Omstreden festival

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chans

Re: Omstreden festival

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:55

Lusitana schreef:
Hij betaald het zelf, uit een inkomen van het festival Knipoog

Dan betaald hij het dus eigenlijk niet echt zelf Knipoog. Maar zoals ik al zei, als iemand daaraan bij wil dragen (en misschien wel om zichzelf ook wat beter te voelen) moeten ze dat doen. Persoonlijk zou ik het niet doen, als iemand een boete krijgt voor niet handsfree rijden (om maar even wat te noemen) terwijl ik net met die persoon aan de telefoon ben betaal ik ook niet mee. Iemand is IMO nl slim zat om die beslissing en daarmee de verantwoordelijkheid zelf te nemen.

De boete is hoog en misschien wel te hoog, een lager bedrag zou ook nog wel flinke indruk maken. Zolang hij zijn lesje maar geleerd heeft; en zo te horen is dat tot nu toe het geval.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 11:44

Het publiek vroeg hem de stier te doden, het was geen eigen initiatief. Dus ik vind het heel terecht dat het publiek deelt in het betalen van de boete.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 11:47

lies schreef:
Het was niet zo dat iemand die brug bewust heeft laten instorten toch?

Bij inspectie van jaren daarvoor was al gebreken dat de fundamenten behoorlijk weggesleten waren en dat de brug niet veilig meer was. Toch heeft de staat verzuimd daar iets aan te doen. Dus ze kunnen niet geheel de handen in onschuld wassen.

Dit is evn off-topic, maar ik wilde er toch even op reageren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 11:49

Chans schreef:
Persoonlijk zou ik het niet doen, als iemand een boete krijgt voor niet handsfree rijden (om maar even wat te noemen) terwijl ik net met die persoon aan de telefoon ben betaal ik ook niet mee.

En als je de persoon hebt opgedragen om vooral niet handsfree te rijden?

Er is trouwens, vind ik, wel een behoorlijk verschil met publiek en 1 persoon. De druk van zeg 15.000 mensen in een bepaalde sfeer is wel anders dan het verzoek van 1 persoon onder normale omstandigheden.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 12:07

Dat deze man een veel hogere boete krijgt dan de mensen uit die andere plaats dat deugd niet. Dat is rechtsongelijkheid en vind ik een ernstige fout van het rechtsysteem.

De hoogte van te verwachten boete zou geen invloed moeten hebben op de beslissing van de man de stier wel of niet te doden.

Je hoort je volgens de wet te gedragen en het hoort geen rekensom te worden. Dus niet als ik de stier dood betaal ik 10.000 euro boete maar ik wordt wel heel populair bij het purbliek dus vind ik het de moeite waard om de stier te doden.
Maar ik loop ook de kans om 100.000 euro boete te krijgen. Oh nee dat is wel erg veel dus ik doe het maar niet.

Je moet handelen naar de wet en naar je eigen normen en waarden en niet handelen op basis van wat het je eventueel aan boete kan kosten.

Ik kan mij aan de ene kant wel voorstellen dat als je een overwinning hebt behaald en je in een soort overwinningsroes zit en het publiek massaal om iets roept dat je je dan laat meeslepen door je overwinningsroes. Vooral omdat hij het doden van de stier zelf eigenlijk helemaal geen verkeerd iets vind. Hij is er voor opgeleid aangezien het in Spanje wel mag. Aan de andere kant hij is een professional. Hij is niet voor het eerst in die arena. Hij kent de regels dus hij had dit nooit zo uit de hand mogen laten lopen.

Gevangenisstraf vind ik te ver gaan omdat de stier uiteindelijk toch bij de slager terechtkomt. Die boete is wel extreem hoog maar aangezien het publiek voor de betaling zorg draagt heeft hij er helemaal geen last van. Dit terwijl hij wel straf verdient hij heeft zich tenslotte niet volgens de wet gedragen.
Ik weet niet of hij ook tijdelijk geschorst is geweest als stierenvechter? Dat zou ik namelijk een zeer passende straf vinden. Weet je niet volgens de wet te gedragen als stierenvechter dan krijg je gewoon een schorsing voor een bepaalde tijd.

Overigens ben ik tegen stierenvechten.

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 12:37

Lusitana schreef:
Chans schreef:
Persoonlijk zou ik het niet doen, als iemand een boete krijgt voor niet handsfree rijden (om maar even wat te noemen) terwijl ik net met die persoon aan de telefoon ben betaal ik ook niet mee.

En als je de persoon hebt opgedragen om vooral niet handsfree te rijden?

Er is trouwens, vind ik, wel een behoorlijk verschil met publiek en 1 persoon. De druk van zeg 15.000 mensen in een bepaalde sfeer is wel anders dan het verzoek van 1 persoon onder normale omstandigheden.

Het was ook maar een voorbeeld lusitana, en tja als ik heb gezegd dat hij niet handsfree moet rijden wil dat niet zeggen dat hij zelf niet moet nadenken en gewoon klakkeloos moet overnemen wat ik zeg. Je bent altijd zelf verantwoordelijk voor je eigen daden. En als ik nou zou zeggen dat dezelfde persoon in de sloot moet springen en hij doet dat gewoon dan ga ik me toch serieus afvragen in wat voor onderdanige positie hij zichzelf ziet. Maar dit gaat geheel off-topic.

De druk zal zonder twijfel groot geweest zijn maar als een professional moet je daar mee weten om te gaan en dat heeft hij deze keer niet goed gedaan. Als het publiek zijn boete gaat betalen is hij er eigenlijk niet voor gestraft.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 13:21

En daar gaat het ook om. Hij wordt zo op handen gedragen, dat het eigenlijk helemaal niet uitmaakt wat hij doet. Dus heeft op deze manier straffen ook weinig zin. Het is heel moeilijk om met de wet om te gaan als er al uitzonderingen bestaan wanneer het wel kan en er geen goed toezicht is op festas bravas etc.

Hij geeft overigens schuld toe, maar vind de boete belachelijk hoog.
De dierenbescherming wil hem in de gevangenis en schrijft de sponsors boze brieven.
Dát er sponsors zijn, wil zeggen dat lang niet iedereen vindt dat hij gestraft had moeten worden op deze manier.

Persoonlijk denk ik dat hij beter en zwaarder gestraft zou zijn als hij bv een jaar niet meer zijn beroep zou mogen uitoefenen. Dát schrikt pas af voor alle stierenvechters, want hun passie afnemen, raakt ze in de ziel. En dan laten ze het voortaan wel uit het hoofd om er ook maar aan te dénken om een stier te doden.

Overigens heeft hij niemand gedupeerd. Dat vind ik ook wel een punt. Bij andere overtredingen is dat gewoonlijk wel een issue.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 13:34

lindsey schreef:
Ik weet niet of hij ook tijdelijk geschorst is geweest als stierenvechter? Dat zou ik namelijk een zeer passende straf vinden. Weet je niet volgens de wet te gedragen als stierenvechter dan krijg je gewoon een schorsing voor een bepaalde tijd.

Sorry, ik lees nu je post pas, ik reageerde op een ander post.
Nee, hij is nooit geschorst geweest. Dat zou inderdaad een veel passender straf zijn, omdat hij dan ook niet maar even naar een ander land kan om het daar wel te doen.

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:56

Ben het met je eens dat een schorsing een veel passendere straf zou zijn omdat je hem dan zelf treft en dat hij ook echt gestraft wordt. Nu nemen zijn fans (om het zo maar even uit te drukken) zijn staf van hem over door te sponsoren etc.

Overigens vind ik het wel heel krom dat er met 2 maten gemeten wordt zoals in die andere plaats waar het opeens wel ongestraft mag gebeuren. Maar dat gaf je zelf ook al eerder aan.

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:41

Ze hebben beiden schuld maar degene die de stier heeft gedood heeft het meeste schuld want hij heeft het dier gedood en het publiek niet.

De boete had voor mij nog hoger mogen zijn. Zo leren ze het tenminste

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 15:02

Als het publiek er niet om gevraagd had, had hij hem niet gedood...

Nog hogere boete zou belachelijk zijn. Is er iemand die er over na denkt, HOE hij aan het geld moet komen als het niet, zoals in dit geval door aanhang betaald wordt?
Door meer stierengevechten te doen...

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 16:32

Lusitana schreef:
Hij volgde geen raad op, hij wilde ze plezieren, want hij is, als gezegd, vooral ook in dienst van het publiek als entertainer.
Ik vind ook dat hij het niet had moeten doen, maar ik vind ook dat het publiek fout is om het te verlangen! Zij weten ook dat het verboden is!

In dienst van het publiek of niet, als het publiek iets onmogelijks vraagt moet hij dat niet doen. Ik vind ook dat het publiek hem niet moet aansporen iets illegaals te doen, maar vind het in eerste instantie de 'grootste' schuld voor Pedrito.

Citaat:
Maar, om even en ander deel op te pakken, vinden jullie zo´n festival om het geld bij een te krijgen, okee, of niet?

Ja hoor. Zoals ik al zei vind ik dat het publiek óók fout is geweest, dus zo kunnen zij hun steentje bijdragen.

@Justahorse: Ik denk niet dat het gaat werken om de boete nóg hoger te gaan maken. Waarschijnlijk heeft hij nu al de grootste moeite om het geld bij elkaar te sprokkelen, laat staan als het nog meer wordt. Op een gegeven moment kan hij daar echt niet allemaal meer via de legale weg aankomen... wie weet wat voor fratsen iemand uithaalt om aan geld te komen!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 17:46

hij had sterker moeten zijn. maar de drempel zag toch velen malen lager zijn voor hem dan voor een willekeurig persoon zoals ik. hij werkt met dat soort dingen, hij draait zijn hand ook niet om voor een paar spiezen in een stierennek.

afgezien dat het een barbaarse hobby is en dat ik het verafschuw dat de toeschouwers hun genot kunnen vinden in een stier die vermoord wordt, snap ik best dat hij zich over heeft laten halen.
dit was niet 1 iemand die ´dood hem´zegt, maar wel honderden neem ik aan. op zo´n moment wordt je overdonderd en ontsaat er groepsdruk. onder groepsdruk doen mensen rare dingen.

ik vind de straf niet te hoog, dat zou iedereen moeten betalen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 19:48

Het gaat om duizenden. Ik weet niet hoe groot de arena van Moita is (zal het opzoeken), maar meer dan tienduizend toeschouwers is heel gewoon.
Je bent de eerste, meen ik, die de druk onderkent.

Het zijn professionals, het is een beroep, en een passie die er van kleins af aan inzit. De meeste beginnen als 8 jarige voor publiek! Ze worden beoordeeld, het heeft een wedstrijd element en er bestaan regels.
(Ik ben trouwens ook tegen, omdat ik vind dat leedvermaak niet kan, maar vind het beslist niet barbaars. Maar het gaat hier even niet om de mening over stierenvechten zelf).

Op een recent festival in Badajoz (Spanje)zijn twee stieren (van dezelde, Portugese, veehouder) gespaard. Die werden niet in de arena gedood (wat in Spanje wel gebruikelijk is) en mogen weer het veld in om voor nakomelingen te zorgen. Dit gebeurt ook in Portugal. Stieren die zich byzonder moedig hebben getoond, dáár wil men nakomelingen van en die worden niet gedood. Ook dát bepaald het publiek! Ze hebben dus wel degelijk het leven van zo´n stier in handen en moeten óók nadenken over wat ze vragen, vind ik.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:29

Lusitana schreef:
Persoonlijk vind ik dat het publiek de gootste schuld heeft, die vroeg iets wat verboden is. Verder vindt ik dat Pedro zeker beboet moet worden, want hij heeft de wet overtreden.

Je zegt zelf HIJ heeft de wet overtreden.
Hij is toch degene die de stier doode?
Niet het publiek!

Als ik zeg verniel de tuin van mijn buurman tegen een bekende dan kiest hij er toch ook zelf voor om die tuin wel of niet te vernielen.
De vernieler kan ook NEE zeggen.
Maar hij zegt ja dus is HIJ schuldig.

P.S. ik ben inderdaad tegen stierenvechten, maar dat staat los van dit verhaal.
Het gaat er nu om wie er schuldig is.
Publiek of de man die de stier vermoorde.
Publiek heeft die stier NIET om het leven gebracht.
Dat heeft die man zelf gedaan.
Hij had er ook voor kunnen kiezen om het NIET te doen.
Ja ik vind het dus geheel terecht!
Hij overtreed een wet.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:32

P.S. er word gezegd er was niet 1 iemand.
Het was een heel publiek.

maar er word ook gezegd je word al van je 8ste getraind..
Dan weet je toch of je voor jezelf moet kiezen of niet.
Komop man, als je het IQ van kelly hebt kan ik me er nog iets bij voorstellen.. maar sjonge jonge.
Als een heel publiek roept cross met je kreupele paard door het bos doe ik het ook niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 14:28

Dat zeg jij! Als je paard niet helemaal zuiver voelt, maar je bent vlak bij de finish en je publiek moedigt je aan, stop je dan, of doe je toch nog die laatste metertjes? Het werd nl wel gevraagd vlak voor de finish, zogezegd.

Er is trouwens iets meer boven water gekomen. Het blijkt dat hij de boete meteen in 2001 al kreeg, omdat gevangenisstraf nét was afgeschaft (dat kreeg men voorheen dus wél) en dat de boete oorspronkelijk 5000 was, maar omdat Pedrito in hoger beroep ging, hebben ze ipv verlaagd het nog een keer verdubbeld. De man die de boete uitdeelde is niet tegen de dood van stieren, sterker nog, vindt dat het weer ingevoerd moet worden (at zou heel erg zijn, vind ik persoonlijk), maar heeft gehandeld naar de wet. Hij heeft het maximum gegeven wat mogelijk was.

Het festival was gisteren, kaartjes kosten 25 euro (in de zon) en 110 euro (in de schaduw) en er waren ongeveer 2000 mensen. Twee aangekondigde matadores zijn niet op komen dagen en dat betekende dat Pedrito zelf niet 1 maar 3 stieren moest doen.

Overigens zijn in largadas (stieren losgooien in de straten) van afgelopen weekeinde 16 gewonden en een dode gevallen.
Aan de ene kant vind ik dat ze die af moeten schaffen, aan de andere kant is dat de enige kans van de stieren om zoveel mogelijk mensen te verwonden en te doden... dus ben ik stiekem ook wel een beetje vóór....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 14:34

daantjuhhh schreef:
Het gaat er nu om wie er schuldig is.
Publiek of de man die de stier vermoorde.
Publiek heeft die stier NIET om het leven gebracht.
Dat heeft die man zelf gedaan.
Hij had er ook voor kunnen kiezen om het NIET te doen.
Ja ik vind het dus geheel terecht!
Hij overtreed een wet.

Hij beseft dat hij een wet heeft overtreden, maar vindt de boete belangelijk hoog en ik persoonlijk vind het publiek mede schuldig. Niet in de zin dat je ze kunt straffen, maar wel dat ze hem nu terecht helpen met bijeenbrengen van de boete.
Verder is er geen sprake van moord. De stieren zijn consumptie dieren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 14:35

daantjuhhh schreef:
Komop man, als je het IQ van kelly hebt kan ik me er nog iets bij voorstellen

Dat is een nieuwe uitdrukking voor mij. Wie is Kelly?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:40

kelly.. You know van big brother??
Die travestiet...
Ach misschien ken jij die niet omdat je in Portugal zit.

Het is iig een heel dom wijf,
Ze had een IQ van 60 ofzo? iets hoger dan een aap iig.

Nee maar op de vraag zou jij doortrekken vlak voor de finish, NEE.
Echt niet.
Misschien is dat ook wel een moeilijke verglijking.
Ik bedoel mijn paard betekend alles voor mij.

P.S. die stieren zijn geen consumptie dieren!

Dat maken wij ervan.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:41

Ik denk dat ze Kelly uit Big Brother bedoeld (sorry voor Kelly als het niet zo is Haha! ).

Ik weet niet of je het hele big brother concept kent, dat gaat over een hoop mensen die bij elkaar in een huis gestopt worden en daar niet uit mogen. Het fijne weet ik er niet van, heb het nooit gekeken maar in dat huis zat eens een seizoen een transsexueel en dat was Kelly, die blijkbaar niet zo slim was (is).

Ik vind het terecht dat de matador gestraft wordt, maar vind het ook erg netjes van het publiek dat ze betrokkenheid tonen. Hij heeft de stier dan wel zelf gedood (wat ik absoluut fout vind van een professional) maar wel omdat het publiek dat graag wilde. Als het publiek zich nu zou drukken en doen of het van niks wist zou ik dat erg zwak vinden maar dat is dus gelukkig niet het geval.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 14:45

daantjuhhh schreef:
kelly.. You know van big brother??
Die travestiet...
Ach misschien ken jij die niet omdat je in Portugal zit.

Het is iig een heel dom wijf,
Ze had een IQ van 60 ofzo? iets hoger dan een aap iig.

Nee maar op de vraag zou jij doortrekken vlak voor de finish, NEE.
Echt niet.
Misschien is dat ook wel een moeilijke verglijking.
Ik bedoel mijn paard betekend alles voor mij.

P.S. die stieren zijn geen consumptie dieren!

Dat maken wij ervan.

Ja, dat maken wij er van. Maar het betekent in elk geval dat ze gefokt zijn voor de dood. En moord dus geen correct woord is in dit verband.
Nee, Nederlandse Big Brother ken ik niet. 60? Echt waar, tjee....

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:46

Alles wat geboren wordt gaat ooit weer dood dus gefokt voor de dood vind ik niet helemaal correct... Maargoed, das een andere discussie Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 14:49

Er is een verschil in doordgaan en doodmaken voor consumpte... Ik stelde eerst dat het consumptie dieren zijn. Die worden gefokt voor "de dood" (is populair voor "slager"), of beter, om opgegeten te worden. Zo dan Haha! Knipoog

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 14:50

Nee gefokt voor de dood slaat natuurlijk nergens op.
Ook dat verzinnen wij.
Ik bedoel kijk naar vroeger naar al die slavernijen..
Die mensen zijn ook niet geboren om slaaf te zijn/worden..

Dat geef jij er zelf aan.