Is armoede in Nederland een keuze?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 21:33

Schimmelig schreef:
@ Urielle
Iets voor zichzelf beginnen waarbij een kleine investering is vereist, zou zoiets geen optie zijn? Er zijn altijd mogelijkheden waar je op kunt terugvallen, ook als ex gedetineerde Lachen
Misschien niet in de tak die je ligt, maar zeker wel ander werk... Denk aan schoonmaakwerk o.i.d.
Geen leuk werk misschien, maar wellicht wel een stabiel inkomen Lachen

Die kleine investering is helaas niet mogelijk, wegens ontbreken van startkapitaal en het niet aan mogen gaan van leningen. Daarnaast moet je iets aan te bieden hebben natuurlijk om je als zelfstandige te vestigen. Deze persoon heeft via diverse kleine werkzaamheden een gering inkomen, ivm faillietverklaring blijft er echter weinig van over.

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 21:37

batje schreef:
Nee, volgens mij is het niet altijd een keuze. Denk maar aan daklozen die geen werk kunnen vinden omdat ze dakloos zijn, geen uitkering krijgen tot ze een huis hebben en geen huis omdat ze geen inkomen hebben.
Andere mensen zitten geestelijk of lichamelijk zo in de knoei dat ze niet kunnen werken.
Armoede is denk ik geen keuze, maar het gevolg van minder goede keuzes en ronduit pech.

Schimmelig: welke investering? Dat heb je niet als je arm bent..

Ben het deels met je eens maar ook hier kun je niet generaliseren. Sommigen kunnen er niks aan doen dat ze dakloos zijn geworden en anderen zijn het min of meer bewust/vrijwillig.
In Apeldoorn was er een keer een project waarbij daklozen auto's gingen wassen.. vervolgens had een uitzendbureau geregeld dat een aantal van hen een baantje kon krijgen bij een bedrijf.. maar dat wilden die daklozen niet dan moesten ze iedere dag werken en dan waren ze hun vrijheid kwijt Rolleyes
Ze wasten liever auto's of verkochten de straatkrant o.i.d.... als ze dan weer een paar gulden (was nog in het pre-euro-tijdperk) bij elkaar hadden voor een biertje een pakje shag of een jointje dan stopten ze weer.

Investeren is inderdaad lastig als je geen geld hebt. Zijn wel regelingen voor bij gemeenten maar dan moet je ook wel met goed onderbouwde plannen komen en zelfs dan...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 21:39

Merilyn schreef:
een ander probleme is dat mensen maar kinderen nemen zonder dat ze genoeg financiele ondersteuning hebben om ze te onderhouden. Tuurlijk kan er een noodlot zijn, mara ik zie genoeg gezinnen met 3 of 4 kinderen die bijna niet rondkomen. Hou het dan gewoon bij1!

Ook dat kan een kwestie van pech zijn.
Bijv. gezin heeft vier kinderen, man vertrekt ineens met de noorderzon, vrouw zit alleen met vier kinderen en man kan niet gevonden worden voor alimentatie.

Dan nog iemand die ik ken: gescheiden koppel met kinderen, man krijgt nieuwe vriendin, ex-vrouw gaat in de aanval en claimt dat er in de procedure een fout is gemaakt, man en nieuwe vriendin moeten ineens met terugwerkende kracht een idioot hoog maandelijks bedrag aan alimentatie betalen waardoor ze niet meer weten hoe het allemaal af te betalen (is vrij recent, oplossing is nog niet gevonden)

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 21:40

Dat berust inderdaad op eigen keus... Wat het is meer gevallen dus inderdaad is (armoede).
Daklozen Clown (da's een baan apart) ...

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 21:40

Schimmelig schreef:
Investering kan ook: tijd, moeite en energie zijn (hoeft niet altijd een bedrag te zijn) Lachen

Als je iets voor jezelf begint moet je er altijd tijd, moeite en energie insteken maar zonder geld begin je weinig hoor.
Maar misschien weet jij dingen die je zonder geld kunt beginnen die ons ontgaan?

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 21:43

Urielle schreef:
Merilyn schreef:
een ander probleme is dat mensen maar kinderen nemen zonder dat ze genoeg financiele ondersteuning hebben om ze te onderhouden. Tuurlijk kan er een noodlot zijn, mara ik zie genoeg gezinnen met 3 of 4 kinderen die bijna niet rondkomen. Hou het dan gewoon bij1!

Ook dat kan een kwestie van pech zijn.
Bijv. gezin heeft vier kinderen, man vertrekt ineens met de noorderzon, vrouw zit alleen met vier kinderen en man kan niet gevonden worden voor alimentatie.

Dan nog iemand die ik ken: gescheiden koppel met kinderen, man krijgt nieuwe vriendin, ex-vrouw gaat in de aanval en claimt dat er in de procedure een fout is gemaakt, man en nieuwe vriendin moeten ineens met terugwerkende kracht een idioot hoog maandelijks bedrag aan alimentatie betalen waardoor ze niet meer weten hoe het allemaal af te betalen (is vrij recent, oplossing is nog niet gevonden)

Ik hoor steeds een soort van 'eigen schuld dikke ...' stemmetje Vork
Er is ooit gekozen voor kinderen, daarop volgde er ergens een scheiding (sjah, zo verdwijnen de problemen niet en ... de kinderen ook niet Clown ) DUS, moet er een oplossing gevonden worden. Vaak komen beiden partijen het niet overéén, vervolgens een lang slepende zaak.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 21:44

De eerste vraag is wat is armoede? Noem je een baan net boven het minimumloon (schoonmaken bijvoorbeeld) armoede of niet?

Wat ondernemerschap betreft, niet elke persoon is een ondernemer en zou dus een eigen bedrijfje moeten proberen te gaan beginnen.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 21:45

Hurrycane schreef:
Schimmelig schreef:
Investering kan ook: tijd, moeite en energie zijn (hoeft niet altijd een bedrag te zijn) Lachen

Als je iets voor jezelf begint moet je er altijd tijd, moeite en energie insteken maar zonder geld begin je weinig hoor.
Maar misschien weet jij dingen die je zonder geld kunt beginnen die ons ontgaan?

Natuurlijk weet ik die Vork
Zoiets gaat meestal via colportage, of multi level marketing (lees: veel verantwoordelijkheid) Lachen

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 21:46

Schimmelig schreef:
Hoe komt de dakloos, dakloos? In NL zijn er zat instanties die mensen in zulk soort omstandigheden helpen... Zo lang er maar goodwill wordt getoond (dat is waar het veel mensen aan ontbreekt).

Natuurlijk zijn er uitzonderingen (geestelijk onwel, etc), echter doel ik meer op de 'zeur gevallen' in NL.

Scheiding, geen geld/mogelijkheid iets anders te vinden? Door psychische of fysieke problemen in financiele nood gekomen? Er zijn zat mogelijkheden om dakloos te worden en zo willend zijn de instanties niet hoor.. Er is vaak geen plek voor opvang en begeleiding wordt bezuinigd.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 21:49

Karl66 schreef:
De eerste vraag is wat is armoede? Noem je een baan net boven het minimumloon (schoonmaken bijvoorbeeld) armoede of niet?

Wat ondernemerschap betreft, niet elke persoon is een ondernemer en zou dus een eigen bedrijfje moeten proberen te gaan beginnen.

Armoede zien veel mensen tegenwoordig als: klagen over de Neckerman rekeningen Nagelbijten / Gniffelen
Ik bedoel echter, armoede als in bv. 'moeten besparen op je dagelijkse voorzieningen, eindjes aan elkaar moeten knopen, een laag bedrag te besteden in de maand aan bv. eerste levensbehoefte zoals eten'

Als je niet kunt/wilt ondernemen zelf, dan zijn er nog altijd genoeg andere opties in NL, toch? Lachen

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 21:51

batje schreef:
Schimmelig schreef:
Hoe komt de dakloos, dakloos? In NL zijn er zat instanties die mensen in zulk soort omstandigheden helpen... Zo lang er maar goodwill wordt getoond (dat is waar het veel mensen aan ontbreekt).

Natuurlijk zijn er uitzonderingen (geestelijk onwel, etc), echter doel ik meer op de 'zeur gevallen' in NL.

Scheiding, geen geld/mogelijkheid iets anders te vinden? Door psychische of fysieke problemen in financiele nood gekomen? Er zijn zat mogelijkheden om dakloos te worden en zo willend zijn de instanties niet hoor.. Er is vaak geen plek voor opvang en begeleiding wordt bezuinigd.

Ik ben vast niet de enige in dit topic die vind dat NL daar best veel geld aan uitgeeft? In veel landen wordt je gewoon aan je lot over gelaten, terwijl je hier eigenlijk wel altijd een keuze hebt... Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 21:54

Schimmelig schreef:
Er is ooit gekozen voor kinderen, daarop volgde er ergens een scheiding (sjah, zo verdwijnen de problemen niet en ... de kinderen ook niet Clown ) DUS, moet er een oplossing gevonden worden. Vaak komen beiden partijen het niet overéén, vervolgens een lang slepende zaak.

Dat vind ik persoonlijk een heel gemakkelijk praten vanuit een situatie buitenaf.
Ik ben erg benieuwd hoe jij dat op zou lossen dan nl. Haha!
(wie weet kan ik het ook nog doorgeven aan mijn kennissen Knipoog )

Als je alles van te voren zou weten... dan zou er vermoedelijk niemand meer voor kiezen om uberhaupt geboren te worden.

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 21:54

Schimmelig schreef:
Zoiets gaat meestal via colportage, of multi level marketing (lees: veel verantwoordelijkheid) Lachen

Mwa kan aan mij liggen hoor maar bij colportage krijg ik wat licht allergische reacties Nagelbijten / Gniffelen
Bovendien zijn dat nou niet bepaald werkzaamheden waar iedereen geschikt voor is.

Aan mij is het in ieder geval in geenerlei opzicht besteed. Zowel qua werk als qua gezondheid niet.

Overigens is mijn vrouw wel bezig zelf wat van de grond te krijgen en ik ondersteun haar daar natuurlijk graag bij. Voornamelijk als denktank Slim

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 21:58

Urielle schreef:
Schimmelig schreef:

Dat vind ik persoonlijk een heel gemakkelijk praten vanuit een situatie buitenaf.
Ik ben erg benieuwd hoe jij dat op zou lossen dan nl. Haha!
(wie weet kan ik het ook nog doorgeven aan mijn kennissen Knipoog )

Als je alles van te voren zou weten... dan zou er vermoedelijk niemand meer voor kiezen om uberhaupt geboren te worden.

Ik denk juist dat we daarom kiezen 'geboren te worden' (da's weer een heel ander topic) Lachen
Iedereen 'zit' in bepaalde situaties, of 'heeft' ze meegemaakt.
Ik heb dit specifieke geval niet meegemaakt (ben dit ook niet van plan) Vork
Sjah, en concreet advies vanuit eigen ervaring zou ik dus niet kunnen bieden en ander advies van buitenaf wordt vaak niet getollereerd Lachen
Zoiets klinkt als een lang slepende zaak in court, als ze er beiden niet in goed overleg kunnen uitkomen.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 21:59

Ik vind armoede geen keuze. Ik ben wel van mening dat ons land redelijk geregeld is met alle voorzieningen als verzekeringen, uitkeringen ed..maar dat gaat ook steeds meer de slechte kant op, veroorzaakt door net dat groepje mensen dat misbruik maakt van het stelsel.

Je kunt noodgedwongen thuis te komen zitten, bv niet een lang genoeg werkverleden hebben om in aanmerking te komen voor de ww of ziektewet, waardoor je in de bijstand terecht komt. Geloof me, daar wil je niet in zitten, dat is geen vetpot, alles behalve dat. Tuurlijk mag je blij zijn dat je soms nét genoeg hebt om rond te komen, met gepuzzel en alles laten kan je een heel eind komen. Je sociale leven en zelfvertrouwen gaat daardoor naar beneden, dat vind ik ook een vorm van armoede.
Alles is zó duur geworden, maar denk maar niet dat je salaris meegroeit hoor. Creatief zijn is het grote sleutelwoord en tevreden zijn met de kleine dingen.

Die voedselbanken komen er niet voor niets steeds meer..mensen met een minimaal inkomen gaan daar heen, mensen die onder de sociale norm leven, die alles al laten,elk dubbeltje om moeten draaien, dagen hetzelfde eten omdat dat goedkoper is, geen kleding kopen etcetc, maar wel een huishouden hebben met een aantal kinderen.

Nee, in sommige gevallen is armoede een keuze, maar die mensen hoor ik ook niet klagen..grotendeels wordt de armoede veroorzaakt door de kromme wetten en regering.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 22:00

Schimmelig schreef:

Daar moet je erg commercieel voor zijn. Ik heb het ook een tijdje gedaan, ik ben eerder geschikt voor klantenservice dan commerciele functies en dat geintje heeft me nog geld gekost ook Boos!
Ik heb voor een bedrijf ADSL- en telefoonabonnementen verkocht, deur aan deur. Wanneer je mensen in gaat werken, komen die onder je te staan, en zo kun je opklimmen tot uiteindelijk een eigen bureau. Helaas krijg je dus uiteindelijk alleen uitbetaald als je klanten het product niet meer opzeggen. De laatste drie maanden heb ik dus voor de kat zijn viool gewerkt want de mensen zeiden het abbonnement wel weer op....

Managementkwaliteiten heb ik wel overigens, dat ben ik nl. een tijdje geweest maar voor je zover bent via een dergelijk beroep

Hiermee wil ik overigens niet klagen over mijn situatie, ik heb het zelf meer dan goed momenteel, maar even aangeven dat dit niet altijd de weg is naar rijkdom en voorspoed.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 22:01

multilevelmarketing is simpelweg een pyramidespel waar maar een paar mensen geld aan verdienen.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 22:02

Mensen besteden (my humble opinion) meer tijd aan het verzinnen 'hoe te besparen' (wat misschien goed werkt op korte termijn, maar minder op de lange termijn), dan aan 'hoe meer te verdienen'! Lachen

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 22:02

Karl66 schreef:
multilevelmarketing is simpelweg een pyramidespel waar maar een paar mensen geld aan verdienen.

Dat is het niet precies, maar goed ... Ieder zijn mening.
Laatst bijgewerkt door Schimmelig op 02-07-06 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 22:04

Urielle schreef:
Schimmelig schreef:

Daar moet je erg commercieel voor zijn. Ik heb het ook een tijdje gedaan, ik ben eerder geschikt voor klantenservice dan commerciele functies en dat geintje heeft me nog geld gekost ook Boos!
Ik heb voor een bedrijf ADSL- en telefoonabonnementen verkocht, deur aan deur. Wanneer je mensen in gaat werken, komen die onder je te staan, en zo kun je opklimmen tot uiteindelijk een eigen bureau. Helaas krijg je dus uiteindelijk alleen uitbetaald als je klanten het product niet meer opzeggen. De laatste drie maanden heb ik dus voor de kat zijn viool gewerkt want de mensen zeiden het abbonnement wel weer op....

Managementkwaliteiten heb ik wel overigens, dat ben ik nl. een tijdje geweest maar voor je zover bent via een dergelijk beroep

Hiermee wil ik overigens niet klagen over mijn situatie, ik heb het zelf meer dan goed momenteel, maar even aangeven dat dit niet altijd de weg is naar rijkdom en voorspoed.

Natuurlijk is dat het niet altijd, maar hetzelfde met andere mogelijkheden naar financiele voorspoed. Lachen
Het minimale dat je kunt doen 'is je best' ...

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 22:07

Hurrycane schreef:
Schimmelig schreef:

Mwa kan aan mij liggen hoor maar bij colportage krijg ik wat licht allergische reacties Nagelbijten / Gniffelen
Bovendien zijn dat nou niet bepaald werkzaamheden waar iedereen geschikt voor is.

Aan mij is het in ieder geval in geenerlei opzicht besteed. Zowel qua werk als qua gezondheid niet.

Overigens is mijn vrouw wel bezig zelf wat van de grond te krijgen en ik ondersteun haar daar natuurlijk graag bij. Voornamelijk als denktank Slim

Elke gedachten die je op termijn jaarlijks meer zal opleveren dan wat je nu verdient, is enorm veel waard. Denktankjes zijn heel Ok Lachen

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 22:09

Schimmelig schreef:
Mensen besteden (my humble opinion) meer tijd aan het verzinnen 'hoe te besparen' (wat misschien goed werkt op korte termijn, maar minder op de lange termijn), dan aan 'hoe meer te verdienen'! Lachen

maar is dat juist niet goed? Er zitten zoveel mensen thuis met psychische klachten, wegens teveel stress, burn outs etcetc. Juist omdat ze carriere wilden maken en dus heel erg veel uren gingen draaien, om net die mooie auto te kunnen kopen, of die pradaschoenen..(ok ik overdrijf nu wat, maar bijwijze van)..
Bestaat er niet zoiets als je eigen ik die ook tijd nodig heeft, tijd om leuke dingen te kunnen doen, juist vanwege te besparen op de boodschappen en energierekeningen?
Ja, ik kan daar wat krom over denken hoor. Ik ben iemand die zeker tijd voor zichzelf nodig heeft om rust in mn hoofd te krijgen, kan erg slecht tegen het gehaaste in deze maatschappij, om erbij te horen of weet ik veel waarom. Dat is een keuze dan ja, dan maar geen mooie auto voor de deur, dan maar boodschappen en nepcola van de Lidl en Nettorama, maar ik ben wel tevreden als ik tijd voor mezelf zou hebben..
Tuurlijk is geld verdienen belangrijk, onafhankelijk zijn erg belangrijk, maar tijd voor jezelf is ook belangrijk..maarja, daar gaat dit topic niet over Knipoog

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 22:12

Kimberley77 schreef:
Schimmelig schreef:

maar is dat juist niet goed? Er zitten zoveel mensen thuis met psychische klachten, wegens teveel stress, burn outs etcetc. Juist omdat ze carriere wilden maken en dus heel erg veel uren gingen draaien, om net die mooie auto te kunnen kopen, of die pradaschoenen..(ok ik overdrijf nu wat, maar bijwijze van)..
Bestaat er niet zoiets als je eigen ik die ook tijd nodig heeft, tijd om leuke dingen te kunnen doen, juist vanwege te besparen op de boodschappen en energierekeningen?
Ja, ik kan daar wat krom over denken hoor. Ik ben iemand die zeker tijd voor zichzelf nodig heeft om rust in mn hoofd te krijgen, kan erg slecht tegen het gehaaste in deze maatschappij, om erbij te horen of weet ik veel waarom. Dat is een keuze dan ja, dan maar geen mooie auto voor de deur, dan maar boodschappen en nepcola van de Lidl en Nettorama, maar ik ben wel tevreden als ik tijd voor mezelf zou hebben..
Tuurlijk is geld verdienen belangrijk, onafhankelijk zijn erg belangrijk, maar tijd voor jezelf is ook belangrijk..maarja, daar gaat dit topic niet over Knipoog

Ik typte ook niet 'werken', maar 'verzinnen, dus bedenken'... Je kunt beter meer tijd besteden aan bedenken. Dat is (mijn mening) niet heel veel fysieke inspanning, toch? Lachen
Tijd voor mijzelf heb ik overgens genoeg, maar ik denk veeeeel.... Slim

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 22:13

Schimmelig schreef:
Maar wat zou 'jouw' schuld niet zijn dan? Lachen
Concrete voorbeelden? Bloos

OKe. voorbeeld:
Je hebt een eigen zaak zoals eh... aannemer! Je krijgt een opdracht en begint met bouwen. Intussen ben je al een aardig eind gevorderd met de bouw, je hebt stenen aangeschaft, hout en alles wat je nodig hebt voor het gebouw. De opdrachtgever stopt echter met het betalen van je rekeningen en het gaat om een groot gebouw. De manuren van je personeel moeten toch doorbetaald worden. MAar je ontvangt niets meer. Die dingen gebeuren. Zulke dingen jagen iemand over de kop. Mijn pa was makelaar en die hoorde wel eens zo'n verhaal. Hij wees dan zo'n gebouw aan en vertelde het verhaal er achter.

Ander voorbeeld: je moet een hele hoop belasting betalen over een inkomen wat je niet gehad hebt. Maar dat kan de belasting niet schelen. Je moet gewoon betalen. En achteraf blijkt dan dat het inderdaad onterecht gevorderd was. Intussen zit je op zwart zaad, maar als je het bedrag van de belasting terugkrijgt is het probleem voorbij. Maar de belasting is niet zo snel als dat jij moet zijn met betalen en je raakt dieper en dieper in de problemen....

Dat zijn zo van die dingen die gebeuren. En er kan nog veel meer narigheid gebeuren die je nooit op je af geroepen hebt.

Dit gaat dus niet over leningen die je aangegaan bent over onnodige dingen zoals een nieuwe auto (terwijl een 2e handse ook goed voldoet). Uberhaupt onnodige leningen. Mensen kunnen zich neit altijd beheersen tot aankoop van dingen maar dat is een ander verhaal.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 22:16

Voor mij geldt dat ook Kimberley Ja
maar ik zie dat wel als de keuze die ik heb gemaakt. Ik heb gekozen om uit de businesswereld te stappen en te studeren om het onderwijs in te gaan, minder betaald maar daar voel ik me beter. Ik kies om straks PT te werken om meer bij mijn as kind en paarden te kunnen zijn. Wij hebben het dan financieel ook niet slecht, maar ik mag ook niet zeuren dat ik niet dat X-te paard erbij kan kopen of een luxe vrachtwagen om op concours te gaan. Maar dat is bepaald geen echte armoede imo.
Die ex-gedetineerde met faillietverklaring doet het van 13 Euro in de week. Dat koppel moet na die rechtszaak ineens 500 Euro/maand meer afbetalen dan ze feitelijk verdienen en gaan zo dus in de schulden komen. Zo zijn er veel meer mensen.