Craignethan schreef:Is het niet zo dat de PvdA alleen de hypotheekaftrek van huizen die in de hogere prijsklasse zitten wil aanpakken. Ik ken b.v. mensen die in een huis wonen van 8 ton en hun kind op de universiteit doen van hun hypotheekaftrek

Ik denk dat huizen tot zeg maar 3 ton gewoon aftrekbaar blijven, wonen in Nederland is al moeilijk genoeg, laat staan betaalbaar wonen.
En nog een aantal hadden het over huizen ipv hypotheken. Stel dat
de PVDA dit kan doorvoeren, hoop ik wel dat ze het mbt hypotheken en niet de waarde van huizen doen. Dit ivm doorstroming. Er zijn genoeg mensen die dan genoegen nemen met een kleiner huis ivm de aftrek.
FloortjeM schreef:Bovendien heeft de PvdA al aangegeven voor een zeer degelijke overgangsregeling van ongeveer 15 jaar te willen opteren. daarbij is het zo dat in beginsel alleen de 52%-aftrekpost wordt beperkt, derhalve niet zozeer de dure huizen, maar de mensen met de hoge inkomens (onafhankelijk van hun woonsituatie). Ik vind dat eerlijk: de hypotheekrenteaftrek is een instrument om starters en doorstromers de mogelijkheid te geven toch een eigen woning te verwerven en op die manier vermogen op te bouwen. Beetje paternalistisch, maar zo is het nu eenmaal. Die starters of doorstromers vallen (uitzonderingen daargelaten) niet in het 52%-belastingtarief. Dus in zoverre is het standpunt van de PvdA heel zuiver omdat het wil focussen op het doel waarvoor die hypotheekrenteaftrek voor is bedacht.
In mijn omgeving moet je bijna wel in de 52%-schijf zitten wil je een normale eensgezinswoning kopen! Simpele flat van 60 m2 betaal je al minimaal 225.000 euro voor, eensgezinswoning minimaal 300.000 euro. Dat is bijna niet op te brengen, ook als hoogopgeleide!
Ik ken tevens genoeg mensen die in een zeer goedkope huurwoning zitten, met een salaris dat ver boven modaal ligt, omdat het kopen hier niet tegen het huren op kan.
Als je dan nog eens de hypotheekrente-aftrek gaat afschaffen is er al helemaal geen doorstroming meer.
IMO (en dat als VVD'er) is afschaffing van de hypotheekrente-aftrek van hypotheken boven de 500.000 euro wel bespreekbaar. Dan had je maar beter moeten sparen!