Hakenkruis fontein ontdekt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Re: Hakenkruis fontein ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 09:03

haha vind het wel vet. en tsja wat ze zeggen er zijn volkeren in afrika die het op het hoofd van het kind schilderen om de boze geesten te verdrijven.
Maar ja...hypocriete wereld

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 16:23

Uhm ja, aan de ene kant kan ik het me voorstellen, want bij het zien van een hakenkruis denken we allemaal meteen aan 1 ding.
Alleen tja, dat ding staat er al zo lang, we laten ons alleen maar kennen als we het nu weg gaan halen..

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:34

Als ie er al zolang staat, waarom dan nog weghalen? Ik vind het wel vreemd dat ze er nu pas achter komen.
Kijk maar bij veel kledingzaken (bijv. Sportshop 74) daar hebben ze kledingrekken in de vorm van een hakenkruis. Die mogen er toch ook gewoon staan? Verward

Janna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:40

Ze kunnen toch ook niet alle mensen met een snorretje dt op die van Hitler lijkt gaan dwingen het af te scheren Verward
Vindt het maar raar..
Oja en ik heb geleerd dat het teken van reincarnatie is Vork

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 12:22

Ik denk dat deze meningen komen, omdat wij er zelf niet zoveel mee te maken hebben gehad. Je zou maar trauma's aan zo'n oorlog hebben overgehouden en dit zo zien.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 14:55

ja maar met alle respect VeirL, bijna alle mensen die deze oorlog zelf hebben meegemaakt zijn intussen al gestorven (of gaan dit binnen zeer afzienbare tijd doen, even heel cru gezegd). Ik ben het er mee eens dat het symbool juist weer in zijn oorspronkelijke betekenis gebruikt moet gaan worden om de negatieve connotaties ervan af te wassen. Dát is pas werkelijk een overwinning op het nazistische gebruik ervan..

ik denk eerlijk gezegd dat het toch om minder nobele motieven gaat in dit geval, dat het voornamelijk komkommertijd is Lachen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 17:02

Eigenlijk heeft kjoetie wel ergens gelijk, alleen:

niet alleen mensen die de oorlog meegemaakt hebben, zitten met een trauma, maar die mensen hebben verhalen aan hun kinderen en kleinkinderen verteld waarbij die haat doorgegeven werd. Ik denk niet dat ooit de haat voor het hakenkruis en de oorlog zal verdwijnen en dat mensen dat zouden zien als een overwinning. We hebben het trouwens al overwonnen door het winnen van de oorlog, maar de haat schuilt nog steeds in kleine hoekjes, niet voor Duitsland, maar voor het Duitsland van toen.

Voor mijn part blijft die fontein staan, mij maakt het niet uit, maar ik kan me wel voorstellen dat anderen zich eraan storen.

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 17:32

De opa van mijn vriend was de enige overlevende van zijn familie na de oorlog. De rest is vergast/vermoord (voor de echte geinteresseerden; in de schaduw van de dom/JW Regenhart). Inmiddels is de beste man dood maar hij heeft zijn kinderen en die op hun beurt hun kinderen, verteld wat er allemaal gebeurd is en hoe slecht de nazis in de oorlog voor de joden zijn geweest. Dus ja, het trauma leeft nog steeds voort. Het is nog steeds kwetsend voor mensen om een hakenkruis te zien. dus ja, ik vind het niet meer dan normaal dat dat ding wordt weggehaald.

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 17:44

haha en iedereen geloof natuurlijkd at dat alle maal toevallig is ...
als of een 'ontwerper zijn object niet van alle kanten bekeken heeft. hahahhaha
ik moet nog een ontwerper zien die alleen van de zijkant zijn ontwerp hefet bekeken Knipoog

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 19:36

Als je een ontwerper bent heb je het ding vast ook wel van bovenaf getekend en de link met een hakenkruis kunnen leggen. Dat ie zich van geen kwaad bewust is geloof ik dus niet.

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 01:41

Toch vind ik het niet kunnen.
Er zijn nog overlevenden van de WO II en zo'n symbool heeft voor hen een hele grote betekenis, ookal is het een universeel zonnesymbool.
Ze worden geconfronteerd met wat ze hebben meegemaakt.

Een oorlog is pas verleden tijd als de laatste overlevende is gestorven.

Natuurlijk zal de kunstenaar dit niet met opzet hebben gedaan, maar ik vind het erg netjes dat ze er nu een klavertje vier van maken.

Brenniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 22:37

Ik vind het goed dat ze hem weghalen. Een hoop mensen kunnen het zich erg aantrekken. Ik vind het ook gewoon niet helemaal normaal.

DropShot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 22:56

ik vind dat ze hem moeten weghalenn.......
het is egt niej normaal Boos!