Dieet succesvol bij ADHD, maar niet bij patiëntenvereniging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dieet succesvol bij ADHD, maar niet bij patiëntenverenig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:37

nielsd schreef:
[
En ik snap het wel, als je helemaal niks lekkers mag eten kan je toch beter 1 pil nemen per dag?
[/quote]

Dat lijkt me zeker niet beter

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:40

koolhydraten die omgezet worden tot suikers en het goedje suiker zijn twee hele verschillende dingen

bij adhd kinderen is het zowiezo slim om op de intake van kleurstoffen en conserveringsmiddelen te letten (zo min mogelijk)
en ook op de suiker inname letten kan erg raadzaam zijn
ik ben dan wle geen kind, maar wel een volwassene met adhd
en suiker zorgt bij mij voor meer chaos...

en ook als je op suiker, conserveringsmiddleen en kleurstoffen let in je voeding..
dan kun je nog steeds een heleboel lekkere dingen eten en drinken ,
"als je niks lekkers mag eten dan kun je beter 1 pil nemen " is een onzin statement
zeker als je gaat bekijken dat ritalin een neefje is van cocaine en speed..
het zijn gewoon amphetaminen
die kunnen bij kinderen leiden tot groeiachterstanden die niet meer in te halen zijn
slapeloosheid word er door versterkt,
en ga zo maar door,
ja ik slik ook medicatie, maar ik ben volwassen ..
ik zal er geen groeiachterstand meer door oplopen , ik ben uitgegroeid
maar mocht ik ene kind krijgen wat ook adhd blijkt te hebben
(ja dikke pret , het kan overerven) die zal ik in eerste instantie proberen te helpen met dieet en supplementen , en niet met een hard drug gebaseerde medicatie die ook nog eens hartstikke verslavend is

jeanie

Re: Dieet succesvol bij ADHD, maar niet bij patiëntenvereniging

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 18:49

Precies Draumpje ritalin is een opiaat. Ik kan ook zeer pissig worden als ouders met deze medicatie gaan lopen k*tten,zoals ineens stoppen of slecht op tijden letten.
Wij hebben op de crisisopvang dan ook limonade zonder kleurstoffen Knipoog ect.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 18:51

verschrikkelijk, opeens stoppen, of de dosering ophogen zonder medisch overleg...
op een gegeen mometn zit je aan de max dosering, en dan mag je gaan afkicken , heel fijn

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 18:52

faye schreef:
nielsd schreef:
[
En ik snap het wel, als je helemaal niks lekkers mag eten kan je toch beter 1 pil nemen per dag?
[/quote]

Dat lijkt me zeker niet beter

das ook nit gezegt da t je het met een pilletje haalt

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 19:09

Als het dieet een beetje te doen is, zou ik dat boven medicijnen verkiezen, juist bij kinderen!
Over het stuiteren van kinderen bij bepaalde voedingsstoffen: bij ons in de familie doen vooral E104, 110 en 124 het erg goed, zat vroeger allemaal in vruchtenhagel. Een boterhammetje met dat spul en we waren echt een dag onhandelbaar!

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 19:22

jeanie schreef:
Precies Draumpje ritalin is een opiaat. Ik kan ook zeer pissig worden als ouders met deze medicatie gaan lopen k*tten,zoals ineens stoppen of slecht op tijden letten.
Wij hebben op de crisisopvang dan ook limonade zonder kleurstoffen Knipoog ect.

Appie verkoopt biologisch diksap in diverse smaken. Daar zit ook geen extra suiker in
of andere synthetische meuk en met bronwater met koolzuur kun je er zelfs een
gezond en lekker glaasje prik mee maken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 20:57

Botervlieg schreef:
(en het is nog de vraag of die van jou de juiste is?)

Of het 'de' juiste informatie is weet ik niet, ik ben niet tot op de letter bekend met alle vakliteratuur, en ik weet ook niet precies wat er in het artikel staat. Dus misschien gaat het ergens anders over.

Maar wat ik heb gezegd is te controleren zowel het onderzoek als de reacties hierop zijn wel na te zoeken. Eventueel is het vast te controleren via de betrokken universiteiten waar prof. dr. Minderaa en prof. dr. Buitelaar aan zijn verbonden.

Maar verder heb je natuurlijk een goed punt. Ik weet niet of mijn informatie de juiste is, want ik weet niet precies waar het over gaat. Jij hebt het artikel blijkbaar gelezen: weet jij over wat voor dieet het gaat? En is er ook uitgelegd waarom de patientenvereniging er niets in ziet? Misschien hebben ze daar goede redenen voor.

Voor we kunnen beoordelen of het gewoon gemakzucht is, of dat er meer achter zit, moeten we beide kanten van het verhaal horen. De informatie in de eerste post is daarvoor niet genoeg.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:21

grrr Stoom uit je oren wanneer gaan die mensen eens stoppen met hun kinderen te drogeren met relatine(of cencerta)?? Dan kan je ze evengoed elke dag een lijntje speed geven!
Ouders die dit willen voor hun kinderen zouden verplicht moeten worden eerst zelf een maandje op relatine te zitten! Hun mening zal wel vlug veranderen!
Zo'n dieet lijkt me wel iets beter, maar erg leuk ook niet.
Omega 3 en 6 helpt inderdaad ook goed, voor de rest ook niet te veel cola drinke enzo,en niet te dure vazen in huis halen, en je kind veel laten sporten, en veel rustgevende dingen met ze doen.. (bv met dieren bezigzijn (paardjes bv))worden ze ook rustiger van..Er zijn genoeg middeltjes om je kind niet (te veel) de muren te doen oplopen...
en ik vind dat je voor de rest je kinderen moet laten zijn WIE ze zijn.
HAlllooo, ADHD is geen ziekte!! Het is een deel van je karakter, je persoonlijkheid !

sorry maar dit is mijn mening... Vork
groetjes van een adhd-tje

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:03

Nashke: het heet Ritalin of Rilatine (in Belgie) en Concerta.

Daarbij zijn er veel mensen (ook volwassenen met adhd!) die juist door hun adhd de dingen die ze graag willen doen, niet kunnen, bijvoorbeeld studeren, bepaald werk, een relatie. Dat jij de keuze maakt om geen medicatie te nemen, dat is prima. Maar andere mensen moeten dat zelf beslissen en hebben soms hele goede redenen om het wel te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:07

Idd ik heb een tijd geleden een programma over kinderen gezien die juist vanwege de medicijnen mee konden komen op school en weer op voldoende normale voet met de kinderen om konden gaan. Zij gaven aan dat ze blij waren met de medicijnen omdat ze begrepen dat ze hierdoor minder problemen hadden.

Zoiets is toch heel fijn? Die kinderen begrijpen ook niet waarom zij zo anders zijn. Als dieet een ondersteuning kan zijn, is dat helemaal fijn.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:16

ik snap dat kinderen blij kunnen zijn met de medicatie
, de chaos word minder, dus ze weten de weg weer in hun eigen gedachtes en nadenken word geen mission impossible meer
er is meer lichamelijke en psychische rust waardoor ze rustiger en minder impulsief worden
en waardoor de omgeving ook makkelijker met ze omgaat(dus minder negatieve beestiging door omgeving)

ik ben ook rustiger, minder chaotischer etc als ik aan de meds zit
zonder kan ik niet functioneren in een baan of studie, heel simpel
maar aangezien ik momenteel niet werk of studeer , ben ik even gestopt

waarom?
omdat ik 1 tot drie uur max slaap per nacht als ik wel op medicatie slik
omdat mijn eetlust nihil is als ik wel meds slik
omdat het verslavend is , je bouwt de meds op tot de max dosering, en dan mag je gaan afbouwen/kicken en dan begin het hele gebeuren weer opnieuw
omdat mijn spontaniteit en creativiteit word geremd
omdat mijn hart door die troep elke dag eenmarathon loopt
en ik daar best wel duizelig van kan worden
en zo zijn er nog veel meer bijwerkingen

dus helpt het ...absoluut
maar de bijwerkingen zijn niet te negeren ....

edit.. voor kinderen kunnen de bijwerkingen tot blijvende schade leiden, zoals groeiachterstanden en nog ene aantal andere kwalen

dus het is zeker zeer zinvol om naar andere oplossingen te zoeken
andere oplossingen dan je kind een klasse A Harddrug!! geven
en ik denk ook dat het de verantwoordelijkheid van ons volwassenen is om kinderen die alternatieven te bieden

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:35

draumpje schreef:
omdat het verslavend is , je bouwt de meds op tot de max dosering, en dan mag je gaan afbouwen/kicken en dan begin het hele gebeuren weer opnieuw

Verschillende bijwerkingen zijn inderdaad vervelend (of kunnen dat zijn: het verschilt heel erg van persoon tot persoon hoe iemand erop reageert). Maar ritalin is bij normaal gebruik niet verslavend, en er treedt ook geen gewenning op (je hebt er dus niet steeds meer van nodig.) Ook het afkicken is in de meeste gevallen helemaal niet nodig. (Uitzonderngen daargelaten)

Overigens zijn er veel artsen die het middel inderdaad tot de max. dosering opbouwen, maar veel vaker zouden mensen ook met minder toekunnen. Zoals gezegd: de reactie van mensen verschilt heel erg, en sommigen reageren op kleine beetjes al heel goed, meer leidt dan tot overdosering. En dat levert ook een deel van de klachten die jij noemt op.

Voor veel mensen is de goede dosering er 1 waarbij je *geen* verhoogde hartslag krijgt. Bij een goede arts wordt dit ook voorzichtig geprobeerd - het is erg zoeken naar de optimale dosis en de optimale tijd. (Maar helaas zijn er ook veel artsen die daar de tijd niet voor nemen)

Citaat:
en ik denk ook dat het de verantwoordelijkheid van ons volwassenen is om kinderen die alternatieven te bieden

Ik ben het eens met voorzichtigheid, het informeren naar alternatieven en het weten van de nadelen. Maar... de indeling onder 'klasse A' is een wettelijke indeling, geen medische. Het zegt niet veel over de risico's van het middel bij verantwoord medisch gebruik.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 14:28

draumpje schreef:
ik snap dat kinderen blij kunnen zijn met de medicatie
, de chaos word minder, dus ze weten de weg weer in hun eigen gedachtes en nadenken word geen mission impossible meer
er is meer lichamelijke en psychische rust waardoor ze rustiger en minder impulsief worden
en waardoor de omgeving ook makkelijker met ze omgaat(dus minder negatieve beestiging door omgeving)

ik ben ook rustiger, minder chaotischer etc als ik aan de meds zit
zonder kan ik niet functioneren in een baan of studie, heel simpel
maar aangezien ik momenteel niet werk of studeer , ben ik even gestopt

waarom?
omdat ik 1 tot drie uur max slaap per nacht als ik wel op medicatie slik
omdat mijn eetlust nihil is als ik wel meds slik
omdat mijn spontaniteit en creativiteit word geremd
omdat mijn hart door die troep elke dag eenmarathon loopt
en ik daar best wel duizelig van kan worden
en zo zijn er nog veel meer bijwerkingen

dus helpt het ...absoluut
maar de bijwerkingen zijn niet te negeren ....

edit.. voor kinderen kunnen de bijwerkingen tot blijvende schade leiden, zoals groeiachterstanden en nog ene aantal andere kwalen

Dit ervaarde ik ook! (spontaniteit en creativiteit word geremd), en dit word de laatste tijd te weinig gesteund bij kinderen terwijl het net erg belangerijk is.
Ik vind dat Rilatine wel kan gebruikt worden tijdens bv examens of sollicitaties of weet ik wat nog allemaal, maar ik vind elke dag je kind drogeren niet kunnen..
@Draumpje, ik vind dat je het heel goed kan uitleggen OK dan! Te weinig mensen weten dit allemaal.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 15:20

@shadow, de gewnning en opbouw van dosering komt veel meer voor dan je zou verwachten
het is meer regel dan uitzondering ben ik achter gekomen
ook zijn veel artsen veel te scheutig met de start dosering
die starten een patient op 36 mg terwijl 18 mg de laagste dosering is (bij concerta in ieder geval)
terwijl ik met mijn gevulde volwassen lijf ook aan 18 genoeg heb (mijn arts wilde ook 36 ipv 18 maar dat heb ik vriendelijk geweigerd Knipoog

medisch of wettelijke aanduiding
de werking is in feite hetzelfde
een lijn coke is voor mij ook erg rustgevend, net zo rustgevend als mijn legale dope en de bijwerkingen zijn hetzelfde voor mij en anderen met mij
dus ondaks dat e naam en het doel verschillen
het blijven dezelfde stoffen en dus ook dezelfde eigenschappen
alleen is de medische stof vele malen zuiverder en lager in dosering

@Nashke, dankje Lachen

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 16:48

Volgens mij is ADHD tegenwoordig mode, en is 90% van de drukke kinderen druk omdat ze slecht eten. Geraffineerde koolhydraten, suikers, prop dr maar in. Kleurstoffen, cola? Maakt deel uit van de dag en groente en fruit staat niet meer op het menu en volkoren brood is vies.

Dus ja, dan helpt een dieet.
Maar het zou misschien beter zijn als ouders sowiezo eens leerden wat in alle producten in het winkelwagentje zit, en zich eens gingen verdiepen in gezond eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 17:13

Laura schreef:
Volgens mij is ADHD tegenwoordig mode, en is 90% van de drukke kinderen druk omdat ze slecht eten. Geraffineerde koolhydraten, suikers, prop dr maar in. Kleurstoffen, cola? Maakt deel uit van de dag en groente en fruit staat niet meer op het menu en volkoren brood is vies.

Maar het zou misschien beter zijn als ouders sowiezo eens leerden wat in alle producten in het winkelwagentje zit, en zich eens gingen verdiepen in gezond eten.

Ik vind dit wel heel generaliserend eerlijk gezegd.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 19:03

Nou, ik niet.

Zelfs heel 'bewuste' moeders die ik ken voeren hun kinderen troep omdat
ze geen nee kunnen zeggen of omdat ze gezond voer te duur of te bewerkelijk
vinden.

En over 'de massa' hoef je denk ik ook geen illusies te hebben?
Behalve ADHD neemt bijvoorbeeld ook obesitas bij kinderen zorgwekkend
toe. En dat komt - een ziekelijke uitzondering daargelaten - echt niet van
gezond eten, hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 19:16

Nou ja, als ik om me heen kijk zijn de meeste moeders (incl. mezelf) heel bewust met voeding bezig (ook al kost dat moeite). Misschien zit in de goede contacten dan Haha!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 20:41

Laura schreef:

Er word inderdaad de laatste tijd veel te vlug gezegd dat iemand ADHD heeft,
maar geloof mij ADHD is veeeel meer dan gewoon "druk" zijn. Het hyperkinetische is maar een klein deeltje van ADHD.Het houd zoveel meer in dan dat! dus ja, vanaf een kind een beetje veel energy heeft word nogal vlug aan ADHD gedacht..Jammer genoeg!
En idd eten veel kinderen heel ongezond! Bij mij was dit zeker niet het geval..
Mijn moeder was daar zelf heel streng in!: alleen maar biologisch eten, elke dag fruit,groenten..
Wit brood? Wist zelf niet dat het bestond.
Frisdrank kwam zelf nooit in huis! Alleen water, en vers geperst fruitsap.. Rolleyes
Dus daar kan het bij mij toch zeker niet aan liggen. Clown

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 22:31

draumpje schreef:
@shadow, de gewnning en opbouw van dosering komt veel meer voor dan je zou verwachten
het is meer regel dan uitzondering ben ik achter gekomen

Gewennig is iets wat ik maar zelden hoor en ook niet kan terugvinden in de literatuur. In eerste instantie moet er uiteraard gepuzzeld worden, daarna blijft het meestal stabiel bij gelijkblijvende omstandigheden.

Citaat:
ook zijn veel artsen veel te scheutig met de start dosering
die starten een patient op 36 mg terwijl 18 mg de laagste dosering is (bij concerta in ieder geval)

Ja. Erg jammer dat daar zo onzorgvuldig mee omgegaan wordt.
(Overigens - dit is echt nadrukkelijk een fout van de artsen. Ik vind het jammer dat de schuld nogal eens bij de ouders of het middel gelegd wordt als het eigenlijk de artsen zijn die hier zorgvuldiger in moeten zijn)

Citaat:
medisch of wettelijke aanduiding
de werking is in feite hetzelfde

Het verschil: de wettelijke aanduiding is maar voor een deel bepaald door de risico's. Het gaat ook om hoe het 'ligt' in de maatschappij. Daardoor zijn sommige middelen streng gecontroleerd zonder dat het gevaarlijker is dan andere medicijnen. En andere middelen, die erger verslavend en risicovol zijn, worden gewoon geaccepteerd.

Citaat:
een lijn coke is voor mij ook erg rustgevend, net zo rustgevend als mijn legale dope en de bijwerkingen zijn hetzelfde voor mij en anderen met mij
dus ondaks dat e naam en het doel verschillen
het blijven dezelfde stoffen en dus ook dezelfde eigenschappen
alleen is de medische stof vele malen zuiverder en lager in dosering

Ritalin en coke zijn NIET dezelfde stoffen! Dat is absoluut onjuist! Het zijn allebei opwekkende stoffen, met een chemische samenstelling die enigzins op elkaar lijkt, maar ze zijn absoluut NIET hetzelfde. Zowel de werking en snelheid als de bijwerkingen en effecten van coke zijn een stuk heftiger dan die van een matige dosering ritalin.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 00:01

Nashke schreef:

Er word inderdaad de laatste tijd veel te vlug gezegd dat iemand ADHD heeft,
maar geloof mij ADHD is veeeel meer dan gewoon "druk" zijn. Het hyperkinetische is maar een klein deeltje van ADHD.Het houd zoveel meer in dan dat! dus ja, vanaf een kind een beetje veel energy heeft word nogal vlug aan ADHD gedacht..Jammer genoeg!
En idd eten veel kinderen heel ongezond! Bij mij was dit zeker niet het geval..
Mijn moeder was daar zelf heel streng in!: alleen maar biologisch eten, elke dag fruit,groenten..
Wit brood? Wist zelf niet dat het bestond.
Frisdrank kwam zelf nooit in huis! Alleen water, en vers geperst fruitsap.. Rolleyes
Dus daar kan het bij mij toch zeker niet aan liggen. Clown

Ik weet niet wat je bij oma's en vriendinnetjes te eten kreeg? Knipoog

Rita Kohnstamm (dacht ik) zegt dat het merendeel van de zogenaamde ADHD-kinderen
helemaal geen ADHD heeft, maar dat hun gedrag het gevolg is van een inadequate opvoeding.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:19

@ shadow..
ik wete dta het verschillende stoffen zijn, maar het blijven beide amphetaminen Lachen maar ik snap je punt...
maar ze lijken hele wat meer op elkaar dan de meeste mensen denken , voor zover ze erover nadenken wat ze hun kind voeren

over adhd in de mode, idd word er heel snel desticker adhd gegeven , en dat is erg jammer
want zodra een kind druk is , word er tegenwoordig al adhd geroepen terwijl het drukke maar een klein stukje van adhd is , er zijn veel meer symptomen en gevolgen die veel ingrijpender dan druk zijn, zijn
en idd, door eens op te letten wat je je kind voert aan stoffen waardoor ze ook druk kunnen worden , word er dan naar een diagnose gegrepen die feitelijk helemaal niet hoeft te kloppen

als je kind druk is , ga dan eerst eens kijken naar gevoeligheden voor bepaalde voedingstoffen en allergieen
want die mogelijkheid word heel vaak overgeslagen
voordat je je kind een neurologische stoornis toedicht ...