Paard verwond door jagers *foto* ! HELP!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Frosti4

Re: Paard verwond door jagers *foto* ! HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 23:33

hij heeft geluk dat hij mijn buurman niet is!!!! Boos! wat een l*l zeg! erg vervelend voor je paardje! Ach gut

Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 23:37

dat is idd wel erg slecht als ze niet van te voren aangekodigd hebben dat ze gingen jagen!!!

Ik werk bij een dieren pensioen, wat ook in het buiten gebied ligt. en omdat er een paar honden bang zijn voor harde knallen e.d. Komen ze het altijd netjes van te voren melden gelukkig!!! ik wil liever neit aan de nare gevolgen denken, als we er geen rekening mee gehouden hebben. Ik zou er ook zeer zeker over praten met de jagers/buurman!!!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:34

Nou, daar ben je mooi klaar mee zeg. Niet alleen wat die wond betreft, maar wta dacht je van een al zenuwpezerig dier met zulke ervaringen..
Dierenbeschermimng kun je mss bellen, leg hun je verghaal voor, dat je geen mogelijkheid hebt om je paard binnen te zetten en dat dit van de zotte is. Mss kunnen ze iets voor je doen, contact met politie opnemen oid.
Overigens ook met de wijkagent gaan praten over dit voorval, wie weet kan hij iets voor je doen?

Veel succes.

horseNL00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 13:43

Dank je voor je reactie. Ja het rijden thuis wordt heel moeilijk nu.... gelukkig heb ik gister les op de club gehad en vandaag privé les, dus ook niet thuis. Tja ik ben echt heel benieuwd hoe het paard er straks bijloopt als ik thuis kom... Verward
Vrijdag rijden we weer thuis.... Ze zeggen dat het een dag of 10 duurt, het schieten... ben ik blij dat ik nu niet op vakantie ben! Knipoog
Tja en mijn merrie is nu bovendien dragend (!)
Misschien toch maar eens kijken wat de dierenbescherming kan betekenen. Eens overleggen met mijn ouders die ook HELEMAAAAAAAAL niet blij zijn met dit soort acties van de buren.... Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:15

Is jouw buurman zich wel bewust van het feit dat dit effect op jouw paard heeft? De mijne kijkt daar niet van op of om, dus bedoel maar. Hier hebben ze van die kanonnen die ze automatisch af laten gaan, daar reageert hij niet op. Dat je buurman zijn grond niet wil verkopen maakt hem nog niet raar. Voor 3 x de standaardprijs, ach hier vragen ze voor een kwart hectare 100.000 euro kosten koper, het is maar wat een gek er voor wil geven, staat dan mooi bij "ideeal voor paardenliefhebber, eigen toegang, oude ponystal beschikbaar, moet wel opgeknapt worden". Mijn ervaring is met veel boeren dat het dubbeltje 3 x over de kop gaat, dus lijkt mij wel "ons kent ons".

Ik zou maar gewoon met je buurman gaan praten en hem eventueel laten zien hoe je paard zich heeft verwond, kan wonderen doen ipv meteen politie, kan nl de onderlinge verstandhouding danig verslechteren. En als je toch politie wilt laten komen, zou ik maar niet boos doen en hem wout noemen, want dat was ik ook weggegaan en gezegd, praat eerst eens met je buurman.......

horseNL00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 14:22

ik heb hem ook geen wout genoemd hoor. ben niet boos uitgevallen (want ik snap ook wel dat het geen zin heeft) maar ons pa en ik hebben 'm wel ff duidelijk laten weten dat wij bezorgd zijn om ons paard en dat we ons afvroegen wat zij kunnen doen. Ja, niks dus...!

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:29

Zou de jagersvereniging niets voor je kunnen betekenen? Jagers moeten bij mijn weten een licentie hebben om te mogen jagen en die moet je echt verdienen, die krijg je niet zomaar. Er zijn wel degelijk bepaalde regels aan het jagen verbonden, misschien dat er eentje bij zit die jou kan helpen. In ieder geval kan je de vereniging op de hoogte stellen van dit gebeuren, want dit lijkt me nou toch niet echt de bedoeling. Heb even gekeken, dit is hun site: http://www.knjv.nl/

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:37

lekker is dat, niet aankondigen en dan ook nog je paard verwonden.

wist je dat een jager de vergunning kan worden ingetrokken als hij op deze manier jaagt?
wij hebben nl geinformeerd omdat bij ons ook gejaagd wordt zonder dat ze het aankondigen. Er zijn wel meer punten omtrend de jacht wij informatie hebben aangevraagd, maar dat wil ik hier niet bespreken.

mocht je meer info willen stuur me dan maar ff een pb

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 16:34

Jullie hebben gewoon een lakse politieagent getroffen. Ik zou het eens hogerop zoeken hoor.

MMMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 16:50

Bij ons wordt er ook wel eens gejaagd maar dan zijn ze hooguit met z'n 2en. Onze paarden schrikken wel maar gaan niet uit hun dak ofzo, als dat wel zo is zou ik ook willen weten wanneer ze gaan jagen.

Als je een rechtsbijstandverzekering hebt zou ik die zeker eens raadplegen! Daar betaal je tenslotte voor en zij kunnen dit eens haar fijn voor je uitzoeken!

Heel veel sterkte met je paardje!

MMMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 16:52

Bij ons wordt er ook wel eens gejaagd maar dan zijn ze hooguit met z'n 2en. Onze paarden schrikken wel maar gaan niet uit hun dak ofzo, als dat wel zo is zou ik ook willen weten wanneer ze gaan jagen.

Als je een rechtsbijstandverzekering hebt zou ik die zeker eens raadplegen! Daar betaal je tenslotte voor en zij kunnen dit eens haar fijn voor je uitzoeken!

Heel veel sterkte met je paardje!

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 19:05

Aangifte doen en aansprakelijk stellen als je een rechtsbijstandsverzekering hebt.

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 21:27

dierenbescherming en hogerop zoeken. want dit is niet normaal wat hij doet.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 22:36

typisch bokt weer. Iedereen valt die buurman aan terwijl hij ws niks verkeerds doet. Mss is hij zich er helemaal niet van bewust dat een paard zo kan schrikken. Ik zou vriendelijk aan je buurman vragen of hij wil vertellen wanneer een gejaagt word zodat jij je paard binnen kan zetten omdat hij zich anders verwond. Je kan moeilijk gaan zeggen dat hij niet mag jagen op zn eigen land omdat jou paard daar panisch van word...

Bij ons in de buurt word ook gejaagt. Gelukkig heb ik een paard die daar niet op reageert.

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 22:44

Dat is wel een flinke verwonding!
Mij lijkt het ook dat je je buurman aansprakelijk kan stellen. Hij had het op zijn minst aan kunnen kondigen zodat je dit had kunnen voorkomen.

@Machie: ik denk dat veel mensen wel weten dat paarden vluchtdieren zijn en kunnen schrikken.
Bovendien heeft hij de ts niet ingelicht en dat had hij in mijn ogen wel moeten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 22:57

Als je als jager niet bewust bent van dat paarden vluchtdieren zijn dan ben je zeker geen goede jager.Bovendien als je een feestje geeft, waarschuw je toch ook de buren?Lijkt me met een jachtpartij in de achtertuin ,toch ook minstens zo netjes.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 00:38

Je gaat of naar de buurman, even een praatje maken en vragen of je over het jagen afspraken kunt maken.
Of/en je gaat naar het politiebureau in Gemert (dacht te lezen dat je daar woont). Daar vraag je naar de buurtbrigadier (geen wout) van jullie buurt. Daar babbel je even mee en vraagt wat de mogelijkheden zijn. Je laat je uitleggen wanneer en waar men mag jagen. Dit moet iig met jachtakte, op 40 Ha aaneengesloten gebied en tussen zonsopgang en ondergang. Maar er zijn meer regels.
Het is natuurlijk het gemakkelijkste om eerst de buurman te spreken, daar zal men je ook op wijzen en niet direkt de politie te bellen als er geschoten wordt.

Je had het over duiven.. houtduiven?
Die vallen onder wild. Periode van jagen:
Houtduif: van 15 oktober tot en met 31 januari

Let wel:
LANDELIJKE SCHADESOORTEN
Mol, konijn, houtduif *)

Ten aanzien van deze landelijke schadesoorten is het de grondgebruiker bij ministeriële regeling toegestaan om bepaalde handelingen te verrichten op de door hem gebruikte gronden of in of aan door hem gebruikte opstallen ter voorkoming van belangrijke schade aan gewassen, vee, bossen, bedrijfsmatige visserij en wateren. Deze landelijke vrijstelling biedt de mogelijkheid om belangrijke schade te voorkomen of te beperken. De grondge­bruiker is onder meer bevoegd om bijvoorbeeld de dieren, behorende tot de landelijke schadesoorten, te doden, opzettelijk te verontrusten (verjagen), nesten weg te nemen of eieren te rapen. Door de vrijstelling kan de stand van deze dieren door mid­del van onder meer afschot worden gereguleerd. Daarbij is er in principe geen verschil of deze soorten belangrijke schade aanrichten of aan kunnen richten. Wel dient er sprake te zijn van een causaal verband tussen de landelijke schade­soorten en belangrijke schade aan bijvoorbeeld gewassen

Let op bij beide gesprekken: het is de toon die de muziek maakt...... Schijnheilig

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 02:13

silvana schreef:
Bovendien als je een feestje geeft, waarschuw je toch ook de buren?Lijkt me met een jachtpartij in de achtertuin ,toch ook minstens zo netjes.

als je eenmaal een slechte relatie hebt met je buren(en volgens mij heeft de TS dat) dan maak je geen melding meer van evt. overlast. en inmiddels ben ik al ervaringsdeskundige op het gebied van burenruzies, en dat gaat hard tegen hard, dus zoals ik al eerder heb gezegt ik dit topic zou ik er werk van maken. ik ben alleen bang dat je geen poot hebt om op te staan, aangezien het paard zichzelf heeft verwond.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 02:15

Ja hard tegen hard gaat dat..

Onze buren hebben een keer onze garage met meubels en auto in de fik gestoken...
Leuk joh buren..

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 08:35

Neem contact op met je rechtbijstandsverzekering en bezoek ook een rechtswinkel. Hier kun je achter al je rechten en plichten komen en weet je wat je kunt doen. Ik zou het zo niet weten, wanneer er niet met de buren te praten valt...

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 08:42

Jeetje, maar hier moet toch wel iets aan te doen zijn. Ik snap niet waarom die agent niets gedaan heeft !!! Hij is ervoor dat de orde en rust in de omgeving en vooral tussen buren blijft.... Anders bel je de politie, meldkamer, en vraag je waar je dan wel naar toe kan met dit probleem, en dat je niet zo netjes behandeld bent door degene die in de eerste instantie geweest is.

Maar t lijkt me wel dat de buurman aansprakelijk is voor de schade, dus idd rechtwinkel eens bezoeken, zij kunnen heel duidelijk vertellen hoe dit in elkaar steekt, of je belt de Jurofoon, ook daar geven ze duidelijke uitleg over hoe dit juridisch in elkaar steekt....

Veel sterkte !!

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:20

Ik denk dat de politie hier inderdaad niet zoveel mee kan. Dit valt niet onder strafrecht. De jager heeft namelijk nooit met opzet, bewust op jou paard geschoten. Dat betekend niet dat je verder niets kunt doen.

De jager of jagersgroep zijn namelijk wel civielrechterlijk aan te pakken. Hiervoor moet je niet bij de politie zijn maar bij een advocaat. Je zou de schade dan kunnen verhalen. Bij dieren kan je alleen de materieele schade verhalen. Dus kosten voor medicijnen, dierenarts of vermindering van waarde van het paard.

Ook zou je de bepalingen over jagen bij de gemeente op kunnen vragen. Er zijn namelijk bepaalde regels over jacht binnen iedere gemeente. Daar staat hoeveel meter jagers afstand moeten houden tot woongebied en in buitengebied.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 13:08

Zoals ik al zei...

Allemaal leuk bedoeld met rechtsbijstand en rechtswinkel.. maar daar heb je niets aan in dit geval.
Alleen als je echt iets aan gaat vechten.

Wb politie heb ik al uitleg gegeven. Wat Ludora zegt heeft geen zin, wat dat betreft.
Het gaat hier over de Jachtwet, nergens anders over.
Moelijk dat TS een reaktie kan geven?

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 14:40

Branca schreef:
Zoals ik al zei...

Allemaal leuk bedoeld met rechtsbijstand en rechtswinkel.. maar daar heb je niets aan in dit geval.
Alleen als je echt iets aan gaat vechten.

Wb politie heb ik al uitleg gegeven. Wat Ludora zegt heeft geen zin, wat dat betreft.
Het gaat hier over de Jachtwet, nergens anders over.
Moelijk dat TS een reaktie kan geven?

het mag dan wel over de jachtwet gaan maar jagers hebben strikte regels waar ze zich aan moeten houden, doe ze dit niet dan kun je aangifte doen bij de politie. zij zijn verplicht een onderzoek in te stellen. wanneer er geen schade is en alleen maar verbale overlast dan kan ik me voorstellen dat ze niets doen, maar hier gaat het toch over schade of zie ik dat verkeerd.

ik ga er vanuit dat je als eigenaar van het paard niet voor de kosten op wilt dragen die een jager je ongevraagd in de schoenen schuift?

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 18:17

mustang2006 schreef:
het mag dan wel over de jachtwet gaan maar jagers hebben strikte regels waar ze zich aan moeten houden, doe ze dit niet dan kun je aangifte doen bij de politie. zij zijn verplicht een onderzoek in te stellen. wanneer er geen schade is en alleen maar verbale overlast dan kan ik me voorstellen dat ze niets doen, maar hier gaat het toch over schade of zie ik dat verkeerd.

De Jachtwet is een wet waarin staat waar men zich aan moet houden en wat strafbaar gesteld is. Daarnaast zijn er andere wetten en regelgevingen.
Men kan melding maken van iets. Aangifte doen is heel wat anders en de politie is niets verplicht, zoals jij dit hier stelt.
Ook heeft dit, onderzoek ja of nee, niets te maken met wel of geen schade of 'verbale' overlast (wat dit mag zijn.. Knipoog )

Mocht het idd zo zijn dat je kosten hebt terwijl je in het gelijk staat, zou er een mogelijkheid moeten zijn dit te verhalen. Dit zal wel een kleine zijn...(en met bewijsvoering).