Tourwinnaar Floyd Landis betrapt op doping na raid naar Morz

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Guess001

Re: Tourwinnaar Floyd Landis betrapt op doping na raid naar Morz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 09:50

Even een schopje (ik hoop dat het oké is).

Heeft iemand gisteren toevallig het interview met Mart Smeets gezien bij Twee Vandaag? En dan vnl. zijn opvattingen over het huidige doping-gebruik?

Twee vandaag site schreef:
]Gesprekken aan de keukentafel: Mart Smeets
De NOS-anchorman, die binnenkort zestig wordt, blikt terug op de bewogen Tour de France en legt ons nog één keer uit hoe het zit met doping.

Filmje: http://www.tweevandaag.nl/index.php?mod ... sid=30942#

Samengevat: De ontdekte gevallen gebruiken állemaal, hij wist er in sommige gevallen zelfs van en ze liegen als ze zeggen dat ze dat niet doen. Dat gebruik komt in feite door het publiek, de massa. 'Wij' verlangen steeds betere prestaties, ze kúnnen niet meer zonder. Wat vinden jullie hiervan?

(ik moest wel lachen om Mart Smeets, mijn hemel, wat een 'instituut' is het ook hè? Haha! )

Volgens Smeets is het dus wel duidelijk hoe het zit met Landis.

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 18:22

Heb ik toch dit hele topic gemist terwijl ik waarschijnlijk zo ongeveer de meeste uren wielrennen op TV kijk van alle Bokkers Bloos

Wat betreft het "wij verlangen steeds betere prestaties" zeg ik onzin, absolute onzin!
Het interresseert mij echt niet of ze de Tour of welke andere wedstrijd dan ook met 45 kilometer per uur gemiddeld rijden of dat ze het met 50 km/u doen.
Wat ik wil zien is eerlijke sport waarbij de beste wint.
Het probleem is alleen dat er altijd "knechten" zullen zijn die graag kopman willen wezen ook al hebben ze daar eigenlijk niet de capaciteiten voor.. dus proberen ze hun tekortkomingen d.m.v. doping weg te werken.

Het trieste is dat er een aantal mensen 3 weken lang keihard voor Landis gewerkt hebben en nu een flinke bonus mislopen en daarnaast ook nog eens op zoek moeten naar een nieuwe werkgever. (mocht iemand een sponsor weten voor een paar miljoen per jaar zeg het dan even dan neem ik de ploeg wel over Clown ).

Opmerkelijk trouwens dat nog steeds alleen de namen van wielrenners uit de Fuentes-zaak boven tafel zijn... de andere sporten hoor je weer niks van terwijl ik er eigenlijk zeker van ben dat ook daar doping gebruikt word. Verdwijnt dat in de doofpot of word er niet/nauwelijks gecontroleerd?

In Göteborg waar de EK-atletiek gehouden waren zijn trouwens ook verdachte spullen gevonden hoewel de laatste berichten zeggen dat het om verpakking van vitaminepreparaten en hartmedicijnen zou gaan.
Gevonden vlak bij het hotel waar de Russen verbleven en het schoonmaakpersoneel zegt spuiten te hebben opgeruimd na het vertrek van de Russen want tijdens het EK mocht niemand op de kamers, alleen schone handdoeken mochten worden afgeleverd.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 13:16

Ik lees net dat de schoonvader dan landis zelfmoord heeft gepleegd Scheve mond

Schoonvader Landis vermoedelijk overleden door zelfmoord

De Amerikaanse wielrenner Floyd Landis, winnaar van de Ronde Van Frankrijk maar betrapt op dopinggebruik, verloor zijn schoonvader David Witt. Volgens de woordvoerder van Landis zou het door zelfmoord kunnen zijn geweest. "De familie Landis is ontdaan door het nieuws van de dood van David."

Onduidelijk overlijden
"Ze hielden heel veel van hem en hopen dat hun privacy wordt gerespecteerd tijdens deze rouwperiode." De lokale autoriteiten meldden dat Witt, 57 jaar oud, dinsdagnamiddag stierf. De omstandigheden zijn niet duidelijk maar volgens de politie van San Diego heeft een man zelfmoord gepleegd dinsdagnamiddag in een garage niet ver van het restaurant van Witt en zijn vrouw. Witt en Landis werden vrienden in 1998 kort nadat Landis in San Diego arriveerde. Witt stelde hem Amber voor, dochter uit een vorig huwelijk van zijn vrouw. Landis testte positief tijdens de Ronde Van Frankrijk en zou de eerste renner in de geschiedenis kunnen worden wiens overwinning wordt afgenomen. (belga)

http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_24 ... n=homeArt8

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:43

Ik wou dat net gaan typen over de schoonvader van Landis..

Maar goed, ik vraag me af waarom die man zelfmoord heeft gepleegd..

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 13:44

vraag ik me ook af, kan mss niet met het 'schandaal' leven ofzo Lachen

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:49

HEt word er daar niet leuker op id familie. Kan idd met het schandaal te maken hebben.

DE carriere van Landis ook al voorbij, want die fietst de eerste 4 jaar geen enkele koers meer. Volgens mij is die voor 4 jaar geschorst van deelnamen aan Protour wetstrijden. En volgens mij word er veel meer gebruikt in de hele sportwereld. Volgens mij is Jaap Stam toch ook ooit betrapt, maar die voetbalt ook nog steeds.

Hoe zou dit in de paardenwereld zitten?? Zal hier ook geregeld doping worden gebruikt

maxxieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 19:55

Na Armstrong was ik het zo beu, altijd dat typisch Amerikaanse gedoe. Toen Landis hoog in het klassement stond baalde ik, en was blij toen hij instorten. Maar toen.... die ene dag, die prachtige dag... In zn uppie reed die heel het klassement voorbij. Dat gaf mij zoveel respect voor die man. En nu gaan ze beweren dat mijn Amerikaan die ik voor t eerst uit kon staan, de boel belazerd. Heb ik weer Knipoog
Heb gelukkig zijn laatste race in Stiphout nog mee kunnen maken, maar vind het heel triest. En om nu de 'massa' de schuld te geven?? Als ze allemaal doping vrij zouden fietsen en toevallig gaat het iets minder hard, who cares??? De massa wil een mooie race, zonder doping wordt het misschien alleen maar mooier...

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 09:35

@maxxie:

Dit ligt niet alleen bij de wielrenners. HEt publiek verwacht dat het steeds harder en sneller gaat. En het verschil tussen een topper en een tobber is miljoenen waard in de wielrennerij. Een topman verdient miljoenen aan salaris. En bij Phonak ligt het volgens mij niet alleen bij de renners. De hele ploegleiding is ook niet onschuldig. In 3 jaar tijd zijn daar 10 renners betrapt op doping. DAt is zo'n btje de halve ploeg. Dan kun je mij niet wijs maken dat deze jongens het allemaal op eigen houtje hebben gedaan.
En de huidige tour is niet meer te doen voor ''normale'' mensen. 3 weken in temperaturen van 30 plus, s'avonds aan een infuus om vocht en mineralen toe te dienen en na afloop ben je 5 tot 15 kilo lichter.
Dan moet je de gehele huidige wielrennerij over de kop gooien

maxxieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:05

De tour wordt al zo lang gereden, en ze reden niet altijd onder de doping en zo hard. Ik ben het wel met je eens, dat bijna elke wielrenner wel zal gebruiken. Maar als ze allemaal minder hard gaan heb je daar als kijker echt geen last van, het is nog steeds knap wat ze doen. Misschien wordt het verschil tussen de kop van het peleton en de rest alleen maar kleiner, is toch prachtig om te zien, dan knokken ze er echt voor. Dat wil het publiek liever zien dan een wielrenner die onder de troep zit en in zijn eentje de hele tour beslist. De huidige wielrennerij gooit zichzelf continu over de kop met alle doping schandalen, ik vind dat ze hier dan ook best bestand tegen moeten kunnen zijn. (tegen moeten kunnen zijn, is dat nederlands?? Clown )

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:57

maxxie schreef:
De tour wordt al zo lang gereden, en ze reden niet altijd onder de doping en zo hard. )

Het hardere rijden komt ook deels door profesionalisering van de sport, beter materiaal en meer en betere training. Maar doping en wielrennen gaan hand in hand. Doping gevallen zijn al 10tallen jaren bekend in de wielrennerij. Alleen tegenwoordig kunnen ze meer opsporen en word er vaker gecontroleerd.

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:09

Finn2003, heb je ook de uitspraken van die arts gehoord/gezien(Nikkels)? Hij zegt dat de dopinglijst maar eens moet worden herzien en dat bijv. EPO (onder goede begeleiding!!) toegstaan moet worden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:21

Vind je het gek in een sport, waarin ze voeding via een infuus toegediend krijgen, zodat het lichaam tussen de etappes iets beter kan rusten?

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:33

Nee, ik vind het niet gek dat hij zulke uitspraken doet.

Om er inhoudelijk over te kunnen oordelen heb ik te weinig medische kennis.

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:34

de schoonvader heeft volgens het ad zelfmoord gepleegd ja dat las ik vanmorgen

Guinni

Re: Tourwinnaar Floyd Landis betrapt op doping na raid naar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 12:00

euhm, misschien klopt 't niet precies wat ik zeg hoor.

Maar mijn vader had op tv (of de radio...) een aantal experts erover horen praten en die zeiden dat Testosteron van belang is voor sprinters, maar het op deze lange afstanden niet uitmaakte oid. Of het precies zo was weet ik niet meer, maar het kwam er iig op neer dat Landis er vrij weinig aan zou hebben gehad en hij dus óf heel erg dom was geweest om dat te slikken, óf gewoon teveel testosteron van 'zichzelf' in zn bloed zou hebben...

Weet niet meer precies hoe het zat hoor Knipoog Dus correct me if I'm wrong!

De grens tussen doping gebruiken en gewoon supplementen gebruiken is sowieso bij zo'n bovenmenselijke prestatie als de tour rijden behoorlijk dun. Álle wielrenners die meerijden krijgen wel ergens íets voor (supplementen, pijnstillers weet ik veel wat) en daar wordt regelmatig door de dokters enzo de grens bij opgezocht. Het gaat om zulke grote bedragen dat ze dat risico durven te nemen.

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 13:14

Bealy schreef:
Finn2003, heb je ook de uitspraken van die arts gehoord/gezien(Nikkels)? Hij zegt dat de dopinglijst maar eens moet worden herzien en dat bijv. EPO (onder goede begeleiding!!) toegstaan moet worden.

Wat is goede begeleiding?? Een heel arsenaal aan doktoren of gewoon de fysioterapeut die het kan toedienen. Als je dit gaat toestaan, krijg je de meest gevaarlijke situaties. De topteams hebben genoeg geld en middelen voor goede begeleiding, maar wat te denken van de mindere teams. Deze mensen moeten dan maar wat proberen en aanmodderen.
Geen enkele doping is volgens mij gezond en/ of veilig. Er zijn personen die zeggen dat daar ook de spontane hartaanvallen wegkomen van top sporters. Doping kan werken als een soort van pepmiddel, waardoor het lichaam zichzelf voorbij streeft en het hart het niet bij kan houden.

Maar een te hoog testosteron gehalte bij een duursporter is wel vreemd. Want van langdurige intensieve inspanningen gaat het testosteron gehalte juist omlaag.

Ik ben zelf wielrenner geweest op redelijk hoog niveau en weet uit eigen ervaring dat niet alleen profs doping gebruiken. Dit komt vaker voor dan je denkt en ook in meer sporten dan alleen wielrennen..

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 13:34

finn2003 schreef:

Geen enkele doping is volgens mij gezond en/ of veilig.

Ja, maar wat is doping precies? Volgens de Van Dale 'stimulerende middelen', maar zo ken ik er nog wel een paar. Ik heb het even opgezocht en een stof of methode komt op de dopinglijst wanneer hij aan twee van de hieronderstaande drie criteria voldoet. De stof of methode is:
1) prestatiebevorderend;
2) schadelijk voor de gezondheid;
3) in strijd met de ‘Spirit of Sport’. Met de ‘Spirit of Sport’ worden de waarden en normen van de sport bedoeld, zoals Fair Play.

Tja, zeg het maar. Die scheidslijn is zo onduidelijk, en wat doen we met gendoping in de toekomst?

finn2003 schreef:
Wat is goede begeleiding?? Een heel arsenaal aan doktoren of gewoon de fysioterapeut die het kan toedienen. Als je dit gaat toestaan, krijg je de meest gevaarlijke situaties. De topteams hebben genoeg geld en middelen voor goede begeleiding, maar wat te denken van de mindere teams. Deze mensen moeten dan maar wat proberen en aanmodderen.

Klopt, het verrotte is dat alles om geld draait, voor geld is alles te koop. De hele sport draait daar al om, zo ontzettend jammer! (tsja....onze hele wereld eigenlijk....). Commercie & sport, ze kunnen niet met en niet zonder elkaar.

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:19

Maar dan hoef je het over EPO niet eens te hebben.

EPO is prestatieverhogend en schadelijk voor de gezondheid.

Door het gebruik van EPO krijg je meer rode bloedcellen. Hoe meer rode bloedcellen hoe meer zuurstof je kunt opnemen in je lichaam en hoe beter je kunt presteren zonder te verzuren ( dus prestatieverhogend). Maar het nadeel van een hoger gehalte rode bloedcellen is dat je bloed dikker word. In combinatie met vochtverlies word dit nog erger. Hoe dikker het bloed, hoe slechter het in alle aderen kan komen, wat kan zorgen voor beroertes en hartinfarcten. ( dus schadelijk )
Toen EPO voor het eerst in 1987 in NL kwam, zijn er maar liefst 5 wielrenners aan gestorven en in de rest van Europa nog meer.

EPO is alleen geschikt voor met met nierklachten. Omdat deze mensen vaak geen tot weinig rode bloedcellen aanmaken word dit bij deze mensen als medicijn gebruikt.

Als je de regels inderdaad aanhoud volgens de dopinglijst is EPO dus gewoon doping. En ja, er zijn inderdaad middelen waarvan men afvraagt waarom ze op de dopinglijst staan en dat moet misschien eens onder de loep worden genomen. Denk aan bepaalde astma medicijnen en zalfjes tegen wonden

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 20:22

Bealy schreef:

finn2003 schreef:

...

Ik denk dat je daar een essentieel punt hebt.
Natuurlijk is er binnen een profesionele ploeg meer mogelijk en meer kennis dan bij de gemiddelde mens/wielrenner.
Maar die topteams en toprenners hebben ook een verantwoordelijkheid naar de sport in zijn totaal en daarom moeten er duidelijke grenzen gesteld worden.
Wat toegestaan word moet in principe voor iedereen verkrijgbaar zijn en zonder risico bruikbaar zijn.
En dan vind ik het desnoods goed dat er via een infuus extra vocht word toegediend tijdens zware meerdaagse koersen zoals de Tour de France...

Waar het om gaat is dat iedereen gelijke kansen heeft en dat jonge renners (amateurs/elite, junioren etc) niet in de verleiding worden gebracht verboden middelen te gebruiken omdat het niveau van de profs zoveel hoger ligt.