dat over is, gaat naar de dierenwei.

Zo veel wordt er niet meer weggegooid. Gelukkig maar.

Over fatsoen, idd. Stoor mij er gigantisch aan. Hoe vaak wordt ik niet bijna omver gelopen in de stad, zonder dat er sorry gezegd wordt, ik moet steeds uitwijken anders is het gewoon knal tegen je aan met een grote mond toe Boos!

Richting aangeven als je de bocht om gaat? Is niet meer hoor, doen we niet meer.

Hoe vaak ik niet op een onbeschofde manier toegesnauwd ben door tieners of amper 20 geworden mensen? Ben nl effe 2 x zo oud en moet dan echt slikken, sta met mond vol tanden en vind het ook nog naar om er tegen in te gaan. Liefst zou ik willen zeggen, heb je dit thuis zo geleerd? Ja, vaak wel, onlangs weer zo iets bij stal, luste de konijnen geen brood van, moeders stond er naarst en blikte of bloosde niet. Vond het normaal dat dochterlief zo een bek erop zette.

Dat ouderen minder fatsoen hebben gekregen vind ik dus niet.

Hoor eens hoe de telefoon opgenomen wordt, trouwens al die 800 nummers waar je flink voor moet betalen als je een informatienummer belt, mijn autoverzekering bv. 10 minuten aan de lijn, als er eindelijk iemand met een ijskille stem opneemt, weinig tot geen informatie uit haar zelf geeft en met diepe zucht eindelijk iets na zoekt. Heel normaal zulke telefoongesprekken.

Heerlijk om dan weer eens ouderwetse vriendelijkheid aan de telefoon te krijgen, iemand die beleefd is en niet eerst kijkt of je wel de moeite waard bent om beleefd toe gesproken te worden.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 17:02

Ja, het lijkt er soms wel verdacht veel op hoor, pff. Muziek hard draaien zonder rekening met buren en anderen in je omgeving te houden is ook zo'n voorbeeld. Winkelpersoneel dat je amper wil helpen is ook zoiets.

Wat voorbeelden die ik zelf meegemaakt heb:
Ik werk wel vaker bij mijn ouders in de supermarkt en als ik achter de kassa zit geef ik kleine kinderen wel eens een snoepje; sommige pakken er echt 3 tegelijke en anderen zeggen geeneens dank je wel, kinderen die al als ze bij de kassa aankomen aan mij vragen: ik wil een snoepje!!.. en het mooiste is dat ouders er niet eens iets van zeggen, maar er vaak nog om lachen ook nog. Logisch dat die kinderen dan geen fatsoen hebben.
Vorig jaar kwam ook twee keer een man bij ons wat inkopen doen, komt ie met zijn regenlaarzen vol met gemaaid gras de winkel binnen. Je kon zo het spoor volgen waar ie gelopen had! Boos! Tsja, dan kan je dus al om 08.30 dweilen omdat de hele winkel vol met gras ligt.

Gelukkig zijn er altijd nog mensen die wel fatsoen hebben Knipoog

unknown_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 17:08

waar ik zelf een bloedhekel aan heb is mensen die vinden dat je dure en ook nog eens merkkleding moet hebben om "erbij" te horen..

nou ik heb alleen ma kleren van de C & A enzo Tong uitsteken is veel te duur en toch heb regelmatig leuke opmerkingen van ohh waar heb je dat gehaald dat is leuk.. Tong uitsteken zelf betrap ik me eigen er wel eens op dat ik een beetje verwend ben.. (pony e.d.) maar ik laat het niet extreem worden Lachen

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 17:16

En dat is nou net de reden dat ik een half jaar op Curacao ben geweest en er misschien wel weer voor langer terug wil!

De mensen in Nederland zijn asosiaal en zeuren. Op Curacao zegt iedereen vriendelijk goededag en vraagt hoe het gaat ook al ken je die persoon helemaal niet. Iedereen is netjes tegen elkaar en heeft duidelijk respect. Dit is in Nederland erg ver te zoeken helaas.

Dani001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 17:17

Desiree schreef:
Respect voor alles. Hoe kun je eten weggooien terwijl er in bepaalde wereld delen mensen naar eten snakken? Ik vind dat je dat t.o.v. hen niet kunt maken. MAar daar heb ik altijd moeite mee gehad. Vroeger op de middelbare school zag ik vaak weggegooide boterhammen. Toen kon ik dat zelf al niet.

Ik vind inderdaad niet dat je met eten moet spelen, maar om nou zomaar je bord gaan leeg te eten als je genoeg hebt, omdat er elders mensen verhongeren, dat vind ik ook een beetje te gek!
(mss bedoelde je het niet zo, maar zo heb ik het begrepen van je berichtje, dus niet slecht bedoeld tegen jou he! Knipoog )

En tja, wat betreft merkkledij ieder zijn keuze vind ik, ik moet eerlijk zeggen dat ik het altijd bij een bepaald aantal merken houdt (ohoh dadelijk krijg ik hier een zondvloed aan commentaar Tong uitsteken ) maar gewoon omdat ik vind dat die kwaliteit beter is dan kledij van Zeeman of C&A. Ik zeg er dan ook bij dat ik bijv truien heb die al 5 jaar oud zijn, maar die zien er nog perfect uit, in die zin vind ik dat dan ook duurzamer.

En wat betreft fatsoen, dat klopt inderdaad. Heel vaak zie ik jammer genoeg dat de mensen met de grootste mond het vlugst alles voor elkaar krijgen, en dat de nog fatsoenlijke mensen in de kou blijven staan. Dan ben je soms wel verplicht om een grote mond op te zetten...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:45

Ik zal mijn kinderen nooit leren dat ze koste wat het kost hun bord leeg moeten eten. Het enige wat je daar mee kweekt zijn te dikke kinderen omdat ze niet naar hun natuurlijke grens luisteren.

Dat heeft volgens mij ook weinig met fatsoen te maken. Wat mij vooral opvalt is dat mensen zulke verschrikkelijke korte lontjes hebben.

joel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 21:45

mijn kinderen zullen hun bord leeg eten, tenzij het werkelijk wel teveel is... maargoed, het gaat voor mij dan maar om het princiepe dat ze moeten leren eten wat er op het bord licht anders krijg je viespeuken die niets lusten wat ze nog nooit gegeten hebben. en anderzijds gewoon om zelf inzicht tegeven van, dit porsie opscheppen is genoeg voor mij, teveel is teveel. anders scheppen ze een heel bord vol en eten ze maar 2 hapjes.. en dat is ook niet fantsoenlijk weetje..

eten die handel, moest ik ook doen, je moet niet te zacht zijn met die bengels anders gaan ze aan de gemakzucht nog gewend geraken ook.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 21:52

Joel, dat is onzin, niet eten is totaal wat anders dan je bord leegeten. Alleen als je een kind de hoeveelheid laat eten die hij nodig heeft, leert hij die hoeveelheid inschatten.

Opvoeden heeft ook niks met het gevecht met je kinderen aangaan te maken. Opvoeden heeft met consequent zijn te maken. En als ik mijn zin wil doordrijven ten koste van een kind dat zit te kokhalsen omdat hij vol zit, dan heb ik niet over de consequenties nagedacht en ben ik dus verkeerd bezig.

joel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 22:17

leren lezen karl, ik heb gezegd, tenzij het wel teveel is, je mag een kind niet dwingen TEveel te eten, TE is namelijk nooit goed, ik ben niet dom hoor.
maar de meeste kinderen, althans in mijn omgeving, eten bijna niets aan tafel maar willen nadien altijd wel snoepjes.. kom je lekker ver mee.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 22:24

Jij ook lezen Joel, het gaat om consequent zijn, dat geldt ook voor lekkers als ze niet gegeten hebben Haha!